Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Har en Fidelio x2. Borde jag kirra något för att få ut bättre ljud? Driver den med en xonar essence STX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör alltid reglera nivå analogt och helst i förstärkaren om du vill ha bästa ljud och en O2 driver HD 650 bra.

Men när jag kör analogt från mitt ljudkort så måste jag ställa utnivå via en ratt och sedan volym på stärkaren. Blir att pilla på två rattar i det läget. Kanske inte optimalt? Eller är det bara att ställa utnivån på max på ljudkortet? Därför jag tänkte om det var bättre med en stärkare med inbyggd dac för att köra digitalt från mitt ljudkort?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av farnebr1nk:

Har en Fidelio x2. Borde jag kirra något för att få ut bättre ljud? Driver den med en xonar essence STX.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns några trådar om detta.
Min rek är fortfarande Geek Out 450 http://www.ebay.com/itm/Geek-Out-450-USB-DAC-Headphone-Amplif...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1422972-koprad-lamplig-...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441601-philips-fidelio...-

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424542-fidelio-x2-geek...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Tack för ditt svar, ska kolla in när jag kommer hem. Även med en essence STX så borde jag skaffa USB DAC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av farnebr1nk:

Tack för ditt svar, ska kolla in när jag kommer hem. Även med en essence STX så borde jag skaffa USB DAC?

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt STX används ju inte om du köper en USB DAC. Både DAC och hörlursförstärkaren bör vara bättre i Geek Out än i ditt STX. Men sen är ju ljud upp till var och en att bestämma vad man gillar bäst.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Har en Fidelio x2. Borde jag kirra något för att få ut bättre ljud? Driver den med en xonar essence STX.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle snarare säga att du inte behöver nåt mer. STX driver X2 utmärkt och har även bra DAC. Lägg pengarna på annat istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Men när jag kör analogt från mitt ljudkort så måste jag ställa utnivå via en ratt och sedan volym på stärkaren. Blir att pilla på två rattar i det läget. Kanske inte optimalt? Eller är det bara att ställa utnivån på max på ljudkortet? Därför jag tänkte om det var bättre med en stärkare med inbyggd dac för att köra digitalt från mitt ljudkort?

Man bör aldrig ha annat än full utstyrning på digitaldelar för så fort du sänker nivån digitalt så sänker du även ljudkvaliten, jag tog inte ställning alls till dac eller ljudkort utan kommenterade bara att det är dumt att reglera nivåer digitalt och att O2 är en bra, prisvärd och billig hörlursförstärkare som driver 650 bra och ryms i budgeten.
Sedan går det att mata O2 från både en dac eller ett ljudkort och det går ju även att bygga in en Odac i den om man vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör aldrig ha annat än full utstyrning på digitaldelar för så fort du sänker nivån digitalt så sänker du även ljudkvaliten, jag tog inte ställning alls till dac eller ljudkort utan kommenterade bara att det är dumt att reglera nivåer digitalt och att O2 är en bra, prisvärd och billig hörlursförstärkare som driver 650 bra och ryms i budgeten.
Sedan går det att mata O2 från både en dac eller ett ljudkort och det går ju även att bygga in en Odac i den om man vill det.

Jag är med. Men när jag pratar om att ställa utnivån så är det alltså på rca-utgångarna på ljudkortet och då är det väl inte digital signal jag ändrar utan den analoga utnivån!? Så använder jag den utgången till en O2 så blir det ju som att ha två volymkontroller? Därför min undran om det inte är bättre att ha en stärkare med digital in så jag tar signalen från ljudkortet den vägen? O2+ODAC verkar bara ha usb så det körs väl helt separat från mitt UX2 och då blir väl som att få två ljudkort så jag måste skifta i Windows vilket känns onödigt.

Helt grön på detta med hörlursförstärkare så ber om ursäkt om det är basala frågor jag ställer.

Permalänk
Medlem

hmm något smidigt sätt att ta reda på vilka spadar som ska på plus minus när man har fyra identiska för koppling till högtalarterminaler. de är märkta i par så vänster/höger går att luska ut i alla fall om man nu inte råkar tvinna dem fel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Verkar som Sennheiser släpper en ny lur i 600-serien i samarbete med Massdrop. Spännande.

Verkar som det blev en fattigmans HD650. $199
Blir bara några hundringar billigare jämfört med Sverigepris om man åker på tull och moms. Känns inte värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Trist, jag hade hoppats på att de skulle gjort något roligare (typ ett par slutna HD650). 200 dollar känns ju inte som ett jättebra pris heller.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

@Mumu55: Trist, jag hade hoppats på att de skulle gjort något roligare (typ ett par slutna HD650). 200 dollar känns ju inte som ett jättebra pris heller.

Jo hade hoppats på något roligare jag med. Men bor man i USA är det bra pris. HD650 kostar väl $399 där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Jag skulle snarare säga att du inte behöver nåt mer. STX driver X2 utmärkt och har även bra DAC. Lägg pengarna på annat istället.

Håller mestadels med
Kraften räcker lätt till!
Däremot har STX typ 10 ohm utgångsimpedans, vilket kan störa ljudet lite på en så lågohmig lur som Fidelio X2...
Enligt impedanskurvan på innerfidelity.com så finns risken att man får lite av en baspuckel runt 80hz och att frekvenser över 10khz blir förstärkta.

Svårt att säga om det märks speciellt mycket i praktiken... Och det kanske inte bara upplevs negativt heller

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fetskaft:

Jag är med. Men när jag pratar om att ställa utnivån så är det alltså på rca-utgångarna på ljudkortet och då är det väl inte digital signal jag ändrar utan den analoga utnivån!? Så använder jag den utgången till en O2 så blir det ju som att ha två volymkontroller? Därför min undran om det inte är bättre att ha en stärkare med digital in så jag tar signalen från ljudkortet den vägen? O2+ODAC verkar bara ha usb så det körs väl helt separat från mitt UX2 och då blir väl som att få två ljudkort så jag måste skifta i Windows vilket känns onödigt.

Helt grön på detta med hörlursförstärkare så ber om ursäkt om det är basala frågor jag ställer.

Det blir inte automatiskt bättre eftersom förstärkare bara reglerar nivåer analogt. Har du en dac i förstärkaren så är det ingen skillnad på just det om du hårddrar det för endera har förstärkaren en fixerad förstärkningsfaktor och nivån regleras utanför den eller så regleras det analogt i förstärkaren, förstärkaren reglerar alltså analogt eller inte alls. Men jag är med på att du menar att du får 2 nivåkontroller som båda kan påverka nivån men det behöver inte vara nån nackdel om allt fungerar som det ska.
Man ställer i så fall den analoga utsignalen från ljudkortet på en passande nivå så det ger ut typ 0,7V vid maximal utstyrning från dackretsen och sedan reglerar man lyssningsnivån i hörlursförstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller mestadels med
Kraften räcker lätt till!
Däremot har STX typ 10 ohm utgångsimpedans, vilket kan störa ljudet lite på en så lågohmig lur som Fidelio X2...
Enligt impedanskurvan på innerfidelity.com så finns risken att man får lite av en baspuckel runt 80hz och att frekvenser över 10khz blir förstärkta.

Svårt att säga om det märks speciellt mycket i praktiken... Och det kanske inte bara upplevs negativt heller

Där ser man! Det var klart högre utgångsimpedans än jag trodde.

Ser man impedanskurvan på X2 är jag dock inte säker på att ljudet påverkas hörbart. Kurvan är ganska jämn utan stora spikar (som t.ex. Sennheiser 500-serien).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Ser man impedanskurvan på X2 är jag dock inte säker på att ljudet påverkas hörbart. Kurvan är ganska jämn utan stora spikar (som t.ex. Sennheiser 500-serien).

Sant, borde nog vara rätt marginell verklig påverkan av ljudet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tagga ZMF headphones november rea idag.

Permalänk
Fyndjägare

E-MU Teak med löstagbar kabel är igång på Massdrop nu. Endast 200st.
$499 och dyr frakt $47.
https://www.massdrop.com/buy/e-mu-teak-headphones?mode=guest_...

Baserat på att E-MU Teak rankades högst på Innerfidelity så lär de ju ta slut snabbt.
http://www.innerfidelity.com/content/survey-foster-443742-var...

Måste ta en snabb funderare sen kanske det blir köp.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Här är en annan woodie du kan hålla utkik på. De har blivit relativt "billiga" gick för 10000 SEK när de begav sig https://www.amazon.com/JVC-Victor-Headphones-HP-DX1000-Japane...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

De är väl basmonstet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mumu55: De där lär nog återkomma skulle jag gissa på, både en och två gånger till.
Dessutom får man inte glömma tullavgiften som tillkommer.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av backspace:

@Mumu55: De där lär nog återkomma skulle jag gissa på, både en och två gånger till.
Dessutom får man inte glömma tullavgiften som tillkommer.

Ja. Blir det succé kommer de nog tillbaka. Brukar åka på ca priset x1.3 när jag USA beställer och Tullen tar grejerna. 25% moms på allt inkl frakt och sen lite andra avgifter för hantering. Så 6200-6300kr kan det tyvärr bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

De är väl basmonstet?

Skickades från m.sweclockers.com

Näeh något basmonster vad nu de är är de väl inte direkt. Hör inte till kategorin av boomande hörlurar iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Näeh något basmonster vad nu de är är de väl inte direkt. Hör inte till kategorin av boomande hörlurar iaf

Tror jag hörde DX1000 utomlands för några år sen. Inget bestående intryck så den är nog inte intressant för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

HD650 inköptes idag och O2 stärkare beställd. Kör just nu direkt från mitt Line 6 UX2 ljudkort och det funkar ok. Med mina gamla HD555 så hade jag volymen på ca kl 10 för att vara lagom för mig. Med HD650 så ligger jag på kl 13-14. Drar jag på mer så blir det för högt för mina öron så det finns lite kraft iaf. Hoppas O2 ger bättre kontroll. Basen mycket bättre i HD650 än HD555 och diskanten är inte lika påträngande. Blir det ytterligare lyft med O2 så kommer jag bli riktigt nöjd.

Hur är det med inspelningstid på dessa lurar? Hur många timmar behöver de?

Permalänk
Medlem

0 timmar, men du behöver kanske vänja dig vid ljudsignaturen. Kul med HD650 iaf, man måste gå upp bra mycket i pengar för att få ett bättre ljud imho.

Permalänk

Jag undrar vad nästa steg efter mina HD650 skulle vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Jag undrar vad nästa steg efter mina HD650 skulle vara?

LCD-2

Eller Amp/DAC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sir Gaben:

Jag undrar vad nästa steg efter mina HD650 skulle vara?

HD 800

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Jag undrar vad nästa steg efter mina HD650 skulle vara?

Visst är det jobbigt!?

Inte nöjd med HD650? Ute efter någon annan karaktär på ljud eller bara bättre? Är väl HD800 om du ska fortsätta med Sennheiser. HIFIMAN HE-400 kanske? Eller någon av deras dyrare modeller om du har bra budget.

Tror det är bäst du ställer frågan på head-fi.org. Är säkert många där som gått vidare från HD650.

Är du nöjd med Schiit Magni 2? Sitter och sneglar på en Magni 2 Uber.