Liten uppdatering, Grafikkort + RAM, men vad passar?

Permalänk

Liten uppdatering, Grafikkort + RAM, men vad passar?

Hepp!

En gammal kollega hjälpte mig att sätta ihop min nuvarande dator för några år sedan. Och den har fungerar riktigt bra.
Spelar mest Overwatch och Fallout just nu.
Sitter och arbetar en del med bilder i Lightroom och Photoshop därav önskan om mer RAM. Samt att jag tänkte kolla på en skärm med högre upplösning.

Jag känner att jag saknar lite kunskap och behöver lite hjälp att veta vad jag ska/kan köpa som passar sakerna jag har.

Nuvarande dator består av bland annat:

Processor: Intel Core i5 2500K
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - ATX / Z77
RAM: 2x4GB Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600M
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 580 1,5GB
PSU:Corsair PowerSupply (PSU) 650W Enthusiast Series

Har förstått när jag surfat omkring lite att processorn fortfarande klarar sig någorlunda bra. Så då blir tanken att köpa ett bättre grafikkort och mer RAM.

Fråga #1: Passar ett GTX 1060 på mitt moderkort? Jag är lite förvirrad över alla versioner av kontakter som finns.

Fråga #2:
Funkar mitt PSU för att köra ett gtx 1060?

Tolkat det som att jag kan få rätt stor skillnad i prestanda av att byta grafikkortet. Är det något speciellt jag bör tänka på när jag väljer modell/märke av grafikkortet? 1060 verkar ju vara rätt mycket för pengarna.

Fråga #3:
Påverkar önskan om högre Upplösning av skärm grafikkortsvalet?

RAM:
Tänkte väl uppgradera till 16GB. Vet minst om detta. Såg att den modellen jag redan har fortfarande finns i lager.

Fråga #4:
Är det en bra eller dålig ide att köpa flera av samma RAM som jag har för att bygga ut till 16GB totalt? Eller är det bättre att köpa 2x8GB moduler?

Fråga #5:
Finns det nyare snabbare minnen (Som passar mitt moderkort och processor) jag bör satsa på istället för dem jag har?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av winterwold:

Fråga #1: Passar ett GTX 1060 på mitt moderkort? Jag är lite förvirrad över alla versioner av kontakter som finns.

Ja det passar, moderkortet har en PCI-e port i vilken grafikkortet ansluts.

Skrivet av winterwold:

Fråga #2:
Funkar mitt PSU för att köra ett gtx 1060?

Ja, 650W räcker och blir över.

Skrivet av winterwold:

Fråga #3:
Påverkar önskan om högre Upplösning av skärm grafikkortsvalet?

Ja, högre upplösningar kräver mer av GPU:n (vid spelande).

Skrivet av winterwold:

Fråga #4:
Är det en bra eller dålig ide att köpa flera av samma RAM som jag har för att bygga ut till 16GB totalt? Eller är det bättre att köpa 2x8GB moduler?

För att undvika kompatibilitetsproblem så skulle jag rekommendera att du köper ett kit med 2x8 GB

Skrivet av winterwold:

Fråga #5:
Finns det nyare snabbare minnen (Som passar mitt moderkort och processor) jag bör satsa på istället för dem jag har?

Jag är osäker på hur minneshastigheten påverkar prestandan när det gäller DDR3 (vet att det finns en del att tjäna på snabbare DDR4), så kan tyvärr inte svara på den frågan.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterwold:

Hepp!

En gammal kollega hjälpte mig att sätta ihop min nuvarande dator för några år sedan. Och den har fungerar riktigt bra.
Spelar mest Overwatch och Fallout just nu.
Sitter och arbetar en del med bilder i Lightroom och Photoshop därav önskan om mer RAM. Samt att jag tänkte kolla på en skärm med högre upplösning.

Jag känner att jag saknar lite kunskap och behöver lite hjälp att veta vad jag ska/kan köpa som passar sakerna jag har.

Nuvarande dator består av bland annat:

Processor: Intel Core i5 2500K
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - ATX / Z77
RAM: 2x4GB Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600M
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 580 1,5GB
PSU:Corsair PowerSupply (PSU) 650W Enthusiast Series

Har förstått när jag surfat omkring lite att processorn fortfarande klarar sig någorlunda bra. Så då blir tanken att köpa ett bättre grafikkort och mer RAM.

Fråga #1: Passar ett GTX 1060 på mitt moderkort? Jag är lite förvirrad över alla versioner av kontakter som finns.

Fråga #2:
Funkar mitt PSU för att köra ett gtx 1060?

Tolkat det som att jag kan få rätt stor skillnad i prestanda av att byta grafikkortet. Är det något speciellt jag bör tänka på när jag väljer modell/märke av grafikkortet? 1060 verkar ju vara rätt mycket för pengarna.

Fråga #3:
Påverkar önskan om högre Upplösning av skärm grafikkortsvalet?

RAM:
Tänkte väl uppgradera till 16GB. Vet minst om detta. Såg att den modellen jag redan har fortfarande finns i lager.

Fråga #4:
Är det en bra eller dålig ide att köpa flera av samma RAM som jag har för att bygga ut till 16GB totalt? Eller är det bättre att köpa 2x8GB moduler?

Fråga #5:
Finns det nyare snabbare minnen (Som passar mitt moderkort och processor) jag bör satsa på istället för dem jag har?

Tack på förhand!

Ang RAM, nej det gör typ ingen skillnad med hastigheten och är inte värt det, finns exakt ditt ram fortfarande hade jag köpt 2 till stickor och bara stoppat in, billigt och enkelt och kommer garanterat funka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!