Clinton eller Trump, vem vinner?

Permalänk
Medlem

@anon4992: Mest ironisk, men det är lite tröttsamt med populister som gör 180 graders vändningar när de får makt. Eller sticker iväg, som i Brexit. Jag tror att hans förslag är dåliga för alla, men det är ju det han har gått till val på. Tror inte Amerikanarna skulle gilla det som hans föreslagna politik faktiskt skulle leda till. Men han verkar ju faktiskt lite lugnare när han höll sitt segertal, så han kanske gör som de andra och backar från de flesta av sina löften...vi kan ju hoppas.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Man vet aldrig med Trump. Han har förolämpat så många, orsakat en sån stor hets mot bl.a. muslimer att jag inte skulle bli förvånad om ett flygplan blir kapat och riktas mot någon fin byggnad i USA för ett nytt 9/11. Bör inte detta vara tillräckligt för Trump att starta ett krig och använda sig av kärnvapen (så som han tidigare pratat om)?

jo, men då blir han ju attackerad, och enligt han så är ju muslimer oavsätt var dom kommer ifrån = mellanöstern, typ irak, iran etc.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Idiocracy 2 har precis annonserats. Kommer vara mer av en realityserie.
Kommer gå i 4 år och sändas i nyheterna

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Tror ni Trump kommer att hedra NATOs försvarsgarantier? Jag tänkte mest på de baltiska länderna, och att han verkar gilla Putin....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Ha ha ha,fy f-n vad skönt! Först Brexit och nu Trump som president. Snacka om att globalistmaffian har blivit r-vkörda. Nästa steg är fler Viktor Orban's som ledare i Europa så kanske vi går mot en ljus framtid till mötes.

En ytterst trevlig dag detta!

Jag vet att du är ett troll, men
Nu är det ju en gång så med Trump att det INTE är fånerierna som luftas i media som är intressant, utan det som INTE syns men som han gjort i det tysta tidigare (med hans hänsynslösa utsugning och behandling av människor som varit lokalt boende, tex vid hans golfprojekt i Storbritannien). DET är vidrigt och har inget med rasistiska uttalanden och den kvalificerade dyngan att göra (dedär är bara billig propagandaplockning från Trump, han säger ju liknande till färgade också men att de är guds gåva och liknande dynga där han kan locka fattiga väljare av alla hudfärger.). Trump är en djälka fästing och parasit som försöker camouflera det genom billiga skådespel för att blanda bort korten och plocka simpla valpoäng.

Viktor Orban's som ledare, Gärna det, om man vet mer om honom så är han definitivt betydligt mer kompetent än alternativen, även sett till hans övriga planer, att media sprider dynga här påverkar inte det.

Brexit, Swexit, hoppet slocknar aldrig!
EU har bara varit en enda stor kostnad.

...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Det var antingen skratta medans värden går under eller gråta medans värden går under.

Just nu skrattar jag medans jag läser alla medier som var extremt anti Trump och pro Hillary, för saltet är just nu extremt saltigt. Berni var väl en av de "lesser Evil", men ska bli intressant och se vad som kommer att hända.

Permalänk
Medlem

Hah, mitt ibland allt pipande från övriga politiker om farliga populister, sexism, och klumpar i magen över resultatet är det Löfven av alla som ensam lyckas vara statsmannamässig: Sverige ska ha bra kontakter med USA även med Trump vid rodret.

Löfven?!!

Han må vara en pappskalle, men ära den som äras bör. Han klättrade i alla fall just några pinnar på min respektstege.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

De som är emot Trump är nog emot SD.

Men Trump vann för folket vill ha trump och SD är störst för att folket vill ha SD pretty much.

Så kan det vara, men många tycker nog trump är rasistisk och bakåtsträvande. I mina ögon är det SD, så ja hoppas folk ändrar synen på saker.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd

Shit. Borde ha bettat. Som vanligt är msm och folk i rutan helt ur synk med verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

@Aresz: Mest ironisk, men det är lite tröttsamt med populister som gör 180 graders vändningar när de får makt. Eller sticker iväg, som i Brexit. Jag tror att hans förslag är dåliga för alla, men det är ju det han har gått till val på. Tror inte Amerikanarna skulle gilla det som hans föreslagna politik faktiskt skulle leda till. Men han verkar ju faktiskt lite lugnare när han höll sitt segertal, så han kanske gör som de andra och backar från de flesta av sina löften...vi kan ju hoppas.

Håller med, men en liten tröst att dom ändå inte har något att göra när det väl kommer till kritan.
Tror inte Brexit blir av på ett eller annat sätt. Har ju inte hänt sådär jättemycket mer än tvekande och "jo men snart ska vi sätta igång med det här serru, jajjemen". Skönt.

Hyfsat lugnt på börsen ändå, hade väntat mig större ras direkt. World index -0,8, Sverige -1,39, USA upp ca 0,4.
Det är jag förvånad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tror ni Trump kommer att hedra NATOs försvarsgarantier? Jag tänkte mest på de baltiska länderna, och att han verkar gilla Putin....

Det är en högst relevant frågeställning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Prognoskungen äter insekt

Nu är det slut på sötebrödsdagarna, hårdare tag på ingång.

http://www.dn.se/nyheter/usa-valet/prognoskungen-ater-insekt-...

Får hoppas han håller vad han lovar..

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Grattis Trump! hurra hurra hurra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Asååå..kan inte bara: HA HA HA HA
Jösses, vilket år alltså. Vem fan trodde att Trump skulle bli president? Ska bli intressant nu att se hur världen kommer att bli efter 4 år.

fixed

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig han skulle vinna efter hur allt gick för Hillary mot slutet.
Men boy surprised.

Och glad, Trump må vara svår att läsa av men idag behövs en omskakning mot vanliga skitet.
Ser fram emot att följa detta.

Jag ser också fram emot och se om alla dessa kändisar håller vad dom sagt, att dom ska flytta ifrån usa om Trump vinner. Eller om det mest vara löjliga tomma ord.
Kanadas visumsida visar ju att folk var intresserade, men får la se hur den verkliga siffran blir

Off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Hur vet du det om man får fråga?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Men boy surprised.

Och glad, Trump må vara svår att läsa av men idag behövs en omskakning mot vanliga skitet.

Jag ser också fram emot och se om alla dessa kändisar håller vad dom sagt, att dom ska flytta ifrån usa om Trump vinner. Eller om det mest vara löjliga tomma ord.
Kanadas visumsida visar ju att folk var intresserade, men får la se hur den verkliga siffran blir

Jag hade också velat flytta från Sverige, tyvärr är det inte så enkelt att bara dra och fixa uppehållstillstånd. Så länge man inte är en flykting kanske.

Samma som med brexit, medier ger sken av att brexit inte skulle bli av och att trump skulle förlora, en propaganda satt och fungerade. Svenskarna hatade brexit och hatade trump, hur skulle han vinna och hur skulle brexit bli av? hur?

Nu är det SD 2018.

Permalänk
Medlem

Nu fick sig allt gammelmedia en käftsmäll, dessa ständiga försök till att försöka mörka Trumps popularitet visade sig tillslut inte fungera.

Skrivet av anon4992:

Ja Trump ser ut att vinna, är det fortfarande valfusk då? Källor på dina väldigt konspiratoriska tankar? Eller tom bevis? Fram tills dess kallar jag dig för lögnare.

Klart att det fortfarande kan vara ett försök till valfusk även om det inte gick som det var tänkt i slutändan. Källor? Dom har pratat om det de senaste 20h över hela internet.

https://duckduckgo.com/?q=2016+machines+change+vote+to+hillar...

http://www.amtvmedia.com/texas-voting-machines-switch-vote-to...

https://www.youtube.com/watch?v=ppQwg6sTqgk

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Men boy surprised.

Jag hade också velat flytta från Sverige, tyvärr är det inte så enkelt att bara dra och fixa uppehållstillstånd. Så länge man inte är en flykting kanske.

jag hade nog hellre sett Hillary än Trump som president helst Bernie men det såg ju media till att det inte blev så ja.. jag skyller nog det hela spektaklet på media.

sen håller jag faktiskt med om att Trump blir en intressant vändning istället för dessa normala trista politiker som gör vad företagen vill och skiter fullständigt i folket men vad som kommer hända med Trump i vita huset vet nog ingen antingen går världen under eller så kommer usa styras av rådgivare / företag som pressar honom.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

Trump lär ju i första hand se till sin egen ekonomiska vinning och de företag han kontrollerar, direkt eller indirekt.

Det är DET han inte visar öppet.

Sedan hans så kallade rasistiska uttalanden, mm är inget jag anser vara ens intressant i sammanhanget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wh1spY:

Nu fick sig allt gammelmedia en käftsmäll, dessa ständiga försök till att försöka mörka Trumps popularitet visade sig tillslut inte fungera

Nä här har du direkt fel. Mediahusen påstår sig inte vara siare utan när de pratar om odds för utfall innan valet så är det bara vidarerapportering av opinionsinstitutens siffror. Det är opinionsinstituten som försökt mäta hur utfallet skulle bli och det är opionsinstitutens siffror som i så fall diffat från det faktiska utfallet i sådant fall.
Ingen har påstått att opinionsinstituten har haft full insyn sedan innan heller utan det är försök att mäta läget med mindre urval.
Utfallet kan bli annorlunda mot hur optionsinstitutens mätningar visar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1spY:

Nu fick sig allt gammelmedia en käftsmäll, dessa ständiga försök till att försöka mörka Trumps popularitet visade sig tillslut inte fungera.

Klart att det fortfarande kan vara ett försök till valfusk även om det inte gick som det var tänkt i slutändan. Källor? Dom har pratat om det de senaste 20h över hela internet.

https://duckduckgo.com/?q=2016+machines+change+vote+to+hillar...

http://www.amtvmedia.com/texas-voting-machines-switch-vote-to...

https://www.youtube.com/watch?v=ppQwg6sTqgk

Källa / bevis på att det faktiskt är valfusk. Så nej, men bra försök.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tror på själv så är det denna typ av uppvaknanden som behövs för att bryta det här vanliga politiklallandet och pajkastningen mellan lägren.

De som oroar sig för SDs framfart och tycker att dagens läge är horribelt kommer kanske vakna upp en dag 2018 och få drömma sig tillbaka till när de endast var tredje största parti, och de som gläds åt deras framgång kommer säga vad var det vi sa. Krafterna vill åt ett håll, silkesvantarna är slut och pengarna likaså.

Det inte folk fattar är att den här typen av politiker som Trump får så mycket gratis skjuts just på grund av alla PK-pekpinnar att inte rösta ditåt. De känsliga problemen som berör kommer inte lösa sig själv, enda sättet för att återfå väljarnas förtroende är att ta i de svåra frågorna och göra något på riktigt. Väljarna vet att det inte kommer att hända med "politiskt korrekta" politker, så därför går fler och fler över till de som inte är lika politiskt korrekta.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur vet du det om man får fråga?

hur jag vet att det kommer bli intressanta 4 år i världen?
Trump är skeptiskt till
* Nato samarbetet vilket gynnar tex Ryssland
* Globala klimatavtal
* Globala handelsavtal

Bara titta på hur det ser ut på börsen runt hela världen idag. Det kommer skaka om en del.

Edit: Jag kan såklart lägga en liten kommentar i det hela. Trump skapar ostabilitet som är svåra att förutsäga hur det kommer tas globalt. Kina lär inte vara så glada över att han vill lägga på en 40% importskatt på varor från dem. De är troligen den största långivaren till deras massiva statsskuld. Även Sveriges import blir drabbad såklart.

Utöver det så är världen i en ganska ostabil fas med ryssarna som nosar på Europas gränser, kriget i Syrien, flyktingkrisen. Världen är hyfsat komplicerad som den är och plötsliga utfall kan utlösa stora händelser som kan bli svåra att kontrollera.

USA lär få det intressant också. Trump kommer inte kunna skapa alla jobben som han lovat till befolkningen. Folk kommer inte bli rikare.

Så.. ja, det är intressanta 4 år globalt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

"Demokratierna måste fortsätta hålla ihop. Demokrater i alla länder måste gemensamt stå upp mot hetsen och hatet och försöken till splittring. Generationer före oss har kämpat för de värden som nu står på spel. Vi kan inte låta det mest grundläggande svepas bort med vindarna från Trumps seger."

http://www.dn.se/nyheter/usa-valet/peter-wolodarski-isande-vi...

Förstår att många blir triggade nu.

För dom som älskar Trump:
http://www.dn.se/nyheter/usa-valet/ewa-stenberg-det-kommer-at...

"Valet av Donald Trump kommer att ha stor ekonomisk betydelse för Sverige. USA är vårt tredje största exportland. Donald Trump har haft kritik mot frihandel som ett bärande tema i valkampanjen. Lyckas han få gehör för en protektionistisk kursändring kommer att handelsberoende land som Sverige att fara illa av det."

"Men den allra största effekten för Sverige har sannolikt det faktum att ett demokratiskt val i världens enda supermakt kunnat vinnas med hjälp av bland annat lögner och hot."

Vore ju mest rättvist om dom som gillar Trump här, exempelvis vissa på detta forumet blev av med sina jobb först?
Oavsett vad man tror och tycker måste man fatta hur beroende Sverige är av vår handel med omvärlden. Här finns det liksom inget rätt eller fel eller "sanningen ligger mitt emellan". Export är export. Svensk industri blir lidande.

Så grattis. Tänk på det när ni ler över Trump nästa gång. Ska bli spännande att se vilken nästa syndabock blir då högerpopulisterna inte alls löser något.

Gissar att du sitter i nån styrelse i LO eller kulturskribent i en Stockholmstidning.

Valet Trump kommer inte att ha nämnvärd påverkan (annat än spekulativ sådan) på svensk industri, och hans "kritik mot frihandel" betyder inte ett skit, snarare är det det andra lägret som har försökt att vinna med lögner och hot (Clinton säger vad som helst för att bli vald och hon har snart haft vartenda åsikt i kärnfrågor inom amerikansk politik). Bland annat har hon varit (och fortfarande är om inte har bytt åsikt igen) emot ett frihandelsavtal med EU. Vi som kanske är lite äldre och har följt amerikansk politik en längre tid har ju faktiskt kunnat observera Clintons åsikter och val, och därefter konstaterat att Clinton är en hök med olustigt nära band till sk. "big business" som vänder kappan efter vinden och sedan säger vad hon tror att journalister och publiken vill höra, även om detta inte stämmer överens med vad hon faktiskt tycker eller hur hon handlar.

Vänstermedia i Sverige (och nej, jag brukar inte slänga mig med den frasen men i detta fall stämmer det) har köpt Clintonpropagandan med hull och hår. Det betyder att man skapar en bild åt det svenska folket där ena sidan framställs som det självklara intelligenta valet och den andra förlöjligas och misskrediteras.

https://youtu.be/-dY77j6uBHI
https://youtu.be/pgARRvbTF_s
Självklart ska ni ta allt ni läser och ser på internet med en rejäl skopa salt, båda dessa filmer är extremt färgade. Syftet är att ge en bild av kandidaterna före 2015.

Det är lustigt egentligen, Hillary Clinton är i varje fall en av de mest illa omtyckta människorna inom den amerikanska politikersfären, medans vi i Sverige får, tidningar som kallar sig både höger och vänster, en bild av att valet står mellan Hitler och Ghandi.

Rent personligen tycker jag inte att Trump är någon vidare presidentkandidat, men det han representerar (förhoppningsvis. Återigen, man vet aldrig) är något som har efterfrågats inom amerikansk politik i många år. Däremot är jag förbannat trött på "undergångsmedia" och dess slaviska följare. Hur många facebookposter har du sett idag som kallar amerikanska väljare idioter när deras egen kunskap i ämnet grundar sig på en handfull artiklar från aftonbladet/buzzfeed?

Notera att jag inte vill implicera eller förminska dina åsikter, framlyfta mina egna (även om mitt inlägg till slut blev väldigt Trump-positivt) eller ens försöka att förutspå effekterna av Trumps kanditatur även om jag har sladdat in på detta med. Är helt enkelt jävligt trött på "skräpmatsmedia".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä här har du direkt fel. Mediahusen påstår sig inte vara siare utan när de pratar om odds för utfall innan valet så är det bara vidarerapportering av opinionsinstitutens siffror. Det är opinionsinstituten som försökt mäta hur utfallet skulle bli och det är opionsinstitutens siffror som i så fall diffat från det faktiska utfallet i sådant fall.
Ingen har påstått att opinionsinstituten har haft full insyn sedan innan heller utan det är försök att mäta läget med mindre urval.
Utfallet kan bli annorlunda mot hur optionsinstitutens mätningar visar.

Så du menar att media inte väljer vad dom ska publicera?

Skrivet av anon4992:

Källa / bevis på att det faktiskt är valfusk. Så nej, men bra försök.

Bevis har jag inga, men du frågade efter källor som stödjer mina påståenden, det fick du.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av huxflux:

hur jag vet att det kommer bli intressanta 4 år i världen?
Trump är skeptiskt till
* Nato samarbetet vilket gynnar tex Ryssland
* Globala klimatavtal
* Globala handelsavtal

Bara titta på hur det ser ut på börsen runt hela världen idag. Det kommer skaka om en del.

OMX ner 1%
S&P ner 2%
DAX ner 1%
Kina och japan toppar listan på ca 3% ner

Mexico upp 0,7%!

Inte jätteskakigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Samma som med brexit, medier ger sken av att brexit inte skulle bli av och att trump skulle förlora, en propaganda satt och fungerade. Svenskarna hatade brexit och hatade trump, hur skulle han vinna och hur skulle brexit bli av? hur?

Nu är det SD 2018.

Återigen, att ha fel är inte samma sak som propaganda.

Ja SD 2018, elda på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Återigen, att ha fel är inte samma sak som propaganda.

Ja SD 2018, elda på!

Men propaganda är propaganda. Det är inte samma som att ha fel.

Permalänk
Avstängd

Såg mörkt ut ända till inatt då vände och vann Trump, definitivt det mindre onda av två val. Mycket viktigt och bra av Wikileaks avslöjande om galningen Clintons intentioner att anfalla Kina och Ryssland, krävt mord på Assange, grov korruption etc. Finns möjlighet nu att ryssarna i östra Ukraina får fred och att inte behöva terrorbombas av rysshatande galningarna i Kiev med stöd av USA. Trump har möjlighet att bli första presidenten för USA som inte är krigshetsande dåre.