Lenovo Y710 - Månadens gaming deal på Elgiganten - bra pris?

Permalänk

@AkUs: Nej jag bor i Östergötland.

Permalänk
Medlem

@LiljaVilja:

Ok, annars hade jag hjälpt dig sätta ihop burken.

Vilken budget har du och vilka spel tänkte du köra?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

@AkUs: Budgeten ligger på 10k och eftersom jag helst vill ha i5 processorn samt grafikkortet 1070 har "Månadens gaming" deal varit lockande. Dock ryker ju garantin garanterat ganska kvickt då ett extra 8 GB minne lär bli det första man vill stoppa i den. Men jag blev väldigt nyfiken på din lista. Hur plockar jag ihop en hel dator för 11k med delarna som du nämnde? Har försökt själv men får det inte till att gå på under 13-14k, minst :/

Vill kunna spela en del mmorpgs som Final Fantasy XIV och Black Desert med mycket höga grafikinställningar samt spel som GTA V och Rise Of The Tomb Raider och andra kommande spel i flera år framöver utan att behöva sänka grafiken alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

Om du vill köra GTA och mmopg hade jag gått ifrån i5 till i7 och lägre grafikkort istället.
i5 i den lenovo är den klenaste av alla i5or också.
Jag har byggt burkar med alla GTX 9XX kort och alla GTX 10XX kort.
Jag hade bara kört i5 + 1070 till spel som Tomb Raider och Gears of War.
Till Final Fantasy, GTA m.m. som oftast är online med stora världar hade jag kört i7 + 1060 istället.

Se det såhär.

Kör du en Core i7 och 1060 så kan du om 2-3 år byta ut 1060 och endå köra på.

När din i5a blir slö kommer det inte vara superskojj att flytta över ditt 1070 till den nya burken.

Så anser jag iaf. Men du bestämmer. Jag kan rekomendera i5 + 1070 eller i7 + 1060 oavsett vad du väljer.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Länk till listan med detta för 11056kr, tack. (Glöm inte CPU-kylaren)

Det blev 11.223kr + 500kr för Cougar QBX som säljs av Liontech eller någon annan som importerar ifrån Danmark.
Så 11.723kr om man inte vill beställa ifrån olika ställen. Om man beställer ifrån 2-3 olika ställen + masar sig in till Netonnet eller Siba
för dom har GTX 1070 för 3990:- t.ex så får du ihop datorn under 11.000kr.

Som sagt. Märkes komponenter, dubbla ram, snabbare CPU (upplåst för klockning desutom) och windows som inte Lenovo smutsat ner.
Desutom garanti på saker även efter man pillat på det.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Benedict:

Det här blev tyvärr lite av en deal-breaker för mig:
Om du öppnar datorn för att ens städa den så bryts garantin. Att de skickade svaret enbart på mail och inte la upp det på produktens sida känns lite konstigt också, men den kanske dyker upp under dagen.
"Kan man öppna datorn och installera mer minne och ytterligare hårddisk/ar utan att garantin bryts? Kan man öppna datorn för att städa den, ta bort damm m.m., utan att garantin bryts?

"Tack för din fråga.

Om du självar öppnar upp datorn så bryts garantin. Önskar du sätta in mer minne eller en hårddisk så får jag hänvisa dig att lämna in den till en av Lenovos auktoriserade verkstäder för det.

Ha en bra dag!

Elgiganten Kundcenter"

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Skankarn:

Ringde upp Elgiganten som bekräftade vad @Benedict skrev. Om man öppnar den själv, om än bara för att städa den, bryts garantin. Så surt, men men....bara att lämna in den på närmaste elgigant så fick man pengarna tillbaka.

Hej alla,

Vi har under en tid arbetat med att få tillverkarna att ta bort den där irriterande klisterlappen på baksidan av chassit. :/
Alla är inte på banan än, men Lenovo är en av dem som bekräftar att man kan öppna upp chassit för att rengöra eller uppgradera. Så fort vi har alla med oss, så kan vi också informera om detta internt, så att ni får rätt info från våra olika kanaler.

Så vidare gäller alltså garanti på Lenovo-desktops, även om ni bryter Warranty-void-klistermärket på baksidan av chassit.
Kontakta mig gärna via swec om det skulle uppstå några tveksamheter eller om ni behöver hjälp med något.

I annat fall går det som sagt alldeles utmärkt att lämna tillbaka datorn. Viktigast för mig är att ni är nöjda med det ni köpt

// Alex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

https://s11.postimg.org/4b7lgq1r7/dator.jpg

Det blev 11.223kr + 500kr för Cougar QBX som säljs av Liontech eller någon annan som importerar ifrån Danmark.
Så 11.723kr om man inte vill beställa ifrån olika ställen. Om man beställer ifrån 2-3 olika ställen + masar sig in till Netonnet eller Siba
för dom har GTX 1070 för 3990:- t.ex så får du ihop datorn under 11.000kr.

Som sagt. Märkes komponenter, dubbla ram, snabbare CPU (upplåst för klockning desutom) och windows som inte Lenovo smutsat ner.
Desutom garanti på saker även efter man pillat på det.

Med den listan, samt att @Elgiganten säger att det är ok att sätta i komponenter, känns det fortfarande som att denna Lenovo Y710 är jävligt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej alla,

Vi har under en tid arbetat med att få tillverkarna att ta bort den där irriterande klisterlappen på baksidan av chassit. :/
Alla är inte på banan än, men Lenovo är en av dem som bekräftar att man kan öppna upp chassit för att rengöra eller uppgradera. Så fort vi har alla med oss, så kan vi också informera om detta internt, så att ni får rätt info från våra olika kanaler.

Så vidare gäller alltså garanti på Lenovo-desktops, även om ni bryter Warranty-void-klistermärket på baksidan av chassit.
Kontakta mig gärna via swec om det skulle uppstå några tveksamheter eller om ni behöver hjälp med något.

I annat fall går det som sagt alldeles utmärkt att lämna tillbaka datorn. Viktigast för mig är att ni är nöjda med det ni köpt

// Alex.

Som jag trodde då! Går det att lösa det här med spelkoden om man köpt den i butik eller gällde det bara för onlinebeställning?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Nu blev man osäker igen. Var ju väldigt positivt med beskeded från elgiganten...what to do, what to do...?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition, Asus Crosshair IV Formula, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Antec Three Hundred, PowerColor Radeon HD6970 2GB, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair HX 750W 80+, Windows 7 Home Premium 64-bit, BenQ TFT 21.5".

Permalänk
Skrivet av Elgiganten:

Hej alla,

Vi har under en tid arbetat med att få tillverkarna att ta bort den där irriterande klisterlappen på baksidan av chassit. :/
Alla är inte på banan än, men Lenovo är en av dem som bekräftar att man kan öppna upp chassit för att rengöra eller uppgradera. Så fort vi har alla med oss, så kan vi också informera om detta internt, så att ni får rätt info från våra olika kanaler.

Så vidare gäller alltså garanti på Lenovo-desktops, även om ni bryter Warranty-void-klistermärket på baksidan av chassit.
Kontakta mig gärna via swec om det skulle uppstå några tveksamheter eller om ni behöver hjälp med något.

I annat fall går det som sagt alldeles utmärkt att lämna tillbaka datorn. Viktigast för mig är att ni är nöjda med det ni köpt

// Alex.

Kan bekräfta vad Alex säger.
Jag pratat med en Louise på El-Giganten Chatten som sa att man INTE fick öppna men att jag var välkommen att ringa 0775757411 som är Lenovo's support och fråga hur dom ställde sig. Jag ringde Lenovo och kollade. Glömde dock ta namnet på personen men,

Lenovo svarade att man fick visst öppna och sätta i minnen och hårddisk på lediga platser i datorerna från dom.

Permalänk
Medlem

Kollade igenom Lenovo's garanti på deras hemsida, står inget om att man inte kan öppna för uppgradering.
Kommer med stor sannolikhet att slå till på en sån.
Det där med uppgradering senare kommer ändå inte ske för mig, när en dator är mer än 3 år gammal börjar andra komponenter bli daterade. Blir att köpa en ny burk då.
Har aldrig uppgraderat en dator.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Låter bra att det svar jag fick i mailet från Elgigantens support inte stämmer ("Elgiganten 2767337" sales.cc@giganten.se) .
Men det verkar fortfarande vara lite av en kontroversiell fråga?
Den fråga jag ställde på Elgigantens hemsida är borttagen utan svar, utan enbart svarad via epost, då med felaktigt svar?
Konsumenterna vet i nuläget inte vad som gäller, förutom ett fåtal berörda här i tråden.

Permalänk

Beställde igår, den borde landa imorgon
Angående gratisspelet så skulle man maila information.cc@giganten.se fick jag besked om i Elgiganten-chatten. (om man vill få det fixat i efterhand)

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk

Komponenterna uppgradering

@anderna:

Har du lust att specifiera vilka komponenter du uppgraderade med? Slog till på en likadan i förrgår och ämnar göra samma sak...

Med vänlig hälsning Dennis

Permalänk
Medlem
Skrivet av denkojones:

@anderna:

Har du lust att specifiera vilka komponenter du uppgraderade med? Slog till på en likadan i förrgår och ämnar göra samma sak...

Med vänlig hälsning Dennis

Det blev det som fanns hemma på lokala datorstället.
1 st. Toshiba 1 TB, 3,5" (7200)
1 st. Crucial DDR4 2133 MHz, 8Gb

Glöm inte kabel till hdd. Strömkabel från psu finns över men inte sata.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk

@anderna

Okej. Tack! Om jag går på en ssd passar kabeln som finns då? Passar en 2,4 tums ssd i burken?/Dennis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpa eller vänta?

Vad tror ni är bäst? Köpa eller vänta? Det börjar närma sig Blackfriday och cybermonday... Inet brukar alltid ha Fri montering då vilket kanske skulle göra det mer värt att plocka ihop delarna själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidoka:

Vad tror ni är bäst? Köpa eller vänta? Det börjar närma sig Blackfriday och cybermonday... Inet brukar alltid ha Fri montering då vilket kanske skulle göra det mer värt att plocka ihop delarna själv.

Det beror på. Jag tror att du kan sänka priset på en dator med minst 1000 under black friday. Sen om det är värt att vänta, sitta hela natten och inte få någon sömn under flera dagar vet jag inte. Det kräver en enorm engagemang och tid. Detta kan du lägga ner på något annat roligt istället. Tycker bara att Inet och Webbhallen är dryga som fan. Dem går inte med på att sänka priset på en dator som kostar 12000 med 1000kr och deras "erbjudanden" under förra black friday var skrattretande. Komplett och Dustin gjorde störst intryck förra gången tyckte jag. Såg R4 chassin gå ner från 1100 till 400-500 och annat. Webbhallen med deras dryga erbjudanden "här har vi den sämsta gtx 970 versionen för 500kr billigare". Tack för den.

Permalänk
Permalänk
Mattecoach

@LiljaVilja:

Det är en väldigt lik dator. Har lite högre förtroende för MSI överlag när det kommer till gamingdatorer, men det enda som jag kan se som skiljer är något mer påkostat grafikkort och mindre SSD samt en vanlig HDD. Absolut inte värt 3000 kr.
Vad är fel på Lenovon? Det är väl bekräftat av Elgiganten att man får sätta in mer minne utan att bryta garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiljaVilja:

Hälften så stor SSD, men en 2TB HDD.
Annars "samma" hårdvara.

Inte värt 3000kr extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiljaVilja:

Nä inget vidare. Vill du köpa en ny dator eller?
Kan göra en lista åt dig. Inet kan bygga datorn åt dig bara du tar fram listan för dem.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Hälften så stor SSD, men en 2TB HDD.
Annars "samma" hårdvara.

Inte värt 3000kr extra.

Får rabatt så blir inte så pass dyrt.

Men det är alltså inte så stor skilland mellan dom två då, om man bortser från det uppenbara (hårddiskarna)

Permalänk
Medlem

Ni som har haft den här ett tag nu, hur upplever ni ljudnivån?

Permalänk

@Benedict:
Har kört Heaven Benchmarking på den ca en timme och måste säga att den är väldigt tyst.
Känns som det är väldigt lite bloatware på datorn också, verkar som lenovo har lärt sig då dom fått rätt mycket klagomål på det tidigare.
I övrigt känner jag mig väldigt nöjd med burken.
Hoppas bara man kan få sitt gratisspel av @Elgiganten snart.. verkar inte vara lätt för dom att fixa det i efterhand. Någon skulle tydligen kontakta mig angående det om "ca en vecka"

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Skrivet av röksvamp:

@Benedict:
Har kört Heaven Benchmarking på den ca en timme och måste säga att den är väldigt tyst.
Känns som det är väldigt lite bloatware på datorn också, verkar som lenovo har lärt sig då dom fått rätt mycket klagomål på det tidigare.
I övrigt känner jag mig väldigt nöjd med burken.
Hoppas bara man kan få sitt gratisspel av @Elgiganten snart.. verkar inte vara lätt för dom att fixa det i efterhand. Någon skulle tydligen kontakta mig angående det om "ca en vecka"

Var väll knappast några bloatware alls, Nvidia drivare var någon slim drivare. Jag behöver den fulla med alla addons för mina grejor, så det var bara att uppdatera. SHare IT och Lenovo Companion var väll dom enda sakerna på. Måste säga att Companion var helt i sin ordning, bara ett enkelt uppdaterings program for bios, drivare osv. Bygger man själv skickar ju exempelvis ASUS med mer extraprogramvara än vad det var i denna Lenovo.

Hittills mycket nöjd.

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av röksvamp:

@Benedict:
Har kört Heaven Benchmarking på den ca en timme och måste säga att den är väldigt tyst.
Känns som det är väldigt lite bloatware på datorn också, verkar som lenovo har lärt sig då dom fått rätt mycket klagomål på det tidigare.
I övrigt känner jag mig väldigt nöjd med burken.
Hoppas bara man kan få sitt gratisspel av @Elgiganten snart.. verkar inte vara lätt för dom att fixa det i efterhand. Någon skulle tydligen kontakta mig angående det om "ca en vecka"

Hej,

Säg till om du ännnu inte fått hjälp detta. så löser jag det nu direkt på morgonen

//Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej! Jag såg i Elgigantens annonsblad idag den här dator: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-.... Alltså den som diskuteras här. Men tyvärr är den slut på Elgigantens hemsida och på min lokala Elgiganten butik. Men jag såg att Elgiganten har tillgångsgaranti och tänkte utnyttja det men jag blir inte klok på hur det fungerar. Det står så här på Elgigantens hemsida:
Vi lämnar 3 dagars tillgångsgaranti. Om varan tar slut inom 3 dagar och vi inte kan få fram varan inom 10 dagar, garanterar vi dig en motsvarande eller bättre vara till samma pris och du behöver inte betala mellanskillnaden. Enda undantaget från tillgångsgarantin är när Annonserade varor är märkta med 'begränsat antal'. Men när jag kontaktade Elgigantens chatt så lät det rörigt. Alex du kanske kan reda ut vad som gäller för just den här dator?

Jag är ny på SweClockers så jag hoppas jag inte gör fel i att ställa frågan här.

/sk3tch

Skrivet av Elgiganten:

Hej,

Säg till om du ännnu inte fått hjälp detta. så löser jag det nu direkt på morgonen

//Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Elgiganten Har skickat er ett mail angående gratisspelet men inte fått något svar.

Permalänk
Elgiganten

@denkojones: Skicka ditt kvittonummer via Pm, så kollar jag på det asap!

// Alex

Visa signatur