Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Den närmaste och fortfarande en befängd liknelse av AMD's XFR skulle vara hur boost fungerar i grafikkort där man mycket riktigt ser att boost påverkas dynamiskt av fler faktorer än en specificerat maxfrekvens.

Befängd därför att grafikkort och CPUer lever efter helt andra fysiska regler, eller?

Och du tror att Nvidias GPUer någonsin kliver förbi en frekvens de själva aldrig testat kretsen med i standardläge? Jag är så nära 100 % säker man kan vara utan att ha förstahandsinformation att så inte är fallet på Maxwell och Pascal i alla fall, det finns en hård maxfrekvens även om den inte är explicit specificerad (och för i alla fall Maxwell är det samma maxfrekvens på alla kort av en viss modell).

Skrivet av Enigma:

Jag är färdig med just detta ämne tills mer information finns. Vill du ha sista ordet så kör på. Siffrorna från Intel's ARK kan du aldrig säga emot dock. Det fungerar exakt i praktiken som ARK påstår, varken mer eller mindre, utan mycket riktigt exakt enligt specifikationen som är en fast gräns.

Håller absolut med om att vi vet allt för lite om XFR för att säga något väldigt specifikt om det. Vidhåller dock att det i praktiken finns en hård maxgräns för frekvensen, eller så är AMD idioter som skeppar kisel med kända otestade driftsområden!

Vad du hade kunna gjort var att länka till ARK, hade du fått glädjen att vara den som skickade mig till skamvrån, nu får jag hänvisa mig själv dit...

En tanke slog mig precis att Google alltid skickar mig till svenska ARK men reagerade aldrig då AnandTech som sagt hävdade att TB3.0 frekvensen inte ska specificeras.

Men har inga problem med att ha fel, tvärt om är det en av de få gångerna man faktiskt lär sig något nytt! Visade sig att den engelska varianten av ARK specificerar faktiskt TB3.0 frekvenser (vilket alltså inte den svenska gör), så både jag och AnandTech var fel ute. Så tar på mig struten och håller tyst ett tag <:)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sAAb:

Ökar man upplösningen från 1080p och uppår så minskar CPUn:s betydelse mer och mer. Där blir GPUn avgörande.

Här en bild från https://www.hardwareunboxed.com/radeon-geforce-gpus-team-up-a... visar att AMD FX-8350 visst fungerar för spel.

Vi kan vara säkra på att AMD Ryzen är mer än tillräcklig i 4k för nästan allt i dagsläget kanske även Total War Warhammer, Starcraft 2 och ARMA 3.
http://i.imgur.com/O96Y91f.png

Det där kan ju verkligen diskuteras, vilket jag gjort i säkert 10 inlägg ganska nyligen i http://www.sweclockers.com/forum/trad/1438333-fx8350-racker-g...
Jag vill påstå att CPU'n är ganska viktig, med det sagt är min nuvarande CPU ändå så bra att jag bestämt mig för att hoppa Kaby Lake/Zen också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag vill påstå att det är en väsentlig skillnad mellan nu och 1999. På slutet av 90-talet var AMD en väletablerad budgetspelare med relativt bra mindshare. Idag är AMD i stort sett borta från medvetandet bland folk och fän, en del av de som känner till AMD blandar säkert ihop det med grafiken och tror att AMD bara är det, en del andra tolkar nog AMD som skräp.

Vill inte på minsta vis vara respektlös eller såga dig nu, men var du verkligen med där vid sekelskiftet? Väletablerad är att ta i, det var väl en del entusiaster som såg fördelar i AMD:s grejor. Förvisso klart verkliga fördelar, men de var inget som gemene man var intresserad av, det var ett fåtal entusiaster som såg fördelar till ett lägre pris, om man var beredd att knixa runt lite med grejorna. Vill påstå att situationen var väldigt lik dagens, där AMD är känt i vissa grupper, men kanske ändå inte är förstahandsval, för de som har koll på läget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sisyfos:

Just i det scenariot håller jag med dig till fullo, men om det gäller 4C/8T VS 8C/16T så blir nog valet i så fall svårare för just gamers.
Det är inte alla som skulle kunna nyttja 8C/16T och om då Intels dito skulle prestera bättre clock for clock och kanske överklocka högre också, då blir det ett tufft val.

Men men, det ser ju preliminärt bra ut med IPC i multi-trådade benchmarks i alla fall... hoppas bara det översätts till bra spelresultat också

Jag tror att en fyrkärnig Ryzen med HT blir perfekt för många gamers, kommer att klara äldre fåtrådade spel gallant och kommer att klara senare flertrådade också de gallant
Finns redan många spel i dag som går betydligt bättre på en fyrkärnig Intel med HT, än en utan, tyvärr får man pröjsa runt tusen kronor, för att få HT till en Intel, där kommer Ryzen, förmodligen bli ett mycket starkt alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Befängd därför att grafikkort och CPUer lever efter helt andra fysiska regler, eller?

Väljer att svara vidare.

Ingen skillnad sett till att det bara var principen jag ville lyfta fram, dvs hur boost beter sig och inte en arkitektonisk jämförelse.

Citat:

Och du tror att Nvidias GPUer någonsin kliver förbi en frekvens de själva aldrig testat kretsen med i standardläge? Jag är så nära 100 % säker man kan vara utan att ha förstahandsinformation att så inte är fallet på Maxwell och Pascal i alla fall, det finns en hård maxfrekvens även om den inte är explicit specificerad (och för i alla fall Maxwell är det samma maxfrekvens på alla kort av en viss modell).

Håller absolut med om att vi vet allt för lite om XFR för att säga något väldigt specifikt om det. Vidhåller dock att det i praktiken finns en hård maxgräns för frekvensen, eller så är AMD idioter som skeppar kisel med kända otestade driftsområden!

AMD har definitivt testat vad för frekvensspann man har i sin binning, och ska jag spekulera vidare och kanske ge ett bättre svar på det jag menar att XFR är så tror jag att man jobbar med tables där man vet hur arkitekturen skalar i frekvens under olika förhållanden med kylning, annars skulle man knappast slå så stort på trumman med att Zen's boost ska göra skillnad på något som luftkylning till så extrema metoder som LN2. XFR är med andra ord något riktigt extra, och jag är minst lika nyfiken som resten på att slå fast vad det är, och av presentationen att tolka så rör det sig knappast om en fast frekvensgräns, eller hur? Lägg märke till att AMD snackar i termer som "Silicon behaviour" ihop med 100-tals sensorer vilket också verkar som att man nått mycket goda resultat i sin binning och tillverkningsnod vilket 95W TDP @3.4Ghz+ också skvallrar om. Om du är oense, så skulle jag vilja höra din exakta tolkning av det som sas av Lisa Su på live-presentationen och dess presentationsblad.

Citat:

Vad du hade kunna gjort var att länka till ARK, hade du fått glädjen att vara den som skickade mig till skamvrån, nu får jag hänvisa mig själv dit...

En tanke slog mig precis att Google alltid skickar mig till svenska ARK men reagerade aldrig då AnandTech som sagt hävdade att TB3.0 frekvensen inte ska specificeras.

Men har inga problem med att ha fel, tvärt om är det en av de få gångerna man faktiskt lär sig något nytt! Visade sig att den engelska varianten av ARK specificerar faktiskt TB3.0 frekvenser (vilket alltså inte den svenska gör), så både jag och AnandTech var fel ute. Så tar på mig struten och håller tyst ett tag <:)

Jag utgick ifrån att du kollade på den länk som jag faktiskt skickade, dvs den amerikanska huvudsidan till Intel's ARK. Specifikt så finner du alla hex och octa-cores i denna tabell som specificerar Intel Turboboost 3.0 (som för övrigt kallas MAX i sitt varumärke):

https://ark.intel.com/products/family/79318/Intel-High-End-De...

Hålla tyst tycker jag verkligen inte du ska göra. Jag har också fel ibland men har man en officiell fast källa så blir det svårt att ge vika. Du är en av tillgångarna i tråden och det har spekulerats vilt om Zen med rätt goda resultat till och från

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ang priset på "SR7' så kommer den förmodligen hamna på mellan $500-$800 beroende på SKU.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ang priset på "SR7' så kommer den förmodligen hamna på mellan $500-$800 beroende på SKU.

Stämmer det så blir det inget köp av den för mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Så länge den inte kostar mer än ~ 6000 SEK är jag nöjd

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Vore väl ganska tråkigt om den landar på 800$ men kanske något mer överkomligt med 500$ för att sedan dala lite efter lansering. Kontrar Intel lanseringen på något sätt kan det hända att vi får se lite priskrig men det är väl låga odds för det tyvärr. Skulle inte vara fel med AMD i spelburken men jag vet inte om priset känns direkt motiverat för den eventuella prestandaökningen jag skulle få, IPC skulle vara marginellt bättre än min nuvarande och frekvenser kanske lägre med oviss klockning. Fördelen skulle såklart vara dubbla antalet kärnor/trådar men det är rätt svårt att hitta spel som stödjer 8 trådar, än mindre 16... Jaja man får väl suga lite på karamellen och se hur det blir med frekvenser och prestanda vid lanseringen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

haha, sveckare a bra knepigt folk ändå. Verkar ha för mycket pengar å för kort minne.

Så ingen vill att Amd ska chocka Intel med priser runt 3-4k för en 8kärnig cpu så intel måste oxå sänka sina till den nivån? Vi har bara blivit mjölkade av intel å nvidia å sweclockers har inget emot det... Dags för vanliga användaren att få 8+ kärnor, märker att swec inte vill att det ska bli avancemang i pc hårdvaran när de nöjer sig hutlösa priser på hårdvara.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kaput:

Vill inte på minsta vis vara respektlös eller såga dig nu, men var du verkligen med där vid sekelskiftet? Väletablerad är att ta i, det var väl en del entusiaster som såg fördelar i AMD:s grejor. Förvisso klart verkliga fördelar, men de var inget som gemene man var intresserad av, det var ett fåtal entusiaster som såg fördelar till ett lägre pris, om man var beredd att knixa runt lite med grejorna. Vill påstå att situationen var väldigt lik dagens, där AMD är känt i vissa grupper, men kanske ändå inte är förstahandsval, för de som har koll på läget.

Tror också många inte inser att även inom IT-branschen är det många som överhuvudtaget inte vet vilka AMD är, än färre är medveten om att AMDs CPUer är fullt kompatibla med alla x86 program.

Pushade själv väldigt hårt för AMD under denna tid på den arbetsplats jag då hade. En fråga jag fick fler än en gång var: är dessa CPUer överhuvudtaget kompatibla med Windows?

Vi körde rätt mycket Linux och flera personer antog tydligen att det kanske fungerar på Linux för där fungerar "allt" men Windows kan ju bara köra Intel (d.v.s. för dem är x86==Intel).

Däremot går det inte att komma ifrån att CPUerna må ha varit bra på den tiden, men moderkorten var generellt sett av sämre kvalté än vad man hittade på intel-sidan (som företag är man inte ute efter det billigaste utan något som är rock-solid). Att spara några tusenlappar på en billigare plattform blir rätt omedelbart en dålig investering om det ger mer down-time.

Skrivet av tellus82:

Vore väl ganska tråkigt om den landar på 800$ men kanske något mer överkomligt med 500$ för att sedan dala lite efter lansering. Kontrar Intel lanseringen på något sätt kan det hända att vi får se lite priskrig men det är väl låga odds för det tyvärr. Skulle inte vara fel med AMD i spelburken men jag vet inte om priset känns direkt motiverat för den eventuella prestandaökningen jag skulle få, IPC skulle vara marginellt bättre än min nuvarande och frekvenser kanske lägre med oviss klockning. Fördelen skulle såklart vara dubbla antalet kärnor/trådar men det är rätt svårt att hitta spel som stödjer 8 trådar, än mindre 16... Jaja man får väl suga lite på karamellen och se hur det blir med frekvenser och prestanda vid lanseringen.

Finns faktiskt en del spel idag som kan använda fler än fyra CPU-kärnor.

Problemet är att för att verkligen se en boost från en CPU med fler än fyra kärnor + SMT måste man köra med minst GTX 1080 i 1920x1080 eller lägre... D.v.s. för att hamna där måste man köra med grafikinställningar väldigt få faktiskt använder.

Omvänt. När man är kraftigt GPU-begränsad, vilket är normalfallet idag med en typisk gaming PC, så är det kritiska att hålla GPU-delen så nära 100 % last som bara möjligt och för detta är det typiskt något mer effektiv att ha så hög prestanda per CPU-kärna som möjligt (då all HW måste ha kritiska sektioner i sin driver så dessa delar är effektivt sett enkeltrådade och ju kortare tid man spenderar där ju bättre).

I GPU-begränsade scenarios ser väldigt ofta de snabbast fyrkärniga modellerna i topp, ingen jätteledning men det är ändå lite bättre. Går all-in på spel är det nog ändå främst att man lägger pengar på något som inte har någon relevant påverkan som är problem med > 4 kärnors CPU. Det gäller idag och kan självfallet ändras (men man får tänka på att konsolerna har haft >= 6 CPU-trådar sedan 360/PS3 så är ingen nyhet med flertrådat idag, vidare är parallell-programmering fundamentalt mycket svårare (och därför mycket roligare ) vilket drar upp priset för utveckling => det används inte mer att det måste).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Från http://www.digitaltrends.com/computing/amd-new-horizon-playli...

"For those who missed AMD’s New Horizon event last week revealing its upcoming Ryzen desktop processors, the company provides a replay on its website. AMD also adds two links to clips pulled from the one-hour show, one focusing on Ryzen and virtual reality, and one featuring Peter “PPD” Dager from the Evil Geniuses esports team.

However, AMD’s YouTube channel has a dedicated New Horizon playlist featuring the full one-hour reveal and specific portions broken up into nine separate videos. These short clips include AMD’s Blender demo using its upcoming Ryzen processor, it’s Handbrake demo, Ryzen running in a workstation, the performance Ryzen and AMD’s upcoming Vega graphics chip design in gaming, and more. That said, AMD fans who already watched the event will see nothing new here."

Inget nytt under solen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Stämmer det så blir det inget köp av den för mig.

Den väntas prestera mycket bra, och det är nog ett pris man kan förvänta sig av en såpass potent octa-core CPU med SMT. Förmodligen så kommer en billigare SKU av "SR7" men det ska ju också komma quad och hex SKU'er som kommer vara precis lika bra sålänge du inte måste ha en 8 kärnig CPU. Möjligtvis så kommer det SKu utan SMT också.

Skrivet av Yoshman:

Pushade själv väldigt hårt för AMD under denna tid på den arbetsplats jag då hade. En fråga jag fick fler än en gång var: är dessa CPUer överhuvudtaget kompatibla med Windows?

Nostalgi! Känner igen detta starkt för egen del också där "alla" firmor skulle köra Intel. Har kvar ett nummer av Mikrodatorn med hela första sidan på en gigantiskt uppskalad Slot-A Athlon K7 med rubriken "Blixtrande snabb" där man slaktar P3 Det var väl först med Opteron som man verkligen marknadsmässigt på WS och server/kluster.

Citat:

I GPU-begränsade scenarios ser väldigt ofta de snabbast fyrkärniga modellerna i topp, ingen jätteledning men det är ändå lite bättre. Går all-in på spel är det nog ändå främst att man lägger pengar på något som inte har någon relevant påverkan som är problem med > 4 kärnors CPU. Det gäller idag och kan självfallet ändras (men man får tänka på att konsolerna har haft >= 6 CPU-trådar sedan 360/PS3 så är ingen nyhet med flertrådat idag, vidare är parallell-programmering fundamentalt mycket svårare (och därför mycket roligare ) vilket drar upp priset för utveckling => det används inte mer att det måste).

Glad att vi fick ifrån Cell och att samtliga konsoller kör x86 då kvalitén och förlusten på emuleringen/portningen verkar vara signifikant mindre/bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jo, men det gäller ju bara enkeltrådsprestanda. Kanske blir korrelationen nästan lika dålig om man jämför samma urval i multitrådsprestanda?

Dock borde väl volymerna vara så små att det blir svårt att jämföra rättvist? Jag tror att man skall akta sig för att dra några större slutsatser.

Ser man på enbart fyrkärniga CPUer nedan så är det tydlig korrelation mellan pris och multitrådsprestanda, 0,4492.

Det är "dubbelt" [nej, man kan inte säga så] så bra som enkeltrådsprestandan som vi såg tidigare där vi hade 0,2002.

Skrivet av Yoshman:

Eller så är förklaringen mycket enklare än så: volymprodukter är alltid mycket mer prisvärda och de flesta som verkligen vet med sig att de har nytta av många CPU-kärnor använder ofta datorn i sitt yrke där prislapp är betydligt mindre kritiskt.

Visst är prislappen mindre kritisk i yrkeslivet, vilket är varför Intel har högre priser där!

Om AMD tänkte på varför Chromebooks ökar i andelar så skulle kanske Ryzen få en än ljusare horisont.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För min del gäller det att ha förväntningarna i schack. Blir jag för hypad så är det risk att bli besviken. Får hoppas att AMD inte skarvat för mycket när de pratat om IPC-höjningen.

Oavsett IPC och singeltrådsprestanda så är i alla fall 3,4GHz med 95W och 8-kärnor/16 trådar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Älskar folk som är jag ska köpa den men bara om den är jätte mycket billigare än Intel annars inte.

Det är väll bra att AMD har en processor som dom vågar prissätta högt, Det innebär ju att dom tror på produkten och att den förhoppninigsvis matchar/är lite bättre/ lite sämre än motsvarande Intel.

Jag kommer köpa top modellen så länge den inte kostar över 6000 för där ligger min smärttröskel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Älskar folk som är jag ska köpa den men bara om den är jätte mycket billigare än Intel annars inte.

Det är väll bra att AMD har en processor som dom vågar prissätta högt, Det innebär ju att dom tror på produkten och att den förhoppninigsvis matchar/är lite bättre/ lite sämre än motsvarande Intel.

Jag kommer köpa top modellen så länge den inte kostar över 6000 för där ligger min smärttröskel.

Japp, ungefär där ligger min smärtgräns också. Annars nöjer jag mig med en 6c/12t, sitter ju med det idag och det duger gott för mig till gaming och streaming samt att snurra igång en mindre farm med VMs när jag behöver för tester till jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Det blir en 8C/16T Ryzen för mig oavsett enkeltrådsprestandan.

Så här ser min Xeon 6C/12T ut i 90 min när jag kör make:

Jag är helt säker på att den kommer funka utmärkt i spel med mina krav (RX 480).

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Mycket snack om processorn, hoppas den blir bra, men i slutändan är det plattformen som är viktig. Utan vettiga och _stabila_ moderkort spelar det ingen roll hur bra Zen är. Intel-moderkort är idag väldigt robusta/problemfria, vi vet inget om hur bra Zen är förrän vi sett hur hela paketet spelar ihop. Jag minns alla problem med s.939 och hur mycket bättre saker fungerade när jag böt till s.775. Hoppas att AMD har lärt sig.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Det blir en 8C/16T Ryzen för mig oavsett enkeltrådsprestandan.

Så här ser min Xeon 6C/12T ut i 90 min när jag kör make:
http://forumbilder.se/FC0E5/kompilera-android.png

Jag är helt säker på att den kommer funka utmärkt i spel med mina krav (RX 480).

/Knight

Hmmm. Nice. Men du borde kolla upp CPU 6

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hmmm. Nice. Men du borde kolla upp CPU 6

Hahaha ja.. Men alla arbetsplatser har väl lite dövikt?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Mycket snack om processorn, hoppas den blir bra, men i slutändan är det plattformen som är viktig. Utan vettiga och _stabila_ moderkort spelar det ingen roll hur bra Zen är. Intel-moderkort är idag väldigt robusta/problemfria, vi vet inget om hur bra Zen är förrän vi sett hur hela paketet spelar ihop. Jag minns alla problem med s.939 och hur mycket bättre saker fungerade när jag böt till s.775. Hoppas att AMD har lärt sig.

Har kört flertalet AM2, AM3 och AM3+ brädor i olika prisklasser och har inte haft några problem med dem, haft bra mycket mer problem med x79 än jag hade med AMD setups.

Tror inte det är någon risk att moderkorten är instabila, känns som att det är ett problem som är borta för länge sen.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Har kört flertalet AM2, AM3 och AM3+ brädor i olika prisklasser och har inte haft några problem med dem, haft bra mycket mer problem med x79 än jag hade med AMD setups.

Tror inte det är någon risk att moderkorten är instabila, känns som att det är ett problem som är borta för länge sen.

Efter att nästan ha kört AMD med Asus moderkort så testade jag Gigabyte AM3+ moderkort som var hur ostabilt som helst. Gick knappt inte överklocka. Kortet hade Vdroop som orsakade BDSOD ofta om man inte körde oklockat. Kom nya versioner av moderkortet som skulle fixa problemet (en orsak att man inte ska köpa v1.0 kort)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Efter att nästan ha kört AMD med Asus moderkort så testade jag Gigabyte AM3+ moderkort som var hur ostabilt som helst. Gick knappt inte överklocka. Kortet hade Vdroop som orsakade BDSOD ofta om man inte körde oklockat. Kom nya versioner av moderkortet som skulle fixa problemet (en orsak att man inte ska köpa v1.0 kort)

Spännande, jag har själv kört Gigabyte, Asrock, ASUS och MSI kort (förvisso inga v1.0) och alla har överklockat helt okej, även mitt gamla 785GTM-E45 som verkligen inte är en överklockningsbräda har klarat av att köra min 965BE på 4.5GHz. Nog för att de tidigare brädorna jag körde med Athlon XP inte hade så bra stöd för överklockning (inte för att jag var insatt i det då heller).

Men den bästa brädan jag har kört by far är Crosshair 5 Formula-Z, helvete vilket monster på att ta hand om CPUn och inga problem med att leverera sjukt hög spänning: http://valid.canardpc.com/wg60gf riktigt kul bräda att överklocka på!

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Den som inbillar sig att Intels plattform skulle vara mer stabil är verkligen ute och cyklar, har ni redan glömt sata buggen i P67? eller varför inte Skylake buggen som orsakade krascher under hård belastning (senare fixad med bios uppdatering/mikrokod). Att AMD skulle vara bättre eller sämre på denna punkt är bara löjligt, bägge parter har haft och kommer ha sin beskärda del av hårdvarubuggar.

Vad det gäller specifika moderkortsproblem så finns dom definitivt i bägge läger men då har det med tillverkaren av just det moderkortet att göra, inte plattformen/AMD/Intel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Spännande, jag har själv kört Gigabyte, Asrock, ASUS och MSI kort (förvisso inga v1.0) och alla har överklockat helt okej, även mitt gamla 785GTM-E45 som verkligen inte är en överklockningsbräda har klarat av att köra min 965BE på 4.5GHz. Nog för att de tidigare brädorna jag körde med Athlon XP inte hade så bra stöd för överklockning (inte för att jag var insatt i det då heller).

Men den bästa brädan jag har kört by far är Crosshair 5 Formula-Z, helvete vilket monster på att ta hand om CPUn och inga problem med att leverera sjukt hög spänning: http://valid.canardpc.com/wg60gf riktigt kul bräda att överklocka på!

Crosshair V Formula-Z har jag också på min nuvarande dator. Bästa kortet jag haft. Jag lyckades dock förstöra USB3 kontakten på moderkortet då kontakten inte gick i ordentligt, en av pinnarna blev nedtryckt så att den pinnen inte gick att använda längre, annars har kortet varit mycket stabilt.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

I ett tidigare inlägg skapade jag ett diagram med Cinebench- och Fritz Chess-värden.

Yoshman skickade mig en snyggare version så att tabellen nu är mer läsbar.

Besök inlägget gärna på nytt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Nice catch Bewise!

Här är bilden rakt av

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nice catch Bewise!

Här är bilden rakt av

http://i68.tinypic.com/15eh2mx.jpg

Lite förvirrande. I staplarna tycker jag det står 3,15GHz/3,4GHz men i texten står det 3,3GHz. Ett tidigt "engineering" exemplar som inte går på full klockhastighet?

Ok, i kommentarerna på Reddit står det:

Citat:

Translation firt text on the left : with 8 cores zen is able to do very well despite a 3.3ghz clock. The zen cpu is very close of i7 6900k with similar performance of the i7 5960x ( same clock on turbo 3.3ghz ) the zen cpu is 35% superior to a 8370 , very close to the 40% amd tell us weeks ago.
----
the 40% = ipc improvements. so the clock difference between the fx and zen should be subtracted from that. 8370 runs at 4.0 ghz
35% better while up against a cpu with 21% higher clocks = 42.35% IPC improvement.
provided there is even a grain of truth in these scores of course (they don't look unrealistic btw, just can't be sure).