Permalänk
Medlem

Är inte ETS dessutom hopplöst tungdrivet eller har jag fått det om bakfoten?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Är inte ETS dessutom hopplöst tungdrivet eller har jag fått det om bakfoten?

Knappast.. men lirar du MP så räkna med låg fps oavsett datorkonfig.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Är inte ETS dessutom hopplöst tungdrivet eller har jag fått det om bakfoten?

Det stämmer. Om jag inte missminner mig helt så har jag ofta runt ~45 fps med 1070 och i5 4690k

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Sweets589:

Det stämmer. Om jag inte missminner mig helt så har jag ofta runt ~45 fps med 1070 och i5 4690k

Är det multiplayer eller omoddad singleplayer du talar om?

Jag brukar ha bra mycket mer än 50 fps med 2600k och gtx980 även i multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Mitt tips är att du lägger upp en tråd i "Köpråd" istället, där nämner du vad du ska använda datorn till och vilken budget du har. Då kommer du få en hel del tips på varukorgar som medlemmar plockar ihop.

Okej, gör så. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Apropå fps, finns det någon inbyggd funktion i ets2 som visar vad man ligger på. Skulle vara kul att se vad datorn mäktar med då jag kör utan gpu

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@Haidailai: Singelplayer, omoddat. Kanske finns någon inställning jag skruvat upp onödigt högt? Tror det är mest i städer fps dippar, längesedan jag spelade nu

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haidailai:

Knappast.. men lirar du MP så räkna med låg fps oavsett datorkonfig.

Skrivet av Sweets589:

Det stämmer. Om jag inte missminner mig helt så har jag ofta runt ~45 fps med 1070 och i5 4690k

Gött med raka besked ;). Men jag har iaf inte något vidare flyt i just ETS2, medan andra spel på max går fint. 2500k @ 4,4, 16 GB @ 2133 MHz, SSD, Radeon 390X, 2560x1440.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv

Sitter och kollar på en ny skärm, och är lite sugen på att testa en "curved".

Men... Någon som har en och kan berätta hur det känns att spela med? Kan tänka mig att det nog blir ganska snyggt i spel där du går omkring i en miljö, men hur blir det när du sitter first person i en lastbil?

Permalänk

Någon som sitter på tips om hur jag maxar min ekonomi på bästa sätt?Jag sitter på egen lastbil samt ett garage med två åkare + lastbilar. Jag tycker det går ganska segt med att köra in pengar för tillfället.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Någon som sitter på tips om hur jag maxar min ekonomi på bästa sätt?Jag sitter på egen lastbil samt ett garage med två åkare + lastbilar. Jag tycker det går ganska segt med att köra in pengar för tillfället.

Det tar tid i början. Du kan ju alltid fuska till dig pengar och köpa en 30 lastbilar och garage, då börjar det rulla in pengar.

Bara fortsätta köra och köpa nytt garage och lastbilar när du har råd. Dock kommer det till en punkt och sen blir det bara löjligt hur mycket pengar du drar in om dagen.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Någon som sitter på tips om hur jag maxar min ekonomi på bästa sätt?Jag sitter på egen lastbil samt ett garage med två åkare + lastbilar. Jag tycker det går ganska segt med att köra in pengar för tillfället.

Sätt dina anställda på att köra långa jobb, det ger lite mer betalt. I övrigt kan du inget göra åt saken. Spelet går i sitt eget tempo, du får vackert hänga med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag kan komma tillbaka till det här, har köpt en bra ratt och Scandinavia DLC nu så det är bara tiden som saknas!
Om inte annat så måste jag försöka köra lite under lovet.

Finns det några mods som man borde ha? Körde med ProMods förra vändan, så mycket annat tror jag inte att det var.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Någon som sitter på tips om hur jag maxar min ekonomi på bästa sätt?Jag sitter på egen lastbil samt ett garage med två åkare + lastbilar. Jag tycker det går ganska segt med att köra in pengar för tillfället.

En sak som är ganska effektiv är att när du tar vilopauser så ta alla tre innan du lämnar platsen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Det tar tid i början. Du kan ju alltid fuska till dig pengar och köpa en 30 lastbilar och garage, då börjar det rulla in pengar.

Bara fortsätta köra och köpa nytt garage och lastbilar när du har råd. Dock kommer det till en punkt och sen blir det bara löjligt hur mycket pengar du drar in om dagen.

Nej fuska vill jag nog inte göra. Jag får köra på helt enkelt!

Skrivet av Aldric T:

Sätt dina anställda på att köra långa jobb, det ger lite mer betalt. I övrigt kan du inget göra åt saken. Spelet går i sitt eget tempo, du får vackert hänga med.

Okej så jag kan själv välja typ av jobb åt mina anställda? Det hade jag faktiskt ingen aning om! Tack Hur fungerar det rent praktiskt?

Skrivet av FlashTec:

En sak som är ganska effektiv är att när du tar vilopauser så ta alla tre innan du lämnar platsen

Bra tips! det har jag aldrig tänkt på. Tack

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

@ghostfenix: Sätt deras Training Policy till "Long Distance". Dina anställda gör sådant dem är bra på (sägs det på internet... ). Tipset om att ställa sig och sova är också bra. Jag har kommit så pass långt nu att om jag tar alla mina tre raster så får jag in 0,5-ish miljoner euro så den ekonomiska utmaningen är inte riktigt där för mig.. :(.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

@ghostfenix: Sätt deras Training Policy till "Long Distance". Dina anställda gör sådant dem är bra på (sägs det på internet... ). Tipset om att ställa sig och sova är också bra. Jag har kommit så pass långt nu att om jag tar alla mina tre raster så får jag in 0,5-ish miljoner euro så den ekonomiska utmaningen är inte riktigt där för mig.. :(.

Aha där var det , tack! Jag ska genast testa. Förresten hur fungerar multiplayer förresten? Jag har varit sugen på det ett tag nu men blev lite avskräckt över att man är tvungen att länka sitt Steam-konto på en "utomstående" webbsida. Hur fungerar det egentligen? Som jag har förstått det så är multiplayerläget "fristående" , d.v.s det utvecklas inte officiellt utan som en mod.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Aha där var det , tack! Jag ska genast testa. Förresten hur fungerar multiplayer förresten? Jag har varit sugen på det ett tag nu men blev lite avskräckt över att man är tvungen att länka sitt Steam-konto på en "utomstående" webbsida. Hur fungerar det egentligen? Som jag har förstått det så är multiplayerläget "fristående" , d.v.s det utvecklas inte officiellt utan som en mod.

MP kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, aldrig testat det. Jag spelar World of Warships och -Warplanes så tyskar som vägrar lära sig engelska får jag nog av där ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

En liten fundering över en sak som jag tänkt på men aldrig sett över i verkligheten. När man startar spelet så får man ju sex olika alternativ. Typ om man vill spela i 32-bits eller 64-bits läge, directX och nåt mera. För mig som bara använder CPU'ns inbyggda grafik, vad ska jag egentligen använda för bästa prestanda?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghostfenix:

Aha där var det , tack! Jag ska genast testa. Förresten hur fungerar multiplayer förresten? Jag har varit sugen på det ett tag nu men blev lite avskräckt över att man är tvungen att länka sitt Steam-konto på en "utomstående" webbsida. Hur fungerar det egentligen? Som jag har förstått det så är multiplayerläget "fristående" , d.v.s det utvecklas inte officiellt utan som en mod.

Korrekt, multiplayer är inoficiellt. Jag tycker dock du kan känna dig säker med att länka ditt steamkonto, seriös skit så att säg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghostfenix:

Aha där var det , tack! Jag ska genast testa. Förresten hur fungerar multiplayer förresten? Jag har varit sugen på det ett tag nu men blev lite avskräckt över att man är tvungen att länka sitt Steam-konto på en "utomstående" webbsida. Hur fungerar det egentligen? Som jag har förstått det så är multiplayerläget "fristående" , d.v.s det utvecklas inte officiellt utan som en mod.

Korrekt, multiplayer är ett mod. Jag tycker du kan känna dig säker att länka ditt konto, seriös skit liksom

Som jag dock brukar säga! Glöm inte att ladda ner ett annat save game att köra MP på. Eftersom tiden i MP inte är synkad med ditt save game, kommer datorn tro att det gått 10000000 år och ger dig 10000000000000000 kr i inkomst från dina arbetare. Då dör spelet, liksom... Alternativt att du kör utan arbetare!

Jag rekommenderar dig dock verkligen att pröva MP! Trevlig community med konvojer, truck meets osv! Var öppen, hälsa, fråga vart personer är på väg och i fall du får hänga på så kommer du få en trevlig upplevelse!

Permalänk
Medlem

Har haft Euro truck 2 ett tag. Bara kört single player. Inte spelat det så mycket.
Steam har nu en höst rea. Så jag passade på att uppgradera Euro truck 2 med "Euro Truck Simulator 2 Essentials BUNDLE". Inkluderar bl.a. Scandinavia dlc. Trevligt att köra i Sverige

Första körningen var en last med tomater. Fick lite skador, bl.a. när jag fokuserade lite mer på sightseeing än själva körandet och när jag försökte meja ner första Svenska fartkameran jag såg (var som att köra in i en vägg, antar att högre fart inte hjälper?).
Men jag gick plus ändå.

Har bara kört uppdrag på marknaden med andras bilar hittills. Hur mycket pengar måste/bör man ha innan man köper sin första egna lastbil?

En annan fundering, när man tar ett uppdrag finns det ett tidsfönster med förväntat leverans. Vad händer om man kommer utanför det tidsfönstret?
Tjänar man något på att komma för tidigt?
Förlorar man något på att komma försent?
Går det endast att leverera inom de timmarna?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GuessWho:

Har haft Euro truck 2 ett tag. Bara kört single player. Inte spelat det så mycket.
Steam har nu en höst rea. Så jag passade på att uppgradera Euro truck 2 med "Euro Truck Simulator 2 Essentials BUNDLE". Inkluderar bl.a. Scandinavia dlc. Trevligt att köra i Sverige

Första körningen var en last med tomater. Fick lite skador, bl.a. när jag fokuserade lite mer på sightseeing än själva körandet och när jag försökte meja ner första Svenska fartkameran jag såg (var som att köra in i en vägg, antar att högre fart inte hjälper?).
Men jag gick plus ändå.

Har bara kört uppdrag på marknaden med andras bilar hittills. Hur mycket pengar måste/bör man ha innan man köper sin första egna lastbil?

En annan fundering, när man tar ett uppdrag finns det ett tidsfönster med förväntat leverans. Vad händer om man kommer utanför det tidsfönstret?
Tjänar man något på att komma för tidigt?
Förlorar man något på att komma försent?
Går det endast att leverera inom de timmarna?

Varför försöker du köra ned "fartkamerorna" ? Håll hastigheten istället.

Nej.
Ja.
Inom de timmarna? Du måste ju leverera innan sluttitden, annars får du avdrag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Finns det någon mod för att implementera riktiga kör och vilotider?

Mest troligtvis skulle jag få spader om man var tvungen att stanna varje 4½ timme ingame time, men iallafall testa.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Finns det någon mod för att implementera riktiga kör och vilotider?

Mest troligtvis skulle jag få spader om man var tvungen att stanna varje 4½ timme ingame time, men iallafall testa.

Du kan inaktivera det annars ingame.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Du kan inaktivera det annars ingame.

Ja fast ingame settingen är ju att du blir trött och behöver stanna och vila. Det som jag pratar om är att man behöver ha rast varje 4 timmar och 30 minuter och sen får köra max 9 timmar om dygnet, varpå man kan förlänga körtiden med ytterligare en timme x ggr i veckan.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har haft Euro truck 2 ett tag. Bara kört single player. Inte spelat det så mycket.
Steam har nu en höst rea. Så jag passade på att uppgradera Euro truck 2 med "Euro Truck Simulator 2 Essentials BUNDLE". Inkluderar bl.a. Scandinavia dlc. Trevligt att köra i Sverige

Första körningen var en last med tomater. Fick lite skador, bl.a. när jag fokuserade lite mer på sightseeing än själva körandet och när jag försökte meja ner första Svenska fartkameran jag såg (var som att köra in i en vägg, antar att högre fart inte hjälper?).
Men jag gick plus ändå.

Har bara kört uppdrag på marknaden med andras bilar hittills. Hur mycket pengar måste/bör man ha innan man köper sin första egna lastbil?

En annan fundering, när man tar ett uppdrag finns det ett tidsfönster med förväntat leverans. Vad händer om man kommer utanför det tidsfönstret?
Tjänar man något på att komma för tidigt?
Förlorar man något på att komma försent?
Går det endast att leverera inom de timmarna?

Skrivet av tcntad:

Varför försöker du köra ned "fartkamerorna" ? Håll hastigheten istället.

Nej.
Ja.
Inom de timmarna? Du måste ju leverera innan sluttitden, annars får du avdrag.

Men du blir aldrig stoppad från att leverera, när du än kommer. Det kan bara bli en dålig affär för dig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av anon258054:

Korrekt, multiplayer är ett mod. Jag tycker du kan känna dig säker att länka ditt konto, seriös skit liksom

Som jag dock brukar säga! Glöm inte att ladda ner ett annat save game att köra MP på. Eftersom tiden i MP inte är synkad med ditt save game, kommer datorn tro att det gått 10000000 år och ger dig 10000000000000000 kr i inkomst från dina arbetare. Då dör spelet, liksom... Alternativt att du kör utan arbetare!

Jag rekommenderar dig dock verkligen att pröva MP! Trevlig community med konvojer, truck meets osv! Var öppen, hälsa, fråga vart personer är på väg och i fall du får hänga på så kommer du få en trevlig upplevelse!

Låter intressant! Jag kommer definitivt att prova när mera tid finns.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Viva la France DLC!

Kul med mera DLC i form utav kartor. Jag hade dock hellre sett Spanien,Portugal eller sydeuropa generellt som ett nytt DLC. Givet köp i vilket fall!

Förresten så släpptes det en 1 Gb stor patch idag så det känns verkligen som att utvecklarna arbetar med spelet trots att det har några år på nacken nu.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |