Nintendo tillkännager spelkonsolen Switch

Permalänk
Medlem

@CC86: Till skillnad från PS4 och XboxOne exklusiva IPn som är det? Om man har en PC vilken annan konsol har fler exklusiva IPn än nintendo?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CC86:

Jag trollar inte, jag är helt seriös. Nintendo är ett dåligt skämt.

Du försöker alldeles för hårt, CC86. Skall du försöka trolla, tona ner det hela.

Lyckas bara Nintendo få med sig tredjepartsutvecklarna kommer detta nog gå mycket bra. Så länge det inte är alltför krångligt att koda till Switch jämte övriga konsoler bör de ha sitt på det torra.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CC86:

Hur mycket kräm tror du man får ut från en "surfplatta"? I bästa fall som en flaggskeps telefon men de lär ju sikta på ett lägre pris så snarare i klass med en smartphone/tablet i 3000 - 4000 kronors klassen

Tidigare Tegra plattor har haft ungefär dubbelt så hög GPU-prestanda i jämförelse mot dåvarande flaggskeppstelefoner. Nvidia ligger fortfarande före samtliga andra soc-tillverkare när det kommer till grafik sen så kommer denna platta ha iaf dubbelt så hög tdp mot en telefon, så att den kommer ha ledande spelprestanda i denna formfaktor tvivlar jag inte en sekund på.

Fattar inte att folk klagar, visst om man inte gillar konceptet. Men om de nu kör på en Tegra X2 baserad soc så snackar vi ju om helt nytt och fräscht chipp som dessutom säkert är det absolut snabbaste man kan få sett till spelprestanda i den här effektklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant. Att Nintendo går på traditionella handkontroller som bas, samtidigt som de kombinerar det med handhållna så man kan köra sina spel på en TV också när man väl är hemma är kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nintendo konkurrerar med floppar som nVidia Shield och Razer Forge TV. Prestandan har vi ett hyfsat hum om. Det kan omöjligen vara mer än 256 shaders i hyfsad frekvens. Rimligt är 128 shaders. Det kommer inte duga så långt som stationär konsol. Det är lite så att de siktar mitt emellan marknader och istället för att dra fördel av flexibilitet och vinna så kommer de hamna mitt emellan och inte passa in någonstans.

Du får gärna dela med dig av denna hyfsade kunskap. Såvitt jag känner till så ryktas det om någon custom Tegra X2 som det i sin tur ryktas en massa om. Utan mer detaljerad kunskap så är det svårt att sia om något. Ock även när man har den kunskapen är det svårt att säga nåt tills man faktiskt provkör. Spelupplevelsen är så mycket mer än bara hårdvaruspecs.

Skrivet av CC86:

Jag trollar inte, jag är helt seriös. Nintendo är ett dåligt skämt. Plastigt skräp med underlägsen hårdvara till överpriser och dåligt stöd från 3e parts utvecklare. Säger man något annat är man en Nintendo fanboy av rang.
Nintendos IPn är inte värda ett maskinköp extra, så de kan bra släppa sina spel till de plattformar som är något värt att ha.
Zelda och Mario till Xbox tack!

WiiU är varken skräp eller mer plastig än nån annan konsol. Hur Switch kommer te sig vet vi inte! Dåligt stöd av 3:e partare har man på WiiU, men det var Nintendo som fumlade bort laseringen. Vad det gäller att WiiU hårdvaran är underlägsen, så undrar jag såklart; underlägsen vad? Det är klart att WiiU inte är lika kraftfull som t.ex. PS4, men å andra sidan så finns det i min mening fler roliga spel, men det är såklart beroende på spelsmak. Gillar man mest FPS-spel så är inte WiiU nåt bra val, men då torde ju en PC med rejäla specs vara det man är ute efter.

Sen får du ha vilka åsikter du vill, men att kalla folk för Nintendo fanboys för att dom har en avvikande åsikt är rent och skärt trams.

Skrivet av CC86:

Det sa alla om Wii också, sen låg den o samlade damm medans 360 och PS3 gick heta.

Det verkar som att du generaliserar utifrån din egen situation. Min Wii användes en hel del till dess WiiU:n anskaffades. Min WiiU används dagligen, vilket däremot inte min PS4 gör. Spelar faktiskt mer PS3 än PS4 ftf.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Man blir ju mörkrädd av att läsa kommentarerna här. Folk som tror sig veta precis vilken hårdvara som sitter i och redan börjar pissa på Nintendo för att de har "Gjort fel". Finns få grupper som är så otacksamma som gamers.

Är väl snarare så att man inte vill se Wii 1 grafik igen.. hoppas iaf den har mer kraft än Wii U

Annars är risken att det kommer släppas mindre spel till denna bara för det inte finns nog prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Eh va? Största problemet med nintendo de senaste åren är att deras konsoler har varit usla prestandamässigt. Så pass dåliga att spelskapare när de designat för ps4/xbox har skippat nintendo för att de skulle vara tvungna att göra en inferior version.
Dessutom har deras försök till innovation varit usla, med allt vad wii-sticks heter.

Folk vill inte behöva köpa 2 konsoler för att kunna spela blandade spel. Man ska inte behöva både en ps4 och nintendo för att spela generiska titlar.

Folk verkar inte ha några problem med att både Sony och Microsoft har sina egna exklusiva titlar så vad är problemet med att Nintendo har det? I mina ögon så har Nintendo behandlat sina titlar otroligt väl, det säger ju lite om Mario Kart t.ex har varit med sedan N64-tider och fortfarande är en av de mest populära spelserierna.

Vem bryr sig om deras konsoller inte har samma prestanda som Xbox, så länge spelen som släpps till dem levererar underhållning - vilket de har gjort. Absolut får det gärna komma lite fler titlar, men vill jag mäta min E-penis så vinner min dator mot vilken konsoll som helst i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas faktiskt många spel portas till Switch för det var faktiskt väldigt väldigt bra spel till Wii U som folk inte fick spela pga ingen ville köpa konsolen. Jag menar Smash Wii U och Mario Kart 8 var de bästa i serien, i mitt tycke. Är det Mario Kart 8 eller 9 vi ser? Debatten pågår. Splatoon 1 eller 2? Kan det vara så de lyckats porta många spel till release så folk kan spela? Det är inga dåliga spel, och de flyter på i 60fps! Känns tråkigt om de måste göra nya spel när de har bra. Sen jo, Mario såg nytt ut det verkar bra. Så det känns ändå positivt, jag är ändå överraskad folk verkar vara intresserade! Nintendo satsar fortfarande på local-play vilket är sällsynt idag då man måste ha konton och plustjänster till höger och vänster. Nintendo gjorde mig förvånad, oavsett grafik ser jag fram emot nya spel i Nintendos-serier. Helst ett nytt Xenoblade som jag tycker alla JRPG-fans måste spela igenom, kanske tom en remake?!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Sony blödde pengar när de släppte PS3:an i pris kontra tillverkningskostnad, Nintendo har råd att göra likadant om de skulle vilja så man kan hoppas på att det sitter någon extra hårdvara i dockan och när man har den handhållet anpassas inställningarna i spelen efter det.

Detta funderade jag på också, vad är egentligen syftet med dockan annars? Kunde ju likaväl bara varit en dongel som man kopplade in i tvn annars. Hoppas att den inte bara är en hållare.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Fattar inte att folk klagar, visst om man inte gillar konceptet. Men om de nu kör på en Tegra X2 baserad soc så snackar vi ju om helt nytt och fräscht chipp som dessutom säkert är det absolut snabbaste man kan få sett till spelprestanda i den här effektklassen.
Skickades från m.sweclockers.com

Fattar inte det själv, och jag har inte direkt någon kärlek till Nintendo. Har denna stöd för nvidias streaming och ok batteri blir det nog ett snabbt köp för mig.

Angående prestandan lär Switch slå flaggskepps mobiler då den iaf har en kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Folk verkar inte ha några problem med att både Sony och Microsoft har sina egna exklusiva titlar så vad är problemet med att Nintendo har det? I mina ögon så har Nintendo behandlat sina titlar otroligt väl, det säger ju lite om Mario Kart t.ex har varit med sedan N64-tider och fortfarande är en av de mest populära spelserierna.

Vem bryr sig om deras konsoller inte har samma prestanda som Xbox, så länge spelen som släpps till dem levererar underhållning - vilket de har gjort. Absolut får det gärna komma lite fler titlar, men vill jag mäta min E-penis så vinner min dator mot vilken konsoll som helst i vilket fall.

Tror det ligger lite i hur uruselt third party support har varit oss Nintendo de två senaste generationerna. Om man vill köpa en spelkonsol och samtidigt få tillgång till andra stora släpp så räcket det inte med bara en WiiU, till skillnad mot t.ex en ps4 eller xbox.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dumbullen:

Man blir ju mörkrädd av att läsa kommentarerna här. Folk som tror sig veta precis vilken hårdvara som sitter i och redan börjar pissa på Nintendo för att de har "Gjort fel". Finns få grupper som är så otacksamma som gamers.

Jag tycker snarare att Nintendos strategi är genialisk. Folk kan få välja mellan Sony och Microsoft, de kan ta 50% vardera av marknaden och Nintendo kommer in som ett komplement till vardera och därmed få tillgång till 100% av marknaden. Likaså PC-Masterrace folket som vägrar konsoller kan ändå överväga Nintendo som ett bärbart komplement.

Det enda som jag upplever varit Nintendos stora akilleshäl på senare tid har varit deras spelutbud, WiiU är i mina ögon en grym konsol och det faktum att jag kan lira samtidigt som sambon vill kolla på TV har varit guld. Tyvärr är spelutbudet katastrofalt, men det verkar nu i första anblick vara på väg att bli bättre med Switchen. Kudos till Nintendo!

Mycket bra inlägg, håller med dig helt här.

Skrivet av CC86:

Jag trollar inte, jag är helt seriös. Nintendo är ett dåligt skämt. Plastigt skräp med underlägsen hårdvara till överpriser och dåligt stöd från 3e parts utvecklare. Säger man något annat är man en Nintendo fanboy av rang.
Nintendos IPn är inte värda ett maskinköp extra, så de kan bra släppa sina spel till de plattformar som är något värt att ha.
Zelda och Mario till Xbox tack!

Okej, så alla som inte tycker som dig är fanboys? Vilket universum existerar du i?
Din högst personliga åsikt är rätt avlägsen vad de flesta faktiskt tycker. Känslan är att du överhuvudtaget inte bryr dig om Nintendo och dess produkter och satsar hårt på att smutsa ner diskussionen.

Observera att Nintendo redan har fått ett, på senare år, ovanligt stort stöd av utvecklare och utgivare för deras mer stationära konsoller. Mer AAA och multiplattformstitlar från dessa bör dyka upp med andra ord.

Skrivet av CC86:

Det sa alla om Wii också, sen låg den o samlade damm medans 360 och PS3 gick heta.

Klart PS3 och Xbox 360 gick heta, de låg runt 200W vid lanseringen medans Wii låg på betydligt svalare 40W. Kan lova dig att både PS3'or, 360's och även PS4'or och Xbox Ones samlar damm också.

Skrivet av Hurtigbullen:

Hur står sig denna lista mot motsvarande lista för WiiU? Som bekant så försvann ju rätt många 3:e-partare för WiiU, en del var nog också mer affischnamn än bolag som satsade helhjärtat.

Jag tror att det är rätt viktigt att dom kommer ut med många bra spel tidigt. WiiU tappade dom ju bollen med när dragplåster som RayMan som var launchtitlar sen i verkligheten dök upp ett år sent.

Jag är nog lite obeslutsam om denna konsol, vill nog veta lite mer innan jag bestämmer mig. Känns bl.a. lite avigt med kassetter. Ok om man kan ta kassetten och "ladda in" den på något internt media, men att släpa runt på femtielva kassetter när man är ute och åker känns lite väl retro.

Listan ser bättre ut, exempelvis Square Enix supportade aldrig Wii U. Men DS och 3DS istället. Activision, EA och Ubisoft supportade inledningsvis men drog sig ur rätt fort. Jag tycker det ser lovande ut.

Nu har Wii U fått mycket bra first party-titlar från Nintendo men mer second party och third party behövs för att fylla ut. Tittar man på PS4 och Xbox One så skulle det vara riktigt skralt med spel också, och där är det ändå mest bara "HD remasters" som faktiskt släpps.

Du lär kunna köpa spelen digitalt likt tidigare om du så vill, men man får ju hoppas att kontolösningen har mognat rejält mot för Wii U och 3DS. Finns ändå mycket där Nintendo kan göra för en bättre lösning.

Skrivet av CC86:

Hur mycket kräm tror du man får ut från en "surfplatta"? I bästa fall som en flaggskeps telefon men de lär ju sikta på ett lägre pris så snarare i klass med en smartphone/tablet i 3000 - 4000 kronors klassen

Det som visades upp såg bra ut. Bara för att formfaktorn är i stil med en surfplatta så bör man inte dömma ut den utan att fått se vad den faktiskt levererar. Utvecklingen på ARM-baserade systemlösningar går relativt fort och man får också tänka på att både PS4 och Xbox One är relativt slöa plattformar. Tidigare rykten pekade på att Nintendo i det närmaste fått Tegra-kretsarna gratis.

Smartphones och tablets är rätt mediokra plattformar för spel och inte helt rättvist att jämföra mot dessa. Bättre då att jämföra mot exempelvis Nvidias Shield-lösningar som ändå får anses vara rätt kompetenta sett till vad de är. Och då lär lösningen i Switch vara bättre än dessa.

Skrivet av ArcticFire:

Tänk om det hade kommit en konsol från Nintendo som var stark nog att få multiplattformstitlar.
Då om något hade den kunnat nå 100% av marknaden. Få det bästa av två världar.

Nu kommer den återigen att ses som ett komplement och folk som inte har det så gott ställt måste prioritera. Wii U har ju inte direkt sålt bra. Wii sålde bra, men hur många köpte den enbart p.g.a. sin gimmick t.ex. för att spela Wii Sports eller Wii Fit. Var väl dessutom trendigt? Dessutom kom inte iPad förrän 3 år senare som antagligen sög upp många av de mindre seriösa spelarna.

Plattformen du söker är den artikeln handlar om av allt att dömma. De spel du ser på PS4 och Xbox One men även PC bör, vad det verka, fungera ungefär lika bra på Switch. Vilket också kommer göra plattformen betydligt intressantare för third party. Den närmaste tiden får vi nog se en hel del spel avtäckas, spel vi normalt inte sett på Wii och Wii U.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Instant Buy!
Jäkligt spooky.
Satt och pratade med en kollega idag.
Jag har sålt både PS4 och XB1 sedan länge och gått över helt till PS Vita. Hans konsoler samlar damm till fördel för 3DS.
Vi pratade om hur våra handhållna konsoler var en utdöende ras men hur fantastiska de var och hur mycket bättre de passade in idag då spelsessionerna är kortare, TVn gör annat, osv. Samtidigt sa vi att det såg mörkt ut med tanke på konkurrensen från smartphones, etc.

Hoppet låg hos Nintendo. Den där kontrollen till Wii U borde vidareutvecklas. Systemet borde vara både konsol och handhållen på samma gång.

Nintendo hör bön!
På samma dag dessutom
Nu hopppas jag bara att de öppnar upp för en officiell "Indy Sektion" i online affären som Sony gjort till Vita. För jag är för bortskämd med det nu och vill alltid ha tillgång både till feta titlar, spel från tidigare generationer och de underbara indyspelen.

Mars 2017..... fy fan vad länge det kommer kännas.

Wii U har faktiskt fått mycket indie-titlar. http://www.nintendolife.com/ har haft ganska stort fokus på dessa men i övrigt brukar spelmediat inte ämna dessa så mycket tid. Utbudet bör bli bättre på Switch också, de verkar stödjas av alla nämnvärda middleware-utvecklare och framförallt utvecklare av spelmotorer.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas den är vattentät så man kan ta med den
-in i duschen
-på badhuset i bubbel polen
-när man åker vattenrutschkana!

Sitter man i väntrum på vårdcentralen (eller var som helst) så brukar det finnas en tv, bara koppla in

Tror det blir ett köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du får gärna dela med dig av denna hyfsade kunskap. Såvitt jag känner till så ryktas det om någon custom Tegra X2 som det i sin tur ryktas en massa om. Utan mer detaljerad kunskap så är det svårt att sia om något. Ock även när man har den kunskapen är det svårt att säga nåt tills man faktiskt provkör. Spelupplevelsen är så mycket mer än bara hårdvaruspecs.

Det är Pascal. Och vi vet mycket väl hur Pascal som arkitektur presterar, vi vet hur stora kretsarna är vid olika antal beräkningsenheter och hur mycket ström de drar. Tegra X2 har en grafikprestanda på 0,75 TFLOPS och en enkelkanals 128bit LPDDR4 minneskontroller, det är väldigt bra pressat ur en liten SOC med tanke på hur övriga kretsar med Pascal presterar per watt. Därför är det rimligt att det inte når den prestandan kontinuerligt i bärbart läge. Jämför med Project Scorpio som kan släppas tidigare på 6 TFLOPS.

Vi vet med rätt stor säkerhet att Switch är i sammanhanget många år efter prestandamässigt om man jämför med stationära konsoler. Det må vara state of the art för en liten surfplatta, men det är ändå just det, en liten surfplatta för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fast nu pratar jag inte om exclusives, utan om generiska titlar.
Dvs. Du behöver köra en ps4 för att spela unchartered, xbox för halo, men du ska inte behöva köpa en ps4/xbox för att spela far cry, fifa, COD etc om du redan äger en nintendo.

Vem bryr sig om prestandan? Spelutvecklarna. Eftersom wii är så otroligt svag har de inte kunnat utveckla spel från 3:e part när de gör spelen för xbox/ps4, så wii har stått utan många titlar pga dess bristfälliga prestanda. Samma sak riskerar att återupprepas igen, så i slutändan bör konsumenten bry sig om prestanda om man vill kunna spela fler titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag tycker snarare att Nintendos strategi är genialisk. Folk kan få välja mellan Sony och Microsoft, de kan ta 50% vardera av marknaden och Nintendo kommer in som ett komplement till vardera och därmed få tillgång till 100% av marknaden. Likaså PC-Masterrace folket som vägrar konsoller kan ändå överväga Nintendo som ett bärbart komplement.

Det enda som jag upplever varit Nintendos stora akilleshäl på senare tid har varit deras spelutbud, WiiU är i mina ögon en grym konsol och det faktum att jag kan lira samtidigt som sambon vill kolla på TV har varit guld. Tyvärr är spelutbudet katastrofalt, men det verkar nu i första anblick vara på väg att bli bättre med Switchen. Kudos till Nintendo!

Första pratar du om att gamers är otacksamma samtidigt som du senare återkommer till bristande spel-utbud. Vad tror du bristen beror på? Kanske har det med konsolen svaga prestanda och folk är rädda att samma sak ska återupprepas då nintendo är upptagna med att skapa coola sticks.

Att folk ställer krav, eller är otacksamma i dina ögon, är hälsosamt och leder till en bättre produkt. Fanboy:ism är den sämsta typen av konsumentbeteende där kunden försvarar och hyllar produkten ändlöst oavsett hur bra produkten är.

Permalänk
Medlem

Bara den har mer prestanda än Wii U och "Virtual Console" så tycker jag den är intressant. Räknar dock med att det lär kosta en del extra för ett par Switch-Pro kontrollers till den. Får se hur mobil den blir i verkligheten, PS Vita säljs ju inte ens i dagsläget, så enda konkurrenten den har där är 3DS. Tvivlar på att dockan är mycket mer än en portreplikator och laddstation.

Permalänk
Medlem

@Petterk: De ska ha fokus på "home gaming" inte bärbart. Därför tycker jag det verkar konstigt om det bara är en laddstation.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

@Petterk: De ska ha fokus på "home gaming" inte bärbart. Därför tycker jag det verkar konstigt om det bara är en laddstation.

Gissningsvis behöver den vara dockad för att nå full prestanda, då kan den mata mer ström och den kyls aktivt gissar jag på.
I den lägre upplösningen som inbyggda skärmen innebär så klockar den ner sig eftersom den inte belastas lika tungt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamaon:

Fattar inte det själv, och jag har inte direkt någon kärlek till Nintendo. Har denna stöd för nvidias streaming och ok batteri blir det nog ett snabbt köp för mig.

Angående prestandan lär Switch slå flaggskepps mobiler då den iaf har en kylare.

Du kan säkerligen kyla den kraftfullaste mobiltelefonen med kväve utan att komma nära det här tegra chippets prestanda. Mark my words.. GPU prestandan från en mobiltelefon kommer inte ligga ens nära..

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Förmodligen. NVIDIA verkar ha jobbat med att skräddarsy hela systemet. Så att man får ut så mycket som möjligt av delarna. Något man skulle vilja önska vissa speltillverkare kunde göra på PC (men svårare). T.ex att jämföra detta med ett system med Android fungerar inte riktigt eftersom det är så fragmenterat.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Är det "lattemorsor" som köpte alla 60 miljoner sålda 3DS?
Tror helt klart marknaden finns där. Sen om de lyckas nå den är en annan femma.

Ja, större delen av alla 60 miljoner sålda 3DS är förmodligen direkt eller indirekt köpta av "lattemorsor".
De enda jag känner som äger en 3DS är i åldern 5-15år och kanske en anime nerd.
Jag växte ändå upp under den gyllende eran med NES, SNES och 64an .
Det finns fortfarande Nintendo nerdar och Japan stod säkert för 1/3 av försäljningen.

Problemet är fortfarande vilka riktar sig Nintendo mot? Till Wii och Wii U var det ganska uppenbart att det var "lattemorsan" Nintendo riktade sig mot, helt enkelt barnfamiljer.
Frågan är om den kundgruppen är död efter mobilen och surfplattan?
I reklamen till Switch känns det lite vuxnare och Nintendo försöker rikta sig till fler grupper och inte bara barnfamiljer.

Nintendo har samma problem som de har med WII/U att Switch är alldeles för klen och kommer inte att få en enda AAA-titel. Vill man spela nya Gta, BF, Cod etc är du tvungen att äga två konsoler eller en bättre PC.
Att köpa en ny konsol för att bara spela Mario Kart är svårt att motivera.

Permalänk
Inaktiv

NintendoLife har sammanfattat det vi nu vet om Switch: http://www.nintendolife.com/news/2016/10/guide_everything_we_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Första pratar du om att gamers är otacksamma samtidigt som du senare återkommer till bristande spel-utbud. Vad tror du bristen beror på? Kanske har det med konsolen svaga prestanda och folk är rädda att samma sak ska återupprepas då nintendo är upptagna med att skapa coola sticks.

Att folk ställer krav, eller är otacksamma i dina ögon, är hälsosamt och leder till en bättre produkt. Fanboy:ism är den sämsta typen av konsumentbeteende där kunden försvarar och hyllar produkten ändlöst oavsett hur bra produkten är.

Fast varför vill du ha ännu en plattform att lira far cry på? Du har redan pc, xbox och ps4. Vad är poängen med ännu en generisk entusiastplattform på marknaden? Jag försvarar inte och hyllar produkten ändlöst utan har redan listat upp en rad dåliga saker med t.ex. Wii U. Däremot så inser jag att den inte är ämnad att vara samma produkt som de andra konsollerna och att gnälla på att den inte är det den inte är tänkt att vara, det är inte hälsosamt.

Om Nintendo så uppenbart riktar den här konsollen till att vara ett komplement och något du dels kan ha hemma, men också ta med dig (dem döpte den till Switch för guds skull) så finns det ingen poäng med att gnälla över att den inte boxas och utkonkurrerar de andra.
Spel måste inte kräva den hårdvaran som släpptes imorse. Programvara överhuvudtaget behöver inte det. Anledningen till att Androidtelefoner utdateras så mycket snabbare än Iphone är för att trots Iphones förhållandevis undermåliga hårdvara så är de sjukt jäkla optimerat.

Skrivet av ramlösa:

Ja, större delen av alla 60 miljoner sålda 3DS är förmodligen direkt eller indirekt köpta av "lattemorsor".
De enda jag känner som äger en 3DS är i åldern 5-15år och kanske en anime nerd.
Jag växte ändå upp under den gyllende eran med NES, SNES och 64an .
Det finns fortfarande Nintendo nerdar och Japan stod säkert för 1/3 av försäljningen.

Problemet är fortfarande vilka riktar sig Nintendo mot? Till Wii och Wii U var det ganska uppenbart att det var "lattemorsan" Nintendo riktade sig mot, helt enkelt barnfamiljer.
Frågan är om den kundgruppen är död efter mobilen och surfplattan?
I reklamen till Switch känns det lite vuxnare och Nintendo försöker rikta sig till fler grupper och inte bara barnfamiljer.

Nintendo har samma problem som de har med WII/U att Switch är alldeles för klen och kommer inte att få en enda AAA-titel. Vill man spela nya Gta, BF, Cod etc är du tvungen att äga två konsoler eller en bättre PC.
Att köpa en ny konsol för att bara spela Mario Kart är svårt att motivera.

Att äga en bättre pc eller en konsol bara för att spela nya GTA kan också vara svårt att motivera. Jag är inte intresserad av de spelen du listade utan köper hellre en plattform för Mario Kart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är Pascal. Och vi vet mycket väl hur Pascal som arkitektur presterar, vi vet hur stora kretsarna är vid olika antal beräkningsenheter och hur mycket ström de drar. Tegra X2 har en grafikprestanda på 0,75 TFLOPS och en enkelkanals 128bit LPDDR4 minneskontroller, det är väldigt bra pressat ur en liten SOC med tanke på hur övriga kretsar med Pascal presterar per watt. Därför är det rimligt att det inte når den prestandan kontinuerligt i bärbart läge. Jämför med Project Scorpio som kan släppas tidigare på 6 TFLOPS.

Vi vet med rätt stor säkerhet att Switch är i sammanhanget många år efter prestandamässigt om man jämför med stationära konsoler. Det må vara state of the art för en liten surfplatta, men det är ändå just det, en liten surfplatta för spel.

Det är rätt mycket antaganden du gör. Det enda vi vet är att det sitter någon form av "custom Tegra" i Switch. Vi vet faktiskt inte mer än så. Dom har ju, vad jag vet, inte ens specificerat om det är en variant av X2 heller. Det skulle kunna vara en custom X1, men att det skulle röra sig om något X2 baserat ter sig ju som rimlig gissning. Vilka ändringar som Nintendo sedan gjort och hur dom påverkar prestandan vet vi inte heller. Dom kanske har fler CUDA kärnor, eller tillgång till fler när enheten är dockad.

Poängen är att vi inte vet, utan spekulerar, men fair enough, att Switch skulle nå Scorpios prestandanivåer ter sig nog som tämligen orimligt. Fast i min mening så är prestandasiffror inte så intressant så länge som det finns många bra och roliga spel!

Om vi nu ändå ska spekulera så gissar jag på att prestandan ligger nånstans mellan WiiU och PS4, förhoppningsvis närmare PS4 än WiiU. Den gissningen baserar jag på de rykten som läckts och att dom faktiskt har fått med sig fler 3:e partare denna gången. Jag tror inte att dom skulle få med sig så många 3:e partare om prestandan låg på WiiU nivå.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Gissningsvis behöver den vara dockad för att nå full prestanda, då kan den mata mer ström och den kyls aktivt gissar jag på.
I den lägre upplösningen som inbyggda skärmen innebär så klockar den ner sig eftersom den inte belastas lika tungt av det.

Hålen upptill är ju troligen utblås, men vart är insuget?

Vad det gäller skärmen lär den ha högre upplösning än Wii U gamepad, det kan inte vara lika bedrövlig panel heller, men det behöver såklart inte vara 1920x1080 eller 2560x1440 som i telefoner. Någonstans runt 250 ppi så spöar de fortfarande PS Vita och är märkbart mer högupplöst än Wii U gampad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamaon:

Om denna skulle ha stöd för Nvidias streaming, från datorer. DÅ kommer Nintendo göra pengar!
Vet inte hur bra Shield säljer, men skulle Switch ha stöd för detta kommer ju det inte gagna Nvidias försäljning av Shield's direkt...

Vet dock inte vad jag ska tycka om att man kan "klicka" dit kontrollerna, känns som en sak som kommer slitas ut snabbt.
Men det får man ju anta att dom tänkt på..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bara den har mer prestanda än Wii U och "Virtual Console" så tycker jag den är intressant. Räknar dock med att det lär kosta en del extra för ett par Switch-Pro kontrollers till den. Får se hur mobil den blir i verkligheten, PS Vita säljs ju inte ens i dagsläget, så enda konkurrenten den har där är 3DS. Tvivlar på att dockan är mycket mer än en portreplikator och laddstation.

Du kan ha rätt och jag fel: http://www.ign.com/articles/2016/10/20/nintendo-confirms-amii...

"The main function of the Nintendo Switch Dock is to provide an output to the TV, as well as charging and providing power to the system."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

-när man åker vattenrutschkana!

Hade vatt nåt de! Kan se tidningsrubrikerna framför mig "Seriekrock i vattenrutchkana, 3 till sjukhus!" och sen en lång rant om hur farligt det är att spela och åka vattenrutchkana samtidigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Du kan ha rätt och jag fel: http://www.ign.com/articles/2016/10/20/nintendo-confirms-amii...

"The main function of the Nintendo Switch Dock is to provide an output to the TV, as well as charging and providing power to the system."

Fast det utesluter ju inte att det kan sitta ett fett grafikkort i dockan (dock mest önsketänkande från min sida)

Visa signatur