Call of Duty: Infinite Warfare delar spelare med Steam och Windows Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skulle säga ingen utav dom utan utgivaren (Activision).

Det skulle ju faktiskt kunna vara Steam t.om. som inte gillar sin nya konkurrent.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Testpilot

Title gore?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Brukar vara rätt få spelare på PC redan efter ett par månader så det kommer nog bli svårt för folk som spelar via Windows Store att ens hitta en full lobby efter ett tag. Dumt att dela upp spelarna på det sättet.

Peaken på Steam nu är 14500. Undrar hur det ser ut på WS, 500?

Japp, dött spel på PC!
STEAMCHARTS

All time peak på 15,227 enligt steam.

Permalänk
Medlem

De sista Cod spelet jag köpte var Cod 4 och det verkar inte som de kommer bli något köp denna gången heller...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yupa:

Japp, dött spel på PC!
STEAMCHARTS

All time peak på 15,227 enligt steam.

Helt ointressant spel, så förstår Modern Warfare Remastered är intressantare trots att spelet är nästan 10 år gammalt fast nu upphottad grafik och ljud.

Black Ops 3, som släpptes förra året hade ju nästan 20k spelare nu sista månaden innan Infinite Warfare släpptes.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

RIP är ju lite tidigt och tittar man på CoD sales så stämmer det inte att det bara är p12:or, håller med om att de mjölkas sönder men det kommer att fortsätta hela tiden då folk konstant vill ha "nytt" även om de bara är på ytan. Folk säger vid varje CoD att det är döden etc, BO3 har en totalförsäljning på nästan 15 miljoner ex bara på PS4 och nästan halva det på XBONE, Activision och alla andra utvecklare gör ungefär samma sak, de maxar ur marknaden och även om ett CoD säljer sämre så kommer ett nytt nästa år.
Kostnaden för att pressa ut ett nytt vs vad de tjänar även vid "dåliga" siffror är minimal.

Namnet kommer säkert leva vidare, men det är långt från hur spelet var från början.

Skrivet av chickendealer:

Har du ens prövat spelet innan du skrev detta? Låter mest som allmänt mainstream hat

Senaste har jag inte testat, kommer inte göra det heller, men jag har spelat samtliga av de tidigare CoD.
Så något hat mot CoD har jag inte, men jag tycker inte om vilken väg det tagit dom senaste åren.
CoD är ett spel som skall utspela sig i dåtid eller nutid och inte framtid med en massa "flygande" gubbar med strålvapen, för det ändamålet finns UT.

Spelet har även blivit helt förstört av mängden perks och killstreaks som blivit rent för kraftfulla.

Remastered versionen hade jag kunnat tänka mig om den sålts enskild, tror dock inte dom vågade släppa den enskilt eftersom den troligen sålt bättre än den nya i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yupa:

Japp, dött spel på PC!
STEAMCHARTS

All time peak på 15,227 enligt steam.

Du kanske borde läsa inlägget du svarar på tills du förstår vad det står.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Samma sak med Grim Dawn, GoG och Steam användare kan inte spela tillsammans online utan tredjeparts program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Jag ser det som ett steg närmare Microsofts totala nerlåsning av Win10. Att köpa ett operativsystem som förr i tiden och sen köra vad man vill, den tiden är förbi. Microsoft kommer göra precis som apple gör, allt ska komma ifrån Windows store och du ska få mindre och mindre kontroll över din dator. Sanna mina ord, om några år så är vi där och då får du som konsument välja Spel utifrån vad windows store/steam store/apple store erbjuder.

Friheten krymper och krymper och tillslut kan vi varken installera vad vi vill på operativsystem och ej heller längre styra dom själva.

Gratis OS, alla program behöver köpas/måste installeras via Win store = Microsoft Wins...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Ökad konkurrens?

Om det är uppdelat så blir det ingen konkurrens utan då köper bokstavligen bara en handfull personer från Windows Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan det inte vara så enkelt som att Microsoft inte vill dela något med Valve? Tänker på hur det går med Sony och Microsoft med crossplatform. Frågan är mer varför det är på både Windows Store och Steam.

Sony som inte ville dela multiplayer, MS vill.

Rimligast att de som har fler spelare inte vill dela med sig. Alltså Valve.

MS operativsystem är en grundpelare till att steam tjänar massor av pengar. Det är nog också billigare för företagen att släppa på MS store än steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Va? Hur ger denna uppdelning ökad konkurrens?

För framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Sony som inte ville dela multiplayer, MS vill.

Rimligast att de som har fler spelare inte vill dela med sig. Alltså Valve.

MS operativsystem är en grundpelare till att steam tjänar massor av pengar. Det är nog också billigare för företagen att släppa på MS store än steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att utvecklare behöver betala något ifall de är kända och släpper spel som säljs. T.ex för Greenlight-spel på Steam så betalar man ca 90€ (som går till hjälporganisationer) och därefter är man godkänd att lägga upp hur många Greenlight-spel som man vill, dock så måste dessa spel fortfarande godkännas av communityt. Sen att Valve tar typ en viss % skatt på alla spel som säljs i deras store är väl inget okänt likt Steam Market. Har även läst någonstans på Steams egna FAQ sidor att t.ex Greenlight och kostnaden på ca 90€ enbart är för att inte skräpspel och möjligtvis spyware osv. från okända utvecklare ska ut i Steam Store, vilket kan ge lite ljus på ifall större utvecklare släpper gratis eller ej då det enbart nämns att det gäller enbart okända utvecklare.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

För framtiden.

Ja men... HUR?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Ja men... HUR?

Skickades från m.sweclockers.com

Snart kommer Microsoft med en skitbra idé så att flertalet trogna Steam-kunder byter plattform - Steam arbetar då för att vinna tillbaks dem, priserna hårdpressas och overall-utvecklingen tar snabbare fart.

Permalänk
Inaktiv

Problemet ska vara Activision, Microsoft stödjer cross play: http://www.windowscentral.com/call-duty-coming-windows-store-...

Citat:

Update #1: A source familiar to the matter recently informed us that the decision to segregate Windows 10 Store and Win32 PC platform players is entirely on Activision. There is nothing about the UWP toolset that prevents cross-play functionality, as seen with CD Projekt RED's upcoming GWENT card game.

Update #2: We now have an official comment from a Microsoft spokesperson which reads as follows.

"We support cross-play between devices and platforms for partners who want to enable it."

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Snart kommer Microsoft med en skitbra idé så att flertalet trogna Steam-kunder byter plattform - Steam arbetar då för att vinna tillbaks dem, priserna hårdpressas och overall-utvecklingen tar snabbare fart.

ja, eller så kan alla samlas under samma tak i en stor marknad(crossplay) istället för att ha fler mindre (pc, ps4, xbox), så kan priserna fortfarande pressas ner, men vi spelare behöver inte delas upp i dumma underkategorier.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Problemet ska vara Activision, Microsoft stödjer cross play: http://www.windowscentral.com/call-duty-coming-windows-store-...

Är det inte Microsoft så är min gissning på Valve. Men på sätt och vis är det väl ändå Activision man kan skylla allt på, eftersom dom slutade med något som fungerade - att bara ha det på Steam.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det inte Microsoft så är min gissning på Valve. Men på sätt och vis är det väl ändå Activision man kan skylla allt på, eftersom dom slutade med något som fungerade - att bara ha det på Steam.

Fast det finns ju redan spel som har cross-play från Steam till andra så som PSN och Xbox Live, men det är oftast mer jobb att implementera, speciellt om du inte har egna servrar då du måste upprätthålla nätverkens egna säkerhetsgrejer så att de inte öppnar nätverket för en attack.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det inte Microsoft så är min gissning på Valve. Men på sätt och vis är det väl ändå Activision man kan skylla allt på, eftersom dom slutade med något som fungerade - att bara ha det på Steam.

Som @Ferrat skriver ovanför så finns det exempel på spel där detta fungerar. Microsoft verkar allmänt vara öppen för detta medans som med Rocket League blockerade Sony detta. Sedan, som också nämns i citeringen i mitt inlägg ovan, Gwent-spelet.

Problemet är Activision. Men med lite tur kanske detta kan ordnas, speciellt nu när det hela fått en del uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Det kan du ju omöjligtvis veta om du slutat spela

Jag har kollat gameplay och det räcker för mig

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom gör så här men i det här fallet spelar det iaf ingen roll i praktiken för alla kommer ju ändå spela på steam.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Namnet kommer säkert leva vidare, men det är långt från hur spelet var från början.
Senaste har jag inte testat, kommer inte göra det heller, men jag har spelat samtliga av de tidigare CoD.
Så något hat mot CoD har jag inte, men jag tycker inte om vilken väg det tagit dom senaste åren.
CoD är ett spel som skall utspela sig i dåtid eller nutid och inte framtid med en massa "flygande" gubbar med strålvapen, för det ändamålet finns UT.

Spelet har även blivit helt förstört av mängden perks och killstreaks som blivit rent för kraftfulla.

Remastered versionen hade jag kunnat tänka mig om den sålts enskild, tror dock inte dom vågade släppa den enskilt eftersom den troligen sålt bättre än den nya i så fall.

Knappt något flygande imo, vapnena märker du ingen skillnad hos heller då det enda som egentligen ändrats är färgen på skotten som avfyras. Alla killstreaks kan countras med perks, om något var OP så var det killstreaksen i de tidigare COD-spelen. Angående när det ska utspela sig så har varje spel fram tills BO3 (?) vart i nutiden, varav det alltid fått skit för att inte ändrat på sig, och nu när det väl har sett lite förändringar så hatar folk. Menmen, vissa blir inte nöjda.

Permalänk
Medlem

Speltiteln är uppenbart missvisande!
"Infinite Warfare" borde vara "Limited Warfare".

Jag är inte alls förvånad att "korsspelande" inte fungerar. För att få det att fungera måste man göra som till exempel EA, där ALLA spelare måste använda ett Origin-konto oavsett plattform och hur spelet anskaffats.
Försöker man mixa användare från flera databaser så kommer det att uppstå konflikter när olika användare med samma namn vill spela samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

ja, eller så kan alla samlas under samma tak i en stor marknad(crossplay) istället för att ha fler mindre (pc, ps4, xbox), så kan priserna fortfarande pressas ner, men vi spelare behöver inte delas upp i dumma underkategorier.

Det låter mycket trist. Face it, ibland vill man befinna sig i ett annat universum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Knappt något flygande imo, vapnena märker du ingen skillnad hos heller då det enda som egentligen ändrats är färgen på skotten som avfyras. Alla killstreaks kan countras med perks, om något var OP så var det killstreaksen i de tidigare COD-spelen. Angående när det ska utspela sig så har varje spel fram tills BO3 (?) vart i nutiden, varav det alltid fått skit för att inte ändrat på sig, och nu när det väl har sett lite förändringar så hatar folk. Menmen, vissa blir inte nöjda.

Vad jag menade med flygande är dom sk. boostjump och springa på väggar, visst det finns värre saker men jag anser inte det hör hemma i CoD.
Även vapnen började ändras redan i Ghosts, visst kan killstreaks kontras till viss del men det har blivit för många och för kraftfulla samma gäller att perks har börjat få för stor betydelse.
Framtids delen började redan i AW året innan BO3, men misshandeln av spelet började på allvar redan med Ghosts som i mångt och mycket var uruselt i många avseende och som onlinespelare märkte man en rejäl nergång i antalet spelare där.
Ja dom har fått mycket skit för att inte ändra sig, men om nu merparten av communityn vill ha tillbaka det "gamla" och man då väljer att gå till framtid istället, hur tänker man då och förväntar man sig att folk skall bli nöjda?

Bör kanske tillägga att jag pratar enbart om PC versionen.

Permalänk
Medlem

Activision inte låter Windows Store-spelare möta Steam-spelare. Så nej Microsoft är inte skurken i dramat..

Att sen PC-spelare inte kommer att kunna spela mot Xbox One-spelare ser jag som en bra grej dock

mer info inkommet
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Tråkigt asså

Permalänk
Medlem

Om jag får gissa handlar det om att folk som köpt spelet från Microsoft vill inte Valve betala för och vice versa. Annars får man väl ha 3:e parts servrar och dela notan.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Speltiteln är uppenbart missvisande!
"Infinite Warfare" borde vara "Limited Warfare".

Jag är inte alls förvånad att "korsspelande" inte fungerar. För att få det att fungera måste man göra som till exempel EA, där ALLA spelare måste använda ett Origin-konto oavsett plattform och hur spelet anskaffats.
Försöker man mixa användare från flera databaser så kommer det att uppstå konflikter när olika användare med samma namn vill spela samtidigt.

För att kunna spela tillsammans och vara en grupp spelare som joinar ett game tillsammans så behövs en gemensam plattform med gemensam friendlist eller något lösenord system där man kan joina varandra t ex.

Däremot att låta spelare från olika plattformar mötas random i matcher är inget konstigt. Att namn kan krocka är inget hinder. På Pc kan man ofta byta nick fritt och folk kan ha samma då.

Skickades från m.sweclockers.com