Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Vill bara tipsa om att du kan få lite problem med 5ghz och vissa asus-usb nätverkskort.

Du menar Bluescreen med Hasswell moderkot? Fick slänga ner mina två wifi-kort i källaren tills jag byter upp mig.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Du menar Bluescreen med Hasswell moderkot? Fick slänga ner mina två wifi-kort i källaren tills jag byter upp mig.

Nja syftar på att 5ghz helt enkelt inte fungerar om man kör med asus egna drivrutiner Riktigt dåligt av dom.

Permalänk
Avstängd

@cider123: Är inte det till Windows 8.1? Är det lika illa i Windows 10. Till Windows 7 och 8 ska deras drivare fungera om jag minns rätt. Jo, håller med om att det är slött eller att Asus har en för stor produktportfölj att de med vissa varor lägger sig i nivå med billigt från Ebay vad gällande uppdateringar och finputsning.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag har inte skrivit i tråden på väldigt länge så jag tänkte bara berätta att jag fortfarande använder samma HTPC som tidigare. Den funkar än idag perfekt och alla filmer och så spelas upp utan problem. Jag ska dock nämna att jag inte har köpt någon 4K TV ännu så jag vet inte om de kommer gå vägen eller ej senare när de sker.

I övrigt så bestämde jag mig för ikväll att köpa en dator för mitt TV-rum på övervåningen. En Gaming PC blev det. Här är en lista på vad jag köpte: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3136585&view=m

Detta är inte en passivt kyld PC. Den är dock utrustad med komponenter som kommer vara så tyst som möjligt. Så som jag förstår beskrivningen av nätagget så startar inte ens fläktarna förrän den kommer upp i 25% belastning och nättagget är på 750 watt så under 187,5w belastning så är den komponenten helt knäpptyst. Lådan klarar också av en tower kylare så det lär inte låta mycket heller.

När de kommer till grafikkortsvalet så är det så att jag har köpt detta grafikkort i listan begagnat av en polare för 1800kr. Jag skulle inte rekommendera det kortet för de priset som de finns för idag. Jag skulle nog hellre köpa ett 970 eller 1070 (om budget tillåter för er).

Kan återkomma med kommentarer om jag är nöjd och hur ljudnivån är.

ping @andreas_dock

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Med tanke på att mobiltelefoner (Android) klarar 1080p film, sedan 2013 iallafall, så borde det inte vara några problem idag att få till en ljudlös TV-bänks dator (aka HTPC).

Android TV-boxar som egentligen är stationära Androiddatorer fungerar utmärkt för film på stora TV-skärmar (...och surf samt för Androidspel), få eller inga av dessa har fläktar.
Även Raspberry Pi ska kunna spela upp HD-film.

Använder ofta en Samsung Note8 (Android surfplatta från 2013) för filmuppspelning, Note8 kan också kopplas till extern skärm (här hemma 65" TV eller 22" datorskärm).
Nackdelen är att HML-adaptern kräver extern ström och allt blir så krångligt BT-tangentbord och sladdar överallt, värre än att koppla upp den bärbara datorn.

Den bärbara datorn (en av dom) är en Acer Aspire E3-112 med en 11,6" skärm och Intel Celeron N2830.
Det fina med denna billiga Netbook är att den är helt fläktlös.
Med den förinstallerade HDDn utbytt mot en SSD är det bara tangentbordet som kan höras
Det är inga problem att ha både interna 1366x768 skärmen samtidigt koppla 1080p TV:n.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Livsnjutare 😎

@radx: snyggt!

.... Men en i7'a (dessutom K-modell) och 500gb ssd i en HTPC...?

Skall du ha lite spel lokalt installerade på den så äter det snabbt disk såklart.
En i3'a hade räckt för film, men kanske flaskat grafikkortet något...

Overkill kanske.. Men det drabbar väl ingen fattig antar jag? #MrBigSpender

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Med tanke på att mobiltelefoner (Android) klarar 1080p film, sedan 2013 iallafall, så borde det inte vara några problem idag att få till en ljudlös TV-bänks dator (aka HTPC).

Android TV-boxar som egentligen är stationära Androiddatorer fungerar utmärkt för film på stora TV-skärmar (...och surf samt för Androidspel), få eller inga av dessa har fläktar.
Även Raspberry Pi ska kunna spela upp HD-film.

Använder ofta en Samsung Note8 (Android surfplatta från 2013) för filmuppspelning, Note8 kan också kopplas till extern skärm (här hemma 65" TV eller 22" datorskärm).
Nackdelen är att HML-adaptern kräver extern ström och allt blir så krångligt BT-tangentbord och sladdar överallt, värre än att koppla upp den bärbara datorn.

Den bärbara datorn (en av dom) är en Acer Aspire E3-112 med en 11,6" skärm och Intel Celeron N2830.
Det fina med denna billiga Netbook är att den är helt fläktlös.
Med den förinstallerade HDDn utbytt mot en SSD är det bara tangentbordet som kan höras
Det är inga problem att ha både interna 1366x768 skärmen samtidigt koppla 1080p TV:n.

Prova kör 1080p x264 10 bitars filmer. Dessa går inte att hw accelerera och då faller de på mjukvaruavkodning (cpu). Men i övrigt så funkar ju de mesta som du säger. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

@radx: snyggt!

.... Men en i7'a (dessutom K-modell) och 500gb ssd i en HTPC...?

Skall du ha lite spel lokalt installerade på den så äter det snabbt disk såklart.
En i3'a hade räckt för film, men kanske flaskat grafikkortet något...

Overkill kanske.. Men det drabbar väl ingen fattig antar jag? #MrBigSpender

Jag kommer att använda datorn för spel. Fler och fler japanska rpgs kommer ju till pc nu. Jag kände mig "tvungen". 😁

Sedan ska inte du snacka om bigspending! Du har ju världsrekord i detta ämne. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Sedan ska inte du snacka om bigspending! Du har ju världsrekord i detta ämne. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

.. Nu förstår jag inte alls vad du pratar om.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har inte skrivit i tråden på väldigt länge så jag tänkte bara berätta att jag fortfarande använder samma HTPC som tidigare. Den funkar än idag perfekt och alla filmer och så spelas upp utan problem. Jag ska dock nämna att jag inte har köpt någon 4K TV ännu så jag vet inte om de kommer gå vägen eller ej senare när de sker.

I övrigt så bestämde jag mig för ikväll att köpa en dator för mitt TV-rum på övervåningen. En Gaming PC blev det. Här är en lista på vad jag köpte: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3136585&view=m

Detta är inte en passivt kyld PC. Den är dock utrustad med komponenter som kommer vara så tyst som möjligt. Så som jag förstår beskrivningen av nätagget så startar inte ens fläktarna förrän den kommer upp i 25% belastning och nättagget är på 750 watt så under 187,5w belastning så är den komponenten helt knäpptyst. Lådan klarar också av en tower kylare så det lär inte låta mycket heller.

När de kommer till grafikkortsvalet så är det så att jag har köpt detta grafikkort i listan begagnat av en polare för 1800kr. Jag skulle inte rekommendera det kortet för de priset som de finns för idag. Jag skulle nog hellre köpa ett 970 eller 1070 (om budget tillåter för er).

Kan återkomma med kommentarer om jag är nöjd och hur ljudnivån är.

ping @andreas_dock

Kul! Nätagget på Inets hemsida var fel specat. De stod att de va 150mm men de va i själva verket 170mm. Så de fick inte plats. Nu hittar jag inga semipassiva 150mm gold certifierade nätagg heller. Surt sa räven. Jag funderar på om inte detta kan tänkas få plats:
https://www.inet.se/produkt/6910215/cooler-master-v-750w-upda...

Ingen som vet? ping @andreas_dock

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Kul! Nätagget på Inets hemsida var fel specat. De stod att de va 150mm men de va i själva verket 170mm. Så de fick inte plats. Nu hittar jag inga semipassiva 150mm gold certifierade nätagg heller. Surt sa räven. Jag funderar på om inte detta kan tänkas få plats:
https://www.inet.se/produkt/6910215/cooler-master-v-750w-upda...

Ingen som vet? ping @andreas_dock

Detta från EVGA är ju Gold, semipassivt och modulärt. Seasonics utbud av Gold-agg som är semipassiva är 160 mm djupa och det ska ju gå i ditt chassi, de gör ju fina produkter i övrigt också.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Detta från EVGA är ju Gold, semipassivt och modulärt. Seasonics utbud av Gold-agg som är semipassiva är 160 mm djupa och det ska ju gå i ditt chassi, de gör ju fina produkter i övrigt också.

De va ju guld att du skrev detta. 86mm (H) x 150mm (W) x 150mm (L) står det på EVGAs hemsida för 550w & 650w modellerna. Dessa borde ju passa perfekt. Jag fick ett mail av Inet där de skrev:

"Jag har pratat med min produktchef och det finns dessvärre inget kort hos oss som har 80+ Guld, Passivt, 150mm, modulärt.
https://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-7... rekommenderade min produktchef i detta fall, då är det inte dock passivt. Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar."

Känns ju ärligt talat som Inet inte riktigt har koll på sina produkter. Antingen de, eller så har jag missuppfattat allt.

Jag ser att 650 wattaren inte finns i lager hos Inet. Men mitt bygge lär ju klara sig fint på 550 watt också. Så de kanske man kan köra på istället. Borde ju räcka! Ett 980 + i7-6700K å SSD. Finns ju inget som drar över 350 watt ens vid max belastning skulle jag gissa (har inte mätt). Jag kommer ju aldrig kunna köra SLI i detta chassi ändå.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎

Pong @radx

Jag har mycket annat att stå i med familj och slutköret på jobbet innan semestern, men ser att du får fin hjälp från andra medlemmar här
Kommer bli en brutal HTPC !

Lycka till!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Är sugen på att sätta ihop en liten tyst htpc till hösten och har lite funderingar kring hårdvaran.
Komponenterna som jag funderar på är.

CPU: https://www.inet.se/produkt/5300005/intel-core-i3-6300t-3-3-g...
Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1900060/asus-h110i-plus/#specs
Ramminne: https://www.inet.se/produkt/6110186/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-24...
GPU: GTX 1060 Mini
SSD: https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...
Chassi: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=653&area=en
PSU: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225446-silver...
CPU Kylare: https://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile...
Operativsystem: https://www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64...
Keybord: https://www.inet.se/produkt/6606728/logitech-k830-illuminated...

Detta ska köras tillsammans med Denon Receiver X4300 och Tv Lg70UH700V

Vad tror ni om den setupen är det något behöver ändras eller kommer jag att kunna köra 4K @60Hz 4:4:4 utan problem?
Mitt mål är att få den så tyst som möjligt.

Det enda som den ska användas till är film på tv´n och ev lite surf.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Det silverstone-chassit tar tydligen bara low profile-kort. Har du kollat så det 1060 du valt är low profile?

Vet inte varför du valt GPU då du bara ska se film och surfa på den ?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Det silverstone-chassit tar tydligen bara low profile-kort. Har du kollat så det 1060 du valt är low profile?

Vet inte varför du valt GPU då du bara ska se film och surfa på den ?
Skickades från m.sweclockers.com

Väntar på specifikationerna på gtx 1060 mini och tanken var väl att använda hdmi 2.0 på grafikkortet för att köra 4K @60Hz till tv'n.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Undrar om den här sammansättningen skulle kunna funka fint för en 4K tv @60Hz 4:4:4

Vill att den ska vara så tyst som möjligt då den kommer att stå på 24/7.
GPU`n är semipassivt och även PSU´n.

Tänkte sätta en så låg fläktkurva som möjligt för CPU och chassi fläktarna.

Tacksam för svar om något ser tokigt ut.

Webhallen varukorg

Edit: Htpc´n kommer att stå i en Ikea Bestå Tv bänk vilket tar ner ljudet lite till hoppas jag.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

@Jefe Den kommer säkert fungera finfint. Dock går det att göra billigare än så, om priset är en faktor.

Vet inte dina krav förutom HTPC, men du kan gott klara dig med en 850 EVO 256 GB skulle jag tro. Antar här att du streamar eller får ditt 4K material över nätverket, eftersom en 512 GB inte skulle räcka så långt för 4K.

Sen ser det inte ut som att kylaren passar sockel 1151.

Personligen väntar jag på att Apollo Lake ska släppas, för mitt NAS/HTPC bygge. Den kommer ha hårdvarustöd för bl.a. 10-bit HEVC decoding, och göra 4k playback möjligt.

http://www.anandtech.com/show/10256/intel-unveils-apollo-lake...

Med 10W TDP kommer den även kunna kylas passivt. Alltså kommer du i ditt bygge kunna byta: Moderkort, CPU, grafikkort, och kylare mot ett färdigt SoC (moderkort + CPU + passiv kylare) vilket kommer gå på uppskattningsvis under 1500kr.

Permalänk
Medlem

@Mikael07 Det låter riktigt intressant. Det viktigaste är att den är riktigt tyst och att jag kan streama 4K material @60Hz 4.4.4 och även surfa på den.

Några andra krav har jag inte förutom att chassit ska passa ihop med dom övriga enheterna i tv möbeln.

Då är det bara att invänta release på Apollo Lake.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

@Mikael07 Det låter riktigt intressant. Det viktigaste är att den är riktigt tyst och att jag kan streama 4K material @60Hz 4.4.4 och även surfa på den.

Några andra krav har jag inte förutom att chassit ska passa ihop med dom övriga enheterna i tv möbeln.

Då är det bara att invänta release på Apollo Lake.

Vet inte hur den hanterar 4:4:4 måste jag säga. Dock finns det garanterat inget 4:4:4 material att streama, då det kräver runt 22Gbps för 4k. Netflix och övriga tjänster streamar som bäst 4:2:0 skulle jag gissa.

Enda sättet att få 4:4:4 material i dagsläget är nog att köpa mycket dyr kamera och filma själv

Så frågan är väl om/hur Apollo Lake hanterar uppsampling från 4:2:0 till 4:4:4? En 4k bild med 4:4:4 signal kräver nog displayport 1.3 eller HDMI 2.0. Vet faktiskt inte hur det kommer se ut med Apollo.

Vinner man något på att uppsampla till 4:4:4, jämfört med att visa en "native" 4:2:0 signal? Olika sätt att visa/encoda/decoda bilder är en djungel!

Permalänk
Medlem

@Mikael07 Tanken med att den skulle klara 4K @60Hz 4.4.4 var väl att jag inte skulle behöva uppgradera den inom en 2-3 års period. Sen kommer det nya standarder hela tiden så framtidssäkra är ju inga elektronik komponenter direkt

Men jag har ingen brådska ännu då det inte är aktuellt just nu att sätta ihop htpcn.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

@Mikael07 Tanken med att den skulle klara 4K @60Hz 4.4.4 var väl att jag inte skulle behöva uppgradera den inom en 2-3 års period. Sen kommer det nya standarder hela tiden så framtidssäkra är ju inga elektronik komponenter direkt

Men jag har ingen brådska ännu då det inte är aktuellt just nu att sätta ihop htpcn.

Ingenting kommer troligtvis streamas 4:4:4 inom 2-3 år. Även blu-ray är lagrat som 4:2:0, liksom bilderna (i JPG format) från ändå rätt dyra DSLR kameror. Det har verkligen blivit standard för consumer och prosumer.
(4:2:0 betyder att de två chromakanalerna är lagrade i quarter res. Dvs, för en 4k bild är chromakanalerna nedsamplade till 1080p.)

Hursomhelst, det är nog värt att kolla upp senare huruvida Apollo Lake kan hantera en 4:4:4 signal, inget jag vet något om, och inget jag hittar info om i nuläget. Har du tid kan det ju vara värt att avvakta lite och se hur det artar sig. Apollo Lake ska släppas i slutet av året, så det är ett tag kvar dock.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Asrock ION 330 där hemma och jag vill gärna uppgradera då jag känner att den inte riktigt hänger med ordentligt längre.

Jag undrar främst ifall man måste ha en riktig GPU om jag enbart ska se på film via KODI och surfa? Eller duger det med moderkortens egna lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyCe:

Har en gammal Asrock ION 330 där hemma och jag vill gärna uppgradera då jag känner att den inte riktigt hänger med ordentligt längre.

Jag undrar främst ifall man måste ha en riktig GPU om jag enbart ska se på film via KODI och surfa? Eller duger det med moderkortens egna lösningar?

De beror lite på vad för CPU du har i ditt framtida bygge. Men om du köper en modern CPU ifrån intel eller AMD så är de inga problem så länge du inte ska köra 4K. 1080P funkar i princip felfritt skulle jag säga med alla moderna iGPU-lösningar idag. Min personliga favorit är Intels i3 varianter. Billig CPU med hög frekvens och helt okej grafikprestanda för film.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyCe:

Har en gammal Asrock ION 330 där hemma och jag vill gärna uppgradera då jag känner att den inte riktigt hänger med ordentligt längre.

Jag undrar främst ifall man måste ha en riktig GPU om jag enbart ska se på film via KODI och surfa? Eller duger det med moderkortens egna lösningar?

Det som efterträdde min Ion blev en HTPC med ett MSI J1900I; moderkort med integrerad quadcoreprocessor och integrerad grafik, passivt kylt med TDP på 10W. Den spelar upp rena okomprimerade blurayrippar utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Det som efterträdde min Ion blev en HTPC med ett MSI J1900I; moderkort med integrerad quadcoreprocessor och integrerad grafik, passivt kylt med TDP på 10W. Den spelar upp rena okomprimerade blurayrippar utan problem.

Kör du KODI?
Klarar den även av rena bluray rippar som är i VC-1 format?

/Kribban

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribban72:

Kör du KODI?
Klarar den även av rena bluray rippar som är i VC-1 format?

/Kribban

Jag har också en J1900-bräda (Asus J1900I-C med 3GB RAM) och jag blev lite nyfiken så jag laddade ner några sample-filer i olika bitrate. På följande bilder kan du se processoranvändningen vid uppspelning av Jellyfish-filmen vid tre olika bitrates (H264) samt Kodi:s VC-1 sample 1080p:

55 Mbps

80 Mbps

110 Mbps

VC-1

Dold text

Som synes inga problem alls. Som mest låg CPU:n på ~15%

Edit: däremot flaskar den redan vid 55 Mbps HEVC/H265, >99% CPU och bilden hackar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeways:

Min funkar fint. Enda problemet var att det plötsligt sa pang och säkringen löste ut. Det visade sig vara nätaggregatet som gått sönder. Tyvärr hade garantin gått ut sedan en månad och det blev till att köpa ett nytt.

Min funkade klockrent i 2,5 år. Intressant att samma sak hände mig.. hade ett elproblem på annat håll i huset så jordfelsbrytaren löste ut. Efter det var den lilla Streacom-PSU:n bränd och moderkortet funkade inte. Verkar inte direkt vara nåt vettigt överspänningsskydd i AC/DC-adaptern eller i PSU:n gissar jag. Köpte en PicoPSU 150W och väntar nu på garantiärende för att få ett nytt moderkort.

Tack till er i tråden som visat att MSI Z97i AC funkar med orginalheatpipes, och Asus H97i-PLUS samt Gigabyte GA-H97N-WIFI funkar med de kortare heatpipesen. Oavsett hur det går i garantiärendet verkar det svårt att få tag i ett LGA1150-moderkort nu för tiden.. bara Gigabyte-kortet som finns på Prisjakt och Pricerunner. Vore ju skönt att slippa köpa de kortare heatpipesen och vill inte skaffa ett LGA1151-moderkort då jag i så fall skulle behöva köpa ny CPU och sannolikt minne, vilket jag inte har något behov av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecto:

Min funkade klockrent i 2,5 år. Intressant att samma sak hände mig.. hade ett elproblem på annat håll i huset så jordfelsbrytaren löste ut. Efter det var den lilla Streacom-PSU:n bränd och moderkortet funkade inte. Verkar inte direkt vara nåt vettigt överspänningsskydd i AC/DC-adaptern eller i PSU:n gissar jag. Köpte en PicoPSU 150W och väntar nu på garantiärende för att få ett nytt moderkort.

Bild på Streacom bränd PSU. Fina kontakter..

Permalänk
Medlem

Kul att se att folk fortfarande bygger HTPC, jag trodde de flesta gått över till färdiga mediaspelarlösningar. Jag byggde en ljudlös HTPC i ett hfx chassi för typ 7-8 år sedan, har uppgraderat det någon gång sedan dess. Men nu känns det som att man får ut (nästan) lika mycket ur en RaspberryPi3 och Kodi. Skulle vara det där med 4k då isf.