Permalänk
Medlem

Inget internet i nybyggd dator!

Hej,
Slängde ihop en ny dator igår, allt funkade bra.
Nu efter att jag startat den så ser jag att jag ej har något internet.

Jag tog samma hårddiskar ifrån min gamla dator till min nya och jag misstänker att det är den gamla moderkortets drivrutiner installerade på hårddisken som gör att denna inte funkar.
Hur kan man bort gamla drivrutiner? Skall också ta bort ifrån mitt förra grafikkort.

Sedan, hur installerar man moderkortets drivrutiner? Jag gick in på MSI webbsida, laddade ner den översta. Men den är i ett .AB0 format. Jag provade med att lägga över den på ett USB-minne och försöka boota datorn via den men det funkade av någon anledning inte.

Allt funkar som det ska i datorn, men moderkortets drivisar är inte installerade.

Mina delar:
Corsair RM750X
Asus 1070
i5-6600K
MSI Z170Z Krait Gaming 3x
SDD & HDD
16GB Corsair 3000MHz RAM

Problem 2)

Jag installerade två Noctua 140mm fläktar på framsidan utav mitt chassi, jag kopplade in dessa på i en adapter som man fick med, sedan förlängde jag kabeln med medföljande Noise controller adapter/sladd av något slag. Jag kopplade detta till SYSFAN_2.

Båda snurrar på en stund när jag startar datorn, men sedan stängs en utav fläktarna av. Det är olika fläktar som stängs av varje gång tror jag.

Ska jag bara göra det enkelt för mig och koppla dessa två fläktar i varsitt uttag på moderkortet? Ville minimera sladdarna genom att köra de i samma.

Permalänk
Medlem

@Dragzone:
Man brukar installera om Windows, inte bara flytta diskar.
Men, nu ska vi se.
Det du länkar till är inte drivrutin för nätverkskortet, utan BIOS-uppdatering.
Windows 10?

Här har du till drivrutiner:
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-KRAIT-GAMING-3X...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Funkar det fortfarande inte med korrekt drivrutin till NIC, så kan du testa att ändra MAC-adress på NIC'et, det är en lösning som fungerar ibland. Dubbelkolla att kabeln och kontakten är felfri och att NIC'et är aktiverat i bios. Sådana här fall kan också ibland lösas med en biosuppdatering.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hämta drivrutiner från respektive chiptillverkares sidor och blås om burken med en ren Windowsinstallation.
Koppla fläktarna på varsin kontakt på MK

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Oj...

Om du gör en ren installation så är det väl att föredra att rensa partitioner och formatera om, då rensas allt. Det här med en nyinstallation är att föredra istället för att flytta OS-disken till ett nytt moderkort med alla fel som dyker upp då. Det *går* att göra så som du beskriver, men det blir inte riktigt bra.

När det kommer till nätverkskorten (för internet etc) så är du på rätt spår där med att ladda hem drivrutinerna och flytta till datorn med USB.

Om du klickar på drivers, väljer win64 och lan-drivers (kan vara så att denna länken fungerar: https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-KRAIT-GAMING-3X... 64 ) så får du hem en .zip fil, extrahera den och någonstans och klicka på autorun.exe ifrån din nyinstallerade dator så ska det där nog lösa sig.

Du gör inte fel (snarare tvärt om) om du gör likadant med alla andra drivrutiner du ser där, men det brukar vara enklast att göra det på datorn du håller på med istället för att springa med USB-minne, så LAN-drivrutiner först, sedan sitta och tanka från moderkortstillverkaren, grafikkort (nvidia etc) och sedan windows update.

Du ska inte boota på USB-sticka för att få in några grejer mer än att starta installationsprogrammet för ett operativsystem.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Dragzone:

man brukar rensa HDD/SDD helt och sedan göra en ren installation av windows
sedan får du ladda ner drivrutinerna för nätverk för ditt nya moderkort från en annan dator (eller koppla upp telefonen till datorn och ha den som ''dongel''
och sedan ladda ner alla andra drivrutiner med datorn då nätverket fungerar

menar du drivrutiner som ljudkort, chip och liknande?
det laddar man hem från tillverkarens hemsida och installerar som ett vanligt program

menar du Bios så laddar du även ner detta från tillverkarens hemsida
sedan finns olika alternativ för att uppdatera detta vissa i Windows andra i Bios

koppla 1 fläkt per plats på moderkortet då jag inte vet vilka fläktar du har och hur mycket ström de behöver och avd ditt moderkort levererar per port

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Hej som föregående talare så borde man installera om Windows vid en så stor hårdvaruuppgradering som moderkort.

Det problem som du nu upplever är ett ganska litet och enkelt åtgärdat problem om man jämför mot andra potentiella problem.

Du saknar högst troligen nätverksdrivrutiner alternativt så försöker Windows använda drivrutiner till ditt fd moderkort. Enkelt löst genom att installera nya drivurtiner och specificera dessa i devmgmt.msc öppna run eller kör och skriv devmgmt.msc och välj sedan ditt Nic och specificera/installera drivrutin därifrån.

Det är dock väldigt mycket enklare att bara blåsa in ett purfärskt windows och slippa alla problem.

Med Windows 10 borde licensen vara låst till ditt Live ID och du kan via det välja att du gjort större hårdvaruförändringar på datorn och aktivera licensen på nytt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Hej, tusen tack för all hjälp!
Jag ska alldeles strax prova era förslag!

Jo självklart går det lättare att installera allt detta på rena hårddiskar men jag har ingen kod till Windows så därför just nu vill jag använda det jag har på min hårddisk.
Jag tänkte köpa till ännu en SSD, kanske en M2 nu under mellandagarna och installera om allt "på riktigt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Problem 2)

Jag installerade två Noctua 140mm fläktar på framsidan utav mitt chassi, jag kopplade in dessa på i en adapter som man fick med, sedan förlängde jag kabeln med medföljande Noise controller adapter/sladd av något slag. Jag kopplade detta till SYSFAN_2.

Båda snurrar på en stund när jag startar datorn, men sedan stängs en utav fläktarna av. Det är olika fläktar som stängs av varje gång tror jag.

Troligen har du automatiskt fläktstyrning på SYSFAN_2, som drar ner farten på fläktarna... Och den där low noise adaptern drar också ner hastigheten på fläktarna. Denna kaka på kaka kan göra så att fläkten får för lite spänning för att klara att snurra som tänkt.
Kolla om du kan få sladdarna att nå utan dessa "förlängningar" och se om det räcker för att få fjutt på fläktarna.
Alternativt, gå in i bios och se om du kan göra något åt farten på fläktarna i fläktstyrningen. (jag har dålig koll på vad MSI bios klarar, men i extremfall borde du åtminstone kunna stänga av fläktstyrningen helt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Dragzone: Spännande att ingen har påpekat detta. ABO är ett format för BIOS-filerna. Dvs du försöker ladda ner bios-filer och inte drivrutiner. @gurk har gett dig en länk till drivrutinerna.
Windows 10 installera drivrutiner automatiskt på Z170-moderkorten om du gör en nyinstallation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Dragzone: Spännande att ingen har påpekat detta. ABO är ett format för BIOS-filerna.

Jo, det nämnde SirMacke redan i första svaret

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Det räckte med att installera drivrutinerna på moderkortet.
Fläktarna satte jag o ett varsitt uttag

Permalänk
Avstängd

Som sagts tidigare är dom filerna bios filer och är bara att välja drivrutins filerna packa upp och köra autostart eller liknande men enklaste är väll sen att gå in på utliity och tanka ner programmet Live Update 6 som updaterar och installerar resten av drivrutiner till senaste version och kan även uppdatera bios till senaste
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-KRAIT-GAMING-3X... 64

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w