Kalle Ankas jul – Bör man hålla fast vid traditionen?

Permalänk
Medlem

Poängen med traditioner är kontinuitet och samlas kring något, de försvinner i rask takt och resultatet kan vi läsa om varje dag i tidningarna.

Man behöver inte vara rädd för förändringar men lika fånigt är det att hata (andras) traditioner och försöka tvinga på folk ändringar bara för att retas som så ofta sker här i Sverige.

Kan inte vi få behålla våra traditioner när det nu krävs av oss i övrigt att vi ska maka på oss för andras traditioner ?

Permalänk
Medlem

Kalles jul, ett sätt att bevara traditioner, det är svårt att få barnbarnen att kolla dock, men med mor och mormor i köket och ungarna i knäet blir det ett lite lugn framför tvn innan mat och packet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Misstänker att geven är inspirerad av en annan grön filur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furbel:

Poängen med traditioner är kontinuitet och samlas kring något, de försvinner i rask takt och resultatet kan vi läsa om varje dag i tidningarna.

Man behöver inte vara rädd för förändringar men lika fånigt är det att hata (andras) traditioner och försöka tvinga på folk ändringar bara för att retas som så ofta sker här i Sverige.

Kan inte vi få behålla våra traditioner när det nu krävs av oss i övrigt att vi ska maka på oss för andras traditioner ?

Om du vill bevara traditionen så får du väl spela in Kalle så att du kan spela upp exakt samma video år efter år. Disney har all rätt i världen att ändra på sin skapelse, vilket är vad som har skett. Om folk nu inte ens orkar ta någon handling och spela in programmet själva så verkar ju denna tradition inte vara så viktig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vuxna människor som firar händelser från en sagobok är så fel så det ej är klokt. Vi borde plocka bort dessa röda dagar och istället öka antalet semesterdagar som folk får plocka ut när de vill.

Angående Kalle Anka så vem ser på skiten nu för tiden? Men lockar programmet till sig tittare så visst kan de fortsätta att sända det.
*edit*
Enligt Wikipedia såg 3,4 miljoner skiten förra året.

En försvinnande minoritet firar t.ex. jul för vad jul egentligen är (Jesus bla bla bla). Idag är det bara en anledning för de allra flesta att dra ihop sina nära och kära och käka god mat. Personligen väljer jag detta framför att få några extra semesterdagar. Att försöka ordna en högtid själv på detta sätt är praktiskt taget omöjligt.

Kalle Anka kunde jag bry mig mindre om. Vi har ett gäng barn under 7 år i släkten nu och vi har på skiten för deras skull men knappt dom orkar bry sig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av furbel:

Poängen med traditioner är kontinuitet och samlas kring något, de försvinner i rask takt och resultatet kan vi läsa om varje dag i tidningarna.

Man behöver inte vara rädd för förändringar men lika fånigt är det att hata (andras) traditioner och försöka tvinga på folk ändringar bara för att retas som så ofta sker här i Sverige.

Kan inte vi få behålla våra traditioner när det nu krävs av oss i övrigt att vi ska maka på oss för andras traditioner ?

Man väljer själv om man vill följa traditionen. Att någon gör si eller så behöver man inte bry sig om ifall man inte har lust.
Finns mycket i den svenska jultraditionen man kan plocka upp, doppegryta, julbock m.m.

Dock är det ju lite svårt att påverka SVT:s tablå, men jag har svårt att tro att Kalle och Karl-Bertil Jonsson skulle försvinna inom överskådlig tid.
Att Disney moderniserar sina program är upp till dem och det har inget med den svenska julen att göra, tycker inte jag.
Bara ratta in P2:s klassiska julkanal och korka upp svagdrickan. Njut av din jul och låt ingen förstöra den.

God jul!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du det gör inte jag heller (vet varför vi firar jul) för jag bryr mig inte ens om julen eller tagit reda på varför. Har väl inte köpt julklappar på över 25 år nu och är nöjd att jag sparade dom pengarna

Låter som att du är väldigt ensam, God Jul på dig

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker fortsätta titta på Kalle för jag tycker det är en rolig och mysig tradition, skiter fullständigt i vad andra tycker om det.

Vill man inte se det är det hur enkelt som helst att inte titta, istället för att gnälla över något som händer en gång om året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marinlik:

Om du vill bevara traditionen så får du väl spela in Kalle så att du kan spela upp exakt samma video år efter år. Disney har all rätt i världen att ändra på sin skapelse, vilket är vad som har skett. Om folk nu inte ens orkar ta någon handling och spela in programmet själva så verkar ju denna tradition inte vara så viktig.

De har ett nytt klipp varje år, så det hade inte funkat så bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppades lite att det var något Disney själva funderade på. Men riktigt så kul var det visst inte.

Fortsätt visa för de som vill se, själv har jag inte tittat på ett flertal år, finns annat att göra. På samma vis som religösa människor vill se deras grejer. Bör inte beröra majoriteten av oss som inte är ett dugg intresserade.

Försvarandet av en tradition som bygger på en gammal sändning av ett amerikanskt företags karaktärer finner jag dock rätt intressant.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

De har ett nytt klipp varje år, så det hade inte funkat så bra.

Just den delen tycker jag är mycket märkligare. Att de visar upp de gamla traditionella klippen gör mig absolut inget även om intresset för dom är rätt begränsat nu för tiden. Men att SVT sänder ett par nya trailers för kommande Disney filmer under en tidpunkt när de har mest tittare på hela året.. måtte de få bra betalt för det!

Permalänk
Medlem

Min tolkning på showen = Två vackra män födda ur ett rövhål

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De har ett nytt klipp varje år, så det hade inte funkat så bra.

Om de har ett nytt klipp varje år så ser jag inte problemet med att de gör om i kalle. Det har de ju då uppenbarligen redan gjort länge. Traditionen verkar alltså vara rätt svag. Om man nu bestämt vill se de klassiska Kalleklippen som de alltid har sett ut så får man väl ta och spela in dem, så att man kan se dem som man vill. De nya klippet är väl en trailer för nya serier? Är de klippen så viktiga för traditioner? Jag ser inte varför Disney inte ska få ändra i sin serie när det är så ytterst lätt att bara spela in den gamla versionen, den finns säkert att hitta på internet också. Om man värnar så mycket för traditionen så kan man väl lägga den lilla tiden? På samma sätt som att man orkar laga julmiddag som tradition även om det tar mer tid än att bara slänga in en Gorbys i micron.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Vore ju en sak som svt fick pengar för att sända all denna reklam på en så pass bra tid men icke, det är betala som gäller för att titta på samma sak varje år med lite nyare reklam inlagt.

Vore skönt att slippa höra det när man hälsar på familjen men inte så att jag ogillar det så mycket mer än resten av julfirandet.

Permalänk
Inaktiv

Att jag klickade på en länk till Aftonblabbet :O. Jag såg 20 sekunder av deras blabber och kände en skarp smärta i huvudet... Det var IQ´t som försökte fly!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@cider123:
1, Jag har svårt att förstå varför man under julafton ska samla hela familjen för att se på tecknad film, samma filmer som man sett varje år. Det är helt enkelt inte roligt längre.

2, För att slippa allt jävla gnäll som blir så fort Disney försöker städa bort den värsta skiten ur sina filmer. Rasistiska stereotyper ska inte vara en jultradition.

3, För att reta alla "Sverigevänner" som skall bevara allt som är värdelöst samtidigt som de bryter ner det svenskaste vi har, nämligen solidariteten och omtanken om sina medmänniskor. Hur fan kan någon tänkande människa börja skrika för att lucia är lite mörkare i huden ett år, eller för att en skola inte sjunger pepparkakssången?

1. Varför ska du envist träffa samma släkt och vänner varje jul och äta samma tråkiga mat. Du stirrar på samma gran och samma julpynt, samt samma julklappspapper.
Kan det ha o göra med att det är en tradition?
Att man gör saker på samma sätt, minns julen som den var även när du var liten, och hur kul man hade då. Vad är annars poängen med att hålla på med allt?

2. Tider förändras och det tråkiga är att man ser rasism i allt. Man ser det som värsta fienden, trots att det inte har något att göra med det... det är trots allt en tecknad film.

3. Du säger att vi bryter ner det "svenskaste vi har", bla omtanken om med människor. Men de stackarna som vill minnas sin jul, vill minnas sina traditioner och utöva dem är inte medmänniskor då?
Håller med dig att färgen på Lucia eller vad man sjunger är lite strunt samma, men faktum är att nästa allt med svenska traditioner håller på att dö, överallt, pga folk "ska respekera andra". När fan ska man börja respektera svenska traditioner i Sverige då?

Vill du fira dessa helger på annat sätt... gör det. Helt upp till dig.
Men låt de som vill fira det med samma tradition de har gjort i 50 år, göra det. Du har inte mer rätt än dem, och du har precis lika lite rätt att be dem ändra sig som de har att tvinga dig. Men du får då välja var och med vem du vill spendera tiden med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Att jag klickade på en länk till Aftonblabbet :O. Jag såg 20 sekunder av deras blabber och kände en skarp smärta i huvudet... Det var IQ´t som försökte fly!!

Vet inte ens vem den andre av dem två är. Den förste, Samir, försökte (med betoning på försökte) väl sjunga i Melodifestivalen? De enda som röstade på honom och hans kompis var ju pipande småbarn och fjortisar, annars hade han inte fått många röster.

Som du säger går det inte att titta på klippet i mer än några sekunder.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Varför bry sig om 1 timme per år..Jösses vissa har verkliga problem eller bara söker uppmärksamhet..

Världen går knappast under för att Sverige har som tradition att se kalle anka och hans vänner 1 timme om året på TV ...

Aftonbladet fortsätter sin hets jakt mot svenska traditioner
Jävla skitblaska är vad det är

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JamesBanana:

3, För att reta alla "Sverigevänner" som skall bevara allt som är värdelöst samtidigt som de bryter ner det svenskaste vi har, nämligen solidariteten och omtanken om sina medmänniskor.

Vad fint av dig!

Här har du en jättebra chans att visa din solidaritet och omtanke: bjud in en hemlös, tiggare eller syrisk flykting på julmiddag.

Återkom gärna och berätta hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@cider123:
1, Jag har svårt att förstå varför man under julafton ska samla hela familjen för att se på tecknad film, samma filmer som man sett varje år. Det är helt enkelt inte roligt längre.

2, För att slippa allt jävla gnäll som blir så fort Disney försöker städa bort den värsta skiten ur sina filmer. Rasistiska stereotyper ska inte vara en jultradition.

3, För att reta alla "Sverigevänner" som skall bevara allt som är värdelöst samtidigt som de bryter ner det svenskaste vi har, nämligen solidariteten och omtanken om sina medmänniskor. Hur fan kan någon tänkande människa börja skrika för att lucia är lite mörkare i huden ett år, eller för att en skola inte sjunger pepparkakssången?

Applåder!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

1. Varför ska du envist träffa samma släkt och vänner varje jul och äta samma tråkiga mat. Du stirrar på samma gran och samma julpynt, samt samma julklappspapper.
Kan det ha o göra med att det är en tradition?
Att man gör saker på samma sätt, minns julen som den var även när du var liten, och hur kul man hade då. Vad är annars poängen med att hålla på med allt?

2. Tider förändras och det tråkiga är att man ser rasism i allt. Man ser det som värsta fienden, trots att det inte har något att göra med det... det är trots allt en tecknad film.

3. Du säger att vi bryter ner det "svenskaste vi har", bla omtanken om med människor. Men de stackarna som vill minnas sin jul, vill minnas sina traditioner och utöva dem är inte medmänniskor då?
Håller med dig att färgen på Lucia eller vad man sjunger är lite strunt samma, men faktum är att nästa allt med svenska traditioner håller på att dö, överallt, pga folk "ska respekera andra". När fan ska man börja respektera svenska traditioner i Sverige då?

Vill du fira dessa helger på annat sätt... gör det. Helt upp till dig.
Men låt de som vill fira det med samma tradition de har gjort i 50 år, göra det. Du har inte mer rätt än dem, och du har precis lika lite rätt att be dem ändra sig som de har att tvinga dig. Men du får då välja var och med vem du vill spendera tiden med.

Sverige förändras konstant, och har alltid gjort så. Detta gäller traditioner, religioner, ekonomi, politik osv.

Folk som inte vill ändra på saker är väl ändå dem som vill ändra på sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ja varför ha kvar Svenska traditioner, går ju redan utför med det så varför inte fortsätta.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lanbonden:

Just den delen tycker jag är mycket märkligare. Att de visar upp de gamla traditionella klippen gör mig absolut inget även om intresset för dom är rätt begränsat nu för tiden. Men att SVT sänder ett par nya trailers för kommande Disney filmer under en tidpunkt när de har mest tittare på hela året.. måtte de få bra betalt för det!

Ja, det måste de få, det bör ju vara den bästa sändningstiden under hela året. Rent ekonomiskt är ju den timmen en guldgruva.

Skrivet av Marinlik:

Om de har ett nytt klipp varje år så ser jag inte problemet med att de gör om i kalle. Det har de ju då uppenbarligen redan gjort länge. Traditionen verkar alltså vara rätt svag. Om man nu bestämt vill se de klassiska Kalleklippen som de alltid har sett ut så får man väl ta och spela in dem, så att man kan se dem som man vill. De nya klippet är väl en trailer för nya serier? Är de klippen så viktiga för traditioner? Jag ser inte varför Disney inte ska få ändra i sin serie när det är så ytterst lätt att bara spela in den gamla versionen, den finns säkert att hitta på internet också. Om man värnar så mycket för traditionen så kan man väl lägga den lilla tiden? På samma sätt som att man orkar laga julmiddag som tradition även om det tar mer tid än att bara slänga in en Gorbys i micron.

Jag tror traditionen är väldigt stark, titta bara på tittarsiffrorna Men däremot tror jag det som sagt handlar mer om att det är något alla samlas kring, och mindre om att faktiskt titta på filmsnuttarna man sett många gånger förr.

Många vill ju också att högtider ska firas som de alltid firats, och är allmänt rädda för förändringar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Sverige förändras konstant, och har alltid gjort så. Detta gäller traditioner, religioner, ekonomi, politik osv.

Folk som inte vill ändra på saker är väl ändå dem som vill ändra på sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Sverige har alltid stått för friheten och sina traditioner. Allt från midsommarstången till div andra delar. Jag säger inte att dessa måste bevaras, pang bom.

Men det som sker nu är ofta ändringar i brist på respekt på Sverige, och mer bara respekt för "sig själv". Julen är en kristen religion, Sverige är oavsett vad du vill tro själv på, ett Kristet land i grunden. Idag är en Svensk som vill fira ett kristet skolavslut, kristen jul och kristen religion nästan under förtryck, vilket är jädrigt fel. Det är som någon kommer o driver en ur sitt eget hem ffs.

Väljer man att komma till kristet land, måste man också respektera att det är vad traditioner och landet är byggt på. Och det gör jag, även om jag inte är troende på dem, så respekterar jag dem.

Förändring sker naturligt, allt eftersom generationer dör och nya föds. Men det måste få ta sin tid också. Att ändra bara för att man tycker hit och dit, är som att byta nationalsång var 5:e år. Den är tradition och står för något mer än vad melodin egentligen är. Det måste andra traditioner också få göra.

Sen som sagt, hur du väljer att fira saker, om du vill se på Kalle eller inte är ditt val. Ingen tvingar dig... men sluta gnäll på en tradition som är, när du har valet att låta bli den.

@Dunder håller helt med. För mig är det minnen till både min mor och far när man satt o tittade på detta. Är mitt sätt att minnas de jag nu inte längre har vid livet.

Permalänk
Inaktiv

@Mocka: hahaha Det är ju Aftonbabblets expertpanel!!!

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett klippet. Men dessa människor får väl tycka vad de vill utan att de blir kallade för namn osv som jag ser i denna tråd. Man måste ju inte göra som dom säger. Vad är det för traditioner som håller på att försvinna som ni säger? Jag har ingen aning. Alla traditioner jag firade för 25 år sen firas lika stort om inte större idag. Dock så förändras ju traditioner ständigt och de som inte tror det borde läsa på om de stora traditionerna vi har i Sverige. Exempelvis så var Lucia stundtals man historiskt sett och firades innan helgonet Lucia. Så om vi ska bevara Svensk tradition så borde vi väl ha pojkar som är lucia och kanske ta bort det kristna i det? Detta är en retorisk fråga, jag tycker att alla får fira sina traditioner som dom vill och så är det väl idag? Jag har revbenspjäll på julbordet och du har det inte, du är pepparkaksgubbe och jag är Lucia. Vardör måste man bry sig så mycket om vad andra gör och tycker hela tiden. Gör vad du vill och suck it up när någon annan gör det på något annat vis.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

kalle anka och cocacolas "holidays r comming" reklam med lastbilarna är BÄST
det är jul det!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Vilket trams.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sverige har alltid stått för friheten och sina traditioner. Allt från midsommarstången till div andra delar. Jag säger inte att dessa måste bevaras, pang bom.

Men det som sker nu är ofta ändringar i brist på respekt på Sverige, och mer bara respekt för "sig själv". Julen är en kristen religion, Sverige är oavsett vad du vill tro själv på, ett Kristet land i grunden. Idag är en Svensk som vill fira ett kristet skolavslut, kristen jul och kristen religion nästan under förtryck, vilket är jädrigt fel. Det är som någon kommer o driver en ur sitt eget hem ffs.

Väljer man att komma till kristet land, måste man också respektera att det är vad traditioner och landet är byggt på. Och det gör jag, även om jag inte är troende på dem, så respekterar jag dem.

Förändring sker naturligt, allt eftersom generationer dör och nya föds. Men det måste få ta sin tid också. Att ändra bara för att man tycker hit och dit, är som att byta nationalsång var 5:e år. Den är tradition och står för något mer än vad melodin egentligen är. Det måste andra traditioner också få göra.

Sen som sagt, hur du väljer att fira saker, om du vill se på Kalle eller inte är ditt val. Ingen tvingar dig... men sluta gnäll på en tradition som är, när du har valet att låta bli den.

@DunderKlumpen håller helt med. För mig är det minnen till både min mor och far när man satt o tittade på detta. Är mitt sätt att minnas de jag nu inte längre har vid livet.

Jag gnäller inte på traditionen, utan folk som försvarar den som du.

Disney bestämmer väl själva vad de gör med kalles jul, inte invandrarna! Hur knäpp är man när man tror att invandrarna vill ändra på kalles jul???

Om svt inte vill köpa in skiten så får man väll gnälla på dem, inte de som precis kommit hit.

Jag är son till invandrare. Idag hämtade jag barnen i kyrkan på deras avalutning. Jag och min sambo har köpt julklappar och ska till hennes päron och fira jul med kalle och rubbet.

Man brukadr supa rätt hårt på julafton, vilket är det bästa med julen enligt mig, men nu skall det dras in för någon vill ha vit jul. Störigt, men ok, för barnens skull. Men det är inte muslimernas fel!!!!!!

1 jag kommer från en mer troende kristen familj än 90% av svenskarna. De är döda nu och jag saknar dem, men religionen saknar jag inte.

2 Julen i sverige är en blandning av massa lånade traditioner. Kalle anka och jultomten är varken kristet eller svenskt.

3 De kristna tog död på asatron och lät nordbor behålla det som de verkligen ville behålla. Och här snackas om midsommarstången samtidigt som man försvarar en kristen tradition som man lånat från utlandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Låter som att du är väldigt ensam, God Jul på dig

För att jag hatar jultramset? Väldigt kul att få en massa skit man inte önskat sig eller hur?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare