Civilingenjör datateknik LTU

Permalänk

Civilingenjör datateknik LTU

Hejsan! Jag går i teknik 2an i gymnasiet och har börjar fundera över min framtid. Och i detta fallet undrar jag då om datateknikprogrammet på LTU är något att stäva efter? Vet inte om det är så stort skillnad på LTUs utbildning som det är på t.ex. KTH eller CTH. Är det stor skillnad på kvalité?

LTU är det främsta alternativen just nu. Främst då på grund av betyg. De är ju inget man kan skryta om, men de borde duga för att sno till sig en plats vid dataprogrammet vid LTU. Men det verkar som en annars trevlig stad. Man skulle ju kunna säga att jag tycker om kylan iallafall. Men att plugga i stockholm skulle ju också ha sina fördelar. Nära till företag och näringsliv. Hela min släkt kommer därifrån osv.

Är det värt den extra ansträngningen, eller att läsa upp sig efter skolan, för att ta sig in på KTH (om det ens är någon skillnad)? Självklart om skillnaden är så pass liten är ju LTU det uppenbara valet.

Studerar du datateknik vid LTU och kan dela med dig av din utbildning, känner du någon som gör det, eller är du bara allmänt kunnig om ämnet? Svara gärna vad du tycker jag ska göra.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Skriv högskoleprovet

Permalänk
Hedersmedlem

Ledsen att jag inte kan bidra med något annat men skriv definitivt högskoleprovet, mer än en gång. Kolla väldigt gärna på gamla prov på nätet så lär du dig hur proven ser ut och vilken sorts frågor de ställer. Ett bra högskoleprov kan låta dig komma in i stort sett var som helst.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Skriv högskoleprovet

Det var redan planerat in, kommer skriva det till nästa höst. Förväntar mig att det kommer vara den grejen som slänger in mig på KTH i så fall.

Men om jag inte lyckas krama ut det sista, vill jag ju gå vid LTU.

Permalänk
Medlem

Jag läser visserligen inte data, men jag kan helt klart rekommendera LTU. Bara läst här i typ ett halvår men de från data som jag känner är riktigt trevliga typer.

Permalänk
Medlem

Har plugga vid LTU tidigare. Dataingenjör är en bra utbildning och finns gott om bra kontakter (typ Ericsson) på campus.
Ställ dig i bostadskö NU!(bostadlulea ), då kommer du kunna få en bra etta när du flyttar dit istället för skräpet.
Annars är luleå gasnka trevligt, gäller bara att skaffa sig vänner, vilke tman bäst gör genom nolle-p (som är grymt kul, dock osäkert hur det blir närmsta åren med massa förändringar på campus) och genom att gå med i någon slags förening/arbetslag där du får chans att träffa folk utanför programet.
Lite ont om resurser i luleå tyvärr, vissa saker är toppklass, men andra kan vara under standard. Kiruna är astråkigt att plugga i men rymdteknik ger goda möjligheter för en datatekniker inom flyg.

Permalänk
Medlem

Gör inte samma misstag som en polares son bara, som trodde sig ha sökt till Civilingenjör på Lunds Tekniska högskola (LTH) men som istället sökt till Luleås Tekniska Universitet (LTU) av misstag. Blev 5 kallare år än han tänkt men han verkade trivas bra ändå

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

Har plugga vid LTU tidigare. Dataingenjör är en bra utbildning och finns gott om bra kontakter (typ Ericsson) på campus.
Ställ dig i bostadskö NU!(Lulebo), då kommer du kunna få en bra etta när du flyttar dit istället för skräpet.
Annars är luleå gasnka trevligt, gäller bara att skaffa sig vänner, vilke tman bäst gör genom nolle-p (som är grymt kul, dock osäkert hur det blir närmsta åren med massa förändringar på campus) och genom att gå med i någon slags förening/arbetslag där du får chans att träffa folk utanför programet.
Lite ont om resurser i luleå tyvärr, vissa saker är toppklass, men andra kan vara under standard. Kiruna är astråkigt att plugga i men rymdteknik ger goda möjligheter för en datatekniker inom flyg.

Hur menar du med resurser? Vad är det som saknas?

Tack för bostadskön också! Fixar det ögonaböj

Permalänk

@improwise:

Haha, nej då. Det är Luleå som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

Hur menar du med resurser? Vad är det som saknas?

Tack för bostadskön också! Fixar det ögonaböj

T.ex. Har LTU ett av världens modernaste anläggningar för lasersvetsning. Däremot har de bara en 4-axlig CNC-maskin.

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att det bara tar 3h till sthl från Luleå och kostar 800 tor för studenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Kan ju tillägga att det bara tar 3h till sthl från Luleå och kostar 800 tor för studenter.

Med vadå, tåg? Flyg måste väl gå betydligt snabbare än så?

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

T.ex. Har LTU ett av världens modernaste anläggningar för lasersvetsning. Däremot har de bara en 4-axlig CNC-maskin.

Okej, det var så du menade.

Vad är det som saknas vid universitetet som KTH kan göra bättre? Framför allt för dataprogrammet. Det kanske du inte har någon koll på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

Det var redan planerat in, kommer skriva det till nästa höst. Förväntar mig att det kommer vara den grejen som slänger in mig på KTH i så fall.

Vill bara påminna om bostadsaspekten om du tänker flytta till Stockholm. Har du inte några vänner/familj/bekanta som kan ordna boende så är det jobbigt att hitta bostad i Stockholm som nyinflyttad. Gjorde själv den flytten från Malmö till KTH för 6 år sedan. Tog mig 4 år att få en studentbostad, då var jag redan nästan klar med utbildningen. I dagens läge tar det minst 400 ködagar för att få ett rum. Snittet ligger väl ca 600-800 dagar för att få rum/liten sketen etta.

Så räkna med att bo i andrahand i minst två år om du ska flytta till Stockholm, om inte dina föräldrar är laddade och kan köpa en lägenhet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Vill bara påminna om bostadsaspekten om du tänker flytta till Stockholm. Har du inte några vänner/familj/bekanta som kan ordna boende så är det jobbigt att hitta bostad i Stockholm som nyinflyttad. Gjorde själv den flytten från Malmö till KTH för 6 år sedan. Tog mig 4 år att få en studentbostad, då var jag redan nästan klar med utbildningen. I dagens läge tar det minst 400 ködagar för att få ett rum. Snittet ligger väl ca 600-800 dagar för att få rum/liten sketen etta.

Så räkna med att bo i andrahand i minst två år om du ska flytta till Stockholm, om inte dina föräldrar är laddade och kan köpa en lägenhet.

Har gott om släkt, vänner och familj i stockholmstrakterna. Det är nog det minsta problemet om jag nu pluggar vid KTH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med vadå, tåg? Flyg måste väl gå betydligt snabbare än så?

30 min buss, 30 min till flyget, 60 min flygtid, 30 min till stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

Okej, det var så du menade.

Vad är det som saknas vid universitetet som KTH kan göra bättre? Framför allt för dataprogrammet. Det kanske du inte har någon koll på?

Mjukvara har jag inte så bra koll på, Det finns ganska gott om serverresurser vid LTU dock.

Rekomenderar att du kollar kursutbudet på programet, då kommer du märka vad som finns.

Permalänk

Vill påpeka snabbt att registrering för bostadskön sker på bostadlulea hemsida, och inte Lulebo som tidigare nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

Du borde skriva Högskoleprovet redan i vår, sedan nästa höst och följande vår. Missa inte en enda chans! Alla jag känner gjorde en signifikant förbättring mellan första och andra försöket. De flesta gjorde även en ökning vid tredje.

När det handlar om skolor kan jag säga att jag nyligen gått ut Civilingenjör Datateknik från Chalmers. Jag känner ingen som gått data vid Luleå, så jag kan egentligen inte säga något om kvalitén där. Däremot är CTH och KTH betydligt mer ansedda skolor än LTU. Så förutom att rekryterare blir mer intresserad om det står CTH eller KTH, så innebär både Stockholm och Göteborg en mycket större arbetsmarknad, som man har chans att komma in på i tidigare skeden än när man är helt färdig och beredd att flytta vidare.

Sen ser ju bostadssituationerna ut som de gör i dessa städer. Luleå är säkerligen en trevlig stad att bo i. Så även om CTH eller KTH kanske innebär bättre karriärmöjligheter, så ska man inte heller förringa trivseln under de 5 åren man pluggar. Så mitt råd till dig är; Vill du flytta till Luleå, så är det bara att köra! Får du möjlighet att köra CTH eller KTH, överväg det noggrant och väg fördelarna mot nackdelarna. Men i slutändan, välj det alternativet som känns mest rätt för dig!

Permalänk
Medlem

Läs "den svenska dataingenjören" http://www.nada.kth.se/~jla/exjobb/rapport.pdf på punkt 2.3.7 står det om LTU's D utbildning. Notera att datateknik på LTU och KTH inte är riktigt samma sak, LTU är mer CSE medans KTH är mer CS.