Regörning av chassi genom ett bad?

Permalänk
Medlem

Regörning av chassi genom ett bad?

Hejsan,

Är en extremt lat individ och läst på typ 9gag kommentarsfält (ingen bra källa därför ställer frågan här) att man droppa sitt chassi i ett bad för att få det rent. Detta gäller på bara chassi alltså inga komponenter och kommer inte använda tvål. Är det ok lösning? eller kommer mitt chassi att dö? Ifall detta fungerar hur länge ska jag vänta ungefär för att det ska torka?

ty for help

Språk fel
Permalänk

Bara du inte har fläkt samt fläktkontroller eller usb kontakter i. Vet ej med start knapp vänta dock i minst 2 dagar ställ ut den ute i balkong eller utanför huset för å få blåst på sig.

Permalänk
Skrivet av taquiyt:

Hejsan,

Är en extremt lat individ och läst på typ 9gag kommentarsfält (ingen bra källa därför ställer frågan här) att man droppa sitt chassi i ett bad för att få det rent. Detta gäller på bara chassi alltså inga komponenter och kommer inte använda tvål. Är det ok lösning? eller kommer mitt chassi att dö? Ifall detta fungerar hur länge ska jag vänta ungefär för att det ska torka?

ty for help

Finns det inget elektriskt i så lär det fungera, alternativt är att duscha av det. Hur lång tid det tar att torka beror på en mängd faktorer men inom ett dygn räcker nog såvida inte något vatten fastnar i små hålor.

Permalänk
Medlem

@trebrecks: tjo, tack för svaret. Är lite seg på morgonen så fattar inte helt vad du menar med att inte ha usb kontakter i. Har ingen fläktkontroll och fläktar kan kopplas bort men Front portar till chassi kan jag inte ta bort (har inte kunskapen). Om jag väljer att ha kvar fläktar och USB måste jag vänta längre då eller ?

thx again

Permalänk
Medlem

@Hoggaforfan: tack för svaret!, undrar dock ifall det skulle påverka portar vid framsidan av chassit samt fläktar? Vet ni något om det?

Tack igen!

Permalänk

@taquiyt: aha mena om du har front usb o nån kontakt till moderkortet som till hör chassi vet ej om det påverkar men vänta 3 dagar eller om de känns torrt så pröva. Om du har tillgång till kompressor o luftpistol använd de. Men om du var lat så vänta😂

Permalänk
Skrivet av taquiyt:

@Hoggaforfan: tack för svaret!, undrar dock ifall det skulle påverka portar vid framsidan av chassit samt fläktar? Vet ni något om det?

Tack igen!

Torka med trasa? Har något exploderat inne i chassit eller varför skulle de behöva bada?.....

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Avstängd

Om den är liten så kan du lägga den i diskmaskin och sen gå ut till tvättstugan och sen lägga in den i torkskåp.

Men det bästa vore ju ändå tryckluft om du inte har kan du köpa tryckluft bruk funka nästan lika bra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Alexi Estada: haha, tack för svaret!

Det är en blandning av att jag är lat och att jag har lite tråkigt

Permalänk
Medlem

@trebrecks: tack för hjälpen ska testa imorgon eller ikväll!

Permalänk
Medlem

@superegg: tackar för svaret!

Har ett midtower chassi så tyvärr funkae det inte för mig men gillar hur du tänker

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt ska man väll kunna ta hela datorn med alla komponenter, utom mekaniska hårddiskar, och doppa ner i ett bad. Bara man drar ur strömmen några timmar innan och låter datorn torka i två veckor efteråt?

Har inte ens tänkt tanken men skulle nog kunna gå. Det är vad man gör med en Permobil som hamnat i vattnet. Får stå och torka all elektronik i några veckor.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

"en lat individ". Är det inte lättare att bara ta en trasa och torka än att hålla på å tappa upp ett bad osv

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det är ju mycket lättare att duscha chassit. Sätt en fryspåse över kablarna och tejpa portarna i fronten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Plockar du bort allt elektriskt så är det bara att bada, du riskerar rost men troligen är plåten grundskyddad på nått sätt, även om det skulle vara en stållåda så är plåten belagd eller lackerad så den lär inte ta nån större skada av ett kortare bad.
El och elektronik är däremot nått helt annat att bada och kan du inte montera bort den så kan det bli permanenta skador om den inte är tätad, kontakter oxiderar och du kan få saltavlagringar och vatten sugs in på trånga ställen av kapillärkraften och kan vara mycket svårt att få ut igen.
Riktigt grova kontakter och kablar tål det rätt bra men klena kablar och ytmonterad elektronik gillar inte alls fukt.
Ska du bada lådan på ett säkert sätt se alltså till att det verkligen bara är lådan och att ingen elektronik typ fläktar och kontaktpaneler följer med i badandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Rent teoretiskt ska man väll kunna ta hela datorn med alla komponenter, utom mekaniska hårddiskar, och doppa ner i ett bad. Bara man drar ur strömmen några timmar innan och låter datorn torka i två veckor efteråt?

Har inte ens tänkt tanken men skulle nog kunna gå. Det är vad man gör med en Permobil som hamnat i vattnet. Får stå och torka all elektronik i några veckor.

Ja det hade fungerat. Jag har faktiskt jobbat med att tvätta kretskort, tog emot lite i början.

Permalänk
Avstängd

bada den ingen risk för rost så länge du använder sötvatten
men om du vill ha chassit rostigt bada den i saltvatten då

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem

Tjo, kommentarsfältet!

Gav chassit en kortare dusch får se hur resultatet blir!
Kommer nog vänta en vecka för att sedan testa så att allt fungerar!

Permalänk
Medlem

Ska'ru till att göra det blir det å se till så alla elektroniska komponenter är avlägsnade:
* Power/reset kablarna
* USB portar
* Eventuell fläktkontroll´
* LED belysning om sådant finns.....
.... Finns säkert fler grejor. Känns som onödigt mycket jobb, är chassit så smutsigt så ta och avlägsna alla komponenter, ta en våt trasa (svamp om nödvändigt) and get cracking.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Se till att torka chassit ordentligt. Annars kommer du få rostproblem.
Det finns många hörn och vrån i ett chassi, där fukt blir kvar och rost bildas.

Tänk också på att gängor och borrhål kan sakna färglager (första försvaret mot rost). Även om de gängades före lackering, då skruvar skavt bort färgen.

Det är ganska billig metall och rostskydd på chassin därför att de är tänkta att användas i skyddad hemmiljö.

Red: Vänta inte en vecka med att få det torrt, för då kan rosten redan ha bitit sig fast.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar behandla med lämpligt medel (beroende på miljö lådan vistats i) och sedan blåsa ur den med ljummet vatten från duschen. Blir oslagbart rent. Gjort så i många år, aldrig fått några problem (rost eller annat).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack till alla som gav ett svar!

Ifall ni är intresserad så klar nyss med mitt bygge och inget har kortslutit eller börjat brinna!
Så jag ser det som en stor vinst!

Permalänk

Grymt jobbat

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av taquiyt:

Tack till alla som gav ett svar!

Ifall ni är intresserad så klar nyss med mitt bygge och inget har kortslutit eller börjat brinna!
Så jag ser det som en stor vinst!

Still going strong?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Det verkar fungera ganska bra!

Har testat att byta hastigheten på fläktarna och inget verkar strula hittills. Har även hållit på med USB, power och reset knapparna, det verkar fungera.

Vet inte ifall jag ska rekommendera metoden, har väl haft lite tur haha

God Jul,

Taqui