Permalänk

Prestanda 490X

Hej

Någon som vet om det läckt några prestandarapporter för 490X?

Värt att vänta på eller inte....?

Permalänk
Medlem

Om ett 490 är förstående. Så kan du räkna med release TIDIGAST CES i Januari. Då snackar vi en pappers release. Att du kommer ha ett i din dator innan mars är ganska låg chans.
Lägg då på faktan att du varken har en hum om pris eller prestanda. Vill du ha ett 490 så vänta.

Trams/§1.5
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Förhoppningsvis kommer ju priserna att sänkas på nVidias motsvarande några dagar innan RX 490 släpps..så värt kan det vara att vänta lite, om du nu inte absolut vill köpa nytt innan.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/amd-vega-10-4096-gcn/ Finns inga tester osv ännu vad jag vet. Men en sak kan jag garantera det kommer prestera bättre än RX 480

Off topic
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Kommer prestera som ett gtx 1070 eller mellan ett 1070 och 1080 inte mer. Knappt lönt att vänta mer än ett halvår om man behöver en uppgradering. Mina 2 cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

Kommer prestera som ett gtx 1070 eller mellan ett 1070 och 1080 inte mer. Knappt lönt att vänta mer än ett halvår om man behöver en uppgradering. Mina 2 cents.

Är det önskan/kunskap/gissning?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare

***bort/mod***

Vad det gäller 490X, går tyvärr inte säga något eftersom det inte finns någon officiell information om prestanda. Tror inte jag ens sett rykten om eventuell prestandanivå. Närmaste man kommer är Xbox Scorpio, instickskorten för PC lär vara minst lika snabb som kretsen i Scorpio.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Efter att AMD släppte Furry så är det mycket möjligt att 490x inte är AMDs toppkort.
Ryktet är 12 TFLOPS mot Titans 11TFLOPS, men som i fallet med Furry-seriens som både floppade och hade fler TFLOPS än Nvidia.
Enda orsaken att vänta på "490" är att det förhoppningsvis justerar Nvidias ockerpriser, men det kan lika gärna bli en gigantisk flopp som Furry-serien.

Hoppas AMD kan släppa ett nytt "290" i 3k-klassen som spöade Titan i många tester, minus den sämsta kylaren på jorden.
Jag är dock pessimistisk efter 390 och Furry.

Permalänk
Inaktiv

@Bael:

Önskan? Nej, nvidia eller amd spelar ingen roll för mig. Kunskap blandad med gissning skulle jag säga. Om du ser hur ett rx 480 presterar så är mellan ett 1070 och 1080 en bra gissning. Dock tror jag närmare 1070 än 1080 efter rx 480 fiaskot.

Om ts vill köpa ett nytt grafikkort borde han köpa ett 1070 på black friday, kan garantera att rx 490 kommer vara skit dyrt vid lansering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Efter att AMD släppte Furry floppen så är det mycket möjligt att 490x inte är AMDs toppkort.
Ryktet är 12 TFLOPS mot Titans 11TFLOPS, men som i fallet med Furry-seriens som både floppade och hade fler TFLOPS än Nvidia.
Enda orsaken att vänta på "490" är att det förhoppningsvis justerar Nvidias ockerpriser, men det kan lika gärna bli en gigantisk flopp som Furry-serien.

Hoppas AMD kan släppa ett nytt "290" i 3k-klassen som spöade Titan i många tester, minus den sämsta kylaren på jorden.
Jag är dock pessimistisk efter 390 och Furry.

Vore riktigt nice med 12 TFLOPS i SP.

Med den prestandan blir det svårt även för Amazons 128 CPU Cores instanser att hänga med

Dock så blir förstås bussen fortfarande en ganska så märkbar begränsning då den redan idag är det med mellanklass korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Efter att AMD släppte Furry skräpet så är det mycket möjligt att 490x inte är AMDs toppkort.
Ryktet är 12 TFLOPS mot Titans 11TFLOPS, men som i fallet med Furry-seriens som både floppade och hade fler TFLOPS än Nvidia.
Enda orsaken att vänta på "490" är att det förhoppningsvis justerar Nvidias ockerpriser, men det kan lika gärna bli en gigantisk flopp som Furry-serien.

Hoppas AMD kan släppa ett nytt "290" i 3k-klassen som spöade Titan i många tester, minus den sämsta kylaren på jorden.
Jag är dock pessimistisk efter 390 och Furry.

Kikar du på sweclockers tester så ligger korten ( Nano fury och fury X ) mellan GTX 980 och GTX 980 TI i prestanda (bortsett från 1920x1080 där Nano hamnar precis efter 980), hur kan du kalla det skräp? Visst Fury X hade kylare som väsnades men det löstes ju. Sen heter det Fury klarar du inte ens av att skriva rätt namn så framstår du ju inte särskilt seriös.

Jag körde själv två st R9 fury när jag hade en 4k skärm och det presterade bra speciellt i spel där crossfire fungerade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Efter att AMD släppte Furry floppen så är det mycket möjligt att 490x inte är AMDs toppkort.
Ryktet är 12 TFLOPS mot Titans 11TFLOPS, men som i fallet med Furry-seriens som både floppade och hade fler TFLOPS än Nvidia.
Enda orsaken att vänta på "490" är att det förhoppningsvis justerar Nvidias ockerpriser, men det kan lika gärna bli en gigantisk flopp som Furry-serien.

Hoppas AMD kan släppa ett nytt "290" i 3k-klassen som spöade Titan i många tester, minus den sämsta kylaren på jorden.
Jag är dock pessimistisk efter 390 och Furry.

Det heter Fury lol.

Håller dock med om man tänker Fury X. I alla fall om man talar om gaming i 1080p. Där står den bakom sin motpart 980 Ti. Dock får man tänka på att dessa inte precis är riktade till 1080p användare, utan mer åt 1440p och 4K och där är det inte lika stor skillnad emellan (och skillnaden finns i oftast endast Gimpworks titlar).

Däremot så slår Fury sin respektive motpart 980 i de flesta titlar idag i alla upplösningar. Samma sak med 390 vs 970 så i samband med detta så har du helt enkelt fått det om bakfoten.

Edit: jag har 980 så kalla mig inte AMD fanboy

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

orkade inte vänta så jag beställde ett amd fury för 3k. Funderade länge på ett gtx1070 men har hört att många har problem med minnen och så stödjer det inte freesync så det fick bli en amd fury istället.
Drygt dock att man ska behöva köpa en hdmi 2.0 adapter dock då fury endast stödjer 1.4.

Edit: Sen om du vill vänta så är det upp till dig eller så kanske du hittar en bra deal på black friday

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trams/urspårning)*

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kikar du på sweclockers tester så ligger korten ( Nano fury och fury X ) mellan GTX 980 och GTX 980 TI i prestanda (bortsett från 1920x1080 där Nano hamnar precis efter 980), hur kan du kalla det skräp? Visst Fury X hade kylare som väsnades men det löstes ju. Sen heter det Fury klarar du inte ens av att skriva rätt namn så framstår du ju inte särskilt seriös.

Jag körde själv två st R9 fury när jag hade en 4k skärm och det presterade bra speciellt i spel där crossfire fungerade.

När de släpptes presterade Fury några få pocent bättre än ett 390x i 1080p och kostade ca 50% mer och till skillnad från Nvidia var överclockningen i princip noll.
Sen stämmer de testerna jävligt dåligt mot verkligheten, släpptes i princip inga 980ti eller 980 kort i stock "hz" får lägga på ca 10% på Nvidia korten.

Jag var extremt besviken för att jag var påväg att kasta ut mitt 290, fury var dyrare än Nvidia per fps i 1080p och noll övercklockning potential.
Mitt nästan 2 år "" gamla 290 kort kostade hälften så mycket och fury presterade ca 30% bättre. Prestanda per krona var fury en extrem försämring mot ett då nästan 2 år gammalt kort. Hur fan är det inte en flopp??

Kan inte ens hitta fury på "Steam Hardware & Software Survey" en lista som har kort som är över 10år, fury är nog ett av AMDs största floppar någonsin.

Jag ogillar Nvidia mer än AMD, men AMD har inte släppt något vettigt på 3år och jag är inte optimistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

När de släpptes presterade Fury några få pocent bättre än ett 390x i 1080p och kostade ca 50% mer och till skillnad från Nvidia var överclockningen i princip noll.
Sen stämmer de testerna jävligt dåligt mot verkligheten, släpptes i princip inga 980ti eller 980 kort i stock "hz" får lägga på ca 10% på Nvidia korten.

Jag var extremt besviken för att jag var påväg att kasta ut mitt 290, fury var dyrare än Nvidia per fps i 1080p och noll övercklockning potential.
Mitt nästan 2 år "" gamla 290 kort kostade hälften så mycket och fury presterade ca 30% bättre. Prestanda per krona var fury en extrem försämring mot ett då nästan 2 år gammalt kort. Hur fan är det inte en flopp??

Jag ogillar Nvidia mer än AMD, men AMD har inte släppt något vettigt på 3år och jag är inte optimistisk.

Ja spelar man i fullHD så var de ingen höjdare men de var bra i om man körde i högre upplösningar.
0 överklockning? ca 14% på minnet och 15-20% på kärnan är inte ovanligt kanske inget jätteimponerande men det gör rätt mycket på prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hoppas AMD kan släppa ett nytt "290" i 3k-klassen som spöade Titan i många tester, minus den sämsta kylaren på jorden.
Jag är dock pessimistisk efter 390 och Furry.

Ser jag som osannolikt då 290x gick lös på över 5000:- vid lansering. Men jag förstår ditt resonemang dvs. ett "långlivarkort" likt 290/x

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja spelar man i fullHD så var de ingen höjdare men de var bra i om man körde i högre upplösningar.
0 överklockning? ca 14% på minnet och 15-20% på kärnan är inte ovanligt kanske inget jätteimponerande men det gör rätt mycket på prestandan.

De siffrorna jag har sett så var det absolut MAX 10% på kärnan och de flesta kom inte över 8%, Fury X var kanske lite bättre men var för mig ointressant pga vattenkylningen och pris. Så jag är jävligt tveksam till det påståendet, att 15-20% var normalt.
Problemet är att Fury var för klen att driva spel i något högre än 1080p på en 144HZ skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

De siffrorna jag har sett så var det absolut MAX 10% på kärnan och de flesta kom inte över 8%, Fury X var kanske lite bättre men var för mig ointressant pga vattenkylningen och pris. Så jag är jävligt tveksam till det påståendet.
Problemet är att Fury var för klen att driva spel i något högre än 1080p på en 144HZ skärm.

Över 1100 är inte ovanligt vilket är 10% sen kanske 20% är väldigt ovanligt men jag har allt sett folk på olika forum som nått 1200Mhz men då är det nog vattenkylt som gäller. Klocka kan man i alla fall göra men det är långt ifrån samma nivåer som på Nvidias kort.
"Problemet är att Fury var för klen att driva spel i något högre än 1080p på en 144HZ skärm." I så fall har ju GTX 980 och 980 TI samma problem för det skiljer inte särskilt mycket prestanda mellan de och fury serien speciellt inte i 1440p och 2160p
Men absolut största problemet med fury är Att de endast har 4GB minne vilket kommer göra att de blir utdaterade i förtid.

Själv gick jag från ett R9 290 till ett R9 fury och det skiljde 36 i sweclockers prestanda index vid lansering (4k vilket var det jag spelade i) och 27 i full hd.

Men vi släpper detta nu tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Ser jag som osannolikt då 290x gick lös på över 5000:- vid lansering. Men jag förstår ditt resonemang dvs. ett "långlivarkort" likt 290/x

***bort/mod*** "290" och jag köpte det på någon julrea för strax över 3k.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Över 1100 är inte ovanligt vilket är 10% sen kanske 20% är väldigt ovanligt men jag har allt sett folk på olika forum som nått 1200Mhz men då är det nog vattenkylt som gäller. Klocka kan man i alla fall göra men det är långt ifrån samma nivåer som på Nvidias kort.
"Problemet är att Fury var för klen att driva spel i något högre än 1080p på en 144HZ skärm." I så fall har ju GTX 980 och 980 TI samma problem för det skiljer inte särskilt mycket prestanda mellan de och fury serien speciellt inte i 1440p och 2160p
Men absolut största problemet med fury är Att de endast har 4GB minne vilket kommer göra att de blir utdaterade i förtid.

Nej, AMD marknadsförde Fury som ett kort för högre upplösning pga av den halvkassa prestandan i 1080p, det är skillnaden.
"Över 1100 är inte ovanligt" är det X varianten du refererar till är det inte ens 5%.

Fury var en flopp hur man än vrider och vänder på det, frågan är om Fury-serien sålde en hundra del av Nvidias 980-serie.
Fury finns iallfall inte med på Steams lista över GPUer, finns fler kort från 2006 än fury säger ganska mycket.
"Uppdatering Lyckades hitta en special lista över "Vulcan" kompatibla kort och det finns ca 26ggr fler 980/ti-kort än Fury-kort. Lite bättre än vad jag trodde men fortfarande ett skämt. Steam survay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jmeistr:

@ramlösa: Men det lanserades inte till det priset, utan runt 4-4500:- vad jag kan minnas, vilket är betydligt mer än 3000:- När köpte du ditt?

290x kostade 5 lök, 290 kostade strax under 3k, prisskillnaden var betydligt större än prestandaskillnaden, precis som med fury och fury x.

Permalänk
Medlem

@Klubba: Aha okej, my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@ramlösa: Men det lanserades inte till det priset, utan runt 4-4500:- vad jag kan minnas, vilket är betydligt mer än 3000:- När köpte du ditt?

NEJ!!!!.... 3590kr enligt Sweclockers och det borde ha varit direkt vid lanseringen och jag köpte mitt bara en månad senare.

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Jag fick höra det, minnet sviktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@ramlösa: Jag fick höra det, minnet sviktar

lol, okej:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trump_For_Life:

Hej

Någon som vet om det läckt några prestandarapporter för 490X?

Värt att vänta på eller inte....?

Ett 470,480 funkar mer än bra till 1080P Ett 480 funkar ok i 2K men om det är i 4K du ska spela ja då kan du vänta på 490 Men annars så finns kortet du söker redan.
För att spela +60Hz i 4K krävs 2st Fury X i max settings. Men behöver du inte MAXA grafiken så funkar ett Fury X mer än bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nej, AMD marknadsförde Fury som ett kort för högre upplösning pga av den halvkassa prestandan i 1080p, det är skillnaden.
"Över 1100 är inte ovanligt" är det X varianten du refererar till är det inte ens 5%.

Fury var en flopp hur man än vrider och vänder på det, frågan är om Fury-serien sålde en hundra del av Nvidias 980-serie.
Fury finns iallfall inte med på Steams lista över GPUer, finns fler kort från 2006 än fury säger ganska mycket.
"Uppdatering Lyckades hitta en special lista över "Vulcan" kompatibla kort och det finns ca 26ggr fler 980/ti-kort än Fury-kort. Lite bättre än vad jag trodde men fortfarande ett skämt. Steam survay

tur att man sitter på 3st Fury X då

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Fury var en flopp hur man än vrider och vänder på det, frågan är om Fury-serien sålde en hundra del av Nvidias 980-serie.

Du som verkar ha koll på detta hur många mer kort ur 980-serien tillverkades än fury-serien? För det kanske även har betydelse för hur många fler 980 kort som såldes över fury korten, bara nyfiken nu!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du som verkar ha koll på detta hur många mer kort ur 980-serien tillverkades än fury-serien? För det kanske även har betydelse för hur många fler 980 kort som såldes över fury korten, bara nyfiken nu!

Vad menar du, att det inte fanns tillräckligt med kort i affärerna för att sälja?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.