Skrivet av Dumbullen:
Man blir ju mörkrädd av att läsa kommentarerna här. Folk som tror sig veta precis vilken hårdvara som sitter i och redan börjar pissa på Nintendo för att de har "Gjort fel". Finns få grupper som är så otacksamma som gamers.
Jag tycker snarare att Nintendos strategi är genialisk. Folk kan få välja mellan Sony och Microsoft, de kan ta 50% vardera av marknaden och Nintendo kommer in som ett komplement till vardera och därmed få tillgång till 100% av marknaden. Likaså PC-Masterrace folket som vägrar konsoller kan ändå överväga Nintendo som ett bärbart komplement.
Det enda som jag upplever varit Nintendos stora akilleshäl på senare tid har varit deras spelutbud, WiiU är i mina ögon en grym konsol och det faktum att jag kan lira samtidigt som sambon vill kolla på TV har varit guld. Tyvärr är spelutbudet katastrofalt, men det verkar nu i första anblick vara på väg att bli bättre med Switchen. Kudos till Nintendo!
Mycket bra inlägg, håller med dig helt här.
Skrivet av CC86:
Jag trollar inte, jag är helt seriös. Nintendo är ett dåligt skämt. Plastigt skräp med underlägsen hårdvara till överpriser och dåligt stöd från 3e parts utvecklare. Säger man något annat är man en Nintendo fanboy av rang.
Nintendos IPn är inte värda ett maskinköp extra, så de kan bra släppa sina spel till de plattformar som är något värt att ha.
Zelda och Mario till Xbox tack!
Okej, så alla som inte tycker som dig är fanboys? Vilket universum existerar du i?
Din högst personliga åsikt är rätt avlägsen vad de flesta faktiskt tycker. Känslan är att du överhuvudtaget inte bryr dig om Nintendo och dess produkter och satsar hårt på att smutsa ner diskussionen.
Observera att Nintendo redan har fått ett, på senare år, ovanligt stort stöd av utvecklare och utgivare för deras mer stationära konsoller. Mer AAA och multiplattformstitlar från dessa bör dyka upp med andra ord.
Skrivet av CC86:
Det sa alla om Wii också, sen låg den o samlade damm medans 360 och PS3 gick heta.
Klart PS3 och Xbox 360 gick heta, de låg runt 200W vid lanseringen medans Wii låg på betydligt svalare 40W. Kan lova dig att både PS3'or, 360's och även PS4'or och Xbox Ones samlar damm också.
Skrivet av Hurtigbullen:
Hur står sig denna lista mot motsvarande lista för WiiU? Som bekant så försvann ju rätt många 3:e-partare för WiiU, en del var nog också mer affischnamn än bolag som satsade helhjärtat.
Jag tror att det är rätt viktigt att dom kommer ut med många bra spel tidigt. WiiU tappade dom ju bollen med när dragplåster som RayMan som var launchtitlar sen i verkligheten dök upp ett år sent.
Jag är nog lite obeslutsam om denna konsol, vill nog veta lite mer innan jag bestämmer mig. Känns bl.a. lite avigt med kassetter. Ok om man kan ta kassetten och "ladda in" den på något internt media, men att släpa runt på femtielva kassetter när man är ute och åker känns lite väl retro.
Listan ser bättre ut, exempelvis Square Enix supportade aldrig Wii U. Men DS och 3DS istället. Activision, EA och Ubisoft supportade inledningsvis men drog sig ur rätt fort. Jag tycker det ser lovande ut.
Nu har Wii U fått mycket bra first party-titlar från Nintendo men mer second party och third party behövs för att fylla ut. Tittar man på PS4 och Xbox One så skulle det vara riktigt skralt med spel också, och där är det ändå mest bara "HD remasters" som faktiskt släpps.
Du lär kunna köpa spelen digitalt likt tidigare om du så vill, men man får ju hoppas att kontolösningen har mognat rejält mot för Wii U och 3DS. Finns ändå mycket där Nintendo kan göra för en bättre lösning.
Skrivet av CC86:
Hur mycket kräm tror du man får ut från en "surfplatta"? I bästa fall som en flaggskeps telefon men de lär ju sikta på ett lägre pris så snarare i klass med en smartphone/tablet i 3000 - 4000 kronors klassen
Det som visades upp såg bra ut. Bara för att formfaktorn är i stil med en surfplatta så bör man inte dömma ut den utan att fått se vad den faktiskt levererar. Utvecklingen på ARM-baserade systemlösningar går relativt fort och man får också tänka på att både PS4 och Xbox One är relativt slöa plattformar. Tidigare rykten pekade på att Nintendo i det närmaste fått Tegra-kretsarna gratis.
Smartphones och tablets är rätt mediokra plattformar för spel och inte helt rättvist att jämföra mot dessa. Bättre då att jämföra mot exempelvis Nvidias Shield-lösningar som ändå får anses vara rätt kompetenta sett till vad de är. Och då lär lösningen i Switch vara bättre än dessa.
Skrivet av ArcticFire:
Tänk om det hade kommit en konsol från Nintendo som var stark nog att få multiplattformstitlar.
Då om något hade den kunnat nå 100% av marknaden. Få det bästa av två världar.
Nu kommer den återigen att ses som ett komplement och folk som inte har det så gott ställt måste prioritera. Wii U har ju inte direkt sålt bra. Wii sålde bra, men hur många köpte den enbart p.g.a. sin gimmick t.ex. för att spela Wii Sports eller Wii Fit. Var väl dessutom trendigt? Dessutom kom inte iPad förrän 3 år senare som antagligen sög upp många av de mindre seriösa spelarna.
Plattformen du söker är den artikeln handlar om av allt att dömma. De spel du ser på PS4 och Xbox One men även PC bör, vad det verka, fungera ungefär lika bra på Switch. Vilket också kommer göra plattformen betydligt intressantare för third party. Den närmaste tiden får vi nog se en hel del spel avtäckas, spel vi normalt inte sett på Wii och Wii U.
Skrivet av Nisse-Tuta:
Instant Buy!
Jäkligt spooky.
Satt och pratade med en kollega idag.
Jag har sålt både PS4 och XB1 sedan länge och gått över helt till PS Vita. Hans konsoler samlar damm till fördel för 3DS.
Vi pratade om hur våra handhållna konsoler var en utdöende ras men hur fantastiska de var och hur mycket bättre de passade in idag då spelsessionerna är kortare, TVn gör annat, osv. Samtidigt sa vi att det såg mörkt ut med tanke på konkurrensen från smartphones, etc.
Hoppet låg hos Nintendo. Den där kontrollen till Wii U borde vidareutvecklas. Systemet borde vara både konsol och handhållen på samma gång.
Nintendo hör bön!
På samma dag dessutom
Nu hopppas jag bara att de öppnar upp för en officiell "Indy Sektion" i online affären som Sony gjort till Vita. För jag är för bortskämd med det nu och vill alltid ha tillgång både till feta titlar, spel från tidigare generationer och de underbara indyspelen.
Mars 2017..... fy fan vad länge det kommer kännas.
Wii U har faktiskt fått mycket indie-titlar. http://www.nintendolife.com/ har haft ganska stort fokus på dessa men i övrigt brukar spelmediat inte ämna dessa så mycket tid. Utbudet bör bli bättre på Switch också, de verkar stödjas av alla nämnvärda middleware-utvecklare och framförallt utvecklare av spelmotorer.