Permalänk
Medlem

1070 har börjat strula

Hej! Har senaste dagarna haft lite problem med min dator. Antar att det är grafikkortet som ställer till det. När jag spelar dota blir skärmen helt svart, ibland med "No signal detected". Igår kväll när det hände en gång började det låta konstigt i mina hörlurar. Oftast händer inget annat än att det blir svart, och jag kan höra spelet i bakgrunden. Nu för ett litet tag sedan när det hände så gick någon fläkt igång väldigt högljutt vilket aldrig skett innan. "Löser" problemet genom att starta om datorn - ibland 2-3 gånger innan bilden är tillbaka och ibland händer det flera gånger per kväll.

Någon som vet hur jag ska gå tillväga eller har något tips för hur jag ska hitta orsaken till problemet? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Börja med att göra en clean install av drivrutinerna till kortet. Funkar inte de nyaste så pröva gå tillbaka till den äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Börja med att göra en clean install av drivrutinerna till kortet. Funkar inte de nyaste så pröva gå tillbaka till den äldre.

Gjorde det idag men tyvärr så uppstod problemet igen alldeles nyss.

Permalänk
Medlem

Ser du något i applikations och systemloggarna?

Permalänk
Medlem

@Bumbi85: Vet inte riktigt exakt vad jag ska leta efter, men under kategorin "fel" så dyker "nvlddmkm" upp ett par gånger. Sitter och försöker läsa på hur jag ska fixa det, verkar ju som en hel del haft problem med det.

Permalänk
Medlem

nvlddmkm är relaterat till nvidia drivers. Kör du med senaste drivern? i så fall rulla tillbaka ett par versioner.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS och AV?

Permalänk
Medlem

Har du kollat i GPU-Z så att ditt kort inte har Micron minnen, verkar vara en del som dras med instabilitet, artefakter och krasher.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22757-nvidia-geforce-gtx-107...

Permalänk
Digital fyndjägare

@Trullso: Prova med att använda DDU i felsäkertläge när du avinstallerar drivrutinerna. Skulle det ändå uppstå problem så kanske det har med BIOS för moderkortet att göra, kanske behövs en senare BIOS version för moderkortet.

Vad har du för övriga komponenter i datorn?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Skrivet av Trullso:

Hej! Har senaste dagarna haft lite problem med min dator. Antar att det är grafikkortet som ställer till det. När jag spelar dota blir skärmen helt svart, ibland med "No signal detected". Igår kväll när det hände en gång började det låta konstigt i mina hörlurar. Oftast händer inget annat än att det blir svart, och jag kan höra spelet i bakgrunden. Nu för ett litet tag sedan när det hände så gick någon fläkt igång väldigt högljutt vilket aldrig skett innan. "Löser" problemet genom att starta om datorn - ibland 2-3 gånger innan bilden är tillbaka och ibland händer det flera gånger per kväll.

Någon som vet hur jag ska gå tillväga eller har något tips för hur jag ska hitta orsaken till problemet? Tack på förhand

Testa slå på debug mode i nvidia kontrollpanelen. försvinner problemet så lämna in på garanti. kraschar det fortfarande och du har micron minnen testa klocka ner minnet max. löser detta problemet lämna in på garanti skall komma en ny vbios till 1070 med micron minnen men är vad jag vet bara sagt att den skall fixa problem vid överklockning.

Här finns en bra guide
http://forums.evga.com/Basic-troubleshooting-steps-Windows-cl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

nvlddmkm är relaterat till nvidia drivers. Kör du med senaste drivern? i så fall rulla tillbaka ett par versioner.

Ja installerade dem senaste drivrutinerna för någon dag sedan. Dock så fanns problemet sedan innan också.

Skrivet av Bumbi85:

Vad kör du för OS och AV?

Windows 10, med AV menar du antivirus? I så fall inget.

Skrivet av thomson:

Har du kollat i GPU-Z så att ditt kort inte har Micron minnen, verkar vara en del som dras med instabilitet, artefakter och krasher.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22757-nvidia-geforce-gtx-107...

Tack för tipset! Skall testa GPU-Z ikväll om jag hinner.

Skrivet av Bl4ckIce:

@Trullso: Prova med att använda DDU i felsäkertläge när du avinstallerar drivrutinerna. Skulle det ändå uppstå problem så kanske det har med BIOS för moderkortet att göra, kanske behövs en senare BIOS version för moderkortet.

Vad har du för övriga komponenter i datorn?

Ok, får testa detta! Tror dock jag har dom senaste BIOS men inte helt säkert, får se när jag kommer hem.

Skrivet av Kalas_konrad:

Testa slå på debug mode i nvidia kontrollpanelen. försvinner problemet så lämna in på garanti. kraschar det fortfarande och du har micron minnen testa klocka ner minnet max. löser detta problemet lämna in på garanti skall komma en ny vbios till 1070 med micron minnen men är vad jag vet bara sagt att den skall fixa problem vid överklockning.

Här finns en bra guide
http://forums.evga.com/Basic-troubleshooting-steps-Windows-cl...

Kanon, tack. Tack alla för bra tips! Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Alla drivrutiner är de senaste för resten av komponenterna?

Permalänk
Medlem

Har kollat med GPU-Z och jag har Micron minnen. Provade att uppdatera bios på GPU till 86.04.50.00.70, men fortfarande samma problem. Installerade nya drivrutiner Nvida som precis kommit men ingen skillnad. Det är märkligt att det bara händer när jag spelar dota, inte upplevt det när jag spelar Witcher eller GoW 4. Ska prova uppdatera bios på moderkort senare ikväll.

Glömde skriva övriga komponenter:

Asus z170i Pro Gaming
i7 6700k (ej överklockad)
EVGA 1070 SC Gaming (ej överklockad)
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
SILVERSTONE SX500-LG 500W
Samsung 850 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Installerade senaste BIOS, fortfarande problem. Nu har den "kraschat" även när jag spelar Witcher samt när när jag inte hade några program igång. Två gånger nu när den kraschat har skärmen blivit svart och fläktarna drar igång på max. Provade nyss att ta ur och sätta i grafikkortet igen. Ingen krasch än så länge, men kommer troligtvis ske igen. Körde också Intels processor diagnostic tools och den hittade inga problem. Det är svårt att veta hur jag skall gå vidare och kunna lokalisera vad som orsakar problemet. Känns ju som att det borde vara något med grafikkortet så funderar på att lämna in det.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det finns en tråd om just evga kort, som beter sig precis som du beskriver och det är inlämning som gäller i så fall.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==