Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

*Innebörd av antal ugnar i grafikkort?!?

Permalänk
Medlem

*Innebörd av antal ugnar i grafikkort?!?

Hejsan!

Jag upptäckte något mycket märkligt när jag kollade på tekniska specifikationer på grafikkort, nämligen att det stod "antal ugnar" under prestanda rubriken

Om någon vet innebörden av detta så vore det väldigt trevlig att få lite information om detta!

Permalänk
Medlem

Hur många gånger man kan baka kortet i ugnen för att få det att fungera igen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det verkar åtminstone vara populärt att ange.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nog för att det har varit några heta kort genom tiderna, men ugnar har jag inte hört om i grafikkort.
(hur går det ihop med stöd för nvidia 3D, men inte physx?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Någon form av översättningsgroda som det ser ut.
Samma som någon av min brors telefoner rapporterade att den var "Debiterad" när batteriet var fulladdat.

Vilka grafikkort har ni? kanske lättare att lista ut vilka ugnar de pratar om, om man har någon specifikation att gå på.

Permalänk
Medlem

Det är ju en enkel fråga, ju fler ugnar desto varmare blir kortet.. Det man ska leta efter är ett kort med hög prestanda men som inte har ett överdrivet antal ugnar. 5 ugnar är dock inget problem för kylarna som används idag utan detta var mer aktuellt för ca 10 år sedan. Men vissa tillverkare väljer helt enkelt att fortfarande ange hur många ugnar kortet har

Permalänk
Medlem

Undra hur dom fick Shader Model 5.0 till Ugnar 5.0.

Aja, inte helt fel med att baka ett par pizzor samtidigt som man köttar zombies vid datorn!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Även gtx 1070 verkar har 5.0 ugnar https://net2world.se/grafikkort-gtx1070-8gb-asus-dual-oc Blev nu också jäkligt nyfiken på vad det kan vara. 😂

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Det handlar om maskinöversättning. Inget mer, och inget konstigt nuförtiden. De kan gott, kort och gott skriva SM5.0, men det vet ju inte maskinöversättning något om.