Permalänk
Medlem

Tack för det svaret!

Då saknar jag bara radiatorer, fläktar, pump, res, Aquacomputer, slangar och lite nipplar...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-5960X(@4.3GHz), Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, Intel 750 800GB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Entusiast

Blanda inte in aluminium i loopen bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen fara, det vet jag att jag ska låta bli!
Kollar på Alphacool nexxos radiatorer, en 420 XT45 och en Monsta 280.
En D5 PWM-pump av nån variant, röda SP140-fläktar från Corsair, EK140 el 240 res, Aquacomputer 3 LT (inte intresserad av en display utan bara funktionaliteten).
Ett par temp och flödessensorer till styrningen och klara slangar.

Ska sitta i en Corsair Obsidian 750 låda.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-5960X(@4.3GHz), Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, Intel 750 800GB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hamilton:

Ingen fara, det vet jag att jag ska låta bli!
Kollar på Alphacool nexxos radiatorer, en 420 XT45 och en Monsta 280.
En D5 PWM-pump av nån variant, röda SP140-fläktar från Corsair, EK140 el 240 res, Aquacomputer 3 LT (inte intresserad av en display utan bara funktionaliteten).
Ett par temp och flödessensorer till styrningen och klara slangar.

Ska sitta i en Corsair Obsidian 750 låda.

Köp en pump från aquacomputer om du nu ska köpa en aquaero Sitter själv på en aquaero 6...

http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=2901

Edit: du menar aquaero 5 lt?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Tack för tipset!

Javisst är det Aquaero 5 LT jag menar! Det var i februari jag var inne och kollade på dem så minnet var lite suddigt...

Hur har du konfigurerat din aquaero 6 med avseende på styrning av fläktar och pump och hur har du placerat sensorer?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@Hamilton Jag har inte satt ut nån sensor för lufttemperatur, bara kopplat in tempsensor för vattnet.

Min D5-pump vill inte spela med aquaeron utan en mindre modifikation, så för tillfället kör jag den på moderkortet och har i bios satt att den ska gå på 60% hela tiden. Fläktarna i toppradden går på cpu-temp och står stilla tills processorn passerar 35 grader. Bottenradden går på ena grafikkortet och går idle i ~600 rpm. Det dryga är att jag kopplat två av fläktarna i botten på en 2-1-splitter som sen går till en splitty9 (från aquaero) så jag får inte rätt avläsning i aquaero även om fläktarna följer kurvan korrekt. Det är bara drygt rent visuellt där det ser ut som att fläktarna revvar hela tiden fast de inte gör det...

Gillar att man kan slänga ut det här på skrivbordet. Där nere på grafen för fläktarna på bottenradiatorn kan du se att de enligt grafen revvar upp och ner fast de egentligen går i en perfekt hastighet. När jag drar om loopen ska jag köpa en ensam pwm-förlängning så jag slipper det bekymret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Ny när de gäller vattenkylning och fundera på 2 olika kit. Vilken av dessa 2 är "bäst"

https://www.komplett.se/product/821956/datorutrustning/kylnin...

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-4261p.html

Ska byggas ut senare till 1 eller 2 GPU

Om jag själv skulle köpt ett kit skulle jag nog valt detta från ek: https://www.ekwb.com/shop/ek-kit-p360

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Jag funderar på att låta fläktarna på topradiatorn styras av vattentempen med sensorns placerad på utgående från CPU-blocket. Så att de sätter igång vid 35C och kurvar uppåt från 40C. Det verkar funka fint med den Antec 920 AIO-kylare jag har nu.

Riktigt nice att se graferna på skrivbordet så där!
Kör du Win10 eller 7?

Hade en gadget för CoreTemp i Win7 som visade en massa aktuell info från CPUn vilket jag gillar när man klockar. Tyvärr gick den ju inte att använda med Win10...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Tror det är bättre att styra via cpu eller gpu istället då en ökning i temperatur på vattnet kan ta tid. Var inne på samma idé själv först. Min vattentemperatur tror jag inte passerat 35 hittills, efter ett gamingpass kanske det ligger på strax över 30, men då har jag en tilltagen radiatoryta med tanke på mina komponenter.

Jag kör win10. In game kör jag afterburners osd för att ha koll på temps

Permalänk
Medlem

@Hamilton: +1 på vad @Zpnk skrev.
Vattnet fungerar som en stor energi buffert, den reagerar långsamt. Inte lämpligt att andvända som referens för fläkt kurvor. Det rymmer väldigt mycket energi, och du vill absolut inte att det kommer i närheten av 50 grader, då börjar pumpen gå sönder.

Andvänd dina hotspots som referenser för när fläktarna skall rampa upp. Hoppar CPU upp i temp, behöver man inte "koka vatten" innan man inser att fläktarna måste igång.
Kompletera gärna med lite delays om controllern har sådant. Fläktarna behöver inte rampa upp för en värmespik på ett par sekunder, en delay på 5-6 sekunder innan fläktarna börjar rampa upp. Likadant när du väl kört en stund med stor värme utvekling med fläktarna på högre hastighet. Sätt en delay på 30 sekunder, innan fläktarna går ner. Så kyler du ner vattnet lite.
Normal vatten temp efter 30 min, brukar ligga på 30-35 grader. Men det beror givetvis på hur tyst man vill hålla fläktarna.
Tystare system = Högre Delta (Temp skilnad före/efter) genom radiatorn.
Tänk bara på att även pumpen behöver kylning från vattnet.

Jag styr mitt system med ASUS programvara för moderkortet. Vid normal drift, vid surf osv, har jag ett delta på ca 4 grader över främre radiatorn, som suger in frisk luft. Fläktarna snurrar då på tomgång. (180-200rpm). Vattnet har jag inte kvar sensor för, men den ligger på ca 30-32 grader.
Drar jag igång benchmarks för både CPU och GPU samtidigt för att allt skall producera max värme, rampar fläktarna upp till 1200-1500rpm. Vattnet planar ut vid ca 35-36 grader. Där planar det ut, långt innan fläktarna maxar ur, vill jag köra dem på 2000rpm, måste jag slå av automatiken.
Jag styr alla fyra fläktarna 50% på CPU och 50% på GPU temp.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Alltså fuck det här med dimensioner och skit.

Har beställt denna produkt från AliExpress. Det är Barrow fittings med OD 14 (ID unknown men antar 10mm)

Men vad ska jag använda för PETG rör??? Stört förvirrande. Tydligen är XSPC's 14mm PETG rör enbart avsedda för XSPC's fittings enligt denna sida jag beställde i från. Men beställde ändå då den andra PETG produkten som säljer är 14/11mm och kommer antagligen inte passa.

Men samtidigt är ju barrowsfittings en direkt kopia av Bitspowers fittings.... SNÄLLA VARFÖR KAN DET INTE VARA LÄTTARE.

edit: vill ej beställa från china pga lång leveranstid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag inte är intresserad av att vänta 1 månad innan jag får paketet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Ett 14 OD (Outer Diameter) rör passar i en "14mm hardtube fitting". Svårare än så är det inte!
Vad det är för rör du pillar i, spelar ingen roll. Själv köpte jag 12mm fittings och 12mm kromade VVS rör. Det är bara dimensionerna som spelar roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen grabbar. Har en liten fråga angående min build.

Kommer köra Mayhem Pastel UV Green i mitt bygge sen och undrar vad för åtgärder man skall ta för att förhindra uppbyggnad av bakterier/mögel osv.

Har hört lite om så kallade kill-coils och diverse medel man kan ha i loopen. Kan någon gå in lite närmare på vad som rekommenderas och vad som är bäst? Vad är smidigast osv..

Tack !

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

@ggalaxyy

Mayhems vätskor ska det väl finnas allt klart i så man slipper andra tillsatser. Kill coil har jag läst att man inte ska ha i...

Citat:

The system must be clean and have no chemicals of any kind left in the system. There must be no bleach, biocide and anti corrosive inhibitors. We recommend you flush your system with either DI water or Mayhems Ultra Pure H20 before use. Mayhems Pastel has biocides and inhibitors included in the mixture.

Finns att köpa på caseking.de ifall du inte hittar det i nån svensk butik

https://www.caseking.de/mayhems-pastel-uv-green-1000ml-wazu-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

@ggalaxyy

Mayhems vätskor ska det väl finnas allt klart i så man slipper andra tillsatser. Kill coil har jag läst att man inte ska ha i...

Ah men fan vad nice. Tack för informationen. Läste något om detta för ett tag sen man hade glömt bort det! Köp ett varv i loopen med Kemetyl-T från ICA innan jag fyller på med Mayhem då!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Måste få revidera min åsikt att styra fläktarna via gpu/cpu... då både min gamla 2700K och även min nuvarande 6700K kan sticka iväg så där temporärt i temperatur vilket resulterar i fläktar som revvar så har jag ändrat och styr numer fläktarna på övre radiatorn via vattentemperaturen. Bottenradiatorns fläktar går dock via gpu-tempen då den inte fluktuerar så där kraftigt och temporärt som en cpu gör.

Kolla från 18 minuter och framåt...

Orsaken jag inte kör bara på vattentempen är för att jag kör en loop för tillfället och vill skilja radiatorfläktarna åt. Går visserligen pillra i aquaero och köra olika temperaturer, men för tillfället låter jag det vara som det är då det ändå blir två loopar inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Måste få revidera min åsikt att styra fläktarna via gpu/cpu... då både min gamla 2700K och även min nuvarande 6700K kan sticka iväg så där temporärt i temperatur vilket resulterar i fläktar som revvar så har jag ändrat och styr numer fläktarna på övre radiatorn via vattentemperaturen. Bottenradiatorns fläktar går dock via gpu-tempen då den inte fluktuerar så där kraftigt och temporärt som en cpu gör.

https://www.youtube.com/watch?v=4KvhvFK0vUc

Kolla från 18 minuter och framåt...

Orsaken jag inte kör bara på vattentempen är för att jag kör en loop för tillfället och vill skilja radiatorfläktarna åt. Går visserligen pillra i aquaero och köra olika temperaturer, men för tillfället låter jag det vara som det är då det ändå blir två loopar inom kort.

Om din tag stämmer, så har ditt moderkort en alldeles förträflig temp/fläkt kontroll inbyggd.
Jag andvänder själv Asus Thermal radar och Fan controll.
För att undvika att fläktarna rampar upp i tid och otid, är det bara att sätta en delay tid (dra i en slider) på 30 sekunder. Om temp spiken varar längre än så, finns det fog för högre fläkt hastighet.
Varar temp höjningen bara tio sekunder, går fläktarna inte upp. Vattnet tar lätt upp den energin.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Om din tag stämmer, så har ditt moderkort en alldeles förträflig temp/fläkt kontroll inbyggd.
Jag andvänder själv Asus Thermal radar och Fan controll.
För att undvika att fläktarna rampar upp i tid och otid, är det bara att sätta en delay tid (dra i en slider) på 30 sekunder. Om temp spiken varar längre än så, finns det fog för högre fläkt hastighet.
Varar temp höjningen bara tio sekunder, går fläktarna inte upp. Vattnet tar lätt upp den energin.

Jo jag vet, använde AI Suite innan jag skaffade tempsensor för vattnet. Körde bara kylning för cpu'n då och hade en delay för att slippa fläktar som drar iväg utan att behöva det.

Nu kör jag dock aquaero vilket är avsevärt mycket bättre än att sköta det via moderkortet

http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?language=en&prod...

Permalänk
Medlem

Long time no see...

Har låtit mitt system tuffa på ett antal månader nu utan närmare tillsyn och noterade att mitt tidigare så svala grafikkort börjat dra iväg i temps. Såg igår att jag var uppe på 87 grader efter ca 3 timmars BF1 och det är långt varmare än det blivit tidigare. Tycker också att fläktarna går upp varv oftare på sista tiden. Min slutsats är att det börjar bli dags att rengöra systemet och byta ut kylmediet (typ 6-7 månader sedan jag fyllde på).

Har tänkt att jag ska köra utan färg denna gång men frågan är vad jag ska köra för biocid. Visst finns det något man kan köpa på typ biltema som man kan köra med batterivatten så har man sitt kylmedium sen?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Long time no see...

Har låtit mitt system tuffa på ett antal månader nu utan närmare tillsyn och noterade att mitt tidigare så svala grafikkort börjat dra iväg i temps. Såg igår att jag var uppe på 87 grader efter ca 3 timmars BF1 och det är långt varmare än det blivit tidigare. Tycker också att fläktarna går upp varv oftare på sista tiden. Min slutsats är att det börjar bli dags att rengöra systemet och byta ut kylmediet (typ 6-7 månader sedan jag fyllde på).

Har tänkt att jag ska köra utan färg denna gång men frågan är vad jag ska köra för biocid. Visst finns det något man kan köpa på typ biltema som man kan köra med batterivatten så har man sitt kylmedium sen?

Kanske räcker med att bara fylla på? Batterivatten och lite glykol har funkat för mig riktigt länge nu. Har man reservoarer som är genomskinliga och släpper in ljus kan det kanske vara bra med biocid, har man inte aluminium, koppar eller kolstål i systemet kan man köra lite klorin i...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Kanske räcker med att bara fylla på? Batterivatten och lite glykol har funkat för mig riktigt länge nu. Har man reservoarer som är genomskinliga och släpper in ljus kan det kanske vara bra med biocid, har man inte aluminium, koppar eller kolstål i systemet kan man köra lite klorin i...

Tack, det är så fullt som det kan bli faktiskt så det går inte. Jag har ju både reservoar och koppar i radiatorerna så jag kanske får köra på någon "fin"-biocid från mayhems eller så. Funderar även på att koppla in en extra pump för att få upp flödet. Hur ska man tänka där? Ska man koppla in den halvvägs eller spelar det ingen roll vart man sätter den?

Nästa jag bygger en kylning från scratch ska jag i alla fall välja en vidare dimension på mina rör och verkligen göra allt för att få ett högt flöde.

Edit: Vad gäller pump, jag har en EK-XRES 140 Revo D5 PWM idag. Skulle jag kunna sätta en sån här i toppen på resen och då ha en pump i toppen och en i botten?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Tack, det är så fullt som det kan bli faktiskt så det går inte. Jag har ju både reservoar och koppar i radiatorerna så jag kanske får köra på någon "fin"-biocid från mayhems eller så. Funderar även på att koppla in en extra pump för att få upp flödet. Hur ska man tänka där? Ska man koppla in den halvvägs eller spelar det ingen roll vart man sätter den?

Nästa jag bygger en kylning från scratch ska jag i alla fall välja en vidare dimension på mina rör och verkligen göra allt för att få ett högt flöde.

Edit: Vad gäller pump, jag har en EK-XRES 140 Revo D5 PWM idag. Skulle jag kunna sätta en sån här i toppen på resen och då ha en pump i toppen och en i botten?

Du kan sätta en till D5a, var du vill i loopen. Du får *igentligen* inget bättre flöde med en till, det du får, är dubbelt så högt tryck. (Vilket i sin tur ger dej bätre flöde om du har hög resistans i systemet.)
För övrigt hjälper inte vidare rör dig att få bätre flöde. Det är där "propparna" sitter, du måste lösa det. Inte där det redan flödar fritt.
Skarpa 90 graders böjar är den vanligaste boven. (Då är det mycket bättre med två 45or.)

Vad har du för anslutningar på dina radiatorer? Pump? CPU/GPU-block? ... 1/4"..?
Vad har 1/4" anslutningar för innerdiameter? I princip ALLT i slang/rör väg större än det, är "overkill". Slangar/rör blir bara otympligare att böja/kröka.
För maximalt flöde, skall du ha så få 90 graders adaptrar som möjligt. Slang/rör skall gå rakaste möjliga spår, från en enhet, till nästa. (Ibland är det snyggare, mera estetiskt att göra tre böjar på ett rör, så den går paralellt med övrig dragning, snyggt, men det är åtminstånde två böjar för mycket för optimalt flöde.)

Förra versionen i min loop, drog jag rören så det skulle se riktigt symetriskt ut. Flera böjar bara för det estetiska.
Resultatet lät inte vänta på sig. Man såg fortfarande att det rörde sig i reservoaren, men mer var det inte. Idag har jag kortast möjliga väg, med så få böjar på rören som möjligt, Ordnade en rörkrökare som gör 60mm radier. Nu går det en virvel i reservoaren. Exakt samma komponenter, bara annan dragning på rören.

Och jag har 12mm kromade koppar rör. Inner diametern är 9mm. Det behövs inte mer, flaskhalsarna är ändå alla 1/4" anslutningar, skulle tippa på att de är 7-8mm inner diameter. Jag har sprungit på anslutningar med så lite som sex millimeter i innerdiameter, men några sådanna vill jag inte ha i mitt system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:

Ok, tack för info. Du kan se lite bilder på länken i min sign (ber om ursäkt för kablarna, de är förjävliga och jag får inte till dem snyggt) och det är en del skarpa krökar. Klart man kanske skulle kunna runda av några men en del är svåra att få till utan skarpa krökar.

Edit: Det där med proppar är intressant, tror att mitt gpu-block har kloggat igen lite och därav sämre temps.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wounds:

Long time no see...

87 låter som att det kloggat igen helt... jag ligger mellan 38-43 beroende på hur mycket jag öppnar fönstret. Då har jag förmodligen mer radiatoryta, men sen har jag även två kort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

87 låter som att det kloggat igen helt... jag ligger mellan 38-43 beroende på hur mycket jag öppnar fönstret. Då har jag förmodligen mer radiatoryta, men sen har jag även två kort också.

Ja, det är inte bra. Ligger på 35 grader i idle. 87 är topp efter 3 timmar BF1, dvs 3 timmar nästan konstant på 100%. Tidigare har jag legat på ca 60 grader SWBF som också är ganska krävande om man har allt på max i 2560x1440.

Edit: Angående radiatoryta har jag en alphacool 280 40mm och en alphacool 360 slim, borde räcka för en singelgpu och propp.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Tycker att 60 lät väldigt varmt också... mina kort har aldrig passerat 44 grader.

Permalänk
Medlem

@Zpnk:

Kanske men du har 1080 också vilka är jäkligt svala. Mitt 980ti Lightning är ett j-a värmeverk, strömmatningen är 2x8pin + 1x6pin...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wounds:

@Zpnk:

Kanske men du har 1080 också vilka är jäkligt svala. Mitt 980ti Lightning är ett j-a värmeverk, strömmatningen är 2x8pin + 1x6pin...

Ja kanske det... har iofs inte mycket att jämföra med

Vad har du för temps på vattnet?