Nybygge till Pappa som är filmentusiast.

Permalänk
Medlem

Nybygge till Pappa som är filmentusiast.

Hej! Jag vänder mig till er eftersom ni här på sweclockers har varit en ovärderlig hjälp vid tidigare byggen!

Jag ska bygga en dator till min pappa.
Just nu sitter han på en 7 år gammal som inte går att uppgradera mera.
Det vi ska flytta över från den gamla datorn är: hårddisken med alla bilder/filmer, en dvd brännare, och en blueray brännare.

Pappa älskar filmer. Att spela in (ju högre kvalitet desto bättre). Att se på. Att redigera (göra egna skivor för privat bruk).

Han vill ha en dator för ca 10.000, och min konfiguration landade på lite mer än 12.000, jag ber nu om hjälp att få ner priset lite grann utan att märkbart försämra kvaliteten. Dessutom önskar jag några getögon på följande detaljer:

• Ett Nätaggregat som stöder moderkort/processor/2 läsare/2-3 hårddiskar/alla fläktar och självklart grafikkortet, det är svårt att se speciellt hur mycket MB/CPU drar.
• RAM minnena, är det bättre att gå ner till högre MHz fast DDR3 eller tänker jag rätt att skaffa den senaste generationens DDR(4)?
• Fläktar/filter. Pappa har det dammigt, jag lär dammsuga datorn när jag är där, men frågan är om det är värt att köpa ett annat chassi än mitt favoritchassi? Separata filter/mindre antal fläktar som kan suga in damm?

Tack för alla som tar sig tid att hjälpa! (PS: finns den där fraktrabatten kvar mellan sweclockers och inet?)

Uppdatering 1: Tack va snabba svar! Fläktarna ryker då! Jag ska vänta på black friday och se vad jag kan hitta billigare. Grafiken känner jag ändå att ja borde lägga lite på. Glömde säga att han ska köpa https://www.inet.se/produkt/2205523/aoc-35-c3583fq-bs#specs plus att han lär vilja koppla datorn till TVn i vardagsrummet. Så det viktiga är nog utgångarna på kortet samt att det orkar driva högupplösta grejer..
Sen så vet jag att moderkortet var att ta i, finns det rekommendationer vad jag skulle kunna ta istället? I sånna fall måste ja dessutom byta processor och ram, det vet jag..

Uppdatering 2: Halojoy va snyggt du fick till det! Jag gillar ändringarna skarpt! Behöver jag dubbelkolla att alla komponenter gillar varandra eller är allt synkat?
• Har ditt nätagg utgångar nog för 2 läsare och 3 hårddiskar? Kommer det palla framtida grafikkortsuppdateringar? Grafikkortet är typ alltid det som rycker först, så där lär den första uppdateringen hända om några år.
• Moderkortet verkar gilla AMD med tanke på crossfirestöd, behöver jag oroa mig om jag tänker långsiktigt på GTX kort och uppgraderingar däromkring?
• Är WD Blue märkbart annorlunda än WD Black med tanke på pappas intresse med film och att lagra dessa?
Stort tack för justeringarna hur som helst!
Senaste bygget som Halojoy tipsade om: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9912937/till-farsan

Visa signatur

i5 2500k, msi p67a-gd55, Noctua NH-U12P SE2, 8gb g-skill, 60gb ssd v2, 1tb samsung, gigabyte gtx 570 oc, corsair tx 650, FD r3 med 2insug fram och 2ut på bak/upp. Win 7 64.

Permalänk
Avstängd

ta bort fläktarna, original i chassiet låter bra nog, och vänta på black friday rean så sparar du nog en del.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Vet inte vad han ska ha ett gtx1060 till i en filmdator, hjälper väl inte så mycket vid redigering men kan ha fel. Lätt att lägga till senare om han nu får ökade behov. Annars fungerar den integrerade grafiken till det mesta utom krävande spel.

Moderkortet går också att spara in på, låter inte som en person som överklockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Avstängd

Alternativt köp en i6700k och kör på integrerade grafiken. Den orkar driva det mesta om man inte spelar.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Lite cuda cores kan väl va trevligt? Till premiere? Så ett nvidia runt femhundra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skippa extra fläktar till R4:an.

Har en R3:a med "dyr" 140mm Noctua extra chassi fläkt som gör att det låter fan jämfört med R4:an jag har utan några extrafläktar och den är helt knäpptyst och kyler lika bra.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Det går att spara på nästan allt.
Men jag har dock inte sparat på processorn och SSD.
Det är sant att de fläktarna du tagit inte gör mycket skillnad.
Jag har tagit GTX 1050 Ti, 4GB. Jag tror det grafikkortet räcker bra.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9912937/

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2: Halojoy va snyggt du fick till det! Jag gillar ändringarna skarpt! Behöver jag dubbelkolla att alla komponenter gillar varandra eller är allt synkat?
• Har ditt nätagg utgångar nog för 2 läsare och 3 hårddiskar? Kommer det palla framtida grafikkortsuppdateringar? Grafikkortet är typ alltid det som rycker först, så där lär den första uppdateringen hända om några år.
• Moderkortet verkar gilla AMD med tanke på crossfirestöd, behöver jag oroa mig om jag tänker långsiktigt på GTX kort och uppgraderingar däromkring?
• Är WD Blue märkbart annorlunda än WD Black med tanke på pappas intresse med film och att lagra dessa?
Stort tack för justeringarna hur som helst!
Senaste bygget som Halojoy tipsade om: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9912937/till-farsan

Och skärmen som kommer användas, eller en väldigt snarlik: https://www.inet.se/produkt/2205523/aoc-35-c3583fq-bs#specs
Tänker att grafikkortet inte blir en flaskhals..

Visa signatur

i5 2500k, msi p67a-gd55, Noctua NH-U12P SE2, 8gb g-skill, 60gb ssd v2, 1tb samsung, gigabyte gtx 570 oc, corsair tx 650, FD r3 med 2insug fram och 2ut på bak/upp. Win 7 64.

Permalänk
Medlem

Känns som väldigt överdrivet och dyrt för de ändamålen han har med datorn, det som behövs är väl en enklare dator isåfall

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9913854/

där har du en enkel dator som fixar allt för en låg prislapp sen finns det 5 SATA platser över på moderkortet för HDD, DVD, Blu-ray och framtida uppgraderingar av fler HDD's

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.