Ni som undrar varför era paket från postnord är trasiga eller försvunnit

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr så här det blir i och med den effektiviserings-hets som råder i vårt samhälle idag.

Någon gång måste man inse att det inte går att effektivisera in i absurdum när det är människor och inte robotar som arbetar i verksamheterna.

Hursomhelst gällande killen i videoklippet så är det aldrig försvarbart att göra ett så uppenbart dåligt jobb. Hinner han inte med eller har en orimlig tidspress måste han ta det med sin chef. Hjälper inte det är det facket som gäller.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag fick själv en riktigt käftsmäll av postnord i veckan. Mitt postombud som ligger 700m bort ska bytas till en som ligger 3km bort i ett industriområde.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/stor-ilska-efter-postn...

Jag har inte bil eller ens cykel. Lokaltrafikbussarna har jag så dålig erfarenhet av att jag bara använder dom i krisfall. Det blir att bära hem paket 3km eller sluta handla på nätet.

Låter lika smart som här i Malmö där ett postkontor för företag stängde... när det nybyggs 4 kontorshus bara inom 2 kvarter. Istället hänvisas man att ta sig in i gamla stan... där det är enorm trafik, svårare att parkera och nästan alltid lång kö.

Men Posten verkar inte vilja finnas längre....

Det som gör mig egentligen förbenad är att de fått skattefriheten. Varför? Varför ska inte andra transportfirmor få samma villkor? Och sen stänger de tillgängligheten!?

I ditt fall kunde de ju valt att ha delar av det mindre området, närmast kvar, och bara flytta de som det nu "blev bättre för".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fick hem en bok i paket, var något misshandlad på ena sidan av pärmen. visst kosmetiskt fel fullt läsbar, men sammtidigt vill man hälst att posten inte kastar med paketen. Var nog posten och inte postnord.

"Gamla" Posten är Postnord.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Postnord

Permalänk
Medlem

Vilken skattefrihet talar du om? Det finns momsfrihet på vissa grundläggande tjänster men det gäller alla som utför de tjänsterna.

Skrivet av Paddanx:

Låter lika smart som här i Malmö där ett postkontor för företag stängde... när det nybyggs 4 kontorshus bara inom 2 kvarter. Istället hänvisas man att ta sig in i gamla stan... där det är enorm trafik, svårare att parkera och nästan alltid lång kö.

Det som gör mig egentligen förbenad är att de fått skattefriheten. Varför? Varför ska inte andra transportfirmor få samma villkor? Och sen stänger de tillgängligheten!?

I ditt fall kunde de ju valt att ha delar av det mindre området, närmast kvar, och bara flytta de som det nu "blev bättre för".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vilken skattefrihet talar du om? Det finns momsfrihet på vissa grundläggande tjänster men det gäller alla som utför de tjänsterna.

Av vad jag förstod är det momsfrihet bara för dem, då jag inte sett någon annan utföra detta. Vad Postnord gjorde var ju att när momsen försvann, så höjde man priset till samma nivå, så för företag blev det höjning.

Kan varit att jag missat exakta reglerna som påverkats dock, men inga andra av våra transportkunder har ändrat något (vilket man som företag håller koll på pga moms hanteringen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

På Lindholmen i Göteborg (ett av stans mest kontorstäta områden) drog Posten för några år sedan ner på företagscentrets öppettider, från 08-18 till 08-09 och 16-17. Behöver jag säga att varenda ärende tog en evighet eftersom det alltid var lång kö?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

låg Sun 11

@RVX:
Någon där bort skickade en Sun Sparc 10 med UPS (tror jag, det kan ha varit DHL), när maskien kom fram var själva datorlådan 5-6 mm lägre än vad den borde vara, troligtvis har den fallit ner från hyfsad höjd och landat på fötterna.

Innamätet i maskinen var inte vackert heller.

Grannar till gamla jobbet tyckte att ASG utmärkte sig ganska så bra den gången den nya kopiatorn kom - den kopiatorn var sned...

ASG = Alltid Sabbat Gods

En av vitvarutillverkarna här i Sverige hade tidigare en speciell storkund - det var Bilspedition.

Permalänk
Medlem

postboxmärkningen !

Skrivet av gabriel15:

Fått typ 20 brev denna sommaren som är min grannes.

Är era postlådor av den gamla sorten ?

ÄR adressmärkningen på lådan överhuvudtaget läslig ? Inklusive i mörker.
Postens lådmärkning tålde inte UV (standard märktejpbläck som bleks av solsken.)
Hade de tagit ett dyrare bläck så hade det hållt bättre.

Permalänk
Medlem

hopplös adressering

@anon179444:
Postnord är skyldiga att skicka oadresserat material till PTS i Kiruna eller om möjligt tillbaka till avsändaren.

Permalänk
Medlem

Det jag inte begriper är... hur F har de råd att inte ta hand om kunder och paketen? Om de har brist på pengar att måla om sin lastbilar, brist på pengar för att köra turerna vettigt, stänger postkontor mm, har de råd att skilja ut miljoner på skadade paket och hanteringar?
Det borde ju ligga i deras eget intresse att dessa inte sker, om de nu ska "spara pengar".

Med det sagt, till er som svarat i tråden och jobbar med frakt hantering. All heder till er om ni är undantaget som gör allt vad ni kan för att värna åt våra paket. Er är vi inte sura på, utan vi uppskattar er...

@SOES Du vet att du kan redigera och lägga till flera svar i ett?

Men jag har också sett riktigt skrämmande leveranser från postnord. Skärm beställd från Dustin... den var inte "curved"... om jag säger så, när den lämnade Dustin, men den var när den kom fram. Men "tydligen" så är numera inte tillverkarens frigolit och paketering bra nog för att hålla för dagens leveranser... :=/

Skrivet av aluser:

LOL.
Jag har först nu hunnit se den... så satans kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det jag inte begriper är... hur F har de råd att inte ta hand om kunder och paketen? Om de har brist på pengar att måla om sin lastbilar, brist på pengar för att köra turerna vettigt, stänger postkontor mm, har de råd att skilja ut miljoner på skadade paket och hanteringar?
Det borde ju ligga i deras eget intresse att dessa inte sker, om de nu ska "spara pengar".

Enligt ett inlägg tidigare i tråden så verkar de oftast neka ersättning med hänvisning till undermåligt emballage så den enda kostnaden är i så fall framtida inkomstbortfall/dålig publicitet.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SOES:

Är era postlådor av den gamla sorten ?

ÄR adressmärkningen på lådan överhuvudtaget läslig ? Inklusive i mörker.
Postens lådmärkning tålde inte UV (standard märktejpbläck som bleks av solsken.)
Hade de tagit ett dyrare bläck så hade det hållt bättre.

Det är samma efternamn annars är postlådorna ganska nya och lätta att läsa av.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att de flesta transportföretag hanterar sin paket ungefär så här. Marginalerna är så pass små och verksamheten så slimmad att det helt enkelt inte finns tid till annat, och personalen har så pass risiga villkor att de har slutat bry sig.

För något år sedan försökte jag beställa hem ett LED-lysrör till armaturen i köket. Paketet skickades med DHL. De gjorde tre försök att leverera, och varje gång lyckades de demolera varan fullständigt. Vi pratar alltså om en ganska grov aluminiumprofil, packad i två rör av tjock kartong. Och något i den här stilen var vad som mötte mig varje gång jag kom till paketutlämningen:

Postnord har hittills inte lyckats med något liknande för min del. De har ljugit om att de försökt leverera; tappat bort paket; och tagit emot ett paket som vanlig brevfrakt, för att sedan i efterhand bestämma sig för att det nog var för tungt trots allt och måste hämtas upp på ett företagscenter. Men alla Postnord-paket som letat sig fram till mig har varit hela. Har väl kanske haft tur (eller otur med DHL).

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

I juni beställde jag ett extent USB-batteripack från Inet. När det inte kommit fram efter tre veckor skrev jag och klagade. De skickade ett nytt som kom fram efter några dagar. En dag satt ett tjockt A4-kuvert i morgontidningshållaren utanför min dörr. Där var det ursprungliga paketet som kommit fram åtta (8) veckor efter att det skickades! I och för sig hela vägen från Askim till Sundsvall men ändå. Jag undrar var det hållit hus hela tiden...

Andra paket jag fått på posten har till ca 75% varit skadade.

Permalänk
Medlem

För cirka två år sedan väntade jag ett större paket från Tyskland. Såg på paketspårningen att det hamnat på ett utlämningsställe på andra sidan stan. Ringer Posten och kollar vad som hänt. Blir i princip dumförklarad, det måste vara jag eller den som skickat som skrivit fel adress. Orkar inte bråka utan och lånar en bil åker snällt och hämtar det. Ser då att den som skickat och tyska posten skrivit rätt adress, men sedan sitter det någon slags lapp från Posten med den felatiga adressen.

Killen som brukade komma med Postens hemkörning var också lite jobbig. Vi har viserligen portkod så man kunde se honom komma ett flertal gånger, gå fram till dörren, ringa på och sedan direkt gå tillbaka till bilen och köra iväg. Inte en chans att den som skulle ha paketet skulle kunna hinna reagera eller svara.

Har annars haft en rätt bra brevbärare. Kom på förmiddagar och var det något paket som var för stort för postboxen, men ändå inte allt för stort kunde hon komma förbi och ringa på med det.
Var aldrig något problem med felsorterade brev eller så då. Men efter sommaren har jag fått posten sent på eftermiddagen istället och då med ett flertal brev till grannarna.

Permalänk

Herregud vad är detta?
Man borde välja andra leverantörer än PostNord så att de slutar vara sådana mot sina konsumenter, vi väljer med våra pengar och val!

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Beställde en TV från Komplett i början utav Sept. TVn "försvann" under transport. Komplett skickade en ny som kom fram(som tur var ) Och en månad senare, dyker den försvunna TVn plötsligt upp. Hur slarvar man bort en stor TV i en hel månad?

Du jag beställde en ny mobil från komplett, tänkte att det brukar ju gå fort därifrån, beställde den 20/9 har inte fått den än men är påväg nu iaf, ringt och mailat dom som fan, fick samma meddelande att dom inte kunde lokalisera var paketet befann sig så dom skickade ett nytt, sjukt störande för min nuvarande mobil börjar ge med sig, närmare bestämt laddkontakten som är kass, så beställde en trådlös laddning från hongkong den kom före så nu kan jag iaf ladda mobilen hehe

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BilarSomTutar:

Herregud vad är detta?
Man borde välja andra leverantörer än PostNord så att de slutar vara sådana mot sina konsumenter, vi väljer med våra pengar och val!

I det stora hela spelar det nog ingen större roll vilket företag du väljer.
DHL, Schenker osv. kanske har det bättre ekonomiskt ställt, men jag tror ändå inte att de har tid att lasta in varje paket varsamt.
Det är ingen som vill förstöra paketen som skickas.
I den takt som internethandeln ökar kommer det nog bara bli ännu vanligare med skador.

Permalänk
Avstängd

Det dom gör är grov skadegörelse.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om detta hör hemma här men det handlar om lostmord som borde lära sig att läsa å skriva rätt namn på avierna.

Den 21 september beställde jag 2st USB kablar till mitt t-bord hos Pexon i England. Fick igår en avi om att kablarna finnas att hämta ut på Quantum här i bonnhålan, på avin står min fars namn, som har varit död i ett par år, istället för mitt namn. Kollinumret stämmer med det kollinumner som jag fick av Pexon via mail. Klagomål är skickat. Ska försöka hämta ut kablarna senare idag.

Edit 21/10: Har varit i kontakt med lostmord å enligt fruntimmeret (trevlig å hjälpsam) i luren står mitt namn på paketet/brevet. Hade lite för brått (klantade mig) å tog med avin med fassans namn på, hade funkat med en kladdlapp med kollinumret, har gjort så innan utan några problem dock med mitt namn på paketen/breven.

Hon skulle (försöka?) fixa detta så jag förhoppnings vis kan hämta ut mina kablar i eftermidda.

.

Update.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Jag har en tid haft problem med att de vidarebefodrar min post till lägenhetens tidigare ägare. Ringde in och klagade, fick ett helt lass med post i ett svep där den ändrade adressen var överstrycken med bläckpenna.

Hur svårt ska det vara att kolla mottagare på ett brev?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

mina paket på postnord brukar antingen se ut som de spelat basket med dem. eller helt försvinna. Det senaste kom fram helt. Men de två andra var helt tillplattade. Dock brukar jag berätta de för säljarna så de packar dem extremt noga. Men ja detta händer. Jag har bara accepterat det och lever med de. Beställer dock aldrig ömtåliga saker över post.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BilarSomTutar:

Herregud vad är detta?

Tyvärr har vi inte alltid så mycket val.

Väntar för närvarande på paket från USA... Senaste spårning visar att den gick genom Luxemburg den 10:e oktober, med flygfrakt till Malmö (Toftanäs)...
Postnord har paketet, men de har inte scannat det än.
Det gör dom inte före själva tulldeklarationen görs så att det ser ut som att deras hantering går på nolltid.
Det betyder i sin tur att jag fortfarande inte har sett skymten av paketet och inte heller kan få Postnord att säga att de faktiskt har paketet där i väntan på tullhantering.

Paket som går via Arlanda slinker igenom på nolltid, men om de går via Toftanäs... Ja då kan man tydligen få vänta länge på att de faktiskt gör något, alternativt försvinner paketet helt o hållet.
Kan inte göra reklamation mot Posten heller då de kräver att man går via säljaren, och de i sin tur vill att man väntar i två veckor till innan de ens funderar på att försöka se vad som hänt.

Permalänk
Medlem

LOL

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Haha, klockrent! Undrar om det är popemobilen som är orsaken? Folkfest på Malmös gator? En enorm våg av memorabiliabeställningar?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Inaktiv

Jag tittade på Ace Ventura-filmerna i början av veckan, av någon anledning påminde inledningen av första filmen om denna tråden:

Själv har jag inte beställt något på ett tag, kommer verkligen bli intressant att se hur de sköter leveransen...

Är det så illa ställt att Postnord behövt kalla in självaste påven för excorsism? Huga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag fick själv en riktigt käftsmäll av postnord i veckan. Mitt postombud som ligger 700m bort ska bytas till en som ligger 3km bort i ett industriområde.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/stor-ilska-efter-postn...

Jag har inte bil eller ens cykel. Lokaltrafikbussarna har jag så dålig erfarenhet av att jag bara använder dom i krisfall. Det blir att bära hem paket 3km eller sluta handla på nätet.

Helt befängt! Hur fan tänkte de där? Kul att det motiveras med att "det blir bättre för flertalet kunder" och "flera rör sig därute" dessutom. Känns ungefär som när Postnord flyttade leveransplatsen för försändelser från Coop Lägerhyddan till City Gross...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Tänkte just posta den klockrena filmen.
Här kommer en till, slagsmål på Feedex transportplan. https://www.youtube.com/watch?v=XnNI1gi7u_U

Permalänk
Medlem

Senaste tiden har jag försökt undvika Postnord så mycket som möjligt. Jag handlar i vanliga butiker eller så beställer jag med DHL som leverantör.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Rekordmedlem

Den här var lite smårolig att lyssna på >

Mannen fick inte fick ha sin brevlåda där han ville. Nu åtalas han för att ha slagit sönder en kortläsare på postkontoret för 10 000 kronor.
Mannen har också bett att pappren i det här ärendet ska skickas till honom via e-post

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artik...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.