GTX 1070 behöver ny review !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrShizzle:

Varför ska man ändra recensioner? Läst och hört talas om det här med videominnet ett tag, det har i 99 av 100 fall handlat om överklockning. Att ett grafikkort ska fungerar som det ska med överklockning är verkligen ingen garanti.

Fungerar kortet inte vid standardfrekvenserna är det bara att få det utbytt.

Därför att man ändrade omdömet om RX 480 när det blev känt att det drog mera ström genom PCI-slotten än den medgav enligt spec's.
Varför ska man blunda för undermåliga produkter när det gäller kort med GPU från Nvidia men lägga märke till brister som finns på kort med GPU från AMD?

"99 av 100 fall handlat om överklockning." Verkligen? Så jag har av ren otur råkat få 2 av dessa kort som inte klara att gå i standardfrekvensen utan att drivrutinen kraschar vid uppstart, jo tjena.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Därför att man ändrade omdömet om RX 480 när det blev känt att det drog mera ström genom PCI-slotten än den medgav enligt spec's.
Varför ska man blunda för undermåliga produkter när det gäller kort med GPU från Nvidia men lägga märke till brister som finns på kort med GPU från AMD?

"99 av 100 fall handlat om överklockning." Verkligen? Så jag har av ren otur råkat få 2 av dessa kort som inte klara att gå i standardfrekvensen utan att drivrutinen kraschar vid uppstart, jo tjena.

Det är inte omöjligt. mina har jag inga problem med alls. Det kanske är nån annan konflik i din dator=

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

Ja grabbar. Idag fick man hem sitt ASUS GTX1070 DUAL med micron minnen - självklart så börjar det strula direkt. Vita rutor och andra grafiska artifakter dyker upp under spel. Fyfan för sånt här fusk säger jag bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beastosaurus:

Ja grabbar. Idag fick man hem sitt ASUS GTX1070 DUAL med micron minnen - självklart så börjar det strula direkt. Vita rutor och andra grafiska artifakter dyker upp under spel. Fyfan för sånt här fusk säger jag bara.

Det är helt jävla tragiskt att snudd på SAMTLIGA tillverkare inte kontrollerar att de kort de tillverkar fungerar med de inställningar de ska ha enligt specifikation innan de går till försäljning. Finns de NÅGOT märke öht. som inte har sålt skräpet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpaatkins:

Det är inte omöjligt. mina har jag inga problem med alls. Det kanske är nån annan konflik i din dator=

Men lägg ner och ta och läs på i de forum som finns hos hårdvarusites inklusive Nvidias. Det finns gott om folk som har råkat ut för det här och det har utlovats en Biosuppdatering men ännu har ex. MSI inte släppt någon biosuppdatering till sina grafikkort, kollade för 5 sekunder seda.
Mina kort funkar bra med minnet underklockat med 300MHz så dom går att använda men levererar man kort som inte levererar de värden som dom ska ha ska man inte ha beröm, det är under all kritik att man låter undermåliga produkter gå till försäljning. Oavsett om man lyckas ta fram en Bios som löser problemet borde korten ha testats så att felet upptäckts och aldrig gått ut till försäljning innan problemet lösts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beastosaurus:

Du ska under inga omständigheter acceptera något sådant, det är ju ändå en hel del pengar det rör sig om. Fungerar inte kortet som det ska vid standardfrekvenserna ska det bytas ut direkt, butiken är skyldig att ta tillbaka defekt kort. Detta kan bli en stor skandal för 1070 serien. Tur för den tjomme som lyckas få tag i ett kort idag (oktober) med Samsung minnen. Säkrast är nog att köpa ett på öppet köp, finns ju en del butiker där man i lugn och ro kan testa grejorna och sen lämna igen om man inte skulle vara nöjd :-). Skulle jag köpa ett kort med micron minnen returneras detta omgående då det har rapporterats att dessa minnen drar/kräver mer ström, genererar högre temps på grafikkortet och ger diverse problem vid övercklock. Eller när det är riktigt jäkligt, som i ditt fall, problem "out of the box"

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Inaktiv

Bara att blunda och gå vidare...

Permalänk
Inaktiv

Det sägs att biosuppdateringar ska vara på väg för MSI men ingen har släppt ännu och om det är hela sanningen kan man undra varför det finns kort med samma märke med Micron som fungerar medans andra inte gör det? Det kan ju inte bero på Bios i det fallet för i så fall skulle ju bios redan finnas att ladda ner. KitGuru har lite info om läget http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/matthew-wilso...

Permalänk
Inaktiv

Jag har 2 plait 1070 kort med micron men har inte märkt något galet.
Men löser de inte detta ändå så blir det att skicka tillbaka och invänta amd eller något.

Nvidia håller på och fular sig med minnena mycket nu.

Permalänk
Medlem

Jag kollade mitt Asus strix rog 1070 oc, som jag fick hem igår och det har micron minnen. Kortet funkar bra i gaming mode ( default) men har inte testat i OC mode ännu.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en lösning på gång via en BIOS-uppdatering:

http://hexus.net/tech/news/graphics/98335-nvidia-geforce-gtx-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Varför byter du inte korten? Det borde alla göra som har problem. Det ser lite tramsigt ut när folk klagar på forumet men sedan nöjer dom sig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Digital fyndjägare

En miss av företagen då de byter komponenter ska INTE ändra vad Sweclockers givit för betyg på deras testade kort. I så fall är det företagen som varit oförsiktiga och dåliga på att testa sina kort innan release med micron minnena och det är dem man ska ge dåligt betyg. Nvidia själva har inga kort (GTX 1070 FE) med dessa problem (Micron minnens buggen) då de själva bara kör med samsung minnen i sina kort (men ändå hjälpt till för att åtgärda problemen). Självklart anser jag och säkert alla andra att en sådan miss INTE skall tolereras alls. Men sådär har det varit länge nu, att VI som är konsumenter hela tiden skall testa ALLT och ge företagen GRATIS feedback vare sig det gäller spel, OS eller hårdvara m.m. Utvecklingen för sådant (gratis testning) har smugits in sakta men säkert. När skall företagen inom dator branschen lära sig att INTE släppa saker o ting innan de testats 110%. Att dessutom priserna stiger och köparna arbetar som testare gör inte saken bättre heller. Vad får köparna för kompensering för allt detta? Riktigt illa att nästan alla verkar ha köpt detta bakomliggande/indirekta hjärntvätteri. Ok, att det är fel på enstaka produkter ibland men att vi hela tiden skall testa åt dem är sjukt och totalt fel. Vad får vi, jo en massa huvudvärk och tid som slösas bort samt högre priser utan ett tack för det vi gör för dem. Vi konsumenter bör sätta ner foten nu... bättre sent än aldrig.

Eloge till alla dessa "testing" sajter "Sweclockers" som ger oss konsumenter information om varor m.m.
TACK ni är guld värda!

ps: Jag kör själv med ett kort som innehåller Micron minnen. Har funkat bra för mig och jag är nöjd, lyckats överklocka runt +800/+900 utan som helst problem.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför byter du inte korten? Det borde alla göra som har problem. Det ser lite tramsigt ut när folk klagar på forumet men sedan nöjer dom sig.

Jag har moddat korten, kapat upp i centrum och monterat vattenkylning på enbart GPU'n. Det var först senare jag upptäkte att minnet inte gick i den hastighet det skulle ha i stock. Det är mina första Nvidiakort på evigheter så jag var lite förbryllad över att se att utan att ha över- eller underklockat var hastigheten på GPU'n högre än värdet den skulle ha i Boost Clock och hastigheten på minnet var ca. 300 MHz lägre än den hastighet det ska ha som standard. Sedan drivrutinen kraschat i uppstarten och startat om fungerar allt bra med de applikationer jag använder och har testat så jag ids inte lägga nåt krut på det här, tveksamt om jag får ersättning eftersom korten är moddade, och bökigt att montera bort korten ur vattenkylningslopen, modda och montera blocken på ersättningkorten. Jag tycker att man SKA klaga på produkter som inte ens kan leverera de värden se ska ha i stock.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Jag har moddat korten, kapat upp i centrum och monterat vattenkylning på enbart GPU'n. Det var först senare jag upptäkte att minnet inte gick i den hastighet det skulle ha i stock. Det är mina första Nvidiakort på evigheter så jag var lite förbryllad över att se att utan att ha över- eller underklockat var hastigheten på GPU'n högre än värdet den skulle ha i Boost Clock och hastigheten på minnet var ca. 300 MHz lägre än den hastighet det ska ha som standard. Sedan drivrutinen kraschat i uppstarten och startat om fungerar allt bra med de applikationer jag använder och har testat så jag ids inte lägga nåt krut på det här, tveksamt om jag får ersättning eftersom korten är moddade, och bökigt att montera bort korten ur vattenkylningslopen, modda och montera blocken på ersättningkorten. Jag tycker att man SKA klaga på produkter som inte ens kan leverera de värden se ska ha i stock.

Det bästa för dig vore att lugna dig lite tills de börjar rulla ut nya bios uppdateringar till dina kort.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bl4ckIce:

En miss av företagen då de byter komponenter ska INTE ändra vad Sweclockers givit för betyg på deras testade kort. I så fall är det företagen som varit oförsiktiga och dåliga på att testa sina kort innan release med micron minnena och det är dem man ska ge dåligt betyg. Nvidia själva har inga kort (GTX 1070 FE) med dessa problem (Micron minnens buggen) då de själva bara kör med samsung minnen i sina kort (men ändå hjälpt till för att åtgärda problemen). Självklart anser jag och säkert alla andra att en sådan miss INTE skall tolereras alls. Men sådär har det varit länge nu, att VI som är konsumenter hela tiden skall testa ALLT och ge företagen GRATIS feedback vare sig det gäller spel, OS eller hårdvara m.m. Utvecklingen för sådant (gratis testning) har smugits in sakta men säkert. När skall företagen inom dator branschen lära sig att INTE släppa saker o ting innan de testats 110%. Att dessutom priserna stiger och köparna arbetar som testare gör inte saken bättre heller. Vad får köparna för kompensering för allt detta? Riktigt illa att nästan alla verkar ha köpt detta bakomliggande/indirekta hjärntvätteri. Ok, att det är fel på enstaka produkter ibland men att vi hela tiden skall testa åt dem är sjukt och totalt fel. Vad får vi, jo en massa huvudvärk och tid som slösas bort samt högre priser utan ett tack för det vi gör för dem. Vi konsumenter bör sätta ner foten nu... bättre sent än aldrig.

Eloge till alla dessa "testing" sajter "Sweclockers" som ger oss konsumenter information om varor m.m.
TACK ni är guld värda!

ps: Jag kör själv med ett kort som innehåller Micron minnen. Har funkat bra för mig och jag är nöjd, lyckats överklocka runt +800/+900 utan som helst problem.

Varför var det ok. att ändra på omdömet på AMD's RX 480 när det uppdagades att korten drog mera ström genom PCI slotten än spec's medgav men inte ok att sänka omdömet på de kort med GTX1070 när man efter review'n bytt ut komponenter som medför att korten inte ens går och inte kan gå med grundinställningen utan att krascha? Köper man ett GTX1070 kort nu är det ett rent lotteri om vilket kort du får och du får agera testkanin åt företaget och montera in och prova för att sedan kanske bli tvingad att montera ut kortet och hålla på och strula med ett RMA ärende en tid innan du får ett nytt som dessutom kan vara behäftat med SAMMA fel. Man måste ju vara fanatisk fan-boy för att INTE klaga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpaatkins:

Det bästa för dig vore att lugna dig lite tills de börjar rulla ut nya bios uppdateringar till dina kort.

Är rätt lugn hörru och kommer inte att byta mina kort så länge de fungerar som de gjort hittills men alla som säljer komponenter som inte ens kan prestera med grundinställningar ska ha skit för det.

Permalänk
Medlem

Har för mig att Gigabyte är den tillverkare som INTE bytte till Micron-minnen.

Och hela diskussionen om ifall omdömena för 1070 borde ändras så kan jag faktiskt hålla med där. RX 480 fick sitt slutbetyg ändrat, trots att AMD släppte en uppdatering som fixade det problemet och trots att ingen av tillfällena där ett RX 480 tydligen har förstört moderkort har kunnat bevisas sann.

Så vitt jag minns så är det inte heller några problem med hur mycket ström något tredjeparttillverkares 480-kort drar från PCI-E, medans hos 1070 så är det ett möjligt problem för vilket kort som helst om tillverkaren har bytt till Micron-minnen.

Och att säga att det inte är någon fara eftersom "jag har inga problem med micron-minnen" och sedan avfärda problemet känner jag är lite väl naivt och smått fanboy-igt då personerna som hävdade att RX 480 hade förstört deras moderkort var helt nya konton på det forum där dom satt och skrev sina skräckhistorier och ingen av dessa har då kunnat bevisas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beastosaurus:

Det måste röra sig om bristande kvalitetskontroll. Jag har samma kort som du och jag har överklockat mina utan problem.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Man ska ju inte ta allt man läser för sant men det här verkar rätt oroande om det stämmer. https://tech4gamers.com/msi-geforce-gtx-1070-quality-problem-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Det är GPU boost och inte på grund av minnen från Micron. Att minnet var annorlunda klockat är en annan sak dock. Har fler fått lägre klockat minne med 1070?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Det är GPU boost och inte på grund av minnen från Micron. Att minnet var annorlunda klockat är en annan sak dock.

Jo jag har förstått det. Det man kan var helt säker på att om du köper en produkt där specifikationen anger ett värde på frekvensen för minnet men att det i praktiken på många kort går i en hastighet som är 300MHz lägre samt att många även har problem med artefakter mm. är 'Bra produkt' ett omdöme produkten INTE ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jo jag har förstått det. Det man kan var helt säker på att om du köper en produkt där specifikationen anger ett värde på frekvensen för minnet men att det i praktiken på många kort går i en hastighet som är 300MHz lägre samt att många även har problem med artefakter mm. är 'Bra produkt' ett omdöme produkten INTE ska ha.

Jag håller med. Fungerar inte korten som dom ska så ska betyget ändras. Det var inte säkert att 480 skulle paja något men risken fanns och därför ändrades det, nu finns risken att vissa 1070 inte presterar som dom ska, eller presterar alls, och det borde också ändras till att det är fixat. Jag har läst flera ggr att Gigabyte fortfarande kör Samsung men korten som kan komma med micron borde ändras, det bör vara rätt lätt för Sweclockers att kolla upp.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av anon999:

Varför var det ok. att ändra på omdömet på AMD's RX 480 när det uppdagades att korten drog mera ström genom PCI slotten än spec's medgav men inte ok att sänka omdömet på de kort med GTX1070 när man efter review'n bytt ut komponenter som medför att korten inte ens går och inte kan gå med grundinställningen utan att krascha? Köper man ett GTX1070 kort nu är det ett rent lotteri om vilket kort du får och du får agera testkanin åt företaget och montera in och prova för att sedan kanske bli tvingad att montera ut kortet och hålla på och strula med ett RMA ärende en tid innan du får ett nytt som dessutom kan vara behäftat med SAMMA fel. Man måste ju vara fanatisk fan-boy för att INTE klaga.

Det är helt rätt att ändra omdömet på de kort som använder sig utav Micron minnen. Företagen har skött detta riktigt dåligt då de INTE tagit hänsyn att fel kan uppstå och ändå går de vidare till försäljning. Om de skulle gjort detta på rätt sätt så borde de ordna till så rätt kort har rätt BIOS och inte ordna till detta i efterhand. Men saken är den ändå.... Vad får vi som köper deras kort för kompensation?

Att folk vill hålla något "extra kärt" (fan's) är OK för mig men själv skiter jag fullständigt i om det sitter AMD eller NVIDIA GPU'n i mitt kort. Jag handlar in efter smak och behov, sedan får det gärna stå AMD på kortet bara det är vad som uppfyller mina behov.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv

Efter att fått hjälp på Guru3D vet jag nu att det är folding som gör att hastigheten på minnet sänks med 300 MHz under grundvärdet, stänger jag av folding åker hastigheten på minnet upp till normalvärdet. Problemet att drivarna kraschar och startar om när Windows startar kan man leva med så länge det är det enda problemet efter att man maxat inställningen på Core voltage. EDIT: Inget av det här beteendet har mina Radeon R9 290 kort som jag har på min andra dator, där går grafikminnet och GPU'n i den hastighet som är stockvärdet eller det värde som man valt att ställa in på grafikkortsinställningarna.

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

har suttit och slukat reviews etc kring 1060/1070 men aldrig hört någonting alls om Vram delen, ingen som ens tar upp att det är samsung.

har du källa på detta? allt det är olika Vram och att Micron ställer till problem för användaren??
så man kan läsa in sig lite i det?

Jag länkade också i en annan tråd här om det hjälper! Rekommendation verkar vara att kontrollera att kortet presterar enligt spec när man får hem det, helt enkelt. Här är nyheten.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Fungerar inte korten som dom ska så ska betyget ändras. Det var inte säkert att 480 skulle paja något men risken fanns och därför ändrades det, nu finns risken att vissa 1070 inte presterar som dom ska, eller presterar alls, och det borde också ändras till att det är fixat. Jag har läst flera ggr att Gigabyte fortfarande kör Samsung men korten som kan komma med micron borde ändras, det bör vara rätt lätt för Sweclockers att kolla upp.

Ska vi höja betyget på 480 nu också då effektförbrukningen ryktas ha gått ner rejält nu då glofo verkar ha fått till tillverkningen?
Nu lider jag inte av några problem och har nog samsungminnen så det kanske färgar mig men det känns långsökt att ändra betyg ett halvår efter produkten släppts.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Ska vi höja betyget på 480 nu också då effektförbrukningen ryktas ha gått ner rejält nu då glofo verkar ha fått till tillverkningen?
Nu lider jag inte av några problem och har nog samsungminnen så det kanske färgar mig men det känns långsökt att ändra betyg ett halvår efter produkten släppts.

Du verkar totalt ha missat att man ändrade betyget på RX 480 när problemet med strömförbrukningen uppdagades, vilket var helt rätt, så i konsekvensens namn borde man väl även göra det när många av GTX 1070 inte klarar att gå i de hastigheter de ska på minnet som grundvärde utan att man maxar spänningen. När du beställer ett kort vet du inte på förhand vilket minne det sitter på kortet du beställer, har du tur är det Samsung som inte har det här problemet men får du Micron funkar en del medans en del kraschar redan i uppstarten med artefakter. EDIT: "kanske färgar mig" Japp! Rätt grönfärgad och aningens enöggd också

Permalänk
Skrivet av anon999:

Du verkar totalt ha missat att man ändrade betyget på RX 480 när problemet med strömförbrukningen uppdagades, vilket var helt rätt, så i konsekvensens namn borde man väl även göra det när många av GTX 1070 inte klarar att gå i de hastigheter de ska på minnet som grundvärde utan att man maxar spänningen. När du beställer ett kort vet du inte på förhand vilket minne det sitter på kortet du beställer, har du tur är det Samsung som inte har det här problemet men får du Micron funkar en del medans en del kraschar redan i uppstarten med artefakter. EDIT: "kanske färgar mig" Japp! Rätt grönfärgad och aningens enöggd också

+1 men jag blir enögd och grönfärgad om inte AMD kommer ut med en GTX 1080-killer omedelsnart! Burns me att Pascal-korten har tillåtits få så härligt långvarigt svängrum så att det egentligen inte finns nåt val för ny GPU just nu. (Om man redan har nåt vettigt dvs.)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Citat:

Referensmodellen av AMD Radeon RX 480 överskred vid lansering PCI Express-specifikationen för effektuttag. Redaktionen beslöt därför att tills vidare plocka bort utmärkelsen "Bra produkt". Uppdaterad mjukvara har dock i någon mån löst och jobbat runt problemet, vilket gör att den ursprungliga bedömningen åter är aktuell.

http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb
Det är redan gjort.

edit: kanske missförstod dig?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.