Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Jompa79: har du vit kylvätska? Var köpte du den?

Ja, den är vit.
Köpte på www.ekwb.com tillsammans med massa andra grejer i bygget.

Permalänk
Medlem

@Jompa79: verkar inte finnas kvar vit

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Jompa79: verkar inte finnas kvar vit

Verkar som de tagit bort hela EK-Ekoolant serien. Skicka dom ett mail o fråga.
Annars är alternativet Mayhems Pastel: https://mayhems.co.uk/coolants/pastel-coolants/pastel-concent...

Permalänk
Medlem

@Jompa79: har kikat på samma på ebay ska se vad priset skiljer med frakt och sånt tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Jag kör på denna: https://mayhems.co.uk/coolants/pastel-coolants/pastel-extreme... (Räcker till 3,5l blanda med dest-vatten) Köpte direkt från mayhems också, frakten var inte speciellt dyr vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

@jmeistr: blev att beställa den:) tack! 242kr totalt blev det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Det är inte aktuellt på ett rätt bra tag för min del, men.. Vilket chassi skulle ni rekommendera för ett större vattenkylt bygge? Då tänker jag minst en 480-rad + 360 och liknande.

Jag har ett Phantek Ento Primo som jag är väldigt nöjd med, kollade ex antal tester innan jag valde detta chassit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Har också kikat runt, och Primo verkar vara det bästa alternativet :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Bygget nästan klart, fick tillbaka panelerna från lackning idag och är otroligt nöjd med resultatet. En sista teaser bild innan jag fixar ett galleri. Har lite jobb med kabeldragning och smådetaljer kvar innan allt är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Bygget nästan klart, fick tillbaka panelerna från lackning idag och är otroligt nöjd med resultatet. En sista teaser bild innan jag fixar ett galleri. Har lite jobb med kabeldragning och smådetaljer kvar innan allt är klart.

http://i.imgur.com/nb1ZQbX.jpg

Snyggt.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

@Jompa79: Riktigt snyggt! Om bara Phanteks hade tänkt mer på luftflödet när de designade chassit från första början hade jag varit helnöjd med det! Din version skulle ha varit standardutförandet :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk

Planerar att ha vattenkylning i min nästa dator men är nybörjare på ämnet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10481433/

Ser detta bra ut? Som jag fattat finns det två olika typer av kablar. Hårda och mjuka. Hur mycket svårare är det att få till det snyggt med hårda kablar och värmepistol? Finns det något annat alternativ än värmepistol isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGottaGame:

Planerar att ha vattenkylning i min nästa dator men är nybörjare på ämnet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10481433/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10481433/ Ser detta bra ut? Som jag fattat finns det två olika typer av kablar. Hårda och mjuka. Hur mycket svårare är det att få till det snyggt med hårda kablar och värmepistol? Finns det något annat alternativ än värmepistol isåfall?

Jag skulle rekommendera minst en 360 radiator om du ska köra CPU + GPU. Eller så mycket radiatoryta som ditt chassi klarar. Då kan du köra fläktarna på lägre varvtal för att hålla temperaturerna i schack. Glöm inte en tömningsventil, annars får du problem vid tömning av din loop.

Ang. hårda rör eller mjuka slangar så är mjuka slangar betydligt enklare vid montering och underhåll.
Hårda, PETG eller akryl är det ganska mycket pyssel med att få snyggt. Och besvärligare vid montering och underhåll. Värmepistol finns att köpa på tex Clas Ohlsson för två - trehundra. Och om du bestämmer dig för hårda rör, glöm inte silicon-staven som man sätter in i röret när man ska böja det.

Sen är det upp till var och en vad man tycker är snyggt. Jag använder mig själv av 12mm PETG som jag gillar, men har också sett några snygga byggen om använder sig av EK´s svarta ZMT slang

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

http://i.imgur.com/nb1ZQbX.jpg

Snyggt Jompa!
Kommer det något galleri? Vill se mer

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av maniac:

Jag skulle rekommendera minst en 360 radiator om du ska köra CPU + GPU. Eller så mycket radiatoryta som ditt chassi klarar. Då kan du köra fläktarna på lägre varvtal för att hålla temperaturerna i schack. Glöm inte en tömningsventil, annars får du problem vid tömning av din loop.

Ang. hårda rör eller mjuka slangar så är mjuka slangar betydligt enklare vid montering och underhåll.
Hårda, PETG eller akryl är det ganska mycket pyssel med att få snyggt. Och besvärligare vid montering och underhåll. Värmepistol finns att köpa på tex Clas Ohlsson för två - trehundra. Och om du bestämmer dig för hårda rör, glöm inte silicon-staven som man sätter in i röret när man ska böja det.

Sen är det upp till var och en vad man tycker är snyggt. Jag använder mig själv av 12mm PETG som jag gillar, men har också sett några snygga byggen om använder sig av EK´s svarta ZMT slang

Om chassiet inte har plats för en 360 radiator någonstans, funkar det att sätta en 240 i taket och en 120 där bak?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGottaGame:

Om chassiet inte har plats för en 360 radiator någonstans, funkar det att sätta en 240 i taket och en 120 där bak?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag har ett Phantek Ento Primo som jag är väldigt nöjd med, kollade ex antal tester innan jag valde detta chassit.

Enligt Phanteks specs så klarar den inte av det han önskade (480mm + 360mm). Och även om det står att den klarar det så bör man kolla med case-tillverkaren om det innebär att dom kan vara i chassit samtidigt, eller om dom bara angivit per chassi-del.

Jag köpte tex ett Be Quiet! Pro 900 eftersom den klarade av så mycket rad space. I själva verket stämde inte det när jag väl började montera. 420mm i toppen kunde jag bara ha åt ett håll, om jag ville få plats med en 360mm där fram. Då var jag dessutom tvungen att ta bort en 140mm-fläkt och ersätta med en 120mm fläkt för att den inte skulle krocka med 360-raden. Dessutom fick jag borra nya hål till fästet för att moderkortet inte skulle slå i. Och 420mm där fram hade fått plats men då hade inga inga hårddiskar kunnat monteras. Utrymmet i botten fick jag inte plats med nånting i (240mm) trots att det står att 280mm ska få plats. Detta gäller bara om man har världens minsta PSU, eller ingen rad där fram. Så den rad'en står o samlar damm nu. Otroligt missvisande att läsa specs egentligen. Det här bygget tog mig 10 timmar vilket är säkert 3 gånger mer än jag nånsin spenderat med ett bygge. Sjukt drygt.

Man kan minst säga att jag var/är missnöjd. Så det är en bra idé att höra sig för med tillverkaren om du får plats med bygget så som du har planerat det.

Lesson learned.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Snyggt Jompa!
Kommer det något galleri? Vill se mer

Förhoppningsvis nästa vecka, ska försöka slutföra det sista i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Enligt Phanteks specs så klarar den inte av det han önskade (480mm + 360mm). Och även om det står att den klarar det så bör man kolla med case-tillverkaren om det innebär att dom kan vara i chassit samtidigt, eller om dom bara angivit per chassi-del.

Jag köpte tex ett Be Quiet! Pro 900 eftersom den klarade av så mycket rad space. I själva verket stämde inte det när jag väl började montera. 420mm i toppen kunde jag bara ha åt ett håll, om jag ville få plats med en 360mm där fram. Då var jag dessutom tvungen att ta bort en 140mm-fläkt och ersätta med en 120mm fläkt för att den inte skulle krocka med 360-raden. Dessutom fick jag borra nya hål till fästet för att moderkortet inte skulle slå i. Och 420mm där fram hade fått plats men då hade inga inga hårddiskar kunnat monteras. Utrymmet i botten fick jag inte plats med nånting i (240mm) trots att det står att 280mm ska få plats. Detta gäller bara om man har världens minsta PSU, eller ingen rad där fram. Så den rad'en står o samlar damm nu. Otroligt missvisande att läsa specs egentligen. Det här bygget tog mig 10 timmar vilket är säkert 3 gånger mer än jag nånsin spenderat med ett bygge. Sjukt drygt.

Man kan minst säga att jag var/är missnöjd. Så det är en bra idé att höra sig för med tillverkaren om du får plats med bygget så som du har planerat det.

Lesson learned.

Eftersom jag har ett sådant chassi själv så vet jag att det passar.
Man kan inte bara köpa vilken som helst då det är en begränsning på brädden.
https://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-se-480-slim-quad
Den passar i botten exempelvis.
Man kan ha dubbla 480 rads med 8 fläktar till varje i chassit om man vill, jag valde dock att dela upp för jag har ett annorlunda system än de flesta andra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Eftersom jag har ett sådant chassi själv så vet jag att det passar.
Man kan inte bara köpa vilken som helst då det är en begränsning på brädden.
https://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-se-480-slim-quad
Den passar i botten exempelvis.
Man kan ha dubbla 480 rads med 8 fläktar till varje i chassit om man vill, jag valde dock att dela upp för jag har ett annorlunda system än de flesta andra.

De låter galet men var sätter du PSU'n om du kör en 480 i botten?

Visa signatur

MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

De låter galet men var sätter du PSU'n om du kör en 480 i botten?

Hittade det här bygget nu:
http://extreme.pcgameshardware.de/tagebuecher/433113-worklog-...

Riktigt schysst att kunna ställa PSU'n på högkant sådär och gömma den, samt få plats med mer i botten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Hittade det här bygget nu:
http://extreme.pcgameshardware.de/tagebuecher/433113-worklog-...

Riktigt schysst att kunna ställa PSU'n på högkant sådär och gömma den, samt få plats med mer i botten.

japp så har jag min psu också, dock har jag bara en 280 fram i botten för jag har dubbla pumpar med res samt en commander mini ståendes där bak. Kanske byter till en 480 i toppen en dag och flyttar min 360 till botten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

japp så har jag min psu också, dock har jag bara en 280 fram i botten för jag har dubbla pumpar med res samt en commander mini ståendes där bak. Kanske byter till en 480 i toppen en dag och flyttar min 360 till botten.

Låter ju bra smidigt. Slår mig samtidigt på fingrarna att jag gick ifrån Phanteks istället för att hålla mig i laget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion gällande Enthoo Primo där! En av de största lockelserna med det chassit är just precis den smarta lösningen med nätaggen. Jag har lyckats få lite extra pengar nu så kanske blir till att börja spåna lite kring ett bygge i Primo. Det enda jag tycker är synd med det chassit är designen på sidofönstret. Hade varit fint med en ny Primo med ett helt glasstycke istället. Dock är definitivt prestanda viktigare än utseende för min del.

Techmax bygge är löjligt snyggt. Här har ni en video på när han byggde det: Enthoo Primo Techmax

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Intressant diskussion gällande Enthoo Primo där! En av de största lockelserna med det chassit är just precis den smarta lösningen med nätaggen. Jag har lyckats få lite extra pengar nu så kanske blir till att börja spåna lite kring ett bygge i Primo. Det enda jag tycker är synd med det chassit är designen på sidofönstret. Hade varit fint med en ny Primo med ett helt glasstycke istället. Dock är definitivt prestanda viktigare än utseende för min del.

Techmax bygge är löjligt snyggt. Här har ni en video på när han byggde det: Enthoo Primo Techmax

Mjo, i mitt tycke är Be Quiet Pro 900 snyggare men Primo'n verkar ju helt klart bättre att bygga i. En stor skillnad mellan de båda casen är ju också hårddiskplatserna. Det ser väldigt magert ut i det bygget du länkade till eftersom man måste hålla sig till baksidan. Lite struligt då för oss som har ett gäng SSD'er och vanliga HDD's. Men det går säkert att lösa på något sätt. Sitter här o ångrar mig lite nu :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Mjo, i mitt tycke är Be Quiet Pro 900 snyggare men Primo'n verkar ju helt klart bättre att bygga i. En stor skillnad mellan de båda casen är ju också hårddiskplatserna. Det ser väldigt magert ut i det bygget du länkade till eftersom man måste hålla sig till baksidan. Lite struligt då för oss som har ett gäng SSD'er och vanliga HDD's. Men det går säkert att lösa på något sätt. Sitter här o ångrar mig lite nu :/

Jag har mina 3.5 enheter i 5.25 platserna, köpte 5.25->3.5 enhets omvandlare.
sen köpte jag en dubbel 2.5 enhets brygga extra så jag har plats för 4st ssd + 2st .2.5 ssd på moderkortsplåten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Recent uppdatering till hel vattenkylning med EKWB kit (EK-KIT L360
https://www.inet.se/produkt/5331415/ek-kit-l360-r2-0#specs )
Lät till bra kylning av min 6700K system -idle 23-24 grader, load 35-40 grader
Jag senare uppdaterat till vattenkylning för mitt Palit Jetstream 1080 vattenblock (EK-FC1080 GTX JetStream - Nickel)
Jag dessutom byta stock slang från kitet till vita och placerad om pumpen i chassin, rent estetisk och mer tillgång.

Klart förbättring för grafikkortets temperatur från 60-63 load i The Division och GTAV allt maxad till 43-45 grader
Men jag märkt däremot att CPU tempen är inte så låg som det var förut.. 45-46 grader i gaming

Är jag bara petig och det nåt jag skulle var orolig över? Med kombination av kortet och CPU på samma loop, pump placering eller nya slangens egenskaper?
Tips, hjälp råd?

kolla på bilden
1- utan vattenkylning

2- Med EK-KIT L360 installerad

3- Med CPU och GPU vattenkyld - ny slang och ny pump placerad. Högre temps på CPUn

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Rätt normalt om du frågar mig. Temperaturen på processorn inget att oroa sig över, och det är en naturlig effekt av att du kör samma radiator fast med GPU'n inkluderad i loopen. Det blev bra mycket snyggare du :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Rätt normalt om du frågar mig. Temperaturen på processorn inget att oroa sig över, och det är en naturlig effekt av att du kör samma radiator fast med GPU'n inkluderad i loopen. Det blev bra mycket snyggare du :).

Tack
Första ever vattenbygge. Fundera köpa vita grafikkortet strömkabel och till moderkortet men ej hittat ett bra butik än.
Darrenj

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@darrenj: Hur hade du tänkt dig att tömma loopen vid underhåll? Jag ser att du inte har någon dränering någonstans. Visserligen funkar det med att skruva loss en av de andra slangarna men det kan vara bökigt. Särskilt när det inte finns något spelrum för kablarna att rotera.

Du kommer att märka att det kommer bli väldigt svårt att skruva loss slangarna på en sida nu. Det går att skruva loss en slang på båda sidorna samtidigt men då får man ju en massa spill innuti datorn.

Det jag kan rekommendera att du gör är att du skaffa en 45 graders adapter mellan pumpen och grafikkortet. Delvis minskar det på slangens böj mellan pumpen och GPU blocket, men samtidigt är den roterbar. Då kommer det gå att skruva loss ena sidan av slangen utan att du får böka med att slangen vrider med, och vill vrida sig tillbaka. Att böka med vridningar är ännu svårare ju kortare slangen är, och i ditt fall är den väldigt kort.

Den andra saken jag kan rekommendera är att du skaffar en Y eller T adapter för slangen mellan pumpen och front radiatorn. Där kan du sedan sätta en Ball Valve eller enbart en plugg för dränering.

Vill du ha lätt underhåll så kan du sätta en Rotary Male-to-Male Extension på en sida av varje slang. Då kommer du kunna ta bort dem eller skruva loss en sida utan några större problem.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99