Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

*TEXT*

Kan du också svara rakt på frågan? Tror du att en person som heter Mohammed har lika lätt som en person som heter Markus att få arbete eller hyreskontrakt i Sverige? Om vi skulle söka 1000 tjänster och 1000 bostäder som de bägge är kvalificerade för.

Nej det gör den inte, då förstår du inte statistik.

Ska vi använda lite torrt byrokratspråk.

"Det finns inga signifikanta skillnader i arbetsmarknadsutfall mellan invandrare och inrikes födda med samma humankapital."

Om nån vill roa sej att läsa så följer en källhänvisning...

http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utr...

Har inte läst hela själv men varsågoda att dra andra slutsater än källan till källan jag hämtade det ifrån.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ska vi använda lite torrt byrokratspråk.

"Det finns inga signifikanta skillnader i arbetsmarknadsutfall mellan invandrare och inrikes födda med samma humankapital."

Om nån vill roa sej att läsa så följer en källhänvisning...

http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utr...

Har inte läst hela själv men varsågoda att dra andra slutsater än källan till källan jag hämtade det ifrån.

Du, det är rätt dumt att slänga sig med källor om man inte har läst dem själv.

Saxat från dokumentet du länkar till:

Citat:

Personer som invandrat till USA eller Västeuropa tillhör i lägre
utsträckning än infödda arbetskraften och är i högre utsträckning
arbetslösa. Även lönerna för dem som har arbete är lägre för utrikes
födda.

Och:

Citat:

Under de senaste decennierna har arbetsmarknadsgapet mellan
utrikes och inrikes födda blivit större.

Vet inte vad du använde för sekundär källa, men den verkar inte heller ha läst rapporten.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Är det lika lätt för Mohammed som för Markus att få jobb eller hyreskontrakt?

Det här är det sista jag benämner det här sidospåret med, det var ett försök att förklara privilegie.

Det här är en tråd om feminism så frågan är om det är lika lätt för Markus och Martina att få ett visst jobb?
Och det är det inte, men det beror helt på vilket jobb det är. Utvecklingen går dock emot att skillnaden blir lägre, tar vi IT yrket så vill många arbetsgivare ha in någon kvinna på arbetsplatsen. Så på frågan varför så få kvinnor idag 20-40år) jobbar inom IT, såär svaret nästan enbart att det är deras eget val.
Värre är det för personer med ett utländsk namn att få bra jobb, då behovet att få in personer med olika "ursprung" inte är lika stor som könsvariation..

Skillnaden mellan liberaler och feminister etc är att vi liberaler tror att marknaden enkelt kan lösa problemet, det finns redan idag stora insatser. Där yngre kvinnor som vill jobba inom IT har det hur lätt som helst, på samma sätt som män som vill jobba i vården knappast behöver anstränga sig.
"Invandrare" är en annan sak, men det är utanför feminstområdet. Men det finns mängder av insatser där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag menar är alltså att alla företag rakt av skall betala 4.6% (som sedan varierar beroende på den faktiska siffran).

Okej, fast om alla företagen skall betala så fördelar vi ju inte pengarna, Staten tar bara mer pengar utan att ge något tillbaka...

Det har ju isåfall öht ingenting med fördelningspolitik att göra, utan bara en allmän straffskatt som drabbar alla (inklusive kvinnorna eftersom dedär 4.6% måste tas ur deras löner lika mycket som männens för att företaget skall gå runt). Varför och på vilket sätt löser det några problem? ( Förutom att ge staten ett incitament att se till så det blir mindre jämnlikt för att få ut mer skatt då möjligtvis ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du, det är rätt dumt att slänga sig med källor om man inte har läst dem själv.

Saxat från dokumentet du länkar till:

Och:

Vet inte vad du använde för sekundär källa, men den verkar inte heller ha läst rapporten.

Du missar poängen i rapporten , kan du nåt så får du jobb , oavsett ursprung.

Men så är det med all statistik man tar dom delar man tycker passar bäst och använder dom , kolla bara på våra politiker...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Okej, fast om alla företagen skall betala så fördelar vi ju inte pengarna, Staten tar bara mer pengar utan att ge något tillbaka...

Det har ju isåfall öht ingenting med fördelningspolitik att göra, utan bara en allmän straffskatt som drabbar alla (inklusive kvinnorna eftersom dedär 4.6% måste tas ur deras löner lika mycket som männens för att företaget skall gå runt). Varför och på vilket sätt löser det några problem? ( Förutom att ge staten ett incitament att se till så det blir mindre jämnlikt för att få ut mer skatt då möjligtvis ).

På samma sätt som punktskatt på alkohol och tobak ger staten ett incitament att se till att folk röker och snusar och super mer? Eller hur menar du? Finns massor av exempel på "straffskatter", men de finns ju där i huvudsak för att minska ett beteende av något slag, inte för att staten ska få in mer deg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det här är en tråd om feminism så frågan är om det är lika lätt för Markus och Martina att få ett visst jobb?
Och det är det inte, men det beror helt på vilket jobb det är. Utvecklingen går dock emot att skillnaden blir lägre, tar vi IT yrket så vill många arbetsgivare ha in någon kvinna på arbetsplatsen. Så på frågan varför så få kvinnor idag 20-40år) jobbar inom IT, såär svaret nästan enbart att det är deras eget val.
Värre är det för personer med ett utländsk namn att få bra jobb, då behovet att få in personer med olika "ursprung" inte är lika stor som könsvariation..

Skillnaden mellan liberaler och feminister etc är att vi liberaler tror att marknaden enkelt kan lösa problemet, det finns redan idag stora insatser. Där yngre kvinnor som vill jobba inom IT har det hur lätt som helst, på samma sätt som män som vill jobba i vården knappast behöver anstränga sig.
"Invandrare" är en annan sak, men det är utanför feminstområdet. Men det finns mängder av insatser där också.

Detta haltar att man nuförtiden vurmar så mycket för "utsatta grupper" i samhället. Om en kvinna eller hen med random utländskt namn nu ska prioriteras/kvoteras/tvingas in på specifika yrkesroller/tjänster/befattningar, varför har detta inte gjorts tidigare?
Tänk dig själv hur diskriminerad en person med ett ofördelaktigt utseende har gentemot en visuellt behagligare person för ett jobb som säljare in en klädbutik?
Eller hur lätt tror du rörelsehindrade personer har det på jobbmarknaden?
En person med kraftig stamning?
etcetera....

Det är väldigt lätt för många människor att ta på sig en offerkofta så fort något går emot dom och skylla på könsdiskriminering, rasism eller vad man nu vill hitta på för skäl.

I många fall idag så har dessa grupper stora fördelar i samhället och vid t.ex. tillsättning av tjänster. Hur förklarar du annars att vi har en svetsare som statsminister och en programledare för barnprogram som minister?
Många ojjar sig över Trump i USA, men egentligen är det värre i Sverige. Svågerpolitik och inkompetenta politiker har vi i överflöd, och det bästa är egentligen att många tror korruption är ovanligt i Sverige

Permalänk
Medlem

kollar man på ts andra bild
"men i would like to take this oppertunity...."
femenism brukar handla på om vad men gör för fel och att det ska bli bättre för kvinnor, inte alls handla om jämställdhet när det ofta kan gå för långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, gruppen män och gruppen kvinnor är såpass bred att det inte är troligt att alla män är bättre på att förhandla än alla kvinnor. Och om du tycker det så har du förmodligen aldrig varit gift

Det är inte så det fungerar med statistik. Långt ifrån alla män behöver vara bättre på att förhandla än kvinnor för att gruppen män ska vara 4.6% bättre på det. Huruvida det stämmer att något kön är bättre eller sämre låter jag vara osagt (en snabbt googling ger en bild av spridda resultat ifrån undersökningar/forskning på ämnet).

Skrivet av Ozzed:

Ja. Men varför gör könen olika val? Varför är det rimligt att kön skall styra vilka val man gör? Och om så är fallet... Gör man då valen eftersom samhället formats så att det skall bli så? Jag får inte ihop det.

För att vi är biologiskt olika. Det är skillnad på män och kvinnor, och då inte bara fysiska. Och det måste få vara så.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_dimorphism#Humans

Skrivet av Ozzed:

Lägg skatten på företagen då. Säg att företagen får betala X procent av sin vinst där X är den oförklarliga löneskillnad som föregående år rådde mellan män och kvinnor. Då skulle antingen kvinnorna få högre lön, eller så skulle männen sluta få orimliga höjningar.

Att införa en skatt på alla som råkar har penis är ett hemskt förslag. För det första är det en "lösning" som angriper symptomet, inte den grundläggande orsaken. För det andra är det diskrimminerande utav bara fan, är det inte vad feminister är emot? Skulle leda till sånna där sköna grupperingar där kön ställs mot kön, precis vad vi behöver va? Och det märks att du inte tänkt igenom dina ståndpunkter helt och hållet. Ovanför detta stycket i ditt inlägg skrev du följande:

Skrivet av Ozzed:

Å ena sidan pratar man sig varm och mysig om individen hit och individen dit.. Men det går tydligen bra att behandla kvinnor som ett kollektiv?

Tydligen tycker du att det går bra att behandla män som ett kollektiv.

Permalänk
Avstängd

Saker jag stör mig på är väl mer fördommar som att kvinnor alltid är bättre föräldrar, osv, när man ser sig om upptäcker man snabbt att det ofta är tvärtom om man tar av sig skygglapparna, det är bara det att det ofta hinner gå extremt långt innan det händer något om det är kvinnan felet ligger hos, osv. (Jag har med egna ögon sett detta många gånger, så jag VET, det är inget jag spekulerar i.).

Här borde man börja i så fall, så tror jag att mycket hat och bitterhet skulle försvinna och hjälpa alla oavsett kön.

Vinnare nu är ju i princip enbart män som bryter mot lagen och tex tar med barn utomlands och liknande, dessa män är som regel första rangens skitstövlar ändå, men myndigheterna kan inte göra så mycket om skithögarna får rätt i något annat land.

Sådant saboterar för alla och en var.
(Detta har inget att göra men någons härkomst, utan saken i fråga)

I vissa afrikanska kulturer, tex så får en grupp äldre kvinnor (som också är de som ytterst styr och ger råd, även åt männen) vårdnaden om barn som råkar i skilsmässotvister och liknande, det är det enda system jag vet fungerar.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Det är inte så det fungerar med statistik. Långt ifrån alla män behöver vara bättre på att förhandla än kvinnor för att gruppen män ska vara 4.6% bättre på det. Huruvida det stämmer att något kön är bättre eller sämre låter jag vara osagt (en snabbt googling ger en bild av spridda resultat ifrån undersökningar/forskning på ämnet).

För att vi är biologiskt olika. Det är skillnad på män och kvinnor, och då inte bara fysiska. Och det måste få vara så.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_dimorphism#Humans

Att införa en skatt på alla som råkar har penis är ett hemskt förslag. För det första är det en "lösning" som angriper symptomet, inte den grundläggande orsaken. För det andra är det diskrimminerande utav bara fan, är det inte vad feminister är emot? Skulle leda till sånna där sköna grupperingar där kön ställs mot kön, precis vad vi behöver va? Och det märks att du inte tänkt igenom dina ståndpunkter helt och hållet. Ovanför detta stycket i ditt inlägg skrev du följande:

Tydligen tycker du att det går bra att behandla män som ett kollektiv.

Det beror väl på att vi helt enkelt har olika syn. Det är klart att det är mysigt att råka tillhöra det kön som oförtjänt och oförklarligt får 4.6% mer i lön. Om Lisa tjänar 25 000Kr, och Per gör exakt samma jobb, så får Per 1150Kr mer. Det är inte en obetydlig skillnad.

Sen så skulle ju den här skatten jag pratar om bara gälla sålänge det fanns en skillnad. När skillnaderna blev såpass små att de ligger inom felmarginalen så kan skatten plockas bort, och alla är nöjda.

Att vi är olika biologiskt rättfärdigar inte heller att det är en löneskillnad när samma jobb utförs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På samma sätt som punktskatt på alkohol och tobak ger staten ett incitament att se till att folk röker och snusar och super mer? Eller hur menar du? Finns massor av exempel på "straffskatter", men de finns ju där i huvudsak för att minska ett beteende av något slag, inte för att staten ska få in mer deg.

självklart är "straffskatter" där för att få in mer deg. att ett ciggpaket höjs med 2kr gör knappast att folk slutar röka, det gör att staten får in mer deg. annars hade cigaretter förbjudits alternativt så skulle skatten ha höjts med 200-300%.

samma sak med den nya flygskatten, inte kommer folk att hoppa över resan för att den blir 2000kr dyrare för en familj med tre barn.

men nu gick jag OT

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på att vi helt enkelt har olika syn. Det är klart att det är mysigt att råka tillhöra det kön som oförtjänt och oförklarligt får 4.6% mer i lön. Om Lisa tjänar 25 000Kr, och Per gör exakt samma jobb, så får Per 1150Kr mer. Det är inte en obetydlig skillnad.

Sen så skulle ju den här skatten jag pratar om bara gälla sålänge det fanns en skillnad. När skillnaderna blev såpass små att de ligger inom felmarginalen så kan skatten plockas bort, och alla är nöjda.

Att vi är olika biologiskt rättfärdigar inte heller att det är en löneskillnad när samma jobb utförs.

Förstår hur du tänker, men det hade säkert varit enklare att låta avtalsrörelserna sköta utjämningen av just lönerna istället för en punktskatt för män.

Skillnaden gällande snittlöner, när alla omkringliggande parametrar tagits med i beräkningen är på tok för hög för att bara viftas bort så där håller jag med dig. Diskussionen borde handla om hur man kommer till rätta med detta istället för att skillnaden från vissa håll bagatelliseras.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att det är obetydligt och jag håller med om att samma arbete ska ge samma lön. Vi är bara inte överrens om hur vi når dit och till vilken grad så är fallet idag.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det är speciellt vettigt att möta diskriminering med diskriminering, det kommer bara leda till motsättningar mellan könen. Och företag idag som har samma lönenivå för män och kvinnor, dom blir ju också beskattade och då tjänar kvinnorna där mer än männen på en gång. Det är ett fullständigt orimligt sätt att angripa frågan.

Skrivet av Ozzed:

Det var inte vad jag påstod heller. Du frågade varför kvinnor och män gjorde olika val och frågade varför det var rimligt att könet skulle styra ens val. Svaret på en stor del av det är att vi är bilogiskt olika - det leder till olika val. Det är ingen samhällkonstruktion som gör att fler kvinnor än män drar sig till vårdyrken och att du ser fler män än kvinnor på en byggarbetsplats. Att sträva efter exakt samma utfall i alla livsval mellan könen mha bestraffning/belöning är fullständigt befängt. Inse att män och kvinnor till viss del är bra på olika saker och ta tillvara på det istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

självklart är "straffskatter" där för att få in mer deg. att ett ciggpaket höjs med 2kr gör knappast att folk slutar röka, det gör att staten får in mer deg. annars hade cigaretter förbjudits alternativt så skulle skatten ha höjts med 200-300%.

samma sak med den nya flygskatten, inte kommer folk att hoppa över resan för att den blir 2000kr dyrare för en familj med tre barn.

men nu gick jag OT

Det är en komponent men knappast huvudskälet. Om staten ville få in så mycket pengar som möjligt så hade de ju gjort reklam för det de säljer, men nu är istället direktiven att försöka minska drickandet, genom att lägga en punktskatt. På samma sätt blir ju en skatt som motsvarar snittlönegapet som inte kan förklaras ett incitament för företagen att se över lönesättningen.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstår hur du tänker, men det hade säkert varit enklare att låta avtalsrörelserna sköta utjämningen av just lönerna istället för en punktskatt för män.

Skillnaden gällande snittlöner, när alla omkringliggande parametrar tagit med i beräkningen är på tok för hög för att bara viftas bort så där håller jag med dig. Diskussionen borde handla om hur man kommer till rätta med detta istället för att skillnaden från vissa håll bagatelliseras.

Det hjälper sälert en del och de gör ju redan ett arbete dät, men det går för långsamt. Det är en klen tröst för kvinnor att det "rättar till sig så småningom". När det finns metoder man kan använda för att skynda på processen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är en komponent men knappast huvudskälet. Om staten ville få in så mycket pengar som möjligt så hade de ju gjort reklam för det de säljer, men nu är istället direktiven att försöka minska drickandet, genom att lägga en punktskatt. På samma sätt blir ju en skatt som motsvarar snittlönegapet som inte kan förklaras ett incitament för företagen att se över lönesättningen.

Det hjälper sälert en del och de gör ju redan ett arbete dät, men det går för långsamt. Det är en klen tröst för kvinnor att det "rättar till sig så småningom". När det finns metoder man kan använda för att skynda på processen.

Problemet med en punktskatt på män är att den riskerar att slå fel på många håll. Skatter är trubbiga verktyg och då är det bättre att rikta in sig på kvinnodominerande branscher via avtalsrörelsen istället för att få större träffsäkerhet.

Jag håller med om att det går långsamt men lösningar måste vara konstruktiva och träffsäkra, annars riskerar dem att i det långa loppet få oönskade effekter.

Det hade varit intressant att diskutera fler lösningar då jag inte tror att en räcker. Finns det några lösningar som kunnat ge företag i de olika branscherna större incitament till utjämning? Behöver vi förändra attityden i samhället?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Jag har inte sagt att det är obetydligt och jag håller med om att samma arbete ska ge samma lön. Vi är bara inte överrens om hur vi når dit och till vilken grad så är fallet idag.

Jag tycker inte det är speciellt vettigt att möta diskriminering med diskriminering, det kommer bara leda till motsättningar mellan könen. Och företag idag som har samma lönenivå för män och kvinnor, dom blir ju också beskattade och då tjänar kvinnorna där mer än männen på en gång. Det är ett fullständigt orimligt sätt att angripa frågan.

Det var inte vad jag påstod heller. Du frågade varför kvinnor och män gjorde olika val och frågade varför det var rimligt att könet skulle styra ens val. Svaret på en stor del av det är att vi är bilogiskt olika - det leder till olika val. Det är ingen samhällkonstruktion som gör att fler kvinnor än män drar sig till vårdyrken och att du ser fler män än kvinnor på en byggarbetsplats. Att sträva efter exakt samma utfall i alla livsval mellan könen mha bestraffning/belöning är fullständigt befängt. Inse att män och kvinnor till viss del är bra på olika saker och ta tillvara på det istället!

Då har du nog inte förstått hur jag tänkt. Det jag menar är att företagen skall betala en procent av sin vinst, inte att alla män i alla företag skall få 4.6% extra i skatt på sin lön.

Jag håller heller inte med om att man "möter diskriminering med diskriminering" om man gör så, utan det handlar som sagt om en piska för företagen att skärpa sig i sin lönesättning. De företag som inte bidrar till orättvisan kan ju bara sitta stilla i båten och slå sig för bröstet, samt muttra åt alla dumma företag vars lönesättning resulterat i skatten.

Och angående skillnaderna i kön, så finns det så mycket motstridig forskning på området så det är svårt att säga säkert, men oavsett hur signifikant skillnaden är så tycker inte jag att samhället skall befästa könsroller, utan man ska istället fokusera på indivdens utvecklingsmöjligheter och mål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nej, detta är två HELT olika saker som du blandar ihop totalt...

En straffskatt på tobak och alkohol drabbar bara de som konsumerar dessa, eftersom endast dessa varor görs dyrare.

En straffskatt på alla företag för att Sverige överlag inte är jämnställt i den linje du föreslår drabbar ju även de företagen som är perfekt jämnställda och är således totalt värdelöst som verktyg för att förändra något beteende...

Din skatt kommer drabba 100% av alla arbetande på vinstdrivande företag, och resultera i att alla som jobbar där, inklusive kvinnorna, kommer få minska sina löner motsvarande (på sikt i form av uteblivna löneförhöjningar) för att företaget skall kunna bebehålla samma vinster som tidigare.

Det är precis lika ineffektivt som om straffskatten på Tobak och Alkohol skulle hamna på allas lön istället, och staten säger, när ingen röker eller dricker alkohol längre så tar vi bort skatten. Tror du alkoholister och rökare skulle förändra sitt beteende då?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Problemet med en punktskatt på män är att den riskerar att slå fel på många håll. Skatter är trubbiga verktyg och då är det bättre att rikta in sig på kvinnodominerande branscher via avtalsrörelsen istället för att få större träffsäkerhet.

Jag håller med om att det går långsamt men lösningar måste vara konstruktiva och träffsäkra, annars riskerar dem att i det långa loppet få oönskade effekter.

Det hade varit intressant att diskutera fler lösningar då jag inte tror att en räcker. Finns det några lösningar som kunnat ge företag i de olika branscherna större incitament till utjämning? Behöver vi förändra attityden i samhället?

Bra skrivet, måste säga att jag är väldigt positivt överraskad över vändningen i din argumentationsteknik.

Jag tror att det är attityden i samhället som bör ändras, det jag tror gör störst skillnad är hur man är uppvuxen. Tjejer tenderas ju att daltas mer med än pojkar (utifrån det jag sett).

Jag försöker själv vara så neutral som möjligt mot mina barn, tex när dottern slår lite sig så blir det inget "Nej men lilla gumman, har du slagit dig", precis på samma sätt som sonen behandlas. Har försökt få min sambo att vara likadan, men man märker hur det oftast är mer synd om dottern än sonen när samma sak hänt.

Detta tror jag kan vara en bidragande orsak till att kvinnor är mer passiva än män. Och även varför fler män tar självmord. Samhället ställer mer press på män, vilket är ett problem åt båda håll. Fast på olika områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Fast nej, detta är två HELT olika saker som du blandar ihop totalt...

En straffskatt på tobak och alkohol drabbar bara de som konsumerar dessa, eftersom endast dessa varor görs dyrare.

En straffskatt på alla företag för att Sverige överlag inte är jämnställt i den linje du föreslår drabbar ju även de företagen som är perfekt jämnställda och är således totalt värdelöst som verktyg för att förändra något beteende...

Din skatt kommer drabba 100% av alla arbetande på vinstdrivande företag, och resultera i att alla som jobbar där, inklusive kvinnorna, kommer få minska sina löner motsvarande (på sikt i form av uteblivna löneförhöjningar) för att företaget skall kunna bebehålla samma vinster som tidigare.

Det är precis lika ineffektivt som om straffskatten på Tobak och Alkohol skulle hamna på allas lön istället, och staten säger, när ingen röker eller dricker alkohol längre så tar vi bort skatten. Tror du alkoholister och rökare skulle förändra sitt beteende då?

Vilken procentasts skulle i så fall tas ut? Det blir svårt att göra en direkt jämförelse.

Men det som går att jämföra är väl i så fall opinionen. Om alla blev drabbade av att folk rökte så skulle det höjas röster för att vidta ytterligare åtgärder för att få bort rökningen.

Det införs ju redan idag diverse skatter på företagen, men det är inte så att vanliga löntagare inbillar sig att deras löner skulle höjas om t. ex bolagsskatten eller arbetsgivaravgiften togs bort, utan det skulle väl snarare komma toppskicktet inom företaget till gagn, precis som idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Feminism ser dåligt pga att det är för många odjur i så kallade feministiska organisationer som ger de ett dåligt namn.

Generell syn på feminism:
Feminism hjälper inte kvinnor, för mycket anmäls som "våldtäkt" i Sverige, det blir svårare och hjälpa riktiga våldtäckts offer i sjön av trams och trakkaserianmälningar. De som verkligen drabbats väljer ibland inte att anmäla just pga att det upplevs som inte längre tas seriöst av polisen.

Feminister anses vara motsägelsefullt pga att det hänger med PK eliten som också stödjer invandring av så kallade krigsdrabbade offer som tar med sig traditioner kända som världsledande när det gäller behandling av kvinnor.

Senaste feministpåhitt: BORT MED GUBBPLOG, hällre all biltrafik i stockholm åker fast i snöstorm än att råka ut för gubbplog.

Ledande figur i feministorganization so använde det hela som ett väsen att förskingra pengar.

Könskvoterad anställning som utsätter offer för livsfara när de anställer kvinnor som brandmän och med sänkta fysiska krav bara för att de ska komma med.

Löneskillnaden mellan kön en lögn i utvecklade länder då "undersökningar" och "statistik" inte tar faktum där män har genomsnitt högre arbetstimmar, övertid, mindre semester och mer grova/farliga job med risktillägg.

Skräckhistorier om hur män blir av med sitt job, sina vänner, får flera år i fängelse pga någon kvinna falskt anklagar honom för våldtäkt

tldr. too many rotten worms. Typ på samma sätt som folk kallar SD för nazister och facister pga ett fåtal pers inom organisationen tidigare deltagit i BSS osv.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Vilken procentasts skulle i så fall tas ut? Det blir svårt att göra en direkt jämförelse.

Men det som går att jämföra är väl i så fall opinionen. Om alla blev drabbade av att folk rökte så skulle det höjas röster för att vidta ytterligare åtgärder för att få bort rökningen.

Det införs ju redan idag diverse skatter på företagen, men det är inte så att vanliga löntagare inbillar sig att deras löner skulle höjas om t. ex bolagsskatten eller arbetsgivaravgiften togs bort, utan det skulle väl snarare komma toppskicktet inom företaget till gagn, precis som idag.

Man kanske ska se åt ett annat håll än att betala extra skatt på allt? Även om jag är extremt emot detta, men tar ett exempel som är på din linje: Varför inte ha skattelättnader för kvinnor istället för en straffskatt på män?

Finns en anledning varför företag flyr landet när de blir stora. Snart har vi inga företag kvar, och då kan man ju roa sig med skatter när ingen har någonstans att jobba längre.

Du är väl för "miljö"skatten för elektronik också misstänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har du nog inte förstått hur jag tänkt. Det jag menar är att företagen skall betala en procent av sin vinst, inte att alla män i alla företag skall få 4.6% extra i skatt på sin lön.

Jag håller heller inte med om att man "möter diskriminering med diskriminering" om man gör så, utan det handlar som sagt om en piska för företagen att skärpa sig i sin lönesättning. De företag som inte bidrar till orättvisan kan ju bara sitta stilla i båten och slå sig för bröstet, samt muttra åt alla dumma företag vars lönesättning resulterat i skatten.

Du skrev så i ett tidigare inlägg men ser nu att du ändrade det till skatt på vinst. Tycker fortfarande det är ett dåligt förslag, bestraffning som straffar oskyldiga är jag inget fan av. Sen kan man ju fundera på hur många jobb en sån här skatt skulle kosta, både mäns och kvinnors.

Skrivet av Ozzed:

Och angående skillnaderna i kön, så finns det så mycket motstridig forskning på området så det är svårt att säga säkert, men oavsett hur signifikant skillnaden är så tycker inte jag att samhället skall befästa könsroller, utan man ska istället fokusera på indivdens utvecklingsmöjligheter och mål.

Menar du att det finns seriös forskning som påstår att det inte finns betydliga skillnader mellan könen? Den vill jag se isf!

Jag tycker det principiellt inte är något fel med könsroller, det är ingen slump att det finns tydligare könsroller i princip alla arter av djur. Det har uppenbarligen vara en evolutionsbiologisk fördel annars hade det inte sett ut som det gör. Sen ska man såklart inte bli bestraffad, eller belönad på andras bekostnad, för att bryta mot dessa. Givetvis ska varje individ ha samma utvecklingsmöjligheter och inte bli motarbetade av samhället, och jag skulle vilja påstå att vi är där idag mer eller mindre.

Permalänk
Avstängd

Var tvungen att googla vad "Gubbplogat" var...
Antar det är detta: http://www.arbetarbladet.se/opinion/ledare/gubbplogat
Man glömde att ta upp problemet med att vägarna sandas också så att folk kör fast med sparkstöttingar (seriöst klagomål där jag bodde tidigare...)
, hade onekligen varit... intressant...

(Jag använder också sparkstötting och cyklar i betydligt högre grad än personerna i fråga där, men cyklar man där vintertid, oavsett om det är plogat och sandat eller ej är man antingen självplågare av högsta rang eller en komplett idiot... av stora mått (Jag vet för jag har provat...) )

Nu är det ju dock mest kvinnor där som klagar över att bilen blir stående i backen där, men tror de flesta kvinnor är som alla andra...
Så de har uppenbarligen inte heller någon vetorätt i frågan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Hatet började väl hos feministerna själva? Den som sår hat skördar hat. Dels var det ju en feministiskt frontfigur som skrev en bok om att alla män bör dödas. Sedan har vi ju tanten på TV som sade att "alla män är djur".

Kan ha med det att göra

Som man bäddar får man ligga.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Jag föreslog att personerna (Tror dock personligen inte att det har att göra med vad man tekniskt sett har mellan benen) som klagade på skottningen hela tiden kunde fixa det själva i så fall och att jag skiter i det om de skall hålla på så, "då får ni fan hyra in någon annan, men då lär han ta normal timpenning..." då blev det pötsligt tyst... money talks... *suck*

Så, om man har tillgång till maskiner förväntas man ställa upp och jobba gratis under hela dygnet, oavsett om man jobbar med andra saker då eller ej, och själv stå för alla bränslekostnader, reparationer, mm.

Sedan undrar folk varför man inte vill ha med dem att göra längre över huvud taget...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hatet började väl hos feministerna själva? Den som sår hat skördar hat. Dels var det ju en feministiskt frontfigur som skrev en bok om att alla män bör dödas. Sedan har vi ju tanten på TV som sade att "alla män är djur".

Kan ha med det att göra

Som man bäddar får man ligga.

.

Hehe, blir ju så, när stora grupperingar hatar en för min hudfärg, ålder och sexuella läggning blir man ju lite sur själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Opinionen är väl generellt redan emot rökare, och vi har sett hur det försvinner mer och mer från gemensamma ytor så som restauranger och annat. Att lägga en skatt på alla istället för på aktuell grupp är inte bra. Det är oeffektivare än direkta punktskatter och ställer grupper mot grupper. Kollektiv bestraffning leder inte bara till positiva utfall.

Skrivet av Ozzed:

Skulle tex arbetsgivaravgiften försvinna skulle vi, lite förenklat, få tre effekter om vi antar att vi har en fungerande marknad. Lägre pris till konsumenter, högre löner till anställda samt högre vinst för företaget. Om du tror att allt skulle hamna i toppen borde du läsa några kurser i makroekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Man kanske ska se åt ett annat håll än att betala extra skatt på allt? Även om jag är extremt emot detta, men tar ett exempel som är på din linje: Varför inte ha skattelättnader för kvinnor istället för en straffskatt på män?

Finns en anledning varför företag flyr landet när de blir stora. Snart har vi inga företag kvar, och då kan man ju roa sig med skatter när ingen har någonstans att jobba längre.

Du är väl för "miljö"skatten för elektronik också misstänker jag?

Mja, om företagen får skattelättnader så länge det finns skillnader så uppmuntrar det ju snarare till att öka skillnaderna så det vore kontraproduktivt.

Jag tror inte på att företag flyr landet bara för att de betalar skatt. Det har borgerligheten sagt i 30 år och vi har fortfarande arbete i Sverige. Vad som händer om man ger stor frihet åt företag bara de stannar är att lönerna kommer störtdyka, som vi sett i andra länder, och visst... Arbetslösheten kanske skulle sjunka, men det är inte mycket värt med ett jobb som inte ger en lön man kan leva på. Så jag personligen föredrar nog en marginellt högre arbetslöshet och bra lön än att alla skulle ha arbete men inte kunna leva på sin lön. Men nu blev det väldigt Off Topic.

Skrivet av Xizten:

Du skrev så i ett tidigare inlägg men ser nu att du ändrade det till skatt på vinst. Tycker fortfarande det är ett dåligt förslag, bestraffning som straffar oskyldiga är jag inget fan av. Sen kan man ju fundera på hur många jobb en sån här skatt skulle kosta, både mäns och kvinnors.

Menar du att det finns seriös forskning som påstår att det inte finns betydliga skillnader mellan könen? Den vill jag se isf!

Jag tycker det principiellt inte är något fel med könsroller, det är ingen slump att det finns tydligare könsroller i princip alla arter av djur. Det har uppenbarligen vara en evolutionsbiologisk fördel annars hade det inte sett ut som det gör. Sen ska man såklart inte bli bestraffad, eller belönad på andras bekostnad, för att bryta mot dessa. Givetvis ska varje individ ha samma utvecklingsmöjligheter och inte bli motarbetade av samhället, och jag skulle vilja påstå att vi är där idag mer eller mindre.

Se ovan för svar på första delen.

Som det ser ut idag så är de olika behandling av könen, och olika förväntningar på könen, och det är även en form av social bestraffning för de som går utanför konsnormen. Om man jobbar bort det, men det ändå visar sig att det finns skillnader, så är det väl så att säga naturligt, men det jag menar är att samhället inte skall behandla könen olika, vare sig socialt eller lönemässigt, och där är vi ju om jag förstår dig rätt överens.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

En annan gång fick jag ett telefonsamtal om att hon inte tänkte vara utan vatten en sommar till...
Nä, det vill väl ingen, men nu är det en gång så att det är slut på vatten i brunnen därför att källan har torkat ut. (som jag sagt tidigare).

Litet senare ser jag hennes son som är på väg upp mot vattentäkten och pumpbrunnen med en massa verktyg (jag skall inte säga någonting om honom då han är död idag) jag begav mig dit för att ta reda på vad han håller på med, visade sig att han blivit ditskickad av idioten att skruva sönder en tillflödesledning till brunnen, Jamen, säger han (hans morsa) det var en kran här som (som jag enligt dem envisats med att inte öppna, att detdär inte ens fick något svar anser jag överflödigt att påpeka...) jag visar med en lång pinne att krandjäveln redan är öppen och försöker att vänligt och pedagogiskt förklara att det inte hjälper att skruva sönder vattenedningen för att få mer vatten till brunnen... Osäker på om poletten har gått ned i hans skalle, men han ger sig i allafall av efter en stund då han inser att det är så. Litet senare får jag ett samtal om att fruntimret i fråga försöker att tappar ut allt vatten som går för att det skall sugas in nytt i tillflödesledningen...
Men jag har ju sagt att det är slut vid källan, det enda som kommer att hända är att brunnen blir tom och halva byn helt utan vatten...

-Jaha? osv...

Sådär höll det på hela djäkla året...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number