Permalänk
Medlem

@Simonnice: Define S är bara marginellt större. Om du ändå ska byta, borde du gå på något större än så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Simonnice: Define S är bara marginellt större. Om du ändå ska byta, borde du gå på något större än så!

Eller, så "planerar" man i det chassit man har! ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

Problemet verkade ju inte vara så mycket brist på utrymme utan mer i ventileringen. Enthoo evolv är väldigt restriktiv på luftflödet jämfört med Define S (och många andra chassin) så bara ett byte av chassi kommer nog göra rätt stor skillnad i kylkapacitet.

Permalänk
Entusiast

Ja vill man expandera så skulle jag gå på ett med ännu mer plats... man behöver kanske inte gå all in som jag gjorde. Men det finns ju billigare alternativ som ger bättre möjligheter än de två nämnda.

Permalänk
Medlem

Jag gick faktiskt med Define S då problemet, precis som Fönstrputtsaren sade, var kylningen. Faktum är att jag nu under några dagar har försökt mig på solida rör för första gången, och resultatet blev detta:

Bild på Loop

Jag ber om ursäkt för bildkvaliteten, då jag definitivt tänker lägga upp lite finare bilder när allting är fixat och klart. Jag måste säga att jag är relativt nöjd med mina rör för att vara första gången jag böjer och utan några verktyg (utöver värmepistol och silikonslang, självfallet). Det var lättare än jag trodde att måtta vinklarna med ögonen, även om alla inte blev helt perfekta. Fick även lite små små märken i varje böj, vilket jag förmodar var på grund av lite för hög temperatur när jag gjorde böjen. För tillfället är jag dock nöjd, även om rören kunde vara bättre. Resultatet blev ändå väldigt nära det jag hade tänkt mig när jag först började skissa, och det är många gånger bättre än de sladdriga mjuka rören jag hade innan :).

En fråga bara gällande "push on"-adaptrarna som jag använde. Jag har använt lite vatten på o-ringarna och sedan skjutit in rören med någorlunda kraft. Men alla sitter inte jättehårt, utan det är relativt lätt att rycka loss rören. Nu vet jag att det är svårt att veta vad jag menar med relativt, men hur hårt ska push on-adaptrar sitta egentligen? Har en känsla av att jag överskattar hur hårt de behöver sitta. Vad jag kan se när jag kikar in är att alla rören är förbi den andra O-ringen, så då borde det vara lugnt? Om ni undrar varför rören är lite blöta så är det för att jag sköljde dem lite innan provning. De ska självfallet rengöras ordentligt innan slutgiltiga läcktestet.

EDIT: Lade till en snyggare bild :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Riktigt nice!

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Naga:

vilket agg med eco-switch kan leverera 1000w utan att fläkten startar?

Mitt EVGA 1600W T2 gör typ inte det

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast

Visst förstår jag det rätt när jag säger att fläkten i agget startar vid en viss temperatur när man kör eco mode och inte baserat på belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Visst förstår jag det rätt när jag säger att fläkten i agget startar vid en viss temperatur när man kör eco mode och inte baserat på belastning?

Sant, det är så det funkar på mitt EVGA iaf.

Nu är läckagetestet i full gång grabbar, och förutom en utbytt rotary 90 grader-fitting så funkar det utmärkt. Nu ska det bara gå i några timmar.

Läcktest!

Mycket luft i systemet för tillfället ;).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Nu behöver du bara sleeva pumpen

Permalänk

@Ninjan: Bra inlägg, hjälpte mig att välja vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Japp, har ju gjort egna sleeves till PSU och GPU, men vettefasiken hur jag ska sleeva pump-kablarna, då måste jag ju ta av kontakterna, vilket känns krånligt. Kanske lite eltejp istället? ;).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Mitt ska starta när man tar 400W enligt corsair men inte ens då startar min fläkt, verkar som den går på både värme och watt tillsammans.
Drar ca 450w kontinuerligt vid belastning och den startar aldrig. håller då runt 35grader.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Ja det underlättar ju en del ifall man har de rätta verktygen, men om man är lite påhittig så går det alldeles utmärkt med diverse hushållsprylar.

Häftstift, Precisionskniv med mera går bra att använda.

Permalänk
Medlem

Loopen är nu läcktestad och även temperatur-testad. Den största skillnaden syns på grafikkortet, där nytt chassi och framförallt GPU-blocket har sänkt min medeltemperatur i t.ex. BF1 med lite över 20 grader. Där jag innan låg på runt 70 ligger jag nu på 47 - 50 grader. Detta är när jag spelar på High-inställningar på 1440P. Även i Unigine Valley ligger jag på runt 50 grader, vilket är helgrymt ! Även processorn håller sig lugn runt 55 grader, så det går enkelt att kyla både CPU och GPU på en 360-rad. Processorn i fråga är en 4690K överklockad till 4.4Ghz.

Självfallet är riggen bra mycket tystare också, även där främst pga avsaknaden av GPU-fläktar som snurrar på högvarv. Jag har även totalt fem fläktar (tre radiator-fläktar och två chassifläktar, en i toppen och en i bakkant) istället för sex, vilket även det drar ned ljudet.

Allt som allt är jag riktigt nöjd. Nu måste jag bara snygga till de sista detaljerna, så är allting klart :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Loopen är nu läcktestad och även temperatur-testad. Den största skillnaden syns på grafikkortet, där nytt chassi och framförallt GPU-blocket har sänkt min medeltemperatur i t.ex. BF1 med lite över 20 grader. Där jag innan låg på runt 70 ligger jag nu på 47 - 50 grader. Detta är när jag spelar på High-inställningar på 1440P. Även i Unigine Valley ligger jag på runt 50 grader, vilket är helgrymt ! Även processorn håller sig lugn runt 55 grader, så det går enkelt att kyla både CPU och GPU på en 360-rad. Processorn i fråga är en 4690K överklockad till 4.4Ghz.

Självfallet är riggen bra mycket tystare också, även där främst pga avsaknaden av GPU-fläktar som snurrar på högvarv. Jag har även totalt fem fläktar (tre radiator-fläktar och två chassifläktar, en i toppen och en i bakkant) istället för sex, vilket även det drar ned ljudet.

Allt som allt är jag riktigt nöjd. Nu måste jag bara snygga till de sista detaljerna, så är allting klart :).

Trevligt att det blev bra.
En 360 brukar räcka till stock, eller lätt överklockning. En detalj som påverkar en hel del på kyl prestanda är tjocklek på rad. Undrar hur tjock din 360 är? (Om man skall klyva atomer, är även tätheten på lamellerna i radiatorn, och vilka fläktar man har, av intresse.)
Blir ju skillnad på delta mellan en 30mm och 80mm tjock radiator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Simonnice Snyggt bygge! Får man fråga hur snabbt fläktarna snurrar på radiatorn och hur du reglerar dessa? Tycker mig se att radiatorn är från EKWB, är det en PE eller SE? Oavsett så är jag imponerad på kylkapaciteten. Tror nog att jag får se över min egna loop en aning )

Vad som kan vara värt att tänka på om loopen skulle få för sig att släppa en droppe eller två så är det mer förlåtligt om nätagget är monterat med fläkten nedåt. Visserligen ska det inte läcka men man kan ju aldrig vara för säker

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Trevligt att det blev bra.
En 360 brukar räcka till stock, eller lätt överklockning. En detalj som påverkar en hel del på kyl prestanda är tjocklek på rad. Undrar hur tjock din 360 är? (Om man skall klyva atomer, är även tätheten på lamellerna i radiatorn, och vilka fläktar man har, av intresse.)
Blir ju skillnad på delta mellan en 30mm och 80mm tjock radiator.

Skrivet av MexxII:

@Simonnice Snyggt bygge! Får man fråga hur snabbt fläktarna snurrar på radiatorn och hur du reglerar dessa? Tycker mig se att radiatorn är från EKWB, är det en PE eller SE? Oavsett så är jag imponerad på kylkapaciteten. Tror nog att jag får se över min egna loop en aning )

Vad som kan vara värt att tänka på om loopen skulle få för sig att släppa en droppe eller två så är det mer förlåtligt om nätagget är monterat med fläkten nedåt. Visserligen ska det inte läcka men man kan ju aldrig vara för säker

Alla fläktar är för tillfället PWM-styrda från moderkortet. MexxII gissade rätt på att det är en radiator av märket EKWB, nämligen en PE. Något jag har märkt dock är att bakplåten på grafikkortet är bra mycket varmare, men så länge den transporterar bort så mycket värme från de viktiga delarna så är jag nöjd. Tack för tipset gällande nätagget! Har en känsla av att jag kommer att byta upp mig till Kaby nästa år så då lär jag investera i ännu en radiator för att kunna gå högre på överklocken. 4.4 Ghz är bekvämt på detta chip då jag inte ens behöver höja volten för att få det att funka, så processorn genererar inte särskilt mycket mer värme än stock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej på er igen tänkte slänga in en ny radiator i mitt enthoo primo, har en 360x30mm och en 280x45 i mitt enthoo primo. Har en 480x60mm som ligger o väntar på montering. Tänkte byta ut min 280mm, men började fundera att montera samtliga radiatorer i chassiet istället, vet att det får plats men frågan är snarare, vinner jag något ÖHT på det eller ber jag om eventuellt mer problem? Isf alla radiatorer som exhaust och två fläktar i sidan samt en baktill som intakt.

Tack på förhand ✌️

Permalänk
Medlem

Funderar på att bygga en VR-maskin till vardagsrummet och har kikat på detta paket http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3262105&view=l + detta cpu-block http://www.highflow.nl/water-blocks/cpu-blocks/intel/bitspowe.... Jag skulle vilja köra på svarta rör http://www.sdplastics.com/coloredcastacrylictube.html men om man har en res så bryter den av en del, antingen struntar man i den eller så hittar man svart färg. Svart färg verkar dock inte helt lättåtkomligt efter en snabb googling, eller?

Edit: Svarta barrow fittings...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Funderar på att bygga en VR-maskin till vardagsrummet och har kikat på detta paket http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3262105&view=l + detta cpu-block http://www.highflow.nl/water-blocks/cpu-blocks/intel/bitspowe.... Jag skulle vilja köra på svarta rör http://www.sdplastics.com/coloredcastacrylictube.html men om man har en res så bryter den av en del, antingen struntar man i den eller så hittar man svart färg. Svart färg verkar dock inte helt lättåtkomligt efter en snabb googling, eller?

Edit: Svarta barrow fittings...

Mayhems har svart pastel, oil black tror jag den heter. Skitfult... Ser ut som någon tappat i en målarburk.

Genomskinliga rör med res, mm, mycket vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Mayhems har svart pastel, oil black tror jag den heter. Skitfult... Ser ut som någon tappat i en målarburk.

Genomskinliga rör med res, mm, mycket vackert!

Ok, det låter ju inte så snyggt. Absolut, genomskinligt är fint men jag kände för att göra något annorlunda. Får fundera lite på det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: Vit pastell sen färgar du den med Mayhems olika dye's

Permalänk
Entusiast

För er som har koll på eran vattentemperatur... av ren nyfikenhet, vad ligger ni på där idle/load?

Har ställt in så att fläktarna drar upp baserat på temperaturen på vattnet. Efter en längre spelsession så ligger min vattentemperatur på runt 30 grader.

Permalänk
Medlem

Batterivatten = destillerat vatten???

Någon som vet om man kan använda batterivatten till en custom loop, plockade upp en 5L dunk från Biltema.
Jag ska använda EK-Ekoolant Pastel att blanda det med. Jag vet att batterivatten är avmineraliserat medans destillerat vatten är avjoniserat. Vad kör ni andra med för vatten? Om batterivatten inte duger var köper jag "riktigt" destillerat vatten?!
Tacksam för svar!
Mvh

Permalänk
Medlem

@Jompa79:

Jag brukar köra med destillerat vatten om jag ska blanda ut kylmedlet annars bara batterivatten om jag inte kör med någon pastel.
Destillerat vatten köpa jag från apotea.se

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

För er som har koll på eran vattentemperatur... av ren nyfikenhet, vad ligger ni på där idle/load?

http://i.imgur.com/PsYnBVx.png

Har ställt in så att fläktarna drar upp baserat på temperaturen på vattnet. Efter en längre spelsession så ligger min vattentemperatur på runt 30 grader.

Kör alla fläktar konstant på 950rpm vid spelande och sånt ligger den på runt 40 grader

gammal länk
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

@Zpnk: När jag hade sensor i vattnet, låg jag toppade jag på 34 grader. Annars låg jag runt 25-30.
Jag tog bort sensorn i vattnet, då den inte var tillräckligt noggrann. Svårt att hitta nått som är bra. Att bara ha en givare där som man inte vet om den stämmer, kändes inte relevant. Jag köpte två likadana för att hålla koll på delta i vattnet, tänkte jag. Och de diffade över en grad. När vatten deltat sedan bara kommer upp i 0.2 grader, så kändes det inte som en bra idé längre.
Men vist är det bra, även med en kalle anka mätare att få ett kvitto på att man inte ligger så högt att pumpen börjar lida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Zpnk:
@Turbonisse:
Min vatten temperatur är rätt hög. Den ligger på ca 42C efter ca 4 timmars spelande. Men jag tror att orsaken till detta ligger i att mitt grafikkort (Palit GTX1080 Gamerock) dumpar in varmluft i chassit. Jag har en 360rad i toppen och kyler i dagsläget bara CPU'n en i7-5820K@4.38Ghz Jag blev lite förvånad över att delta temperaturen på vattnet är så låg. Den ligger normalt på ~0.5C när den ligger på max temp.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

min vattentemp ligger på 30 grader efter 4 timmar stresstest utan waterchiller, med min waterchiller så ligger den på ca 24 grader med samma stresstest. Kör med dubbla vattentemp sensorer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB