Permalänk
Medlem

Nu har jag inte provat T14 utan bara haft T12 hemma ett dygn innan jag lämnade dem tillbaka.
Mycket trevligt högtalare i sig, ser riktigt bra ut också. Som datorhögtalare gillade jag dem dock inte mycket.
Det blev för kort avstånd mellan mig och högtalarna trots att jag har ett djupt skrivbord.
Flyttade man sig bakåt någon meter eller ställde dem i mitt vrum öppnade de upp sig och lät väldigt bra.
Sedan måste jag nog påstå att de hade ganska dålig effekttålighet. Behövde inte spela högt alls innan det blev portljud från basporten.
T14 borde klara det senare bättre då de iafall är specade till högre effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu har jag inte provat T14 utan bara haft T12 hemma ett dygn innan jag lämnade dem tillbaka.
Mycket trevligt högtalare i sig, ser riktigt bra ut också. Som datorhögtalare gillade jag dem dock inte mycket.
Det blev för kort avstånd mellan mig och högtalarna trots att jag har ett djupt skrivbord.
Flyttade man sig bakåt någon meter eller ställde dem i mitt vrum öppnade de upp sig och lät väldigt bra.
Sedan måste jag nog påstå att de hade ganska dålig effekttålighet. Behövde inte spela högt alls innan det blev portljud från basporten.
T14 borde klara det senare bättre då de iafall är specade till högre effekt.

Har spelat så högt man kan tänkas önska och T14 hanterar det fint faktiskt, inga distorsioner i ljudet. Tycker det skulle vara riktigt dåligt annars med tanke på att förstärkaren är inbyggd, den borde vara anpassad så att den inte kan levererar något som ger distat ljud.

Spelade ganska högt på Klipsch R15PM också och de distade aldrig häller.

Jag har ett helt vanligt IKEA bord och där ser det ut såhär :

http://i.imgur.com/tjjHFLA.jpg

Skulle säga att jag har iallafall 1.5 m från varje högtalare. Jag skulle personligen säga att T14 passar väldigt bra i nearfield, särskilt jämfört med klipsch R15PM som inte alls fungerade.

När det gäller T12 så kan jag inte säga något då jag inte lyssnat på dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan förtydliga att jag främst skulle ha mina till TV/film, T14 var inte alls dåliga, men tyckte att jag kan lägga 1990kr på något annat då de inte var bättre än det jag har i dag. Är något enklare Philips system jag har, vet dock inte beteckningen ca4år sedan jag köpte det på en mellandagsrea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har spelat så högt man kan tänkas önska och T14 hanterar det fint faktiskt, inga distorsioner i ljudet. Tycker det skulle vara riktigt dåligt annars med tanke på att förstärkaren är inbyggd, den borde vara anpassad så att den inte kan levererar något som ger distat ljud.

Spelade ganska högt på Klipsch R15PM också och de distade aldrig häller.

Jag har ett helt vanligt IKEA bord och där ser det ut såhär :

Skulle säga att jag har iallafall 1.5 m från varje högtalare. Jag skulle personligen säga att T14 passar väldigt bra i nearfield, särskilt jämfört med klipsch R15PM som inte alls fungerade.

När det gäller T12 så kan jag inte säga något då jag inte lyssnat på dem.

Jag märkte ifall en väldigt skillnad bara genom att flytta mig bakåt någon meter. Då började musiken flyta ut och låta som den kom ifrån rummet och inte från högtalarna, har svårt att tänka mig att T14 vs T12 är någon större skillnad på där.
Portljudet borde dock som sagt kunna vara ganska stor skillnad mellan T12 och T14.

Vill dock tillägga att 1900k är ett MÅSTE köp. Riktigt bra pris.
Ja köpte faktiskt 2st par till lite av mina släktingar. Dessa kom igår så jag har inte hunnit att montera upp de åt dem ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbilander:

Även jag fastnade för dessa för en tid sedan. Utseendet, fjärren och anslutningsmöjligheterna. Fick hem dom för ett par dagar sedan, och tycker att dom låter bra. Oklart om jag verkligen skulle vilja pröjsa ordinarie pris dock.. Men för 2000kr så är jag nöjd än så länge. Någon närmare recension väntar jag med tills dess att jag har gett dom chansen till några fler timmars lyssnande/inspelning. Använder dom som datorhögtalare.

Hade nästan precis köpt Harman Kardon Soundsticks 3, och för priset jag fick ge (1000kr) så låter dom riktigt bra, åtminstone som datorhögtalare. Tycker nog att exempelvis vissa detaljer och röster kommer fram bättre ur dessa än ur T14. Men dom är dock väldigt riktade i sin ljudbild, så man får vara noga med placering och vinkling.

Och återigen så kommer jag ge T14 några timmar till, innan jag bestämmer mig för vart dom hamnar. Har planer på att testa att använda dom som TV-högtalare också, eller så kanske dom får ersätta min Harman GO + Play 2016.

https://c4.staticflickr.com/1/567/31179598723_d158f9c4d7_h.jpg

Har du bestämt dig? Hört någon skillnad från första intrycket?

Permalänk
Medlem

Köpte ett par av dessa i dagarna, åt min dotter till hennes "tonårsrum" och kan dela lite tankar;

Plus
+Design, är bra finish och ser onekligen snygga och välbyggda ut
+Har Bluetooth som var det huvudsakliga skälet att jag köpte dessa då hon har en BT-kapabel vinylspelare, riktigt smidigt att placera och koppla ihop.
+Ingår kabel till andra högtalaren och en Line-in kabel (3,5mm) ( nej, det ingår faktiskt inte alltid i andra paket konstigt nog)
+extremt högklassig fjärrkontroll, helt i metall, min 20.000kr TV har en sämre designad...
+Går även att ladda telefonen via USB.
+Bra tryck och helt OK ljud för 1990kr, som instegshifi för lyssning på redan komprimerade ljudkällor som Spotify via Bluetooth funkar det mycket bra och låter mycket bättre än mindre Bluetooth högtalare. Basen är lite diffus ( inte direkt burkig men något grötig och trög) och diskanten kan vara lite vass, men det går att justera båda så man kan hitta en acceptabel nivå. Som ljudsystem till Mobil, dator, TV eller enklare vinyl låter det riktigt bra.

Minus
-Priset, om man köpt dessa för 3990kr så finns det bättre lösningar. En vanlig hifistärkare med bättre begagnade "riktiga" hifi högtalare låter såklart mycket bättre. Men då får man också avstå en hel del av fördelarna med ett litet, lättplacerat och lättanvänt funktionellt system

Slutsats
För Reapriset så var de ett klockrent köp, funderar faktiskt på att köpa ett par till åt min andra dotter

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Köpte ett par av dessa i dagarna, åt min dotter till hennes "tonårsrum" och kan dela lite tankar;

Plus
+Design, är bra finish och ser onekligen snygga och välbyggda ut
+Har Bluetooth som var det huvudsakliga skälet att jag köpte dessa då hon har en BT-kapabel vinylspelare, riktigt smidigt att placera och koppla ihop.
+Ingår kabel till andra högtalaren och en Line-in kabel (3,5mm) ( nej, det ingår faktiskt inte alltid i andra paket konstigt nog)
+extremt högklassig fjärrkontroll, helt i metall, min 20.000kr TV har en sämre designad...
+Går även att ladda telefonen via USB.
+Bra tryck och helt OK ljud för 1990kr, som instegshifi för lyssning på redan komprimerade ljudkällor som Spotify via Bluetooth funkar det mycket bra och låter mycket bättre än mindre Bluetooth högtalare. Basen är lite diffus ( inte direkt burkig men något grötig och trög) och diskanten kan vara lite vass, men det går att justera båda så man kan hitta en acceptabel nivå. Som ljudsystem till Mobil, dator, TV eller enklare vinyl låter det riktigt bra.

Minus
-Priset, om man köpt dessa för 3990kr så finns det bättre lösningar. En vanlig hifistärkare med bättre begagnade "riktiga" hifi högtalare låter såklart mycket bättre. Men då får man också avstå en hel del av fördelarna med ett litet, lättplacerat och lättanvänt funktionellt system

Slutsats
För Reapriset så var de ett klockrent köp, funderar faktiskt på att köpa ett par till åt min andra dotter

Du säger att priset på 3990 är på tok för dyrt. Har du förslag på något bättre som är nytt och inte beg? Känns ju inte riktigt relevant att jämföra med beg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon:
De är dock på rea ganska ofta så detå är värt att bevaka då de sänkt flera gånger om ret och då är det ett bra pris.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du säger att priset på 3990 är på tok för dyrt. Har du förslag på något bättre som är nytt och inte beg? Känns ju inte riktigt relevant att jämföra med beg.

Nja , lite missförstånd där , jag var nog lite otydlig. Priset är inte "på tok för dyrt", det skrev jag inte. Det jag menar är att om man är beredd att lägga ner 4000+ så tycker jag ljudet är lite för dåligt. Då är det bättre att köpa en mindre separat förstärkare och ett par begagnade (eller nya mindre) riktiga Hifi högtalare, med några år på nacken. Om man har plats brist så är det en bra anläggning, men jag skulle nog personligen lägga 4000kr på en Bose enkelhögtalare då.

Permalänk

@orrebus: Har ärligt talat inte haft mycket tid att lyssna på dom. Men är nog beredd att hålla med tidigare talare angående att dom hamnar lite för nära om man tänkt ha dom vid datorn sittandes knappt 50cm ifrån. Provade dom i vardagsrummet, och där låter dom betydligt bättre, men tyckte inte att dom räckte till för exempelvis film och sånt, så mina gamla Audio Pro Ego-frontar fick stå kvar. Ska dock tillägga att det är bra tryck i dom frontarna, men då snackar vi ju golvhögtalare med dubbelt så många baselement.

En del av mig vill lämna tillbaka dom, då dom ursprungligen var tänkta att ersätta mina (också nyinköpta) Soundsticks 3 vid datorn, men jag kan inte då dom är alldeles för snygga, praktiska med bluetooth och alla inkopplingsmöjligheter, och för att jag tror att dom kommer att låta ännu bättre framöver. Dom låter redan BRA, det råder inga tvivel, men dom är ganska basglada, utan att vara extremt överdrivna. Kul att lyssna på, tycker jag personligen.

Jag hör till sorten som är ljudkräsen, men har inga problem med lätt bastunga högtalare/hörlurar, då man rycks med i musiken på ett annat sätt, och tycker det blir roligare att lyssna!

Tror inte du hittar bättre för 2000 kr iallafall

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 24GB DDR4 2666mhz | Asus 1080 Ti 11GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem

Slog till på Audio pro subben också för 2000 kr, tänkte se om högtalarna presterar än bättre med nedsatt bas, kanske kommer mellanregistert fram bättre. De e ju annars ganska bastunga och jag håller med om att de kan bli lite mullriga.

Ang priset så kan man alltid få mer prisvärt ljud för pengarna begagnat. Men om man ska köpa nytt och ha det kopplat till datorn vad kan man få för 4000-5000 kr som klassas som bättre.?

Jag tycker personligen att just diskanten låter oklar I standard inställning även när man skruvar upp tribal på högtalaren. Så jag har justerat upp denna sektion i eq vilket gjorde susen för mig. Jag vet att någon här ansåg att den var på gränsen till vass vilket högst troligt beror på smak eller möjligen större skillnad i ljudkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Neon:

Håller med dig om att mellanregistret är lite svagt hos Audio Pro, har ett par äldre stora klossar med tre element och 25 liter låda och även dessa är lite veka i emllanregistret. Men jag har gillat att både bas och diskant är relativt distinkta och naturliga, basen inte så stötig och distanten inte så vass. Men som någon annan skrev i tråden så är jag inte heller så inne på att det måste vara aktiva högtalare, hade jag haft föruättningarna och orken att koppla ihop TV/dator/platta/telefon med ett mer tradionellt ljudsystem med HIFI-högtalare hade jag nog valt det. Skulle nog ha blivit avsevärt mycket bättre ljud för pengarna. Men för reapriset på dessa och en enkel plugg-n-play-lösning får de duga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cricke10:

@Jimmy:

Men som någon annan skrev i tråden så är jag inte heller så inne på att det måste vara aktiva högtalare, hade jag haft föruättningarna och orken att koppla ihop TV/dator/platta/telefon med ett mer tradionellt ljudsystem med HIFI-högtalare hade jag nog valt det. Skulle nog ha blivit avsevärt mycket bättre ljud för pengarna. Men för reapriset på dessa och en enkel plugg-n-play-lösning får de duga!

Självklart, min 45 000 kr anläggning spelar såklart ljusår bättre men så tar den också mycket större plats. Frågan är dock, vilket annat komplett system (förstärkare och högtalare) från butik spelar avsevärt bättre på liknande footprint? Jag frågar efter som jag kanske missat något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man nu ska ha ett par högtalare vid datorn så finns det ju hur mycket som helst som är bättre än dessa för 4k. Ett par studiomonitorer lär klå dessa på alla punkter, utom inkopplingsmöjligheter, men sitter man vid datorn så finns inte det behovet kan tyckas. Ett par Yamaha HS7 får man ju för ca 3300kr. HS8 för ca 4500kr, och då klarar man sig bra utan sub. Även för ca 2k hittar man monitorer som lär bräcka dessa ljudmässigt.

Styrkan hos T14 är ju att de är lättplacerade och har många inkopplingsmöjligheter. Jag ser användandet till sovrum, kök, garage, sommarstugor och liknande, då är det ju riktigt smidigt.
Vardagsrum har ju de flesta plats för lite mer grejer, och det behöver inte vara så jäkla stort idag. Smidig förstärkare i tv-bänken för 2k och ett par stativare för 2k så har man säkert en anläggning med airplay, spotify connect osv osv med mycket bättre ljud än T14. Eller?

Permalänk
Medlem

Kopplade in T14 hos min svärmor igår.
Skulle säga att de är ungefär samma som de jag själv tidigare provat.
De passar sjukt bra in i vardagsrummet och spelar väldigt öppet. De behöver helt enkelt lite avstånd mellan högtalare och lyssnare för att de skall öppna upp sig.
Ljudet är helt okey även om diskant/mellanregister kändes lite grötigt.
Är helt och hållet beredd på att hålla med @Fetskaft att till datorn finns det garanterat bättre produkter för pengarna. 2k är fortfarande är måste köp för dessa pjäser men jag tycker inte de passar speciellt bra till att ha så nära lyssnaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Om man nu ska ha ett par högtalare vid datorn så finns det ju hur mycket som helst som är bättre än dessa för 4k. Ett par studiomonitorer lär klå dessa på alla punkter, utom inkopplingsmöjligheter, men sitter man vid datorn så finns inte det behovet kan tyckas. Ett par Yamaha HS7 får man ju för ca 3300kr. HS8 för ca 4500kr, och då klarar man sig bra utan sub. Även för ca 2k hittar man monitorer som lär bräcka dessa ljudmässigt.

Styrkan hos T14 är ju att de är lättplacerade och har många inkopplingsmöjligheter. Jag ser användandet till sovrum, kök, garage, sommarstugor och liknande, då är det ju riktigt smidigt.
Vardagsrum har ju de flesta plats för lite mer grejer, och det behöver inte vara så jäkla stort idag. Smidig förstärkare i tv-bänken för 2k och ett par stativare för 2k så har man säkert en anläggning med airplay, spotify connect osv osv med mycket bättre ljud än T14. Eller?

Yamaha HS serien anses vara bland de bättre monitorer för att göra musik så självklar har jag lyssnat på dem. HS8(ca 5400 kr) var de enda som vi tyckte levererade rimlig bas och då är det ändå inte i närheten av vad Audio Pro T14 ger. De mindre modellerna var minst sagt tråkiga att lyssna på.

Mått
Yamaha HS8 : 250 × 390 × 334 mm
Audio Pro T14 : 150 × 220 × 195 mm

Studio monitorer är tänkta att användas vid musikproduktion vilket sätter en hel del krav på dem, ett av dem är dock inte att leverera ett underhållande ljud utan snarare ett "naturligt" och "balanserat"(vad det nu innebär) ljud som tar fram detaljer som annars är svåra att höra.

Jag har även lyssnat på Genelec 8020(ca 6500 kr) och här var det tydligen viktigt att man skulle köra med bättre ljud kort vilket gav ett slutpris på närmare 10 000 kr. Visst låter högtalarna bra men de är återigen gjorde för musikproduktion vilket levererar enligt mig ett ganska tråkigt ljud. Som vanligt med studio monitorer av denna storlek så levererar de blygsam bas, till dator hade jag helt klart behövt en sub.

Nu låter det kanske som att jag kräver enorm bas men i själva verket kan jag tycka att Audio Pro levererar lite väl mycket bas för musiklyssning. Däremot för spel vill man ha mer eller mindre film ljud och då behöver man oftast en sub, i Audio Pro T14 fall så förstår jag dock de som anser att basen där räcker för dem.

Ljudkvalité är som vanligt en smaksak men min erfarenhet av studio monitorer såhär långt är att de levererar klart och rikt ljud men ganska tråkigt att lyssna på i längden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Yamha HS serien anses vara bland de bättre monitorer för att göra musik så självklar har jag lyssnat på dem. HS8(ca 5400 kr) var de enda som vi tyckte levererade rimlig bas och då är det ändå inte i närheten av vad Audio Pro T14 ger. De mindre modellerna var minst sagt tråkiga att lyssna på.

Studio monitorer är tänkta att användas vid musikproduktion vilket sätter en hel del krav på dem, ett av dem är dock inte att leverera ett underhållande ljud utan snarare ett "naturligt" och "balanserat"(vad det nu innebär) ljud som tar fram detaljer som annars är svåra att höra.

Jag har även lyssnat på Genelec 8020(ca 6500 kr) och här var det tydligen viktigt att man skulle köra med bättre ljud kort vilket gav ett slutpris på över 10 000 kr. Visst låter högtalarna bra men de är återigen gjorde för musikproduktion vilket levererar enligt mig ett ganska tråkigt ljud. Som vanligt med studio monitorer av denna storlek så levererar de blygsam bas, till dator hade jag helt klart behövt en sub.

Nu låter det kanske som att jag kräver enorm bas men i själva verket kan jag tycka att Audio Pro levererar lite väl mycket bas för musiklyssning. Däremot för spel vill man ha mer eller mindre film ljud och då behöver man oftast en sub, i Audio Pro T14 fall så förstår jag dock de som anser att basen där räcker för dem.

Ljudkvalité är som vanligt en smaksak men min erfarenhet av studio monitorer såhär långt är att de levererar klart och rikt ljud men ganska tråkigt att lyssna på i längden.

5400kr för HS8 låter dyrt. Finns för 2300kr / st på flera ställen.
Om T14 med sitt 4,5" element kan leverera mer bas än HS8 så är det ett mirakel. Den kan säkert låta basig men knappast leverera BRA och korrekt bas. Jag håller på med musikproduktion, hobbynivå visserligen, och har lyssnat på en hel del monitorer. De ska återge musiken neutralt som du säger men ändå låter inga monitorer likadant, utan de färgar ljudet på något sätt.

Vi är alla olika och uppfattar bra ljud olika. För mig är det mer viktigt med korrekt bas än överdriven bas. Små element som försöker spela låga frekvenser blir aldrig bra, det säger sig självt.

Ljud är svårt och väldigt personligt så vi behöver inte vara överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

5400kr för HS8 låter dyrt. Finns för 2300kr / st på flera ställen.
Om T14 med sitt 4,5" element kan leverera mer bas än HS8 så är det ett mirakel. Den kan säkert låta basig men knappast leverera BRA och korrekt bas. Jag håller på med musikproduktion, hobbynivå visserligen, och har lyssnat på en hel del monitorer. De ska återge musiken neutralt som du säger men ändå låter inga monitorer likadant, utan de färgar ljudet på något sätt.

Vi är alla olika och uppfattar bra ljud olika. För mig är det mer viktigt med korrekt bas än överdriven bas. Små element som försöker spela låga frekvenser blir aldrig bra, det säger sig självt.

Ljud är svårt och väldigt personligt så vi behöver inte vara överens.

Jag har inte kollat på nätet vad de kostade, var i butik och provlyssnade dem

Efter att ha lyssnat på Klipsch R15PM så vet jag att storleken på baselementet anger nödvändigtvis inte hur mycket bas de kan leverera. Antar att elementet, fördelningsfilter i samarbete med kabinettet är den avgörande faktorn.

Audio Pro T14 levererar dock tokigt mycket bas för att vara så små, de e så att man kan få för sig att det faktiskt sitter extra woofer i lådorna Som tur är så kan man skruva ner basen ganska mycket och få en mer kontrollerad återgivning(om man nu föredrar det). Min förhoppning är att tillhörande subb kan ge en mer kontrollerad och djup bas. Men jag vet också att sub för musik är svårt, oftast måste man upp i större summor, har ex en Velodyne SPL-1000 till Monitor Audio RX8orna och den hänger med bra. Till datorn vill jag dock ha något mindre och billigare

Både Yamaha HS8 och Klipsch R15PM leverar klart mindre bas än vad Audio Pro T14 gör, sen är det fullt möjligt att vissa föredrar den ena basen framför den andra.

Ska ett musikstycke låta precis som det gjordes när det producerades så måste man sitta med exakt samma prylar vilket i längden är omöjligt. Därför är det generellt bättre att välja högtalare och förstärkare som passar ens smak.

Du har helt rätt, som även jag sagt tidigare så är bra ljud en smak sak, ett ljud som en anser klart kan en annan tycka innestängt.

Så här långt har jag iallafall inte provat något som ligger runt 4000 kr med liknande footprint som slår Audio Pro T14 enligt mina öron. Är dock öppen för förslag som man kan köpa hem och provlyssna =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser att man kan få tag i dom för 1999:- fortfarande, spelar de tillräckligt bra för att få en trevlig ljud-upplevselse vid filmtittande om man också kompletterar med en sub?

Kommer användas i normalstort vardagsrum, kör nu med ett gammalt logitech 5.1 (men kör 3.1) är inte så imponerad av ljudet med detta system speciellt låter det tråkigt till musik/podcastlyssning, saknar möjlighet att strömma från mobilen också.

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig, beställde ett nytt par och skickade det gamla systemet på tippen. Blir snyggare/trådlös anslutning för musik samt bättre ljud för musik. Samt att jag slipper jag subben som gamla systemet hade.

Tyckte de fungerade bra till TV/Film första vändan de var hemma (köpte ett par som jag lämnade tillbaks men ångrade mig, så väntar på ytterligare ett par). Testa de och se vad du tycker, Elgiganten har ju öppet köp i 30dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Ser att man kan få tag i dom för 1999:- fortfarande, spelar de tillräckligt bra för att få en trevlig ljud-upplevselse vid filmtittande om man också kompletterar med en sub?

Kommer användas i normalstort vardagsrum, kör nu med ett gammalt logitech 5.1 (men kör 3.1) är inte så imponerad av ljudet med detta system speciellt låter det tråkigt till musik/podcastlyssning, saknar möjlighet att strömma från mobilen också.

Jag bytade ut mitt Logitech Z-5500 och ljudkvalitén är helt klart högre på Audio Pro T14 enligt oss. De har dock som sagt ingen baslåda så självklart blir det inte fullt så effektfullt.

Den subben jag beställt kommer inte förrns mitten av nästa månad så där kan jag inte säga mycket än men personligen skulle dessa högtalare inte räcka för TV enligt mig, iallafall inte utan en sub. Men återigen är det en ren smaksak och det beror också på vad man jämför med, det är ju klart bättre än TV ljudet oavsätt

Visa signatur

Permalänk

Var och hämtade mina T14 för någon timme sen! Hittills, så är jag nöjd, har inte mixtrat så mycket med dom förutom att höja lite på treble! Beställde dessa + AudioPro Addon Sub ifrån Elgiganten i söndags, fick hem högtalarna idag som sagt men baslådan var inte i lager återigen förrän 4e feb så den kommer sen! Valde att köpa till baslådan för att man brukar ändå lyssna på lite annan "krävande" musik!
Men för priset, så är jag mycket nöjd, ser riktigt schysta ut, rent ljud och trevligt med blåtand osv. Innan hade jag Logitech Z-2300 som jag haft i säkert 10 år!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem Audio Pro Addon subben och det är helt klart en fin pjäs! Den ger mer än nog med bas och den känns som att det hänger med hyfsat. Självklart inte närheten av den Velodyne subben jag har men ändå tillräckligt.

Hade jag haft dessa högtalare till TVn så hade denna sub(eller liknande) varit ett måste! Det höjer helt klart känslan en hel del. För musik ger det såklart lite med men där kan det lätt bli för mycket också. Jag har inte testat den för spel än men jag misstänker att det lär ge en hel del effekt där.

Enda problemet är att på låg nivå så är den ganska diskret medan på hög nivå så ger den lite väl mycket. Jag hade föredraget kurvan som Sonos kör, d.v.s mer bas vid lägre volym och sen plana ut den något när man ökar volymen. Men jag är medveten att Sonos är unik med detta och det är inte alla som gillar det

Kan jag rekomendera subben? Absolut, det ger en extra lyx till ljudet men jag håller fortfarande med om att det inte är nödvändigt, detta gäller såklart inte TVn

Visa signatur

Permalänk

@Neon: Alltid bra att veta hur den subben är, väntar själv på den så! Till majoriteten av den sorts musik jag lyssnar på så kommer nog basen att leverera det sista jag är ute efter! Men en än gång, väldigt nöjd med dessa högtalare, väldigt bra ljud och kvalitén känns kanon, kontrollen väger såpass mycket att den kan användas som vapen!

Dock en fråga, det går att koppla dessa högtalare via optisk istället va? Hur stor blir skillnaden ifrån 3,5mm som jag kör idag? Har det inkopplat direkt in i moderkortet å vad jag sett så har mitt mb även uttag för optiskt!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Någon som har mätt den exakta bredden på dessa skönheter? är dom exakt 15cm eller något mindre?
Orsaken till frågan är att utrymmet i min tv-bänk är exakt 15cm. Det skulle vara riktigt nice om man kunde få plats med dessa i bänken. Det skulle alltså funka om dom är 149mm.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Verkar märkligt att en sub lågnivå inte skulle vara linjär när man höjer den. Aldrig märkt det tidigare.

Permalänk

@smkr: Kollade nyss och dom är nog ganska så exakt 15cm breda! Kanske 0,5mm mindre men det klarar inte mina ögon av att se!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

Dock en fråga, det går att koppla dessa högtalare via optisk istället va?

Ja, det finns optisk in.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Markus1987:
ok tack för att du kollade

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

kontrollen väger såpass mycket att den kan användas som vapen!

De e en imponerande fjärrkontroll men jag har egentligen ingen användning för den vid datorn merän möjligen ställa in ljudet. Istället har jag ställt in så att både högtalare och sub startar automatiskt när det kommer ljud och det fungerar bra. Man hade velat att dioden släktes när de slaget ifrån förstärkaren men man kan inte få allt.

Skrivet av Markus1987:

Dock en fråga, det går att koppla dessa högtalare via optisk istället va? Hur stor blir skillnaden ifrån 3,5mm som jag kör idag? Har det inkopplat direkt in i moderkortet å vad jag sett så har mitt mb även uttag för optiskt!

Ingen aning om det är någon större skillnad men har du möjlighet till optiskt så varför inte

Visa signatur