Permalänk
Medlem

@Badministrator: haha min vän du har varit underbar. Tack för din tid.

Permalänk

@BT44: Det är lugnt. Det är ju det forum är till för.

Och kan jag förhindra att någon stackare ger upp i vanmakt och går och blir lurad av tex felgiganten så är min tid väl spenderad.

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Hej, är kass som fan på datorer så slänger bara ut frågan...
Är det bland det bästa man kan få för pengen +-1k??
Mvh

Permalänk
Skrivet av altec:

Hej, är kass som fan på datorer så slänger bara ut frågan...
Är det bland det bästa man kan få för pengen +-1k??
Mvh

Jag tycker det ser riktigt bra ut, men å andra sidan kan jag inte mycket om bärbara, aldrig haft en och kommer aldrig köpa en.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Gaming-laptop

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/251209-a...

Acer E5-575G-5320 15.6" FHD i5-7200U / 16GB / 1TB HD+ 96GB SSD / GTX 950M 2GB / Win 10

Vad tror ni om denna? ska användas främst till spel (Tibia osv), film och pluggande. Söker för runt 6000-9000kr men är osäker på grafikkort och rent allmänt hur värd datorn är i förhållande till priset.

i jämförelse med t.ex. denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/231555-a...

Asus GL552VW 15,6" FHD i5-6300HQ / 8GB / 1TB HDD / GTX960M 2GB / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av phillan92:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/251209-a...

Acer E5-575G-5320 15.6" FHD i5-7200U / 16GB / 1TB HD+ 96GB SSD / GTX 950M 2GB / Win 10

Vad tror ni om denna? ska användas främst till spel (Tibia osv), film och pluggande. Söker för runt 6000-9000kr men är osäker på grafikkort och rent allmänt hur värd datorn är i förhållande till priset.

i jämförelse med t.ex. denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/231555-a...

Asus GL552VW 15,6" FHD i5-6300HQ / 8GB / 1TB HDD / GTX960M 2GB / Win 10

Skulle gått för Asus:en. Även om Acer:n kommer med nyare processor och mer RAM så har Asus:en lite bättre grafikkort.
Om du hade lite mer pengar att lägga så hade jag kollat lite på denna MSI för ca 9500 kr, eller 8400 som "fyndvara" på Webhallen (alltså öppnad/använd men lämnats tillbaka).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Söker också en bärbar för spel med 15 tum skärm. Är tyvärr inte alls insatt på tekniska egenskaper. T ex vilka egenskaper som är specifika för speldator som inte är nödvändiga på en normal bärbar dator?

Vad tror ni om denna? eller finns det bättre?
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/List.aspx?sel=NTB&ctrl=...
Här är ju en lista på alla för "gaming" hur ska man kunna sortera preferenser vad gäller prestandan? är det grafikkortet som är mest avgörande? Jag har sorterat på "mest sålda" och antar att det är ett bra kriterium?
http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/barbara_datore...

Permalänk
Skrivet av calinou:

Söker också en bärbar för spel med 15 tum skärm. Är tyvärr inte alls insatt på tekniska egenskaper. T ex vilka egenskaper som är specifika för speldator som inte är nödvändiga på en normal bärbar dator?

Vad tror ni om denna? eller finns det bättre?
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/List.aspx?sel=NTB&ctrl=...
Här är ju en lista på alla för "gaming" hur ska man kunna sortera preferenser vad gäller prestandan? är det grafikkortet som är mest avgörande? Jag har sorterat på "mest sålda" och antar att det är ett bra kriterium?
http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/barbara_datore...

Nja, "mest sålda" verkar inte vara så mycket att gå efter... bättre då att sortera på skärmstorleken, och sen titta på vilka komponenter som varje enskild dator innehåller. Och därefter välja en som passar för spel.

Den här t ex borde funka hyfsat ifall det inte är några väldigt tungdrivna och krävande spel som du håller på med.

Eller den här kanske, ifall du gillar MSI mer än Asus.

MSI:n är ju ett par tusen billigare än Asusen, men då sitter det bara en vanlig mekanisk hårddisk i den, ingen SSD, och den har inte bakbelyst tangentbord heller, om det är nåt som du gärna vill ha.

Permalänk
Medlem

@Susanne800: Stor tack för tipset på datorer som skulle kunna passa bland all utbud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Söker också en bärbar för spel med 15 tum skärm. Är tyvärr inte alls insatt på tekniska egenskaper. T ex vilka egenskaper som är specifika för speldator som inte är nödvändiga på en normal bärbar dator?

Vad tror ni om denna? eller finns det bättre?
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/List.aspx?sel=NTB&ctrl=...
Här är ju en lista på alla för "gaming" hur ska man kunna sortera preferenser vad gäller prestandan? är det grafikkortet som är mest avgörande? Jag har sorterat på "mest sålda" och antar att det är ett bra kriterium?
http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/barbara_datore...

Som så ofta är den viktigaste frågan....vad får det kosta? Och ja, något förenklat är Grafikkortet det viktigaste.

Permalänk
Medlem

@improwise: Det får kosta max 10 000 kr.

Permalänk

Lånar tråden lite. Jag söker en gaminglaptop för Max 25 tusen, kollat mycket på alienware och jämfört med Msi och asus (har Msi nu) jag har alltid varit intresserad/velat ha alienware men vet inte om dom är bra med sin kylning, skärm o kvalité. Räknat ut att med prestandan man får i alienware med vanlig 1080p skärm dock 6820 i7 processorn överklockad 4,1 ghz 1070 8gb låter ju jädrans bra. Även kollat PC konsulten. Men gillar inte designen riktigt. Motsvarande Msi o asus med 6820 i7 processorn kostar 25-26 dock får man med ssd, tänkte ev sätta i det senare i alienware laptopen. Vad tror ni har ni bättre förslag eller avråda från ngt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Lånar tråden lite. Jag söker en gaminglaptop för Max 25 tusen, kollat mycket på alienware och jämfört med Msi och asus (har Msi nu) jag har alltid varit intresserad/velat ha alienware men vet inte om dom är bra med sin kylning, skärm o kvalité. Räknat ut att med prestandan man får i alienware med vanlig 1080p skärm dock 6820 i7 processorn överklockad 4,1 ghz 1070 8gb låter ju jädrans bra. Även kollat PC konsulten. Men gillar inte designen riktigt. Motsvarande Msi o asus med 6820 i7 processorn kostar 25-26 dock får man med ssd, tänkte ev sätta i det senare i alienware laptopen. Vad tror ni har ni bättre förslag eller avråda från ngt

Skickades från m.sweclockers.com

Nu när Alienware äntligen verkar fixat flera brister i tillverkningen så kan det nog vara ett bra köp om man får ett bra pris. Men undvika 120 hz QHD skärmen som är riktigt dålig (precis som hos övriga tillverkare som har samma panel) om du inte verkligen vill spela på inbyggda skärmen och verkligen vill ha GSync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Lånar tråden lite. Jag söker en gaminglaptop för Max 25 tusen, kollat mycket på alienware och jämfört med Msi och asus (har Msi nu) jag har alltid varit intresserad/velat ha alienware men vet inte om dom är bra med sin kylning, skärm o kvalité. Räknat ut att med prestandan man får i alienware med vanlig 1080p skärm dock 6820 i7 processorn överklockad 4,1 ghz 1070 8gb låter ju jädrans bra. Även kollat PC konsulten. Men gillar inte designen riktigt. Motsvarande Msi o asus med 6820 i7 processorn kostar 25-26 dock får man med ssd, tänkte ev sätta i det senare i alienware laptopen. Vad tror ni har ni bättre förslag eller avråda från ngt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte denna idag extremt nöjd från 26 lax till 22500...slå till http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/251317-m...

Permalänk
Medlem

@eddienet: Valde bort AW17 för denna jag också. Lite klumpigare laptop men den är supertyst och inga problem att överklocka CPU/GPU.
Blir nog till att uppgradera SSD och/eller HDD men allt annat är topp! Skärmen är i mina ögon riktigt bra också, 120 Hz Gsync är fantastiskt.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av improwise:

Nu när Alienware äntligen verkar fixat flera brister i tillverkningen så kan det nog vara ett bra köp om man får ett bra pris. Men undvika 120 hz QHD skärmen som är riktigt dålig (precis som hos övriga tillverkare som har samma panel) om du inte verkligen vill spela på inbyggda skärmen och verkligen vill ha GSync.

Oki så vanliga skärmen är bra i dom då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av eddienet:

Jag köpte denna idag extremt nöjd från 26 lax till 22500...slå till http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/251317-m...

Woot hur kan jag missat detta. Kolla varje dag ju

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mellander90: Denna laptoppen är extremt fin, väl packad, ljudet tangentbordet allt är perfekt mer änn att den är stor, jag är så jävla nöjd med msi just nu så jag saknar ord, skärmen på 120hz med gsync, ser fantastiskt ut i spel, provat bf1 hittils. extremt tyst, perfekt o kvaliten e super...inget att klaga på alls, skulle pekdonet, men jag kör mus ändå....

Permalänk
Skrivet av eddienet:

@mellander90: Denna laptoppen är extremt fin, väl packad, ljudet tangentbordet allt är perfekt mer änn att den är stor, jag är så jävla nöjd med msi just nu så jag saknar ord, skärmen på 120hz med gsync, ser fantastiskt ut i spel, provat bf1 hittils. extremt tyst, perfekt o kvaliten e super...inget att klaga på alls, skulle pekdonet, men jag kör mus ändå....

köpte den datorn med för bra för att avstå, hade msi dator innan så vet dom är bra enda kan klaga på är ljudet på fläktarna. dubbelt så höga som på min gamla dator

Permalänk
Medlem

@mellander90: Jag hör inte ens min fläkt just nu youtubar o surfar gpu på35 c cpu på 48 celsius, slår man på fläkt snabb knappenblir det en jetmotor somsnurrar igång jaghar auto på fan mode,när jag spelat brukar det ligga runt 80 grader, på auto fan mode. Däremot tycker jag ljudet e lågt på laptoppens högtalare, vetinte om de e nån inställning jag missat...

Hörlurarna låter bra. knastrat lite på bf1men kan va nått annat, drivrutin eller bara spelet...testat bf1 på ultra utan minsta lagg multiplayer, på sportmode....

Ren kvalle, otroligt nöjd... power sladden där bak hoppar dock ur konstant, har den isängen...

Permalänk
Skrivet av eddienet:

@mellander90: Jag hör inte ens min fläkt just nu youtubar o surfar gpu på35 c cpu på 48 celsius, slår man på fläkt snabb knappenblir det en jetmotor somsnurrar igång jaghar auto på fan mode,när jag spelat brukar det ligga runt 80 grader, på auto fan mode. Däremot tycker jag ljudet e lågt på laptoppens högtalare, vetinte om de e nån inställning jag missat...

Hörlurarna låter bra. knastrat lite på bf1men kan va nått annat, drivrutin eller bara spelet...testat bf1 på ultra utan minsta lagg multiplayer, på sportmode....

Ren kvalle, otroligt nöjd... power sladden där bak hoppar dock ur konstant, har den isängen...

Nej på idle är den tyst, menar när man slår igång fläktarna låter som jetplan. Min gamla Msi med nvidia 680 4gb kortet är dubbelt så tyst (som jag fortfarande har kvar men ska sälja) men han kyler ju mycket bättre nu iof. Men vågar knappt sätta på fläktarna då dom låter så högt. Mina är med inställda på auto men när man spelar bf1 så gick dom inte upp i varv alls å datorn var ganska varm, så satte på manuellt.

Ang högtalarna är dom bra men kunde ha högre på min gamla Msi och dom är riktigt bra, kanske köra equalizer på nya datorn o ljudinställningar. Är jättenöjd med min dator med riktigt grym maskin som plöjer allt. Kul man kan överklocka från Msi dragoncenter programmet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst kan man överklocka men behövs verkligen det, harinte provat änn med överklockning kör du sport mode eller turbo? Jag har bara testat sport. super nöjd jag med, kör man audio inställningen på keyboardet pulserar den till musik nått jag om dj e överförtjust i:P

Underbar maskin helt enkelt,

Permalänk

Gaminglatop för ca 18 k

Tjena

Jag är i tankarna om att skaffa en gaming laptop så jag kan ha en hos tjejen. Sen är väll tanken att sälja min stationära i mån om plats när vi flyttar ihop. Jag kan tänka mig lägga en 20 lax på sin max. Har kollat på webhallens egna laptops. Vad vet ni om dessa? Någon som provat dem? Exempelvis denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/249497-w...

Skickades från m.sweclockers.com

Men jag har kikat lite på pc-konsulten också. http://pc-konsulten.se/produkt/ivy-gaming-laptop-152-p-config...
Blir lite sugen när man kan styra 120Hz skärm.

Skulle man kanske plocka ihop en där för samma peng? runt 18?

Vad tror ni ?

Permalänk
Skrivet av eddienet:

Visst kan man överklocka men behövs verkligen det, harinte provat änn med överklockning kör du sport mode eller turbo? Jag har bara testat sport. super nöjd jag med, kör man audio inställningen på keyboardet pulserar den till musik nått jag om dj e överförtjust i:P

Underbar maskin helt enkelt,

jag kör med sport. jasså kan man ställa in så tangentbordet kör med musiken coolt

Permalänk
Skrivet av Papapdopulos:

Tjena

Jag är i tankarna om att skaffa en gaming laptop så jag kan ha en hos tjejen. Sen är väll tanken att sälja min stationära i mån om plats när vi flyttar ihop. Jag kan tänka mig lägga en 20 lax på sin max. Har kollat på webhallens egna laptops. Vad vet ni om dessa? Någon som provat dem? Exempelvis denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/249497-w...

Skickades från m.sweclockers.com

Men jag har kikat lite på pc-konsulten också. http://pc-konsulten.se/produkt/ivy-gaming-laptop-152-p-config...
Blir lite sugen när man kan styra 120Hz skärm.

Skulle man kanske plocka ihop en där för samma peng? runt 18?

Vad tror ni ?

jag vet inte om jag ska råda dig att vänta, vissa tror att nya processor serien kommer snart. andra tror det dröjer längre (augusti)
dessa priser kmr gå ner. själv kunde jag dock inte motstå rean på msi med 6820hk processorn för 22 ist för 27 eller vad den kosta egentligen med 120hz skärm, mycket dator för pengarna. ev vänta till feb el mars som ngn rådde mig plus allt från mellandagsrean som inte blev utsålt som blev över ska dom väl bli av med oxå

Permalänk
Skrivet av mellander90:

jag vet inte om jag ska råda dig att vänta, vissa tror att nya processor serien kommer snart. andra tror det dröjer längre (augusti)
dessa priser kmr gå ner. själv kunde jag dock inte motstå rean på msi med 6820hk processorn för 22 ist för 27 eller vad den kosta egentligen med 120hz skärm, mycket dator för pengarna. ev vänta till feb el mars som ngn rådde mig plus allt från mellandagsrean som inte blev utsålt som blev över ska dom väl bli av med oxå

Jag känner att jag skulle kara mig rätt bra med en ihop plockad dator från pc-konsluten. Plus att man kommer undan mkt billigare mot om man skulle köra på en MSI eller Asus modell.

15,6″, FHD 1920x1080p, IPS, 120 Hz
6820HKCPUIntel® Core™ i7-6820HK
GrafikkortNVIDIA GeForce GTX 1060 6GB GDDR5
8GB Kingston, DDR4, 2133MHz, CL15 (2x4GB)
256GB Samsung SM961 PCIe NVMe (3100MB/sR|1400MB/sW
16400:-

Och den datorn klarar man sig på i ett par år antar jag? Sen när det är dags att sälja min stationära så kan jag kanske in några tusenlappar där och jag skulle vilja uppgradera ytterligare

Permalänk
Skrivet av Papapdopulos:

Jag känner att jag skulle kara mig rätt bra med en ihop plockad dator från pc-konsluten. Plus att man kommer undan mkt billigare mot om man skulle köra på en MSI eller Asus modell.

15,6″, FHD 1920x1080p, IPS, 120 Hz
6820HKCPUIntel® Core™ i7-6820HK
GrafikkortNVIDIA GeForce GTX 1060 6GB GDDR5
8GB Kingston, DDR4, 2133MHz, CL15 (2x4GB)
256GB Samsung SM961 PCIe NVMe (3100MB/sR|1400MB/sW
16400:-

Och den datorn klarar man sig på i ett par år antar jag? Sen när det är dags att sälja min stationära så kan jag kanske in några tusenlappar där och jag skulle vilja uppgradera ytterligare

Kan man lämna in den igen när man väl köpt den 1 gång? Är riktigt bra i så fall, men hade nog kört 1070 ist för 1060 om det inte skiljer jättemycket då. 1060 är lite bättre än förra generationens 980m

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mellander90:

Kan man lämna in den igen när man väl köpt den 1 gång? Är riktigt bra i så fall, men hade nog kört 1070 ist för 1060 om det inte skiljer jättemycket då. 1060 är lite bättre än förra generationens 980m

Skickades från m.sweclockers.com

Det skiljer över 2000 kr på dom två korten. Jag har mejlat och frågat om uppgraderingsmöjligheter . Återkommer med svar.

Permalänk

Pratade med supporten. Dom svarade följande;

Hej!

Det beror på vilken dator vi pratar om. Enbart datorer som slutar på 3, 4 eller 5 har s.k. MXM-kort som är utbytbara. På övriga modeller är grafikkortet fastlött på moderkortet och går inte att byta. Enda undantaget är 172 MP som också har ett MXM-kort.

RAM och hårddiskar kan du enkelt byta själv utan att behöva skicka in datorn. Det gäller samtliga modeller.

Med Vänlig Hälsning
iVY- support

Samt på frågan om dom hade fler 120hz i samma prisklass;

Hej!

Generellt är lagret lite skralt vad gäller 120Hz på 152 P. Det enda vi har just nu är 152 P med GTX 1060 och då enbart ett exemplar kvar. Vi kommer ta in nya men de kommer först om ca. en månad.

Tyvärr finns ingen uppgraderingsbar dator med 120Hz tillgänglig och verkar inte komma något heller inom det närmsta halvåret iaf.

Med Vänlig Hälsning
iVY- support

Så jag får se hur jag gör. Om jag kör på 1060 eller 1070 på den laptop en då den ej är uppgraderingar tyvärr. Kanske kör ändå på 152an.

Skickades från m.sweclockers.com