Minnesproblem hos Geforce GTX 1070 åtgärdas med BIOS-uppdatering

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sveklockarn:

Hur ofta misslyckas ni med att flasha BIOS?

Senaste gången jag gjorde det var på ett MSI-moderkort och det var bara p.g.a. att jag inte läst instruktionerna tillräckligt och valde fel firmware. Året var 1998, och det slutade lyckligt då jag fick tag på ett likadant moderkort som var trasigt, som jag kunde lyfta över EEPROM-kapseln ifrån. Jag har flashat in ganska många firmwares i alla slags datorer och andra apparater utan att misslyckas en enda gång sedan dess, så jag påstår att det är ganska liten risk om man är noggrann och ser till att inte få strömavbrott.

Aldrig failat men vet folk som lyckats.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Aldrig failat men vet folk som lyckats.

Frågan är hur många som begår handhavandefel, för att senare skylla på tekniska problem?

Rätt många, skulle jag tro.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sveklockarn:

Frågan är hur många som begår handhavandefel, för att senare skylla på tekniska problem?

Rätt många, skulle jag tro.

Vet vissa som "råkar stänga av den" eller tycker tar för lång tid och sen startar om datorn.

Eller gör fel vid DOS promt och annat.

Sällan det failar pga av BIOS eller hårdvaran.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av fermia:

"ska finans" men det finns inga bios uppdateringar på något utav 1070 seriens kort i hela deras sortiment när man kollar på "download" sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sällan det failar pga av BIOS eller hårdvaran.

Exakt.

Idag har flashning av firmware i olika sammanhang blivit enklare och säkrare än någonsin, den genomsnittliga användarbasen tenderar dock att vara ungefär lika skicklig över tid...

Permalänk

Jag uppdaterade

@timpaatkins:

Jag hittade BIOS filen för nå dag sedan på deras hemsida. MEn gjorde inte större skillnad så därför drog de tillbaka det.
Har dock redan flashat det. Men det kommer väl en nyare snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag kollade med R&D efter jag såg denna nyheten. Kan meddela att vi släpper BIOS för samtliga 1070-kort baserade på nya referenskoden den 4:e Nov. Ändamålet med uppdateringen är att förbättra överklockningen av minnet. För Dual-korten kommer BIOS-uppdateringen även att införa semi-passiv kylning.

Hej Kinc

Jag har ett 1070 dual, det är det som är orginal och inte OC modellen, det funkar faktiskt lite bättre när man klockar upp coren lite. Men till frågan, vad händer ifall något skulle fela vid uppdateringen, vill inte lämna tillbaka kortet till NoN.

Tack för att ni finns här på forumet

//Håkan

Permalänk
Inaktiv

Palit har ju inte släppt Micron fix bios än?
Vart finns de isåfall

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett väldans gnäll på felflash. Om jag minns rätt så har jag lyckats felflasha ett moderkort och ett grafikkort över snart 20 års tid. Då ska jag tillägga att detta var båda resultat av att jag modifierade bios och flashade om på löpande band.

Både grafikkortet och moderkortet gick att återställa, trots att de inte hade dubbla bioskretsar.
Om jag minns rätt så hotflashades moderkortets bioschipp i en annan dator och grafikkortet kunde jag flasha om blint. Hade jag stoppat i ett extra grafikkort hade jag nog sluppit flasha det i blindo.

Bortsett från att det är sällan just du flashar grafikkort, vad får dig att tro att det är en så mycket större risk än att flasha moderkortsbios, uppgradera en router eller telefon?

Och om du anser att din oro är befogad, gå tillbaka till butiken och säg att grafikkortet är instabilt.
Säg att du inte är kompetent nog att flasha om själv, i fall de föreslår att du ska uppdatera kortet.
Det hade inte förvånat mig om ansvaret hamnar på butiken att avhjälpa problemet på en defekt produkt.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Verkar som både Palit och Gainward dragit tillbaka uppdateringarna, då inga finns att ladda ner från deras sidor längre

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vinolik:

Verkar som både Palit och Gainward dragit tillbaka uppdateringarna, då inga finns att ladda ner från deras sidor längre

Ok, kanske kommer ny snart då?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av subonez:

Hej Kinc

Jag har ett 1070 dual, det är det som är orginal och inte OC modellen, det funkar faktiskt lite bättre när man klockar upp coren lite. Men till frågan, vad händer ifall något skulle fela vid uppdateringen, vill inte lämna tillbaka kortet till NoN.

Tack för att ni finns här på forumet

//Håkan

Anledningen att vi tar tid på oss är att vi vill testa ändringarna som är gjorda i referenskoden ordentligt innan vi släpper det som uppdatering och introducerar det till produktionslinjen. Så att uppdateringen i sig inte är skadligt för kortet.

S.k. "brickning" är mer sällsynt för grafikkort än för t.ex. moderkort, eftersom man mycket ofta även kan flasha ett grafikkort som inte är initierat. Alltså om t.ex. strömmen går medans du håller på att skriva in nytt BIOS så kan du använda ett annat grafikkort (eller integrerat om det finns) i samma system för att flasha igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Exakt står även på deras policy om man läser den (dvs borde man göra innan köp)

Borde... Men vem fan gör det. Faktum är att det ju är sant när det gäller alla firmwareuppdateringar, och alltid. Det till trots så går det inte mer än en månad utan att man uppdaterar firmwares på någon hårdvara, är det inte styrkort i en server, så är det en SSD som ska uppdateras, eller ett grafikkort.
I realiteten är det inte heller ett problem. Grafikkort går att flasha "blint", och i princip allt annat går att flasha från någon form av bootbart media, om det mot förmodan skulle skita sig första gången, och göra systemet obrukbart. Jag har aldrig råkat ut för att hårdvaran har hamnat i ett läge där det inte gått att få tag på den igen, för att återställa funktionaliteten, så att säga. Det kan säkert hända, men det är ganska avlägset. Moderkort är väl det grinigaste, men där har jag alltid haft möjligheten att lyfta ut kretsen och flasha den i ett annat moderkort, om det skulle behövas. Det har aldrig gått så långt, men det var en möjlighet. Sedan började man med multipla kopior, och fasta chip, så det borde inte behövas alls längre.
Så länge man bara håller sig till officiella firmwares brukar det inte heller vara ett problem med garanti och support.

Skrivet av Paddanx:

Då hade jag tagit kortet till ÅF och sagt... detta har "detta" problem... "Vill ni uppdatera det tack".

För jag hade inte flashat det själv iaf, och sen behöva bråka med support mm om något går fel.

Jag hade ställt frågan per mail, support forum, eller kundportal, och sett till att ha ett "skriftligt" svar där de specificerar att jag ska uppdatera firmware, om jag var orolig. Efter det är det helt och hållet deras problem om det mot förmodan skulle skita sig. Men vill man inte det är det fullt rimligt att de gör det åt en, och eftersom det faller under reklamationsrätten, och garantier, så ska det ske utan kostnad för kunden, även om du behöver posta varan. Så är det ett godtagbart alternativ, kör på det. Personligen är jag av åsikten att nedtiden är ett större problem än själva flashningen.

Skrivet av Triton242:

Varför just dubbla bios?
Finns det någon statistik som visar att just bios-haverier utgör en stor del av RMA statistiken eller skulle det varit bättre att satsa på bättre spolar, kondensator för att nämna något exempel?

Kostnaden för att lägga till funktionen är i det närmaste obetydlig, och det ger en möjlighet till failsafe + stock där man alltid har ett fungerande chip att falla tillbaka på.
Som jag skrev ovan är det egentligen inte nödvändigt, man kan sparka in en ny firmware i ett grafikkort utan att grafikkortet bootar till display, men det är helt klart enklare om man har en fungerande skärm.
Självklart skulle "bättre kvalite" över lag vara positivt, men de 1.5-5% RMA's man har anses acceptabla, och att signifikant få bättre siffror är betydligt dyrare. Så pass att det är billigare att hantera antalet reklamationer man har i dagsläget. Det ena är alltså en önskad funktionalitet, det andra är "exakt samma produkt, 20% dyrare än konkurrenterna, utan synbar fördel", och därför, för tillverkaren, helt omöjlig att motivera till dig som kund.

Skrivet av P-son78:

Kan du kommentera på frågorna om det smäller vid uppgradering av BIOS. Tar Asus (i just ditt fall) på sig utan snack och byter ut kortet? Som sagt BIOS uppdateringar kan ALLTID fela.

Lösningen på det finns i tråden redan. Få uppmaningen av supporten, antingen från återförsäljaren, eller från tillverkaren, att göra uppdateringen, eller skicka tillbaka produkten till återförsäljaren för att låta dem göra det. Det är generellt inte ett problem, man hanterar det på "goodwill" och blind-flashar det åt dig om du "dödar det" och skickar in det, men vill man försäkra sig om att vara utan problem... Skicka in grejerna.

Skrivet av Sveklockarn:

Senaste gången jag gjorde det var på ett MSI-moderkort och det var bara p.g.a. att jag inte läst instruktionerna tillräckligt och valde fel firmware. Året var 1998, och det slutade lyckligt då jag fick tag på ett likadant moderkort som var trasigt, som jag kunde lyfta över EEPROM-kapseln ifrån.

Du kunde ha lyft över den felaktigt flashade kretsen på ett fungerande moderkort med samma typ av flash-ROM, efter att den datorn var startad. Flasha rätt ROM, för ditt "döda" moderkort till ROM-kretsen, och stäng av datorn, för att flytta tillbaka ROM-en till det ursprungliga moderkortet, och du är klar. Beroende på tillverkare, bin-fil, och OS behöver man lite olika flash-verktyg för själva programmeringen, men det svåraste är att hitta ett moderkort med samma typ av ROM. Det fanns ett par olika att välja mellan, där 2 var de absolut vanligaste.

Skrivet av sniglom:

Det hade inte förvånat mig om ansvaret hamnar på butiken att avhjälpa problemet på en defekt produkt.

Det gör det. Du ska hållas skadefri som kund, så är det köpt i butik har du rätt till ersättning för resor, och vid distanshandel har du rätt till fraktkostnaden.

Skrivet av kinc:

S.k. "brickning" är mer sällsynt för grafikkort än för t.ex. moderkort, eftersom man mycket ofta även kan flasha ett grafikkort som inte är initierat. Alltså om t.ex. strömmen går medans du håller på att skriva in nytt BIOS så kan du använda ett annat grafikkort (eller integrerat om det finns) i samma system för att flasha igen.

Eller... Bootbar USB pinne, BAT-fil, och ett kort kommando efter att systemet har bootat, för att flashningen ska ske utan vidare användarinteraktion. Och så skiter man i "alternativa grafikkort" för att se vad man håller på med.
Detta då det inte är alla förunnat att ha en "extra" lösning liggande.

Det jag kan tycka är konstigt är att en sådan lösning inte erbjuds från tillverkarna redan från början.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Det räknas ändå som en uppföljare till 970 så de ville väl ha samma problem som de förra korten hade?:P

Hade tyvärr GTX 970, men gav bort det till en kär kompis flicka som blev lycklig över det.

Kommer att bli intressant att se vad nästa XX70-kort för med sig för minnes-problem, vågar vi tro på en halv GB som är långsammare minne igen, 970 all over again

F ö hade jag turen med mina Micro-minnen att inte få felet, t o m överklockat utan problem, men denna BIOS-uppdatering från Asus med semi-passiv kylning är grymt välkommen till mitt dual-kort!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Det räknas ändå som en uppföljare till 970 så de ville väl ha samma problem som de förra korten hade?:P

Nej, att ha 0.5 gb VRAM på ett 4gb kort från 2014 som är lite långsammare är inte samma sak som att micron och nvidia inte har lyckats skapa korrekt anpassad firmware. Den här gången påverkas ju hela kortet av lägre klockfrekvens. Förut var de bara om du pushade 970, det här skulle jag säga är ett större problem.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja, men nu äre så att allt oavsett pris kan få fel.

Slarv och dåligt av Nvidia.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av andra94:

Till alla: dissa att uppgradera kör öppet köp direkt bara, de byter antagligen inte ut korten för bios update.......

@tvelander uppdatera din jävla bygglogg någon gång <3

Inte säkert att man får ett nytt kort utan micron, och det är ju som sagt inte fel på minnena. Och sen har ju inte alla öppet köp heller, de här problemen visade sig ju inte direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bör man uppgradera bios om man har samsung-minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Slarv och dåligt av Nvidia.

Hur blev det nVidias fel?
Minnena som använts har antingen speccats felaktigt av Micron, eller så har grafikkortstillverkarna inte tagit till sig Microns speccs, och justerat grafikkortets firmware efter de givna förutsättningarna. Micron minnena kan vara både bättre och sämre än Samsung. De kan ha tightare timmings, vid högre vMem, och klocka bättre. Men de klarar inte samma timmings som Samsungs minnen, med samma vMem som Samsung klarar dem vid. Eller, så är de sjukt energisnåla, och kräver löjligt låg vMem, men är dåliga på att klocka, oavsett spänning. Oavsett vad det än är för scenario, så är det allt annat än nVidias problem att justera inställningarna för grafikkortet, det ska tillverkaren själv göra. Och det verkar vara där man har tappat bollen, och nu håller på att fixa det.
Jag är helt övertygad om att man löser det här minnesproblemet, med en uppdatering, speciellt eftersom det inte verkar vara speciellt stor andel av de som har grafikkorten som är drabbade.
Och, värt att tänka på i sammanhanget. HAR MAN INTE det här problemet. Uppdatera inte. Låt andra uppdatera, och se vad det ger för effekt. Om det är lite högre vMem som är lösningen, skitbra, någon grad extra spelar inte så stor roll. Om det är slappare timmings, då kan det påverka kortets prestanda, och det kan vara lite tråkigare. Visst, det är säkert i storlekordningen någon % men i alla fall. Och, om det är som jag misstänker, så även om man har problemet, eftersom mjukvaran tillåter manuell kontroll av vMem @ given frekvens, så man kan sätta en kurva själv... De som är riktigt hardcore ska kanske vänta även om deras kort har det här problemet, för timmings kan vi inte ändra, så om prestandan sjunker är det kanske roligare att fixa det själv i mjukvaran... ?

Skrivet av MiniPC:

Bör man uppgradera bios om man har samsung-minnet?

Nej. Inte i nuläget. Om det skulle visa sig finnas någon fördel, visst.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur blev det nVidias fel?
Minnena som använts har antingen speccats felaktigt av Micron, eller så har grafikkortstillverkarna inte tagit till sig Microns speccs, och justerat grafikkortets firmware efter de givna förutsättningarna. Micron minnena kan vara både bättre och sämre än Samsung. De kan ha tightare timmings, vid högre vMem, och klocka bättre. Men de klarar inte samma timmings som Samsungs minnen, med samma vMem som Samsung klarar dem vid. Eller, så är de sjukt energisnåla, och kräver löjligt låg vMem, men är dåliga på att klocka, oavsett spänning. Oavsett vad det än är för scenario, så är det allt annat än nVidias problem att justera inställningarna för grafikkortet, det ska tillverkaren själv göra. Och det verkar vara där man har tappat bollen, och nu håller på att fixa det.
Jag är helt övertygad om att man löser det här minnesproblemet, med en uppdatering, speciellt eftersom det inte verkar vara speciellt stor andel av de som har grafikkorten som är drabbade.
Och, värt att tänka på i sammanhanget. HAR MAN INTE det här problemet. Uppdatera inte. Låt andra uppdatera, och se vad det ger för effekt. Om det är lite högre vMem som är lösningen, skitbra, någon grad extra spelar inte så stor roll. Om det är slappare timmings, då kan det påverka kortets prestanda, och det kan vara lite tråkigare. Visst, det är säkert i storlekordningen någon % men i alla fall. Och, om det är som jag misstänker, så även om man har problemet, eftersom mjukvaran tillåter manuell kontroll av vMem @ given frekvens, så man kan sätta en kurva själv... De som är riktigt hardcore ska kanske vänta även om deras kort har det här problemet, för timmings kan vi inte ändra, så om prestandan sjunker är det kanske roligare att fixa det själv i mjukvaran... ?

Nej. Inte i nuläget. Om det skulle visa sig finnas någon fördel, visst.
B!

Nvidia gjorde beställningen, även om minnena speccats fel av micron så är det upp till Nvidia att leverera den slutgiltiga produkten, de är deras uppgift att se till att micron och samsung gjorde rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nvidia gjorde beställningen, även om minnena speccats fel av micron så är det upp till Nvidia att leverera den slutgiltiga produkten, de är deras uppgift att se till att micron och samsung gjorde rätt.

nVidia levererar GPU'n till tillverkarna. Tillverkarna använder antingen nVidias referensdesign, och komponenter enligt de specs nVidia lämnat, eller tar fram en egen design, och egna spec's. nVidia har väldigt lite med din produkt att göra. Deras enda delaktighet är just GPU'n.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du kunde ha lyft över den felaktigt flashade kretsen på ett fungerande moderkort med samma typ av flash-ROM, efter att den datorn var startad. Flasha rätt ROM, för ditt "döda" moderkort till ROM-kretsen, och stäng av datorn, för att flytta tillbaka ROM-en till det ursprungliga moderkortet, och du är klar. Beroende på tillverkare, bin-fil, och OS behöver man lite olika flash-verktyg för själva programmeringen, men det svåraste är att hitta ett moderkort med samma typ av ROM. Det fanns ett par olika att välja mellan, där 2 var de absolut vanligaste.

Datormarknaden var lite annorlunda 1998, jämfört med idag. Kortet till BIOSet jag flashade in såldes inte ens i Europa, och anledningen till att jag lyckades få tag på ett annat kort med samma BIOS var för att en bekants IT-företag då var i sin linda och hade en hel del DOA-produkter liggande.

Vår gymnasieskola hade en EEPROM-programmerare, och det hade nog varit det "näst smidigaste" alternativet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpaatkins:

Det är VGA drivers som släpptes den 6 oktober som gäller. De åtgärdade tydligen INTE voltageproblemet så Palit har ej löst det, även om det skrivs att de har släppt en bios. Biosen är väl VGA drivers? Jag har då aldrig sett en enda bios uppdatering på deras sida sen jag fick kortet. För 3 veckor sen. Det enda som släppts är VGA diverse dem 6.

BIOS är en firmware fil som flashas till kortet och laddas när du slår igång vid POST. Den är aktiv oavsett vilken drivrutin du använder.
Palit släppte BIOS till alla sina 1070 kort den 7:e Oktober, de är borttagna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Datormarknaden var lite annorlunda 1998, jämfört med idag.

Definitivt. Man använde både 12, och 5v ROM'ar, i samma format. (DIP32) Men det gjorde det jäkligt enkelt, eftersom "många" moderkort använda samma typ av ROM, och, ibland, hade de rent av en jumper för att ändra mellan de båda olika flash-spänningarna.

Skrivet av Sveklockarn:

Kortet till BIOSet jag flashade in såldes inte ens i Europa, och anledningen till att jag lyckades få tag på ett annat kort med samma BIOS var för att en bekants IT-företag då var i sin linda och hade en hel del DOA-produkter liggande.

Fast det var lite det som var poängen. Du behövde inte ett moderkort med samma BIOS. Du behövde ett moderkort som kunde flasha din befintliga ROM, och precis vilket moderkort som helst, som kunde göra det jobbet, hade varit bra nog. "Senare" blev det vanligt med en fysiskt annorlunda förpackning, (PLCC32) vilket komplicerade det lite, eftersom man då hade 2 olika ROM'ar på en sockel, och en tredje som kom i en annan sockel. Men vid varje givet tillfälle var det egentligen bara två varianter som användes, så att få tag på en som matchade det egna behovet var aldrig speciellt svårt.
Det "svåra" var att plocka ut den befintliga kretsen, efter att man startat systemet man tänkte använda för att flasha, och stoppa i den "trasiga" kretsen, som behövde flashas om. Sen var det bara att flasha, och komma ihåg att använda rätt "växlar" så att flashningsprogrammet gick med på att skriva en bin till ROM'en, som den inte tyckte var lämplig för det befintliga moderkortet.

Det var ännu roligare om man går RIKTIGT långt tillbaka. ROM'ar som raderades med UV ljus, och som inte borde, men kunde raderas om man råkade lämna dem i ofiltrerat solljus, har använts till datorer, och deras BIOS. Det är som tur före min tid, jag började i övergången mellan 286 & 386.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då kommer väl frågan... vad sker om BIOS uppdaterings misslyckas? Vem står för kortbytet?

(Det är aldrig helt riskfritt att uppdatera firmware på någon hårdvara, och grafikkort är ganska ovanliga, utom för entusiaster)

Ett kort blir sällan brickat pga. fel i flashningen, när det gäller grafikkort går det dessutom att "blind-flasha". Det är givetvis extremt mycket enklare om man har dubbla bios på grafikkortet men skulle problem uppstå så bör du kunna ta det till antingen din återförsäljare eller till en vän som redan har ett grafikkort om du inte har något gammalt liggnades.

Skrivet av Sveklockarn:

Senaste gången jag gjorde det var på ett MSI-moderkort och det var bara p.g.a. att jag inte läst instruktionerna tillräckligt och valde fel firmware. Året var 1998, och det slutade lyckligt då jag fick tag på ett likadant moderkort som var trasigt, som jag kunde lyfta över EEPROM-kapseln ifrån. Jag har flashat in ganska många firmwares i alla slags datorer och andra apparater utan att misslyckas en enda gång sedan dess, så jag påstår att det är ganska liten risk om man är noggrann och ser till att inte få strömavbrott.

Yes, idag kan man regel bara flasha om utan att någon skada ska ha skett. Det blir givetvis lite knepigare men går att komma runt, antingen själv eller med en väns/annan dator.

Skrivet av sniglom:

Tycker det är ett väldans gnäll på felflash. Om jag minns rätt så har jag lyckats felflasha ett moderkort och ett grafikkort över snart 20 års tid. Då ska jag tillägga att detta var båda resultat av att jag modifierade bios och flashade om på löpande band.

Både grafikkortet och moderkortet gick att återställa, trots att de inte hade dubbla bioskretsar.
Om jag minns rätt så hotflashades moderkortets bioschipp i en annan dator och grafikkortet kunde jag flasha om blint. Hade jag stoppat i ett extra grafikkort hade jag nog sluppit flasha det i blindo.

Bortsett från att det är sällan just du flashar grafikkort, vad får dig att tro att det är en så mycket större risk än att flasha moderkortsbios, uppgradera en router eller telefon?

Och om du anser att din oro är befogad, gå tillbaka till butiken och säg att grafikkortet är instabilt.
Säg att du inte är kompetent nog att flasha om själv, i fall de föreslår att du ska uppdatera kortet.

Har själv ett grafikkort med dubbla bios där jag testat väldigt många custom vbios var på vissa inte har fungerat alls. Var givetvis enklare eftersom jag bara kunde flippa switchen och boota om så hade jag bild, men det hade kunnats gjort genom så kallad "blind flash" också. Kortet fungera top notch än idag och det är tack vare custom vbios i kombo med vattenkylning som jag fortfarande kan hålla kvar i mitt gamla 780 och ändå få extremt god prestanda i spel

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det var lite det som var poängen. Du behövde inte ett moderkort med samma BIOS. Du behövde ett moderkort som kunde flasha din befintliga ROM, och precis vilket moderkort som helst, som kunde göra det jobbet, hade varit bra nog.

Du menar rent hypotetiskt ja, absolut. Det hade varit en najs MacGyver-lösning att skryta om i efterhand!

Jag hade sjuk tur den gången, och lärde mig framförallt principen om RTFM.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

BIOS är en firmware fil som flashas till kortet och laddas när du slår igång vid POST. Den är aktiv oavsett vilken drivrutin du använder.
Palit släppte BIOS till alla sina 1070 kort den 7:e Oktober, de är borttagna nu.

Där ser man, tackar för infon!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja, men nu äre så att allt oavsett pris kan få fel.

Absolut, men det många reagerar över är nog den urusla (eller snarare obefintliga) QCn. Utan att vara särskilt insatt tycker jag att det här verkar vara ett väldigt simpelt fel som skulle ha upptäckts även vid de enklaste av tester och att då bara prångla ut korten och sälja dem för fem tusen spänn känns inte schysst.

Skrivet av Sveklockarn:

Du är väl medveten om att du postade detta inlägg på Sweclockers, ett forum där de flesta har ett väldigt stort intresse för teknik och datorer och därmed även besitter en oerhört mycket högre kunskapsnivå än gemene man?

Att du med dina 20 års erfarenhet lyckats undvika att bricka produkter innebär inte att situationen ser likadan ut för alla andra. Jag vågar nog påstå att den genomsnittlige 1070-köparen inte ens vet om att man kan uppdatera kortets BIOS och att den procedur som tillverkarna rekommenderar som åtgärd riskerar att 'förstöra' korten verkar de inte tala högt om.

Jag är även lite nyfiken på om du skulle kunna vidareutveckla hur man gör för att 'se till att inte få strömavbrott'?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du är väl medveten om att du postade detta inlägg på Sweclockers, ett forum där de flesta har ett väldigt stort intresse för teknik och datorer och därmed även besitter en oerhört mycket högre kunskapsnivå än gemene man?

Ja, och jag förväntar mig att folk klarar att läsa en manual, även om många i realiteten inte gör det.

Skrivet av ågren:

Att du med dina 20 års erfarenhet lyckats undvika att bricka produkter innebär inte att situationen ser likadan ut för alla andra. Jag vågar nog påstå att den genomsnittlige 1070-köparen inte ens vet om att man kan uppdatera kortets BIOS och att den procedur som tillverkarna rekommenderar som åtgärd riskerar att 'förstöra' korten verkar de inte tala högt om.

Det är ju knappast någon som skickar ut en sådan serviceåtgärd till konsumenter om den inte är någorlunda idiotsäker under garantitiden för produkten.

Skrivet av ågren:

Jag är även lite nyfiken på om du skulle kunna vidareutveckla hur man gör för att 'se till att inte få strömavbrott'?

Finns många sätt, exempelvis:

• inte ta ström från ett fullt grenuttag som barnen plötsligt drar kontakter ur för att kunna spela Nintendo

• jobba koncentrerat med uppgiften och inte fippla med t.ex. anslutning av andra produkter samtidigt

• skaffa UPS om man bor på landsbygden och strömmen går titt som tätt

• inte ha en hög med husdjur på eller runt datorn som kan komma åt powerknappar

Jag antar att du förstår nivån jag syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar rent hypotetiskt ja, absolut. Det hade varit en najs MacGyver-lösning att skryta om i efterhand!

Jag vet inte om det är att "skryta", det har föreslagits som lösning hur ofta som helst, och jag har gjort det ett flertal gånger, för att jag lyckats ställa till det med någon modifierad BIOS bin.
Det är enklare med en del moderna lösningar, men svårare, om det verkligen skiter sig, då chippen inte helt sällan inte längre är i en sockel... ytmonterat skit, helt enkelt.
B!

Visa signatur