Permalänk
Medlem

Har 4 st minnen sen tidigare, DDR3 1600MHz CL 9 1,5V som fungerar fint.

För att testa rappare minnen köpte jag 4 st DDR3 2400MHz CL 10 1,65 V och bytte tidigare idag. POST:ade inte och led:en för minnesproblem lyste på moderkortet. Testade ASUS MemOK!-knapp på moderkortet men det hjälpte inte.

Kom till slut fram till att det fungerar bra med 3 minnen, men inte 4. Det spelar ingen roll vilket minne som sitter i vilken plats på moderkortet (dvs det är inget fel på minnena och heller inte på minnesplatserna), det verkar bara vara just antalet som är problemet.

Testade byta tillbaka till gamla minnena, och då fungerar alla 4 utan problem.

Alltså, vad kan det bero på och kan jag göra något åt det? Är det att minneskontrollern i min 4770K inte klarar av 1,65V för fyra minnen?

Moderkort: ASUS Maximus Hero VII (som är explicit kompatibel med minnena enligt minnestillverkaren, det har jag trippelkollat) med senaste BIOS.

CPU: 4770K, oklockad

Ingen överklockning överhuvudtaget (förutom 2400MHz på de nya minnena då).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Nyfiken på ditt problem så kollade jag runt om du var ensam, och det är du inte.

Här är en tråd (ett annat moderkort iof men i samma serie):
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?77209-Maximus-Hero-...

Flera gånger pekar man på att andra har detta problem också, gör nästan som dig och har även kollat så det är kompatibla/rekommenderade minnen, testar också volt etc och snubben som mot slutet får ordning på det fick ett nytt moderkort som han bios-uppdaterade för att få igång det. Det framkommer dock inte vad som faktiskt är fel.

Jag tror det är ett rätt allvarligt fel du har.

Permalänk
Medlem

@Gurk

Tackar för assistansen!

Efter en hel del ytterligare testande så visade sig ett av minnena faktiskt vara trasigt (vilket det inte verkade vara igår, så det måste ha glappat sporadiskt för att till slut ge upp helt). Moderkortet ger nu felkod att inget minne hittas när jag enbart har det minnet installerat. Så det blir ett garantiärende.

Under mitt egna sökande hittade jag för övrigt även detta, som kan vara intressant för någon annan som snubblar in på denna tråd av samma anledning:

https://hardforum.com/threads/new-machine-ram-wont-run-at-spe...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Uppdatering: fick nya minnen på garanti och de fungerar problemfritt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Uppdatering: fick nya minnen på garanti och de fungerar problemfritt.

Bara lite nyfiken där, hur kom du fram till att det var just minnena och kanske inte moderkortet som krånglade? Provade du andra eller testade du dom hade någon annanstans?

Nu var det (väl?) ganska klart att det var just dom, men hur gick tänket.

Permalänk
Medlem

@Gurk: Jag hade gamla långsamma 4x8 GB minnen innan, vilka fungerade perfekt. Bytte mellan dem och de nya många gånger under ett par dagar med samtliga permutationer av möjliga placeringar, och från att ha varit opålitligt (fick lite olika felkoder från moderkortet) så totalhavererade till sist det felaktiga minnet (med felkoden att det inte kunde detekteras alls när det var ensamt anslutet, oberoende av vilken kortplats jag placerade det i) och det blev väldigt uppenbart var problemet låg.

Visa signatur

9950X3D | 5080