Kalle Ankas jul – Bör man hålla fast vid traditionen?

Permalänk
Medlem

Kalle på Julafton, är det enda dagen på året alla här inne betalar tv-avgift och löder tillbaka sina tv-mottagare med kirurgisk precision?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kalle på Julafton, är det enda dagen på året alla här inne betalar tv-avgift och löder tillbaka sina tv-mottagare med kirurgisk precision?

Ingen aning. Inte jag i alla fall. Min "TV" är en förväxt datorskärm till en HTPC, och den kommer få streama Kalle Ankas jul från SVT Play. Det kommer dock bara visas live, och inte gå att se i efterhand, då SVT inte har rättigheter att strömma det annat än live.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

För att jag hatar jultramset? Väldigt kul att få en massa skit man inte önskat sig eller hur?

I Vår släkt så köper vi endast julklappar till barnen, inget mellan vuxna. Julmiddagen är vad vi vuxna ser fram emot tillsammans under julen, Alkohol dricks inte varken på jul eller nyår. Du kanske inte gillar klappjakten mm men att träffa nära o kära för en fin middag med skratt och prat det måste du väl tycka om.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

I Vår släkt så köper vi endast julklappar till barnen, inget mellan vuxna. Julmiddagen är vad vi vuxna ser fram emot tillsammans under julen, Alkohol dricks inte varken på jul eller nyår. Du kanske inte gillar klappjakten mm men att träffa nära o kära för en fin middag med skratt och prat det måste du väl tycka om.

Han hatar ju jul. Har det tänkt dig att han kanske har en annan religion och inte tror på tomten som vi? Borde ju inte va hatisk för det tycker man

@AMD-FX Skit? Jag fick custom vattenkylning till datorn från frugan och till henne köpte jag nya iphone. Annars delar vi bara ut 50kr herr och dam presenter vid julafton. Paket köper vi till barnen.

Redigerat. Menade AMD-FX och inte AMDx2.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det hon säger där är att hon skulle ha skrivit annorlunda "i dag" 1970. Hon hänvisar även till orsaken, nämligen just att det politiska klimatet ändrats. 32 år senare hade det gjorts flera utgåvor, innan hon dog. Utgåvor hon kunde ha påverkat själv, om hon hade velat. Exempelvis både de långfilmerna som spelades in just 1970, men även den omklippta TV serien som blev "Här kommer Pippi Långstrump" 1973.
Det hade även varit lätt att be förlaget ändra texten när de tryckte böckerna i senare utgåvor... Det gjorde hon aldrig.
Det är skillnad på att medge att man skulle ha skrivit annorlunda "i dag" och att faktiskt tycka att det som står skrivet redan är "fel".

Missförstå mig rätt. Jag känner mig bara kluven. För mig kommer den glada sjömannen alltid vara negerkung. Och precis som när jag var liten pojke lägger jag ingen egentlig värdering i det. När han blev negerkungen i mina ögon, visste jag inte ens vad en neger var, så det hade ingen som helst "rasbiologisk, eller rasistiskt" värdering. Det var lite som ett yrke, även om man inte visste vad det var, och så lät det ju imponerande, "kung"... Fan, det vill jag också bli. Nu, drygt 30 år senare, känner jag mig som en kung rätt regelbundet, men titeln saknas...
B!

Hmm det har du rätt i. Det är ju svårt att veta vad hon skulle ha tyckt om ändringen om hon levt idag.

Jag ser iallafall inget problem med att det ändras så länge de gamla versionerna också finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Han hatar ju jul. Har det tänkt dig att han kanske har en annan religion och inte tror på tomten som vi? Borde ju inte va hatisk för det tycker man

@AmdX2 Skit? Jag fick custom vattenkylning till datorn från frugan och till henne köpte jag nya iphone. Annars delar vi bara ut 50kr herr och dam presenter vid julafton. Paket köper vi till barnen.

Har inte varit hatisk någonstans i mina inlägg. har inte heller nånstans skrivit ordet (Skit)

Sen om man tror på tomten det är väl upp till var o en, religion likaså, finns flertalet religioner som firar jul.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men milde tid. Är det ditt argument? Inte ens kyrkan påstår att Jesus föddes till jul. Man firar att han föddes, inte dagen, enligt kyrkan.

Det var ett uppenbarligen misslyckat sätt att försöka visa folk hur löjligt detta temat är, men tydligen tar de detta på fullaste allvar.

Det var inget argument då det inte finns några argument i icke-frågor då de är så löjliga att man undrar varför folk blir så rädda/arga egentligen, men tydligen är folk upprörda och verkligen tror att Kalle Ankas framtid är hotad....

Här har ni ett gratis tips, spela in Kalle Ankas jul och rulla ner persiennerna när förbudet kommer och för traditionen vidare (sarkasm).

Vad blir nästa skräck?
De ska ta bort påskharen?

Denna fara finns endast i folks huvuden, på många i tråden verkar det som om polisen kommer att göra husrazzior och slå in dörrar för att stoppa denna anka från att visas i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Är det för att Kalle inte har ett kön?

Se, sådär är typisk Aftonbladet kunskap.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Det bästa vore väl om alla utvecklades lite, kom tillbaka från stenåldern och gjorde oss av med alla -ismer? Kristendom är ingen svensk tradition egentligen och vet inte riktigt varför jag skulle tillbe någon Jesus som sägs vara levt på andra sidan planeten för mer än 2000 år sedan. Lägg av.

Däremot så lever ju våra riktiga traditioner kvar i form av midsommar och vintersolståndet. Första maj finns ju kvar också.

Kalle har jag inga problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Kanske dax för en färändring på hela tv-utbudet under jul. Varför måste man ha samma tablå varje år bara för att det är jul. Kalle kan man varje replik, karl bertil lika så. Kan du vissla johanna är inte ens bra.
Dax för familjerna att slita säg från tv:n en kväll om år och istället spela strippoker eller något annat givande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@chipw00t:

ordet jul kommer från hedniska traditioner. inte mycket med julafton har egentligen med kristendomen att göra från början.

* coca cola hittade på tomten vi känner idag
* granen är en tysk influens
* julshopping hysteri från amerikansk kultur
* kalle från disney

osv osv.

det är en jäkla mix. var familj får ha sina traditioner.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

I år blir första gången i mitt 35 åriga liv jag inte ser Kalle Anka på julafton.. känns bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spikfavoriten:

@chipw00t:

ordet jul kommer från hedniska traditioner. inte mycket med julafton har egentligen med kristendomen att göra från början.

* coca cola hittade på tomten vi känner idag
* granen är en tysk influens
* julshopping hysteri från amerikansk kultur
* kalle från disney

osv osv.

det är en jäkla mix. var familj får ha sina traditioner.

Bra punkter.

Blandar man in vissa rätter som en del människor tar på blodigt allvar eller en sån sak som hur man hanterar de två lagren i Aladdin-askar eller när julklappar öppnas, eventuella rim och annan galenskap så inser man snart att det inte finns en enda tradition och att alla firar olika. Vilket bör vara okej för alla rationella människor.

Bland det värsta är ju de som sliter ut sig inför jul för att uppnå en nostalgisk känsla över hur julen ska vara. En mer avslappnad inställning där fokus, speciellt bland vuxna, bör vara att umgås med nära och kära.

Permalänk
Medlem

Till alla som skrivit att det ska vara kvar för barnens skull:
Antar att ni INTE har egna (små) barn. För mina och alla vänners ungar hatar Kalle. Det är de som säger "mååååååste vi" när de vuxna tvingar barnen till TV soffan.

Dagens barn har tillgång till allt hela tiden. De förstår knappt konceptet TV. Saker ska ses via nätet hur/när de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som om att dom som hatar Kalle Anka mest också är dom som alltid tittar på det...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Man ska såklart inte tvinga folk att titta, men de som tittar på TV på Julafton vid 3 tittar ju ändå på Kalle, så det kan gott få vara kvar. Särskillt nu när Disney tagit samhällsansvar och slutat stödja rasism och stereotyper i sitt barnprogram. Nu känns det bra igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@cider123:
1, Jag har svårt att förstå varför man under julafton ska samla hela familjen för att se på tecknad film, samma filmer som man sett varje år. Det är helt enkelt inte roligt längre.

Jag håller helt med om att man kan ifrågasätta tittandet på Kalle Ankas jul på julafton. Främst för att det idag är de vuxna som vill titta på det, barnen kunde inte bry sig mindre:) Fast det är tydligt på marknaden att vi som grupp är fruktansvärt nostalgiska, titta bara på alla uppföljare, känns som att väldigt få nya koncept får genomslag.

Om man skall ifrågasätta traditionen att samla alla på julafton är jag tveksam till. Och givet att de flesta kan behöva en stund att smälta maten just då så är kanske TV ett bra alternativ för att hålla ungarna lugna en stund:) Och så ger det ju en bra grund för planeringen av julafton.

Men vad skulle du vilja ersätta KA med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det var ett uppenbarligen misslyckat sätt att försöka visa folk hur löjligt detta temat är, men tydligen tar de detta på fullaste allvar.

Det var inget argument då det inte finns några argument i icke-frågor då de är så löjliga att man undrar varför folk blir så rädda/arga egentligen, men tydligen är folk upprörda och verkligen tror att Kalle Ankas framtid är hotad....

Här har ni ett gratis tips, spela in Kalle Ankas jul och rulla ner persiennerna när förbudet kommer och för traditionen vidare (sarkasm).

Vad blir nästa skräck?
De ska ta bort påskharen?

Denna fara finns endast i folks huvuden, på många i tråden verkar det som om polisen kommer att göra husrazzior och slå in dörrar för att stoppa denna anka från att visas i hemmet.

Ja jag föll tyvärr för betet och gav mig in i debatten med ts. Det är tydligen väldigt många som krigar mot spöket i garderoben här.

Det går inte att resonera med dem.

Man blir bara kallad för opatriotisk och fiende till traditioner osv. Bebis-beteende.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till alla som skrivit att det ska vara kvar för barnens skull:
Antar att ni INTE har egna (små) barn. För mina och alla vänners ungar hatar Kalle. Det är de som säger "mååååååste vi" när de vuxna tvingar barnen till TV soffan.

Dagens barn har tillgång till allt hela tiden. De förstår knappt konceptet TV. Saker ska ses via nätet hur/när de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Upplever samma sak här.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Har inte varit hatisk någonstans i mina inlägg. har inte heller nånstans skrivit ordet (Skit)

Sen om man tror på tomten det är väl upp till var o en, religion likaså, finns flertalet religioner som firar jul.

Jag blandade ihop namnen. Mitt fel sorry! Har redigerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Det bästa vore väl om alla utvecklades lite, kom tillbaka från stenåldern och gjorde oss av med alla -ismer? Kristendom är ingen svensk tradition egentligen och vet inte riktigt varför jag skulle tillbe någon Jesus som sägs vara levt på andra sidan planeten för mer än 2000 år sedan. Lägg av.

Däremot så lever ju våra riktiga traditioner kvar i form av midsommar och vintersolståndet. Första maj finns ju kvar också.

Kalle har jag inga problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har så rätt så, kristendomen är inte en tradition. Det är en religion. Att utöva julfirande är för dom flesta en tradition och man behöver inte vara troende för det. jag själv är ateist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det var ett uppenbarligen misslyckat sätt att försöka visa folk hur löjligt detta temat är, men tydligen tar de detta på fullaste allvar.

Det var inget argument då det inte finns några argument i icke-frågor då de är så löjliga att man undrar varför folk blir så rädda/arga egentligen, men tydligen är folk upprörda och verkligen tror att Kalle Ankas framtid är hotad....

Här har ni ett gratis tips, spela in Kalle Ankas jul och rulla ner persiennerna när förbudet kommer och för traditionen vidare (sarkasm).

Vad blir nästa skräck?
De ska ta bort påskharen?

Denna fara finns endast i folks huvuden, på många i tråden verkar det som om polisen kommer att göra husrazzior och slå in dörrar för att stoppa denna anka från att visas i hemmet.

Nästa gång ska vi kritisera andra kulturer från andra länder. Inte okej att bara kritisera svensk kultur tycker jag. Antingen ingen, eller alla.

Permalänk
Avstängd

Jaha @Silcan.

Så här skriver skolverket:

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors
lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med
svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I
överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och
västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla,
generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara
icke-konfessionell.

Vad kallar du Luciafirande för?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Jaha @Silcan.

Så här skriver skolverket:

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors
lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med
svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I
överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och
västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla,
generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara
icke-konfessionell.

Vad kallar du Luciafirande för?

Lucia är en kristen tradition. Det finns kristna traditioner men kristendom är inte en tradition för det. hur mycket du vrider och vänder på det. alla som firar lucia är inte troende kristna häller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@cider123:
1, Jag har svårt att förstå varför man under julafton ska samla hela familjen för att se på tecknad film, samma filmer som man sett varje år. Det är helt enkelt inte roligt längre.

2, För att slippa allt jävla gnäll som blir så fort Disney försöker städa bort den värsta skiten ur sina filmer. Rasistiska stereotyper ska inte vara en jultradition.

3, För att reta alla "Sverigevänner" som skall bevara allt som är värdelöst samtidigt som de bryter ner det svenskaste vi har, nämligen solidariteten och omtanken om sina medmänniskor. Hur fan kan någon tänkande människa börja skrika för att lucia är lite mörkare i huden ett år, eller för att en skola inte sjunger pepparkakssången?

Solidaritet har inte används som slagord inom politiken sedan Göran Persson, den är glömd och borta. Länge Leve den nya kungen, nyliberalismen....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Nej, kristendomen i sig kanske inte är en tradition men att Sverige är kristet är lite av en tradition @Silcan. Vad spelar det för roll? Hade du inget annat att kommentera på?

Visst, luciafirande i skolan kan vara lite gulligt men det är varken gulligt eller svenskt när man tänker efter.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nej, kristendomen i sig kanske inte är en tradition men att Sverige är kristet är lite av en tradition @Silcan. Vad spelar det för roll? Hade du inget annat att kommentera på?

Visst, luciafirande i skolan kan vara lite gulligt men det är varken gulligt eller svenskt när man tänker efter.

Spelar ingen roll alls, jag kommenterade att jag håller med en annan. Det var du som gav dig in och skulle rätta något du missförstod. Vad har ja gjort för fel för att förolämpa dig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@cider123:
1, Jag har svårt att förstå varför man under julafton ska samla hela familjen för att se på tecknad film, samma filmer som man sett varje år. Det är helt enkelt inte roligt längre.

2, För att slippa allt jävla gnäll som blir så fort Disney försöker städa bort den värsta skiten ur sina filmer. Rasistiska stereotyper ska inte vara en jultradition.

3, För att reta alla "Sverigevänner" som skall bevara allt som är värdelöst samtidigt som de bryter ner det svenskaste vi har, nämligen solidariteten och omtanken om sina medmänniskor. Hur fan kan någon tänkande människa börja skrika för att lucia är lite mörkare i huden ett år, eller för att en skola inte sjunger pepparkakssången?

Andra kulturer är också värdelösa eller är det bara svenska tycker du? Tycker du om att visa solidaritet och omtanke skulle du inte bete dig så här mot snälla människor som bara vill fira en tradition. Ingen här i tråden har "retat" någon annan kultur så varför hacka på oss här? Gå till avpixlat eller nåt om du vill retas. Vi är oskyldiga dina stämplar, ialf jag. "sverigevänner" vad är det nazister? rasister? Jag vet inte vad du menar och vill inte ta ord ur din mun, vad är en "sverigevän" ?

"det svenskaste vi har, nämligen solidariteten och omtanken om sina medmänniskor. " Då är vi inte så svenska längre, hatet idag är stort. Ena sidan hatar invandrare, den andra hatar vita och svenskar. Kvinnor hatar män osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till alla som skrivit att det ska vara kvar för barnens skull:
Antar att ni INTE har egna (små) barn. För mina och alla vänners ungar hatar Kalle. Det är de som säger "mååååååste vi" när de vuxna tvingar barnen till TV soffan.

Dagens barn har tillgång till allt hela tiden. De förstår knappt konceptet TV. Saker ska ses via nätet hur/när de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Mina ungar med. Knappt de ens gillar Netflix, på youtube kan de byta filmer som de vill.

Däremot så förstår jag inte varför det måste vara en debatt om Kalle. Se den om den ingår i din jultradition, annars skit i den. Själv brukar diska första halvan av Kalle och sedan passar på att slumra till en halvtimme framför TV, rätt mysigt.

Permalänk
Avstängd

På den tiden jag var liten (född -73) då var Kalle, lilla sportspegeln, godmorgon Sverige och början av anslagstavlan det ända teckande som fanns på TV. I dagsläget kan barnen se på tecknat dygnet runt på tv, platta eller mobil.
Det har blivit en viss förändring så vi kan lika bra stryka kalle från tablån.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10