Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wyver:

@Yoshman:
men är inte den största skilnaden mellan Intels Turbo boost och AMDs precision boost, att intel höjer frekvensen med steg om 100MHz och AMD med steg om 25MHz . Steg om 25MHZ borde ju ge avsevärt fler alternativ i möjliga frekvenser mellan kärnorna. Sen om det har någon större betydelse låter jag vara osagt.

Det är ju absolut en skillnad, men som mest kan den ge Zen en fördel på 75 Hz. Vilket vid 3,5-4,0 GHz betyder ~2 %.

Finns också en nackdel med flera frekvenssteg och en orsak till att alla andra kör med relativt grova steg: att ändra frekvens tar relativt lång tid. I New Horizon videon säger Lisa Su att de kan ändra frekvensen på millisekund-skala (vilket kan betyda allt från enstaka millisekunder till ett par tiotals millisekunder där de flesta CPUer ligger idag).

Det kan låta kort men när man ställer det mot att en CPU utför 3-4 cykler per nanosekund och därför potentiellt kan utföra över 10 instruktioner per nanosekund, 10 miljoner instruktioner per millisekund, så inser man att det är rätt långsamt sett från vad som hinner hända under tidsperioden.

Att riktigt nå absolut max tar därför tid då varje förändring tar millisekunder. En av de stora nyheterna i Skylake är "Speed Shift", där fick man ner latens att ändra frekvens från 20-30 ms till ungefär 1 ms. Fortfarande rätt långsamt jämfört med de ~10 μs det tar för en CPU att gå från vila ("idle") till den specifika frekvens som klockgenerator håller.

Och om Zen ligger på ~1 ms hade man inte lagt fram det som "in milliseconds" utan då hade man tryckt på att det tar en enda millisekund.

Skrivet av sAAb:

Det är svårt att se enkeltrådade prestandan kommer att bli något problem för Ryzen, då den enligt olika källor nämnda tidigare tråden i presterar i multitrådat i närheten av såväl i7-5820K som i7-6900K, vilka varken skäms för sig bland spel eller bland enkeltrådade skrivbordsprogram.

Fast vi vet inte hur Zen presterar när bara en CPU-tråd per kärna används, om man får en väldigt stor boost från SMT betyder det att enkeltrådprestanda inte är fullt lika imponerande. I ett sådant läge har man en stor nackdel mot de fyrkärninga modellerna för allt som inte ser någon boost förbi maximalt fyra kärnor (extremt få program) och med SMT har ju fyrkärniga modellen fortfarande en viss boost till 8 trådar.

Jämfört med FX-8350: den är helt jämförbar med i7-2600K när alla kärnor används. Ändå är den hopplöst efter när fyra eller färre CPU-trådar används och i praktiken har den alltid varit rejält efter i7-2600K.

Säger inte att det är så, säger bara att givet de officiella och läckta resultaten har vi inte ens en indikation på prestanda när en CPU-tråd per kärna används.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är fullt medveten om att Turbo boost 2.0 har en fix frekvens, men kollar du i ARK för t.ex. i7-6900K så ser du att den INTE har en specifik frekvens för Turbo boost 3.0 (och undrar om det inte är ett typo att i7-6950X har en specificerat värde).

Detta är vad AnandTech fick fram

"Turbo Boost 2.0 frequencies are advertised alongside the CPU on the box - TBM3 will be slightly different and not advertised."

Som jag förstår tekniken kan man inte specificera den då det varierar från krets till krets och beror precis som XFR på hur mycket "thermal- and power-headroom" som finns för tillfället.

Och oavsett, båda teknikerna delar en väldigt kritisk egenskap: de kan boost enkeltrådprestanda ännu en liten bit till för applikationer som trådar illa.

Det stora problemet med E-serien och det som med väldigt stor sannolikhet kommer bli ett problem för 8-kärnors Zen är att så länge de 4-kärniga modellerna klockar signifikant högre är de i praktiken snabbare för väldigt nära 100 % av användarna. Tekniken ovan är en rejält hjälp till att hjälpa till i fallet där det är störst skillnad annars.

Du missförstår mig. Ingen idé att förklara en tredje gång men jag menar exakt det jag skriver oberoende av SKU då det i detta fall är orelevant.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast vi vet inte hur Zen presterar när bara en CPU-tråd per kärna används, om man får en väldigt stor boost från SMT betyder det att enkeltrådprestanda inte är fullt lika imponerande. I ett sådant läge har man en stor nackdel mot de fyrkärninga modellerna för allt som inte ser någon boost förbi maximalt fyra kärnor (extremt få program) och med SMT har ju fyrkärniga modellen fortfarande en viss boost till 8 trådar.

Jämfört med FX-8350: den är helt jämförbar med i7-2600K när alla kärnor används. Ändå är den hopplöst efter när fyra eller färre CPU-trådar används och i praktiken har den alltid varit rejält efter i7-2600K.

Säger inte att det är så, säger bara att givet de officiella och läckta resultaten har vi inte ens en indikation på prestanda när en CPU-tråd per kärna används.

Sant, FX-8350 har absolut inte mycket att hämta jämfört med modernare CPUer från Intel. Här nedan enkeltrådade och flertrådade skillnader i Cinebench enligt bilder från
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Men, vilken typ av IPC menar du skulle krävas för för att nå kommersiell paritet med Intels medium range, typ i7-7600. AMD är ju inte kända för bra prestanda jämfört med Intel, vilket syns brutalt tydligt i diagrammet nedan från Sweclockers test med alla CPUer vid 2.8 GHz.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tillägga att dessa så kallade "läkta" tester på Cinebench och Fritz Chess är falska och är photoshoppad E5-2660 CPU.

AMD har ju också lyckats hålla i stenhårt i tyglarna och inga läckor eller någon konkret information har lyckats komma ut på varken Zen eller Vega under denna långa tid så nära release dessutom.

Zen är uppenbart mycket kapabel och kraftfull och man gör nog allt man kan för att hålla allt mycket hemligt för att sen släppa bomben. Ett typiskt scenario som jag kan tänka mig att Zen kommer imponera stort är typisk min-fps och CPU intensiva spel vilket är enormt viktigt.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Kan vara värt att tillägga att dessa så kallade "läkta" tester på Cinebench och Fritz Chess är falska och är photoshoppad E5-2660 CPU.

AMD har ju också lyckats hålla i stenhårt i tyglarna och inga läckor eller någon konkret information har lyckats komma ut på varken Zen eller Vega under denna långa tid så nära release dessutom.

Zen är uppenbart mycket kapabel och kraftfull och man gör nog allt man kan för att hålla allt mycket hemligt för att sen släppa bomben. Ett typiskt scenario som jag kan tänka mig att Zen kommer imponera stort är typisk min-fps och CPU intensiva spel vilket är enormt viktigt.

Visst är de så med läckor och rykten. Man kan inte lita på dem. Men, man kan diskutera dem så länge man anger var man hört det.

wccftech.com är väl inte alltid den säkraste källan. De resultaten motsa också resultaten från novemberläckan som guru3d.com rapporterade om, som om de också skulle vara pålitligt, som visade på en starkare Ryzen. Man kan också tänka att det finns ihopblandade resultat från SR3, SR5, SR7 och SR7 Special, om nu dessa finns själva... Har AMD själva sagt något om dem? Inte vad jag kommer ihåg.

Var har du sett att dessa så kallade "läkta" tester på Cinebench och Fritz Chess är falska och är photoshoppad E5-2660 CPU?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Stämmer det att de senaste läckorna är falska får i alla fall jag upp hoppet igen. Dumt att hoppas för mycket, men jag kan inte hålla mig

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Det här med att priset avgör Ryzens framgångar lär stämma.

Däremot tvivlar jag på att prestanda i enkeltrådat på en processor kommer att bli dåligt. Det kommer bli bättre, och, jag tror att den efter vad Yoshman uppskattade att det kommer räcka långt; IPC hamnar någonstans i nivå med i7-2600K, vilket nog inte är så illa som det låter.

Man kan också se hur "marknaden" (den berömda) värderar Intels processorer. Det är svårt att jämföra Intels lanseringspriser då de inte speglar prestanda så jag hämtade priser från http://www.pricewatch.com/cpu/ och lade några googlade samt spekulerade priser för några av de senaste CPUerna som saknades där.

Det är tydligt att marknaden inte värderar enkeltrådade programs prestanda på Intels processorer lika högt som flertrådat:

• R2 för priset och Single Cinebench R15 är 0.0040, vilket visar att det generellt saknas korrelation mellan priset och prestanda i enkeltrådade program.

• R2 för priset och Single Cinebench R15 för enbart 4 kärnor är 0.2002, vilket visar att det finns en svag korrelation mellan priset och prestanda i enkeltrådade program.

• R2 för priset och Multi Cinebench R15 för enbart 4 kärnor är 0.8149, vilket visar att det finns en stark korrelation mellan priset och prestanda i flertrådade program.

Ryzen fokuserar alltså på det marknaden vill ha, vilket lovar gott.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@sAAb fast kan inte den dåliga korrelationen förklaras av att enkeltrådsprestanda ofta är ungefär samma över hela generationen medan multitrådsprestanda skalar med antal kärnor (och pris)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

@sAAb fast kan inte den dåliga korrelationen förklaras av att enkeltrådsprestanda ofta är ungefär samma över hela generationen medan multitrådsprestanda skalar med antal kärnor (och pris)?

Det har ju inte hänt något stort mellan Intels generationer!

USD SR15 MR15 CPUname @GHz 239 157 771 i5-7600K @3.8 239 182 701 i5-7600K @5.1 218 186 714 i5-6600K @3.5 218 186 700 i5-6600K @3.5 218 159 580 i5-6600K @3.5 218 154 596 i5-6600K @3.5 210 169 831 i7-2600K @3.4 210 160 796 i7-2600K @3.5 210 156 766 i7-2600K @3.5 210 154 762 i7-2600K @3.4

En överklockad flera år gammal i7-2600K spöar det som skall komma nästa år, i5-7600K!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Inte just där kanske, men det är ju också ipc*frekvens man är intresserad av. Jag menar bara att man kanske inte kan förvänta sig någon större korrelation. Om man plockar bort extremmodellerna (överklockade resultat borde väl också avlägsnas om man inte kan ge dem ett annat pris) ser man ju också att priset inte heller har ändrat sig så mycket.

För övrigt verkar det väl en smula underligt att den överklockade 7600k blir långsammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

USD SR15 MR15 CPUname @GHz 239 157 771 i5-7600K @3.8 239 182 701 i5-7600K @5.1 218 186 714 i5-6600K @3.5 218 186 700 i5-6600K @3.5 218 159 580 i5-6600K @3.5 218 154 596 i5-6600K @3.5 210 169 831 i7-2600K @3.4 210 160 796 i7-2600K @3.5 210 156 766 i7-2600K @3.5 210 154 762 i7-2600K @3.4

En överklockad flera år gammal i7-2600K spöar det som skall komma nästa år, i5-7600K!

Jag läser med stor entusiasm dina och andras inlägg här. Men rätt ska vara rätt. i7 2600K lanserades Q1 2011, dvs knappt 6 år gammal.

Baserat på hur jag ser på det så har AMD:s långa frånvaro från prestandamarknaden inneburit att en normal utveckling mot 8 kärnor ner mot mainstream är något som Intel inte behövt sikta på. Förhoppningsvis blir det ändring på det när AMD gör comeback. Jag tillhör ännu en som gärna köper en åttakärnig Zen om CPU:n håller ungefär vad den lovar när den anländer om några veckor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Inte just där kanske, men det är ju också ipc*frekvens man är intresserad av. Jag menar bara att man kanske inte kan förvänta sig någon större korrelation. Om man plockar bort extremmodellerna (överklockade resultat borde väl också avlägsnas om man inte kan ge dem ett annat pris) ser man ju också att priset inte heller har ändrat sig så mycket.

För övrigt verkar det väl en smula underligt att den överklockade 7600k blir långsammare?

Skall kolla det ikväll. Misstänker att det beror på olika källor för prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag funderade lite på att plocka bort OC men behöll dem då beteckningen K uppmuntrar till överklockning, av Intel själva.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Jag funderade lite på att plocka bort OC men behöll dem då beteckningen K uppmuntrar till överklockning, av Intel själva.

Så är det ju, men om ett pris (genom överklockning) tillåts generera många prestandavärden bör man väl inte bli förvånad om korrelationen blir låg (om det nu är den man är ute efter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så är det ju, men om ett pris (genom överklockning) tillåts generera många prestandavärden bör man väl inte bli förvånad om korrelationen blir låg (om det nu är den man är ute efter).

Det är hög korrelation vid flertrådat, men inte vid enkeltrådat och det är den skillnaden som skall förklaras. Det är samma CPUer som jämförs och därmed spelar det ingen roll om man har med OC eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Det är hög korrelation vid flertrådat, men inte vid enkeltrådat och det är den skillnaden som skall förklaras.

Fast är det inte främst "fler kärnor --> högre pris"-effekten man ser? Nu råkar ju fler kärnor förvisso samtidigt ge bättre poäng i dessa tester, så korrelationen uppstår nog ändå.

Skrivet av sAAb:

Det är samma CPUer som jämförs och därmed spelar det ingen roll om man har med OC eller inte.

Jo, men man vill väl helst ha så bra källdata som möjligt? Om man utgår från lanseringspris bör man väl konsekvent använda originalfrekvens (eller kanske maximal frekvens) och se vilka samband man får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast är det inte främst "fler kärnor --> högre pris"-effekten man ser? Nu råkar ju fler kärnor förvisso samtidigt ge bättre poäng i dessa tester, så korrelationen uppstår nog ändå.

Det är just det som data visar, att fler kärnor ger högre pris.

Men, korrelationen uppstår inte i enkeltrådade situationer!

Så det är ingen slump, där det "uppstår ändå".

Skrivet av Elgot:

Jo, men man vill väl helst ha så bra källdata som möjligt? Om man utgår från lanseringspris bör man väl konsekvent använda originalfrekvens (eller kanske maximal frekvens) och se vilka samband man får?

Lanseringspris är ju inte särskilt intressant egentligen, idag. Ser man på några år gamla CPUer som var bland de snabbaste när de lanserades så sjunker dessa inte i pris lika raskt. Varför? Jo marknaden är beredd att betala i paritet med vad dessa presterar jämfört med nyare processorer.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Det är just det som data visar, att fler kärnor ger högre pris.

Men, korrelationen uppstår inte i enkeltrådade situationer!

Så det är ingen slump, där det "uppstår ändå".

Fast vad händer med korrelationen om man plockar bort extremmodeller och överklockningsresultat och endast jämför fyrkärniga? Man kan väl misstänka att multitrådsprestanda inte är den enda orsaken till sambandet "fler kärnor --> högre pris"; tillverkningskostnaden blir ju typiskt högre, volymerna mindre och kunderna mindre priskänsliga.
Hur skulle ett diagram med pris mot kretsyta se ut till exempel?

Skrivet av sAAb:

Lanseringspris är ju inte särskilt intressant egentligen, idag. Ser man på några år gamla CPUer som var bland de snabbaste när de lanserades så sjunker dessa inte i pris lika raskt. Varför? Jo marknaden är beredd att betala i paritet med vad dessa presterar jämfört med nyare processorer.

Dock slutar man väl typiskt tillverka gamla modeller, så det naturliga prisfallet motverkas kanske av att efterfrågan stiger från folk som vill uppgradera gamla system och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast vad händer med korrelationen om man plockar bort extremmodeller och överklockningsresultat och endast jämför fyrkärniga? Man kan väl misstänka att multitrådsprestanda inte är den enda orsaken till sambandet "fler kärnor --> högre pris"; tillverkningskostnaden blir ju typiskt högre, volymerna mindre och kunderna mindre priskänsliga.
Hur skulle ett diagram med pris mot kretsyta se ut till exempel?

Dock slutar man väl typiskt tillverka gamla modeller, så det naturliga prisfallet motverkas kanske av att efterfrågan stiger från folk som vill uppgradera gamla system och liknande?

Exakt. Om du ser på diagrammet i mitten så är det ju enbart fyrkärniga. Det finns ett svagt samband inom dessa mellan pris och enkeltrådsprestanda, men inte alls lika starkt som det mellan pris och multitrådsprestanda.

Exakt. De gamla modellerna finns kvar på marknaden som osålda flera år senare, vilket förklarar att man kan ha ett pris. Folk väljer ibland att köpa en två år gammal toppmodell snarare än ur årets mellansegment.

Dessa prisdata är för USA som är en mycket större marknad och där utbudet bör vara bredare än här.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Du missförstår mig. Ingen idé att förklara en tredje gång men jag menar exakt det jag skriver oberoende av SKU då det i detta fall är orelevant.

Förstår exakt vad du menar och har gjort det hela tiden.

Men tror du missar en sak total: AMD kan inte köra sin CPU i en frekvens de aldrig har testat, hur ska de veta att den alls är stabil i en ej testad frekvens? Om det bara handlade om tillräckligt kylning skulle alla CPUer kunna klockas lika långt.

Så exakt som Intel med Turbo Boost 3.0 har AMD nu valt att kunna köra på en högre frekvens än specificerad, även i AMDs fall lär ju orsaken vara att vissa kretsar når högre än andra och man vill pressa dem så långt som möjligt.

Den frekvens som står i specifikationen måste alla kretsar klara, d.v.s. den specificerade frekvensen för varje SKU är garanterad. Både AMD och Intel har nu lagt till en "feature" att man, på lite olika sätt rent tekniskt, har en högre men ej specificerad frekvens som beror på saker som den specifika kretsens kvalité, aktuellt TDP-utrymme m.m.

Eller tror du på fullaste allvar att XFR kommer tycka: wow vilken kylare den här liraren kör med, låt oss välja en frekvens som ligger en bra bit ifrån något som aldrig testas innan?

Maxfrekvensen må vara ospecificerad, men om inte AMD tänker dra på sig både stämningar och returer så kommer XFR aldrig köra på en högre frekvens än man verifierat fungerar. Så för varje specifik CPU finns en hård frekvensgräns, men denna frekvens kan variera mellan kretsar i samma SKU (och man lämnar den därför ospecificerad).

Detta är även exakt vad Nvidia gör i sina GPUer (AMD specificerar däremot en maxfrekvens, Nvidia har bara en ungefärlig genomsnittsfrekvens men inget max).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Exakt. Om du ser på diagrammet i mitten så är det ju enbart fyrkärniga. Det finns ett svagt samband inom dessa mellan pris och enkeltrådsprestanda, men inte alls lika starkt som det mellan pris och multitrådsprestanda.

Jo, men det gäller ju bara enkeltrådsprestanda. Kanske blir korrelationen nästan lika dålig om man jämför samma urval i multitrådsprestanda?

Skrivet av sAAb:

Exakt. De gamla modellerna finns kvar på marknaden som osålda flera år senare, vilket förklarar att man kan ha ett pris. Folk väljer ibland att köpa en två år gammal toppmodell snarare än ur årets mellansegment.

Dock borde väl volymerna vara så små att det blir svårt att jämföra rättvist? Jag tror att man skall akta sig för att dra några större slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jo, men det gäller ju bara enkeltrådsprestanda. Kanske blir korrelationen nästan lika dålig om man jämför samma urval i multitrådsprestanda?

Skall kolla ikväll.

Skrivet av Elgot:

Dock borde väl volymerna vara så små att det blir svårt att jämföra rättvist? Jag tror att man skall akta sig för att dra några större slutsatser.

Det är svårt att bedöma. Pricewatch.com skriver själva på http://www.pricewatch.com/disclf.htm

Citat:

The information provided within these pages is not guaranteed to be accurate, nor does the management take responsibility for it. The information comes from other sources and therefore may be wholly unreliable, and the management does not guarantee its suitability for any purpose.

vilket är rimligt. Prisjakt.nu har liknande formulering:

Citat:

Vi strävar efter att alla priser och all övrig information ska vara korrekt. Dock kan vi inte garantera att så alltid är fallet. Prisjakt tar inte ansvar för eventuella problem som informationen vi eller en återförsäljare presenterar kan orsaka för användaren.

De var inte så stora som jag trodde.

http://www.alexa.com/siteinfo/pricewatch.com ger
"Rank in United States 27,502" och "Global Rank 158,404"

http://www.alexa.com/siteinfo/prisjakt.nu
"Rank in Sweden 21" och "Global Rank 6,117"

vilket är imponerande av prisjakt. Det vill säga, om man nu tror på Alexa.com - man kanske skall akta sig för att dra några större slutsatser.

Det finns ingen anledning att förkasta en första observation, bara för att den a priori är osäker. Tack vare att det är många observationer här som dessutom tillsammans ger en rimlig bild tror jag på den. Det är inget lite dataset (det är över 100 observationer) och det stärker bilden av att Ryzen är på rätt väg, som en satsning på flertrådat. Men, som Yoshman förklarat flera ggr, det måste till mer också.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Delerium:

Senast 2006 presterade AMD:s processorer bättre än allt som Intel hade att erbjuda. De hade dessutom bättre energieffektivitet. Frågan är om det kommer bli så igen men det vore helt klart trevligt för konkurrensens skull.

http://www.anandtech.com/show/1920

Det testet är faktiskt väldigt intressant. Tänk om vi var någon månad från lansering av Pentium 4 EE, vilka resultat tror ni intel skulle råka "läcka"? Dessa naturligtvis

Dold text

Med bara dessa resultat, vilken slutsats skulle många dra om P4EE vs Athlon FX-60?

Vad var sanningen? Jo, Athlon FX-60 var i praktiken snabbare på i princip allt annat...

Kollar man priserna på de CPUer som är med i testet ovan, som på den tiden motsvarar någonstans mellan instegsmodellerna av E-serien och toppmodellerna av konsumentpropparna (om man sätter kapaciteten hos dessa CPUer i relation till samtida server CPUer).

Athlon FX-60: $1031
Athlon FX-56: $827
Pentium 4 Extreme Edtion: $999

Hade själv en AMD Athlon 64 X2 3800+ (kostade idiotiskt mycket att gå från 512 kB L2 cache till 1 MB givet boosten), den kostade ~3000:- vilket ändå kändes rätt "prisvärt" på den tiden för de lite snabbare modellerna.

Att CPUn var den enskilt klart dyraste komponenten var ju en självklarhet på den tiden, grafikkortet kostade ofta hälften av CPUn.

Vid lanseringen av FX-8150 var det inte snack om att matcha Intel, man var upp till x56 gånger snabbare

Dold text

Allt pekar ändå på att Zen kommer bli riktigt bra, men man måste ha i bakhuvudet att de enda officiella resultat vi har just nu kan mycket väl vara extrema cherry-picks. Med sådana kunde man visa att både P4 och Bulldozer rockade.

Skrivet av sAAb:

Det är tydligt att marknaden inte värderar enkeltrådade programs prestanda på Intels processorer lika högt som flertrådat:

Eller så är förklaringen mycket enklare än så: volymprodukter är alltid mycket mer prisvärda och de flesta som verkligen vet med sig att de har nytta av många CPU-kärnor använder ofta datorn i sitt yrke där prislapp är betydligt mindre kritiskt.

Och flera missar poängen jag försöker göra med vikten av enkeltrådprestanda. Menar inte att det inte är relevant mer fler än en eller två supersnabb kärn(a|or).

Min poängen är att man ska ställa SR5/7 och E-serien mot de modeller som idag har högst enkeltrådprestanda, vilket är de fyrkärninga modellerna.

Att det är de just fyrkärninga har både en ekonomiskt och minst två fysisk förklaringar.

Den ekonomiska är: om det skulle finnas betydligt billigare tvåkärninga modeller som klockade högre än någon annan modell skulle man tappa försäljning av mer lukrativa modeller. D.v.s. det är ekonomiskt korkat för Intel att göra detta i detta läge.

Fysisk 1: det verkar inte som det skulle går att klocka tvåkärniga modeller speciellt mycket högre än fyrkärniga, men vid sex och åtta kärnor ser det ut att falla av (något som kan ändras i framtiden naturligtvis)

Fysisk 2: Amdahls lag. Antag att 80 % av all kod i ett program kan dra fyll nytta av alla kärnor, d.v.s. p=0,80. Antag vidare att man kan klocka 20 % högre om man halverar antal CPU-kärnor. Antag vidare att SMT ger 25 % boost och finns i alla modeller

Den maximala prestandavinsten från en hypotetisk enkelkärnig CPU (som då har två CPU-trådar) blir då

1->2 kärnor: 35 %
2->4 kärnor: 20 %
4->8 kärnor: 7 %
8->16 kärnor: -3 %

D.v.s. problemet med många kärnor är just att man det i praktiken minska enkeltrådprestanda vilket även i ett fall där 80 % av koden kan dra full nytta av alla kärnor leder till en minskning av faktisk prestanda i detta exempel.

Tar man samma exempel men i stället antar att det går att klocka lika högt oavsett antal kärnor får man

1->2 kärnor: 62 %
2->4 kärnor: 44 %
4->8 kärnor: 29 %
8->16 kärnor: 17 %

Har får man aldrig en försämring, så är aldrig sämre med fler kärnor. Däremot blir den snabbt rätt liten effekt av att dubbla antalet kärnor (4->6 ger i detta exempel bara 17 %). Så i något läge blir det ändå inte prisvärt (om man nu har saker som ligger på p=0,80 vilket är ungefär det högsta värde på "p" som spel verkar ha, så här långt). Edit: och detta förutsätter förstås att GPU-delen inte är flaskhals!!!

Har själv funderar flera gånger på att köpa i7-6950X. Visst är den dyr, men är inte priset som får mig att avstå utan det faktum att för majoriteten av allt jag gör på datorn så presterar de snabbaste 4-kärniga modellerna bättre! Professionellt känns den inte heller speciellt relevant, där kan man lika gärna gå på serverplattformarna där det finns stöd för flera socklar och betydligt fler kärnor (finns fortfarande lägen när fler lägre klockade kärnor är bättre, rätt många sådan fall för servers faktiskt).

Naturligtvis finns möjligheten att AMD lyckas klocka SR7 riktigt högt. Vissa designbeslut gör att den designen är lättare att klocka högt än Core-serien (kolla in frekvenserna på POWER-serien som i t.ex. scheduler och uppdelning av heltal/flyttal liknar Zen).

Men realistiskt är ändå att man kan få till rejäla frekvenser hos SR3 (som är 4-kärnor med SMT om jag förstått rätt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skall köpa ny dator senare och jag är väldigt sugen på att köpa Zen. Mest bara för det är något helt nytt och jag vill testa och se om det är något.

Men nu uunder tiden har jag en 760K och som @Yoshman skrev innan om jag minns rätt är bulldozer mer lik en 4C8T än äkta 8 Core, Jag köper detta.

Men något som ganagat mycket på mig den senaste tiden är att min "760K Quad Core" aka dualcore har så usel prestanda i enkel trådat? när alla kärnor/trådar jobbar så skall den vara typ likvärdig med en gammal i3. vilket den verkar vara.

Men när bara en kärna nyttjas så anävnds inte alla resurser. jag vet att det är en dålig design. Men jag undrar om någon här vet varför det är på det viset?

Är det ett uselt cache system? eller vad kan vara den stora boven i att enkel tråds prestandan är kass? för när alla kärnor nyttjas är den ok om än strömtörstig.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Allt pekar ändå på att Zen kommer bli riktigt bra, men man måste ha i bakhuvudet att de enda officiella resultat vi har just nu kan mycket väl vara extrema cherry-picks. Med sådana kunde man visa att både P4 och Bulldozer rockade.

De värden jag använde i diagrammen kom från tre länkade källor. Tillgängligheten var det primära där. Single Cinebench R16 är inte så vanliga i tester så där fanns begränsningen för mitt diagram. Ingen cherry-pick mer än så från min sida. Men, det styrdes ju indirekt av AMD...

Skrivet av Yoshman:

Och flera missar poängen jag försöker göra med vikten av enkeltrådprestanda. Menar inte att det inte är relevant mer fler än en eller två supersnabb kärn(a|or).

Min poängen är att man ska ställa SR5/7 och E-serien mot de modeller som idag har högst enkeltrådprestanda, vilket är de fyrkärninga modellerna.

Att det är de just fyrkärninga har både en ekonomiskt och minst två fysisk förklaringar.

Den ekonomiska är: om det skulle finnas betydligt billigare tvåkärninga modeller som klockade högre än någon annan modell skulle man tappa försäljning av mer lukrativa modeller. D.v.s. det är ekonomiskt korkat för Intel att göra detta i detta läge.

i3-7350 är ju det mest typiska exemplet jag kan komma på. Fantastiska enkeltrådsprestanda till ett sjukt lågt pris, typ 170 dollar

Men, skulle du välja den framför något med fyra kärnor, bortsett från i7-7700K som faktiskt är än bättre i enkeltrådsprestanda? Poängen är att flerkärnigt behövs, vilket du ju också säger. Man kan ju göra saker under tiden något står och "tuggar" i bakgrunden, tex spela lite och dricka kaffe.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas givetvis på finfin enkletrådsprestanda, men även om Ryzen inte riktigt skulle nå Intels, kan det vara ett väldigt attraktivt köp ändå.

Vad tar man hellre för 2500kr, en fyrkärnig AMD med HT som har 90 % av Intels enkeltrådsprestande, eller en fyrkärnig Intel utan HT?

För mig är valet enkelt, jag väljer givetvis en åttakärnig AMD med HT, för 5 papp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas givetvis på finfin enkletrådsprestanda, men även om Ryzen inte riktigt skulle nå Intels, kan det vara ett väldigt attraktivt köp ändå.

Vad tar man hellre för 2500kr, en fyrkärnig AMD med HT som har 90 % av Intels enkeltrådsprestande, eller en fyrkärnig Intel utan HT?

För mig är valet enkelt, jag väljer givetvis en åttakärnig AMD med HT, för 5 papp.

Just i det scenariot håller jag med dig till fullo, men om det gäller 4C/8T VS 8C/16T så blir nog valet i så fall svårare för just gamers.
Det är inte alla som skulle kunna nyttja 8C/16T och om då Intels dito skulle prestera bättre clock for clock och kanske överklocka högre också, då blir det ett tufft val.

Men men, det ser ju preliminärt bra ut med IPC i multi-trådade benchmarks i alla fall... hoppas bara det översätts till bra spelresultat också

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Var har du sett att dessa så kallade "läkta" tester på Cinebench och Fritz Chess är falska och är photoshoppad E5-2660 CPU?

Dresdenboy's summering:

Citat:

Let's not put too much effort into decoding 2 rows of pixels. There could still be a smart 15 year old having fun keeping lots of forum users busy.

https://forums.anandtech.com/threads/summit-ridge-zen-benchma...

"Källan" med nu borttagna bilder:

http://tieba.baidu.com/p/4905933330

Citat:

This leak originated at a Chinese forum from Baidu and have since been deleted. I will not be posting these results as moderators at the original source confirmed this leak was fabricated. The results were gathered on an Intel Xeon E5-2660, with a spoofed ID to make it look like an AMD chip.

https://www.dvhardware.net/article65670.html

http://www.overclock.net/t/1617227/amd-new-horizon-zen-previe...

Rent spontant så säger CPU string att det skulle vara en E4 steppad processor. Vilket skämt med tanke på att AMD själva visade upp ES, och det finns ingen som har annat än ES att testa med heller.

Skrivet av Peking:

Stämmer det att de senaste läckorna är falska får i alla fall jag upp hoppet igen. Dumt att hoppas för mycket, men jag kan inte hålla mig

Troligtvis en 15 åring som extrapolerat resultat. Är man också desperat så kan man utgå från att resultaten skulle vara extrapolerat på en 3Ghz eller 3.4Ghz Zen vilket skulle vara ganska bra resultat helt plötsligt. Oavsett så kan man nog vänta desto högre resultat, och som sagt, CPU string i bilden säger E4, vilket är nonsens då jag skrev som ovan, att AMD själva använder ES vid sin presentation, samt ES är det enda som går ut till dom som testar och validerar system.

Skrivet av Yoshman:

Men tror du missar en sak total: AMD kan inte köra sin CPU i en frekvens de aldrig har testat, hur ska de veta att den alls är stabil i en ej testad frekvens? Om det bara handlade om tillräckligt kylning skulle alla CPUer kunna klockas lika långt.

Så exakt som Intel med Turbo Boost 3.0 har AMD nu valt att kunna köra på en högre frekvens än specificerad, även i AMDs fall lär ju orsaken vara att vissa kretsar når högre än andra och man vill pressa dem så långt som möjligt.

Den frekvens som står i specifikationen måste alla kretsar klara, d.v.s. den specificerade frekvensen för varje SKU är garanterad. Både AMD och Intel har nu lagt till en "feature" att man, på lite olika sätt rent tekniskt, har en högre men ej specificerad frekvens som beror på saker som den specifika kretsens kvalité, aktuellt TDP-utrymme m.m.

Eller tror du på fullaste allvar att XFR kommer tycka: wow vilken kylare den här liraren kör med, låt oss välja en frekvens som ligger en bra bit ifrån något som aldrig testas innan?

Maxfrekvensen må vara ospecificerad, men om inte AMD tänker dra på sig både stämningar och returer så kommer XFR aldrig köra på en högre frekvens än man verifierat fungerar. Så för varje specifik CPU finns en hård frekvensgräns, men denna frekvens kan variera mellan kretsar i samma SKU (och man lämnar den därför ospecificerad).

Detta är även exakt vad Nvidia gör i sina GPUer (AMD specificerar däremot en maxfrekvens, Nvidia har bara en ungefärlig genomsnittsfrekvens men inget max).

Jag tycker du säger emot dig själv här, och har fortfarande fel. Intel har per faktum en specificerat maxfrekvens på sin turbo. Turboboost 3.0 är endast ett tillägg till befintliga 8 kärniga processorer i 6-serien för att inte handikappa dom i enkeltrådade applikationer. 4.0Ghz garanteras också då specifikationen säger det.

Hur AMD's XFR fungerar vet vi inte ännu, men man kan ana att man gjort en mycket sofistikerad implementation med alla dess sensorer och hur ruggigt flexibel/clockgate'ad designen verkar vara. Man säger över 3.4Ghz basfrekvens på 95W TDP vilket också är ruskigt imponerande och långt mycket bättre än vad vi någonsin hade kunnat spekulera om. Vet vet hur mycket marginal dom dom har på sin binning?

• Vi vet ingenting hur bra bra senaste revisionen av LPP14 är och hur den nya designen skalar eller läcker på denna noden

• Vi vet inte hur XFR är specificerad och hur avancerat den är

• Vi vet att "taket" ska sättas beroende på vad för kylning du har

Den närmaste och fortfarande en befängd liknelse av AMD's XFR skulle vara hur boost fungerar i grafikkort där man mycket riktigt ser att boost påverkas dynamiskt av fler faktorer än en specificerat maxfrekvens.

Jag är färdig med just detta ämne tills mer information finns. Vill du ha sista ordet så kör på. Siffrorna från Intel's ARK kan du aldrig säga emot dock. Det fungerar exakt i praktiken som ARK påstår, varken mer eller mindre, utan mycket riktigt exakt enligt specifikationen som är en fast gräns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Just i det scenariot håller jag med dig till fullo, men om det gäller 4C/8T VS 8C/16T så blir nog valet i så fall svårare för just gamers.
Det är inte alla som skulle kunna nyttja 8C/16T och om då Intels dito skulle prestera bättre clock for clock och kanske överklocka högre också, då blir det ett tufft val.

Men men, det ser ju preliminärt bra ut med IPC i multi-trådade benchmarks i alla fall... hoppas bara det översätts till bra spelresultat också

Ökar man upplösningen från 1080p och uppår så minskar CPUn:s betydelse mer och mer. Där blir GPUn avgörande.

Här en bild från https://www.hardwareunboxed.com/radeon-geforce-gpus-team-up-a... visar att AMD FX-8350 visst fungerar för spel.

Vi kan vara säkra på att AMD Ryzen är mer än tillräcklig i 4k för nästan allt i dagsläget kanske även Total War Warhammer, Starcraft 2 och ARMA 3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Dresdenboy's summering:

https://forums.anandtech.com/threads/summit-ridge-zen-benchma...

"Källan" med nu borttagna bilder:

http://tieba.baidu.com/p/4905933330

https://www.dvhardware.net/article65670.html

http://www.overclock.net/t/1617227/amd-new-horizon-zen-previe...

Rent spontant så säger CPU string att det skulle vara en E4 steppad processor. Vilket skämt med tanke på att AMD själva visade upp ES, och det finns ingen som har annat än ES att testa med heller.

Troligtvis en 15 åring som extrapolerat resultat. Är man också desperat så kan man utgå från att resultaten skulle vara extrapolerat på en 3Ghz eller 3.4Ghz Zen vilket skulle vara ganska bra resultat helt plötsligt. Oavsett så kan man nog vänta desto högre resultat, och som sagt, CPU string i bilden säger E4, vilket är nonsens då jag skrev som ovan, att AMD själva använder ES vid sin presentation, samt ES är det enda som går ut till dom som testar och validerar system.

Tack!

Visa signatur