Nvidia Geforce GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Lite trist med priset, dock är det ett nischkort med tanke på möjligheten att enbart köra det på PCI-E. Kan inte se hur 470 skulle kunna konkurrera med detta kort, båda ligger för nära 480/1060 för att vara relevanta i pris/perf imo.

Däremot sjukt imponerande perf/W, som sagt ett nischkort utan direkt konkurrens när det gäller kort <75W, men i övrigt för dyrt här och nu.

Nisch är väl allt över 1060. Den här är vad som kommer sitta i de flesta datorer (med nvidia grafik) och är alltså inget nischkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det har pratats lite om olika testresultat tidigare, och kanske jag kan belysa anledningen därtill. Att jämföra test gjorda med olika kort, när korten har helt olika förutsättningar, är ju ganska meningslöst. T ex så har tyska Tomshardware fått tag på ett MSI 1050Ti med EXTRA STRÖMFÖRSÖRJNING och det kortet klockade de stabilt upp i 1911 Mhz.

Det får då testresultat som ligger över de vi ser här. Mycket över.

MSI-kortet är betydligt längre, kan jag tillägga, och utrustat med två fläktar, samt mycket bättre kylsystem.

Så det är min övertygelse att vi kommer att få se bra mycket bättre presterande kort, när andra tillverkares kort med extra strömförsörjning testas. Och bara priset på dessa är det rätta så kommer dessa att vara mycket intressanta.

"Board-Partner, die einen 6-poligen Stromanschluss integrieren und die offizielle TDP überschreiten (könnten), haben massig Luft für aggressive Übertaktungen auf deutlich höhere Taktfrequenzen. Ein perfektes Beispiel dafür ist die von uns hier in Deutschland getestete "große" GTX 1050 Ti (MSI GeForce GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB), die stabil mit 1900 MHz lief."

Fast OC är inte Magi och OC på 1050 TI gör det inte till ett RX470 eller GTX1060

Guru3D får också upp sin boost till 1911mhz

Men kortet springer inte förbi en massa kort för det:
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1050_and...

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Tycker det är märkligt ni fortfarande använder 2 år gamla spel för att testa prestanda på ett kort som släpps idag. Inte ett enda spel testat från i år.

För att det ska se så bra ut på nvidiakort som möjligt för vi alla vet hur bra stöd nvidia har för dx12 (förutom i rise of the tomb raider). Nej, men seriöst. Kolla guru3d, tomshardware eller dylikt. Spelar inget spel på listan bland de titlar sweclockers provar längre. Förvisso är rise of the tomb från förra året i november, men släpptes inte på pc förrän i januari detta år (snart 10 månader gammalt). Menar, vart är nya gears of war? DOOM med och utan vulkan? Warhammer? Deus ex? Battlefield 1 som sweclockers håller så kärt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@neetodesu:
För att nya spel är ostabila och förändras mycket i början sett till prestanda. Deras prestandaindex bygger på att det är ganska jämna resultat mellan körningar och att om man testar en dag så är det inte plötsligt 10fps mer 2 dagar senare.
Det är därför de gör snabbtest när nya spel kommer. Då kan de testa flera kort i just det spelet.

Det blir intressant när dessa kikar in hos laptops så vi kan bli av med dessa 960m som är för dyra i dagsläget.
fortfarande hade jag velat se att 1060 3gb är 50-60% snabbare och inte det dubbla.

Dålig ursäkt då de spelen blivit patchade redan oftast inom 1 vecka. Dessutom kan 10 fps vara en stor skillnad kontra icke-spelbart till spelbart för många, särskilt i högre upplösningar där varje fps räknas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Nu kan man se vad som hände när AMD 480 kom. Det var nog inte tanken att det skulle vara en som stor skillnad i prestanda mellan 1060 och 1050 vilket då gör att priset blir helt fel på 1050. Frågan är om det inte är 1000-1300kr detta kort ska kosta för det kan inte räknas som ett spel kort när man tittar på nya spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare

Ska man tro Steams HW-survey så verkar historien från Maxwell upprepas med Pascal, d.v.s. storsäljaren blir 1070 precis som 970 var storsäljaren generationen innan.

Lite tidigt att dra några definitiva slutsatser, framförallt som 1070/1080 funnits på marknaden en månad längre än 1060. Senaste mätningen visar ändå att det säljs ungefär 1,5 1070 per 1060. Så här långt har 1060 och 1080 samma andel på Steam, men det lär ändras till fördel 1060 när nästa mätning kommer ut.

Och zoomar man bara lite granna är det ju helt logisk. Ytterst få som idag sitter på kort som 970, 980, 290, 290X, 390 och 390X lär uppgradera till 1060/480 eller lägre. Att 1080 sålt så pass bra som den ändå gjort givet priset är nog till viss del en effekt av att de som sitter på förra generationens storsäljare i princip inte har något annat vettigt uppgradering just nu, hoppet till 1070 är i minsta laget.

Tror ändå GP107 kommer bli en populär krets, fast det i bärbara. Svårt att se att 1050/1050 Ti skulle sälja speciellt bra som instickskort, men nuvarande prissättning är dessa kort absolut en nisch. Nischen är de som verkligen måste ha maximal prestanda men hålla sig en bit under 100 W. Å andra sidan verkar 750 Ti sålt rätt bra...

Är man enbart ute efter prestanda/W så sitter faktiskt ledartröjan kvar på GTX 1080

Dold text

ComputerBase har testat hela 25 titlar, både DX11, DX12 och Doom/Vulkan, så deras resultat är nog ett rätt bra genomsnitt.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det står ju i texten att det är med ultra inställningar.
Med 460 i 1440p så kan du glömma att lira i ultra vare sig du har 4gb eller 16gb om du är ute efter någon som när spelbar prestanda eftersom kortet i sig är för klent.

Jag rekommenderar dig att läsa sweclockers test av 480 4gb och 1060 3 gb
http://www.sweclockers.com/test/22680-asus-radeon-rx-480-dual...

Om du kollar längst ner i testet där alla kort är med så hittar du 960 och drar du av lite ytterligare fps så får du 460 (om jag inte är helt ute och cyklar).

Jag syftade på minnesmängden. Självklart förutsätter det ett kort som har tillräcklig prestanda för det givna spelet.

Skrivet av Sisyfos:

Precis.

Inspelad minnesanvändning i spel säger också väldigt lite om huruvida det faktiskt måste allokeras så mycket minne om man spelar i en viss upplösning med vissa inställningar.
Har man VRAM så det räcker och blir över så kommer spelet att allokera mera än vad som "behövs".
Dessutom skiljer sig olika arkitekturer sig när det kommer till hur de hanterar minnet.

Det enda säkra sättet att veta om en modell med en viss mängd VRAM har för lite VRAM är... att benchmarka det i alla spel som finns och se om extrema drops uppstår när VRAM-användningen är på max - Då är det absolut mängden VRAM som är problemet!

Sant. Allt ögongodis behövs ju inte och vissa delar kan stängas av utan märkbar detaljförlust.
Men, sen går ju ett år snabbt och nästa höst kommer (antagligen) en ny online-shooter som med "lagom" ögongodis "drar/kräver" 3+ GB VRAM eller mer i allt över 1080 upplösning.

Ren spekulation såklart. Men för att framtidssäkra sitt grafikkort någorlunda och möjliggöra en uppgradering från 1080 till en 1440 skärm så... Trenden för systemkrav går ju hela tiden uppåt.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

Kan ni inte visa ett prestanda index med endast standard kort så man kan få en bättre överblick på olika GPUer skulle underlätta mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Är det rimligt att anta att geforce 1050ti är dubbelt så bra som ett gammalt gtx 660 ?

Det tror jag knappast. 660 är väl ungefär som ett 750ti. SKulle säga att 1050ti är typ 20-30% snabbare at best.

EDIT: Drar nog tillbaka mitt påstående där. Verkar som 1050Ti är ungefär lika snabbt som ett GTX960 Så nästan dubbelt så snabbt som ditt 660.

Skulle nog dock satsa på 1060 direkt om jag var du så som priset sitter idag. Eller ett begagnat 970 /390
https://www.youtube.com/watch?v=W5VCcsL81O8

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nisch är väl allt över 1060. Den här är vad som kommer sitta i de flesta datorer (med nvidia grafik) och är alltså inget nischkort.

Nja, 31 av 415 datorer på prisjakt kör med 750/750Ti och för 950 är det 19 i dagsläget, 960, 970 och 1070 är alla vanligare.

Kortet borde idag vara ointressant för alla som inte är i behov av kort utan extern strömförsörjning och samtidigt maxa prestandan.

Permalänk
Medlem

Var är mina passiva kort!

Jag vill ha ett släpp nu, sitter iofs inte i en situation där jag behöver ett nytt grafikkort. Men vi människor är ganska nyckfulla när det kommer till nödvändigheter och att vilja ha.

Sitter idag med ett GTX750 och det driver det jag behöver.

Permalänk
Medlem

@Qn1f3: Många moderna kort är ju semi-passiva och i praktiken ljudlösa i Windows. Och när man spelar har man väl oftast ljud på..

Permalänk
Medlem

@Weiman: Jag har föregångaren till den fläktlösning som visas på artikelns bild och den är allt annat än ljudlös då den går upp i varv. Visst har jag ljud på, men det är inte högre än att datorn hörs trots att jag har till stor del tysta komponenter(sitter ~1m ifrån datorn), idag misstänker jag att det är nätdelen som är boven såvida inte CPU-tempen går över 60(vill jag minnas).

Jag är mycket kräsen i det avseendet, även med strömförbrukningen på själva datorn. Nästa system kommer förmodligen bli helt fläktlöst med undantag för en insugsfläkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Det tror jag knappast. 660 är väl ungefär som ett 750ti. SKulle säga att 1050ti är typ 20-30% snabbare at best.

EDIT: Drar nog tillbaka mitt påstående där. Verkar som 1050Ti är ungefär lika snabbt som ett GTX960 Så nästan dubbelt så snabbt som ditt 660.

Skulle nog dock satsa på 1060 direkt om jag var du så som priset sitter idag. Eller ett begagnat 970 /390
https://www.youtube.com/watch?v=W5VCcsL81O8

Ja, 1050ti måste ner i peng innan det blir aktuellt

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kan ni inte visa ett prestanda index med endast standard kort så man kan få en bättre överblick på olika GPUer skulle underlätta mycket.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Varför vill du ha en lista med kort som väldigt få faktiskt köper (i vissa fall går det inte ens köpa "referens")?

Att ta med de modeller som faktiskt finns i butik är ju något som tyvärr händer allt för sällan när man ser sammanställningar likt SweClockers prestandaindex.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför vill du ha en lista med kort som väldigt få faktiskt köper (i vissa fall går det inte ens köpa "referens")?

Att ta med de modeller som faktiskt finns i butik är ju något som tyvärr händer allt för sällan när man ser sammanställningar likt SweClockers prestandaindex.

Målet med prestanda indexet är att man ska kunna få en lätt bild av vad de olika GPUerna levererear.
ett 1060 är endast 2 serier under 1080 bland Nvidias kort. nu kan man tro att det finns 20 olika gpuer som är snabbare som är snabbare än 1060

Om du får2-5%extra prestanda mot indexet för att du köper ett oc kort tvivlar på att det är så många som märker det när de spelar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AmdX2:

precis det är min poäng, varför lägga 15k på en bärbar med 1050 i när man kan köpa med 1060/1070 istället för bara snäppet högre pris.du kan ju inte byta ut kortet sen.

Edit: Du kanske trodde att en bärbar med 1050/1050ti skulle landa på 3-6k ?

Min förhoppning är att man ska kunna knipa en laptop med 1050Ti för runt 10K vid rea. Billigaste med 1060 ligger på 16K vilket jag tycker är för mycket. Ligger det runt 970M i prestanda men med lägre energiförbrukning blir jag glad.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Målet med prestanda indexet är att man ska kunna få en lätt bild av vad de olika GPUerna levererear.
ett 1060 är endast 2 serier under 1080 bland Nvidias kort. nu kan man tro att det finns 20 olika gpuer som är snabbare som är snabbare än 1060

Om du får2-5%extra prestanda mot indexet för att du köper ett oc kort tvivlar på att det är så många som märker det när de spelar.

Håller absolut med om att det spelar mindre roll denna generation, men för t.ex. 950 och 980 Ti kunde det skilja 15-20 % mot referens (som inte ens finns för 950) och de modeller man faktiskt kunde köpa.

Sedan får faktiskt 1060 Gaming (som är relativt konsevativt klockad) 7 % högre prestanda än referens (enligt ComputerBase test av 25 titlar), men håller ändå med om att under 10 % är det i praktiken irrelevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kollar man på prestandaindexet så ser man att det är olika versioner utav 1070 t.ex som är med i testet. Ser man inte det så har man nog inte vett på att kolla upp ett prestandaindex innan köp till att börja med.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Sant, men jag vet att det är så argumentationen för GTX 1050 Ti kontra GTX 1060 3GB kommer gå på alla teknikforum med köpråd framöver...
"Köp GTX 1050 Ti, 1060 3GB ser bra ut på pappret men man måste ha 4GB VRAM nu, man kan aldrig ha för mycket !1!!!!111!!!".

Personligen tror jag inte som du säger att 3GB är en begränsande faktor för GTX 1060 3GB-varianten, men det skulle vara trevligt att få svart på vitt.
Man har ju hört att Pascal har ganska effektiv minneskomprimering jämfört med till exempel Maxwell, huruvida det är sant eller inte vet jag ej.

Finns ett bra test hos digital foundry på 1060 3gb vs 6gb, det skiljer väldigt lite i 1080p lite mer i 1440 men 3gb versionen hänger med bra även där. Efter det blir det nog svårt.
https://www.youtube.com/watch?v=wVM0Nb5crMM

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kollar man på prestandaindexet så ser man att det är olika versioner utav 1070 t.ex som är med i testet. Ser man inte det så har man nog inte vett på att kolla upp ett prestandaindex innan köp till att börja med.

Du som "hänger " på denna sidan varje dag ser det. Men De som inte är insatta och kommer hit för att få bra och nyttig information inför ett köp håller nog med mig. (jag vet 3st i min bekantskapskrets som tycker det är svårt att få reservat info om prestanda indexet.

Man kan ha 2st index ett med alla kort och ett med endaste ref kort. Eller att man färgar texten på alla ref kort så kan se dessa tydligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Du som "hänger " på denna sidan varje dag ser det. Men De som inte är insatta och kommer hit för att få bra och nyttig information inför ett köp håller nog med mig. (jag vet 3st i min bekantskapskrets som tycker det är svårt att få reservat info om prestanda indexet.

Man kan ha 2st index ett med alla kort och ett med endaste ref kort. Eller att man färgar texten på alla ref kort så kan se dessa tydligare.

Ja, annan färg för referensmodeller var kanske ingen dum idé om det nu är så att det är ett problem för folk

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Inga tester för hur det presterar BF1....? Det enda som är intressant för mig i nuläget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Inga tester för hur det presterar BF1....? Det enda som är intressant för mig i nuläget..

Detta testet verkar vara i singel player bara. Jag kollade inte så noga.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vad jag skulle tänka mig att köpa den där för är ju för en HTPC så att den klarar filmer i 4K30fps, det borde gå bra.

Det gör ju det billigare 1050 också... så varför lägga pengarna på mer än enklaste kortet som klarar det, då det är ren hårdvaru avkodning, inte "GPU" prestanda som behövs.

Skrivet av SweMerlin:

Det har pratats lite om olika testresultat tidigare, och kanske jag kan belysa anledningen därtill. Att jämföra test gjorda med olika kort, när korten har helt olika förutsättningar, är ju ganska meningslöst. T ex så har tyska Tomshardware fått tag på ett MSI 1050Ti med EXTRA STRÖMFÖRSÖRJNING och det kortet klockade de stabilt upp i 1911 Mhz.

Det får då testresultat som ligger över de vi ser här. Mycket över.

MSI-kortet är betydligt längre, kan jag tillägga, och utrustat med två fläktar, samt mycket bättre kylsystem.

Detta var min poäng tidigare också. 1050 Ti med extra ström är utan tvekan ett alternativ att titta på, men utan extra strömmen, är 1050 mer vettigt pga begränsningarna, speciellt om du hittar en 4GB version.

Då är väl mer frågan vilket ger mest för pengarna, OCat 1060, OCat 1050 Ti eller 470? (notera nu, mest för pengarna, inte 1 fps extra för 1000kr)

Skrivet av Herr Kantarell:

1050 bör jämföras med RX460 vilket dessutom utklassar. (bägge kort med smalare minnesbuss som inte behöver extra strömförsörjning)

Då jämför vi 1050 Ti vs 1050. Samma minnesbandbredd och båda saknar strömförsörjningen. Så du betalar 500kr för 2GB VRAM... GPUn i 1050 kan lätt klockas till jämförbar nivå i prestanda. (och 3GB räcker till 1060 så...)

Men visst. 1050Ti är utan tvekan snabbaste kortet utan PCI-E krav. Men utan den är den också relativt meningslös... då som @SweMerlin påpekar så är det först då du får OC potentialen. Och så fort den sätts på så är den jämförbar med 470 både i pris och prestanda, samt 1060 3GB är helt klart ett alternativ att titta på med så lite prisskillnad bort.

Mao.. 1050Ti är ytterst meningslöst kort, egentligen, i denna prisnivå, pga sina grannar och konkurrenter. Både med och utan PCI-E... om kortet blir märkbart billigare så är det en helt annan femma dock.

Permalänk
Medlem

@JonasT

När uppdateras Swecs prestandaindex med 1050ti?
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Eller får den inte vara med, då (om) inga tester gjorts i 2560x1440?

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

Vart är Low profile single slot korten?
finns väldigt få anledningar att köpa detta men ett kunde ju vara till en liten slimmad HTPC/soffspelsmaskin, i detta utförande och till det här priset finns det noll anledning att köpa GTX 1050ti sett till alternativen några hundringar upp. Alldeles för dyrt för prestandan man får i nuläget och för stort och tjockt för att 75W TDP ska vara något att skryta med.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Avstängd

Tycker 1050 är ganska tråkiga kort och hamnar lite som 950 jag själv sitter med att dom är för dyra för att vara intressant för prestanda när ett 1060/480 inte kostar många kr mer och vist dom är strömsnåla men 1060/480 kan man även köra i en htpc och ska man bara kolla på film så gissar jag på även integrerade grafiken på moderna cpu ligger runt gränsen att klara även 4k och 750ti träffade rätt där man fick en användbar gpu för 1000kr men till det priset 1050 är på kommer dom hamna där ingen vill ha dom och dom 2 som kör pico psu kanske vill ha ett utan strömkabel men tror 9.9 av 10 tar extra prestandan ifall man vill slö spela nått

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Här är ett test för BF1, rx 460 presterar bättre änn gtx 1050 och rx 470 presterar bättre änn gtx 1050Ti.
Amd verkar ha bäst prestanda / krona i denna prisklass.

RX 460 - 999:- https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphire-radeon-rx-460-2g/235935.8988/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse
RX 470 - 1790:- https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphire-radeon-rx-470-4g/235931.8988/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse