Permalänk
Medlem

Konsten att läsa en bok

Jag har ett "problem". Jag har svårt att sätta mig och läsa en riktig bok. När jag var yngre läste jag massor av skönlitteratur. T. ex. läste jag Tom Clancys Röd Storm i pocket. Jag hittade den där pocketboken i en låda på vinden för ett tag sen och jag begriper inte riktigt hur jag lyckades med bedriften att läsa den där pytte-texten. Jag konsumerar fortfarande skönlitteratur men idag nästan bara i ljudboksformat.
Jag brukar lyssna på bok medans jag dammsuger, vilket faktiskt får städandet att bli något att se fram emot.

Men så till problemet. Skönlitteratur gör sig bra som ljudbok, men facklitteratur är knepigare. Jag har dussintals av ekonomi- och tradingböcker jag vill läsa, men hittar liksom inte tiden eller ro i kroppen. Om jag nu faktiskt sätter mig med en bok så är platsen för läsningen extremt viktig. Sängen går bort, då glider jag bara ner o sen dröjer det inte längre förrän jag somnar. Samma i soffan även om det oftast tar lite längre tid jämfört med sängen. Det enda som funkar hyfsat är köksbordet, men där är det oftast lätt att bli störd av (o)ljud, vilket jag är vansinnigt känslig för. En plats jag inte har testat att sitta är framför datorn, fast med datorn avstängd. Bra stol och bra ljus. Borde kanske testa det.

Hur gör alla andra?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd

Jag klarar inte av att läsa "vanliga" böcker. Ljudböcker får mig att somna...

Däremot facklitteratur kan jag utan problem sträckläsa utan att gäspa. Skillnaden där är ju att jag då läser något som jag tycker är intressant och dessutom får nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag har ett "problem". Jag har svårt att sätta mig och läsa en riktig bok. När jag var yngre läste jag massor av skönlitteratur. T. ex. läste jag Tom Clancys Röd Storm i pocket. Jag hittade den där pocketboken i en låda på vinden för ett tag sen och jag begriper inte riktigt hur jag lyckades med bedriften att läsa den där pytte-texten. Jag konsumerar fortfarande skönlitteratur men idag nästan bara i ljudboksformat.
Jag brukar lyssna på bok medans jag dammsuger, vilket faktiskt får städandet att bli något att se fram emot.

Men så till problemet. Skönlitteratur gör sig bra som ljudbok, men facklitteratur är knepigare. Jag har dussintals av ekonomi- och tradingböcker jag vill läsa, men hittar liksom inte tiden eller ro i kroppen. Om jag nu faktiskt sätter mig med en bok så är platsen för läsningen extremt viktig. Sängen går bort, då glider jag bara ner o sen dröjer det inte längre förrän jag somnar. Samma i soffan även om det oftast tar lite längre tid jämfört med sängen. Det enda som funkar hyfsat är köksbordet, men där är det oftast lätt att bli störd av (o)ljud, vilket jag är vansinnigt känslig för. En plats jag inte har testat att sitta är framför datorn, fast med datorn avstängd. Bra stol och bra ljus. Borde kanske testa det.

Hur gör alla andra?

Jag läser enbart på semester, i en solstol nära polen eller havet. Allting annat går bort för mig. Kan varken läsa i sängen, soffan, vid middagsbordet eller framför datorn. Det måste vara en solstol i ett varmt land

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Jag läser när jag pendlar, på min kindle. Riktigt trevligt, ser nästan fram emot tågresan ibland.

Permalänk
Avstängd

När jag pendlade till skola och jobb för länge sen så läste man böcker på löpande band, perfekt att sjunka ner i en bok under bussfärd på ca en timme.
Sen blev det en hel del ljudböcker och de kunde man lyssna på när helst det passade, oftast om man gjorde något som städning, strykning eller annat tråkgöra.

Faktaböcker läser jag inte så ofta men då behöver jag iallafall ligga i soffan eller sängen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Själv hatar jag ljudböcker och gillar inte att läsa digitalt heller. Det måste vara en riktig bok.

Läser i princip bara när jag pendlar till och från jobbet. Petar in hörlurarna och lyssnar på musik samtidigt. Önskar nästan att jag behövde åka längre ibland, speciellt när man fastnar i boken.

För mig är det i alla fall viktigt att det är böcker som jag faktiskt känner att jag vill läsa, och inte bara något random som man hittar i en låda. Just nu har det varit en del sci-fi och "jorden-går-under"-böcker, t.ex 2312 och One Second After.

En period var jag även sugen på att läsa något från en nobelpristagare i litteratur. Yasunari Kawabata och Beauty and Sadness blev det. Ganska annorlunda från vad man läst innan, men väldigt bra.

Du kanske skall testa att gå promenader och köra ljudbok? Och spela Pokémon GO samtidigt

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Haha "böcker" är så jävla 90-tal! Wikipedia någon?

Permalänk
Medlem

Kindle vid poolen på semester. Annars väldigt sällan.
Surfar/läser på pc som ett proffs dock, flera timmar varje dag...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Lego Master

E-böcker på plattan i sängen/soffan, talböcker på bussen (blir åksjuk om jag försöker läsa "på riktigt" på bussen), riktiga böcker i undantagsfall i sängen/soffan.

Har en facklitteraturbok jag ska läsa för jobbets räkning inför en workshop, tiden börjar rinna ut och jag har inte börjat ens. Svårt att börja med "läxor" när man inte går i skolan längre. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Jag läser när jag pendlar, på min kindle. Riktigt trevligt, ser nästan fram emot tågresan ibland.

Samma sak här. Min Kindle som jag köpte 2015 var ett av mina bättre köp. Mina 35-40 min pendling (enkel väg) varje dag är en fröjd för då får jag sjunka in i en annan värld ett tag.
En extra bonus är att man också känner sig intellektuellt överlägsen de medpassagerare som sitter insjunkna framför sina telefoner och frenetiskt trycker like på meningslösa Facebook-inlägg eller bilder på mat (Instagram) ;).

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Hur gör alla andra?

Är det skönliteratur så blir det ljudböcker för min del. Fackliteratur läser jag helst på datorn i typ PDF-format eller liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag önskar verkligen att jag var "bättre" på att läsa böcker. Har försökt börja i flera omgångar, men det blir alltid att jag läser 25% av boken för att sedan tröttna och aldrig öppna den igen. Facklitteratur är ju lite annorlunda dock då man antagligen är ute efter kunskapen som finns där och inte läser för nöjes skull.

Några tips?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag önskar verkligen att jag var "bättre" på att läsa böcker. Har försökt börja i flera omgångar, men det blir alltid att jag läser 25% av boken för att sedan tröttna och aldrig öppna den igen. Facklitteratur är ju lite annorlunda dock då man antagligen är ute efter kunskapen som finns där och inte läser för nöjes skull.

Några tips?

Hitta en bok som är lätt att komma igång med och svår att lägga ifrån sig, dvs. en bok med en "låg tröskel". Tom Clancy's böcker har oftast en enormt hög tröskel, oftast ett omfattande persongalleri som skall presenteras. Börja INTE med den typen av bok.

Ta en klassiker! Minns att boken som verkligen fick igång mitt läsande var Robinson Crusoe. Kan också rekomendera Faderland av Robert Harris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Simon Scarrows böcker i Silverörnen serien är så jäv*a bra! De har jag bara kört som ljudböcker men jag älskar dem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Samma sak här. Min Kindle som jag köpte 2015 var ett av mina bättre köp. Mina 35-40 min pendling (enkel väg) varje dag är en fröjd för då får jag sjunka in i en annan värld ett tag.
En extra bonus är att man också känner sig intellektuellt överlägsen de medpassagerare som sitter insjunkna framför sina telefoner och frenetiskt trycker like på meningslösa Facebook-inlägg eller bilder på mat (Instagram) ;).

Jag har funderat på en Kindle. Fördelar jämfört med en vanlig surfplatta?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandite:

Den är mycket skönare att läsa på... vilsam för ögonen och du får samma upplevelse som att läsa en bok, förutom det rent fysiska med bläddring och så Har provat med både vanlig surfplatta och med datorskärm men det är otroligt stor skillnad till fördel för e-bokläsaren. För att inte nämna batteritid!

Jag läser extremt mycket och har även jag en Kindle. Har haft flera olika e-bokläsare men tycker nog att Kindle är bäst. Hade en EX ett tag (heter den så?) med den större skärmen och den var ganska bra, speciellt för facklitteratur där man ofta har illustrationer. Notera dock att jag måste säga att jag föredrar facklitteratur som är mer av referenstyp i fysisk form, det är mycket lättare att bläddra fram i en vanlig bok jämfört med i elektronisk form. Men det kanske är för att jag är gammal Sökfunktion har man ju sällan i vanliga böcker, förutom index och sådant.

Ljudböcker kan jag bara inte med... tycker det är både extremt långsamt att lyssna på texten och dessutom stör jag mig på rösten/rösterna. Nästan lika illa som att lyssna på "Radioteatern ger..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Den är mycket skönare att läsa på... vilsam för ögonen och du får samma upplevelse som att läsa en bok, förutom det rent fysiska med bläddring och så Har provat med både vanlig surfplatta och med datorskärm men det är otroligt stor skillnad till fördel för e-bokläsaren. För att inte nämna batteritid!

Jag läser extremt mycket och har även jag en Kindle. Har haft flera olika e-bokläsare men tycker nog att Kindle är bäst. Hade en EX ett tag (heter den så?) med den större skärmen och den var ganska bra, speciellt för facklitteratur där man ofta har illustrationer. Notera dock att jag måste säga att jag föredrar facklitteratur som är mer av referenstyp i fysisk form, det är mycket lättare att bläddra fram i en vanlig bok jämfört med i elektronisk form. Men det kanske är för att jag är gammal Sökfunktion har man ju sällan i vanliga böcker, förutom index och sådant.

Ljudböcker kan jag bara inte med... tycker det är både extremt långsamt att lyssna på texten och dessutom stör jag mig på rösten/rösterna. Nästan lika illa som att lyssna på "Radioteatern ger..."

Angående ljudböcker så är det stor skillnad på "ljudbok" och "talbok". Stefan Sauk som uppläsare är en jäkla höjdare tycker jag.
Talböcker som primärt är framställda för synskadade personer med nedsatt synförmåga kan vara bedrövliga, nolll inlevelse. Minns ett exempel: "hon sköt..." man hör att uppläsaren vänder blad men du hinner tänka "va fan?! var fick hon pistolen ifrån och varför?!", sen fortsätter uppäsaren "... upp dörren." Meh!

Dessutom finns det ljudboksspelare som har funktion för att höja hastigheten. Jag använder Smart AudioBook Player på Android.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läser alldeles för lite böcker, men ibland så. Då brukar det bli i sängen innan det är dags att sova. Mycket bättre än att surfa på mobilen som jag snarare blir pigg av.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Läser numer i princip enbart på min (älskade) Kindle. Köpte den för 14-månader sedan och har snart läst 100 skönlitterära böcker på den. Läser 99,99% på engelska för att det är ett enkelt sätt att hålla igång ordförrådet.

Har svårt att läsa om det pågår för mycket ljud i bakgrunden så jag brukar köra med lurar och lyssna på något instrumentalt. Fixar inte musik med sång för då tappar jag tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandite:

Angående ljudböcker så är det stor skillnad på "ljudbok" och "talbok". Stefan Sauk som uppläsare är en jäkla höjdare tycker jag.
Talböcker som primärt är framställda för synskadade personer med nedsatt synförmåga kan vara bedrövliga, nolll inlevelse. Minns ett exempel: "hon sköt..." man hör att uppläsaren vänder blad men du hinner tänka "va fan?! var fick hon pistolen ifrån och varför?!", sen fortsätter uppäsaren "... upp dörren." Meh!

Dessutom finns det ljudboksspelare som har funktion för att höja hastigheten. Jag använder Smart AudioBook Player på Android.

Mmm, får väl ärligt erkänna att jag inte har haft tålamod att prova en massa olika ljudböcker. Min kära fru lyssnar en hel del på ljudböcker och tycker det är bra, man är olika helt enkelt

Hur låter det då, om man höjer hastigheten? Blir det lite Piff och Puff-effekt?

Permalänk
Medlem

@bandite: Läser innan jag ska sova, oavsett fack/skönlitteratur.
Somnar tämligen aldrig med en bra bok utan kan lätt läsa ett gäng timmar.
Om du störs av ljud så kanske ett par lurar med NC kan hjälpa?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Mmm, får väl ärligt erkänna att jag inte har haft tålamod att prova en massa olika ljudböcker. Min kära fru lyssnar en hel del på ljudböcker och tycker det är bra, man är olika helt enkelt

Hur låter det då, om man höjer hastigheten? Blir det lite Piff och Puff-effekt?

Så är det, ju smaken är som baken... Hör ofta att man tycker att tempot är för lågt.

Nja det blir inte Piff & Puff faktiskt. Att höja typ 1,25x till 1,5x är inga problem. Över det börjar det bli lite besvärligt att hänga med.

Angående Kindle, hur är det att läsa i mörker, om jag nu vill läsa i sängen innan sovdags?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske en avig tanke i villovägar, använder du glasögon? Om inte så kan det upplevas jobbigt att läsa, vilket i sin tur kan leda till att enklare distraktioner tar över och fokus försvinner.

För mig är saker som är pliktbaserad utför jag oavsett, som arbete t.ex, vilket kan vara på både gott och ont (har lyckats gå in i väggen 2-3ggr )

Däremot om det är saker som är baserad på egenintresse så måste motivationen och energin
finnas, annars faller jag till att göra andra saker som har lägre tröskel.
Har märkt att god kontinuerlig fysisk träning hjälper mig att bli mer motiverad och trösklarna blir lägre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandite:

Så är det, ju smaken är som baken... Hör ofta att man tycker att tempot är för lågt.

Nja det blir inte Piff & Puff faktiskt. Att höja typ 1,25x till 1,5x är inga problem. Över det börjar det bli lite besvärligt att hänga med.

Angående Kindle, hur är det att läsa i mörker, om jag nu vill läsa i sängen innan sovdags?

Det beror på vilken version man skaffar. Har en Kindle för närvarande där man kan få belysning (typ bakgrundsbelysning) och den är ganska ok faktiskt. Dock använder jag inte det, utom i extrema nödfall, då jag trivs bättre med att ha ljuset komma från omgivningen. Som jag använder min e-bokläsare är det precis som en bok, utom det att den är många böcker i en och tar liten plats och väger knappt ingenting

Permalänk
Medlem

Läser allt på min läsplatta, Kobo Auora (eller något liknande). Älskar den innerligt och ett av mina bättre köp. Sparar ju en hel del pengar också, man behöver ju knappt köpa en enda bok längre. Bussen funkar bäst för mig, pendlar 2h varje dag så då är det perfekt. Skönt att slippa bära på tunga böcker också! När jag var yngre så läste jag ofta innan jag skulle sova, men jag orkar inte det längre, jag somnar direkt om jag plockar fram en bok.

TS: Kan det vara så att du inte hittat en genre som du tycker om?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@bandite: Läser innan jag ska sova, oavsett fack/skönlitteratur.
Somnar tämligen aldrig med en bra bok utan kan lätt läsa ett gäng timmar.
Om du störs av ljud så kanske ett par lurar med NC kan hjälpa?

Jag har ett par Peltor-lurar av hörselskyddstyp som är briljanta på NC. Visst, man ser ut som ett miffo men vad gör det. Både jag och frugan jobbar hemifrån och hon pratar mycket i telefon. Då tar jag på mig Peltor-lurarna, det är ungefär som att gå in i ett kassaskåp. Vill hon ha kontakt med mig brukar hon få vinka yvigt eller kasta nåt på mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag har ett "problem". Jag har svårt att sätta mig och läsa en riktig bok. [---]
Men så till problemet. Skönlitteratur gör sig bra som ljudbok, men facklitteratur är knepigare. Jag har dussintals av ekonomi- och tradingböcker jag vill läsa, men hittar liksom inte tiden eller ro i kroppen. Om jag nu faktiskt sätter mig med en bok så är platsen för läsningen extremt viktig. Sängen går bort, då glider jag bara ner o sen dröjer det inte längre förrän jag somnar. Samma i soffan även om det oftast tar lite längre tid jämfört med sängen. [...]

Kan det inte vara okej att läsa tills du somnar då? Själv älskar jag böcker, vilket gör det desto svårare att erkänna att jag läser alldeles för lite. När jag väl läser gör jag det gärna i soffan; det tar någon timme innan jag börjar dåsa till men låt det ske. Det är skönt att tillåta sig att slumra till under läsningen. Mycket terapeutiskt.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk

Jag läste inte böcker förr bortsett från Kalle Anka och Stål kalle tidningar då. Började för något år sen med att läsa lite olika personers självbiografier och gick sen över till faktaromaner som jag verkligen gillar att läsa! Brukar läsa för det mesta på kvällen innan man ska lägga sig.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Kan det inte vara okej att läsa tills du somnar då? Själv älskar jag böcker, vilket gör det desto svårare att erkänna att jag läser alldeles för lite. När jag väl läser gör jag det gärna i soffan; det tar någon timme innan jag börjar dåsa till men låt det ske. Det är skönt att tillåta sig att slumra till under läsningen. Mycket terapeutiskt.

Men är det så bra om man exempelvis studerar och skall lära sig något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bandite:

Det finns både för- och nackdelar. Mycket handlar så klart i slutändan om personliga preferenser, men här har du min lista. Jag tänker nu generellt då jag också vill göra dig uppmärksam på lite andra saker, utöver jämförelsen med surfplattan:

FÖRDELAR:

• För min del är det formatet på själva plattan (liten, lätt och smidig att ha med sig överallt och lagrar en mängd böcker) en viktig deal. Lätt att dra upp när som helst, jag kan hålla den i vilken hand som helst och då både bläddra framåt och bakåt. Batteriet räcker fulladdat i veckor för min del.

• Viktigast av allt är ju dock hur behaglig den känns att läsa på. e-Ink tekniken som används i dessa plattor är så klart överlägsen mot "vanliga" surfplattor (som förvisso är gjorda för en hel del annat också) när det gäller läsningen. Det känns verkligen som att du tittar och läser på riktigt papper. Denna teknik medför också att batteriet räcker oerhört länge då den är energisnål.
    Jag har genom åren läst flera böcker på en iPad samt läst flera böcker på min Kindle och det går liksom inte att jämföra - till Kindles fördel.

• Sedan har vi ju utbudet vilket för många är en deal-breaker: Så länge du är beredd att läsa på engelska så finns det ingen gräns för vad som finns att ta till sig i böckernas fantastiska värld. Då det är Amazon som utvecklat Kindle är den tätt ihopkopplad med deras boktjänst - och denna har ett otroligt utbud av böcker, ofta till bra pris. Bara att koppla upp sig när man har WiFi och sedan köpa de böcker man vill ha.

NACKDELAR:

• En nackdel jag kan känna mot en riktig bok i fysiskt format är avsaknaden av det fysiska formatet - att du faktiskt tar dig framåt i en bok. Den blir ju inte tunnare i ena änden och tjockare i andra, om du förstår vad jag menar. Trots att Kindle har en mängd bra verktyg inbyggda för att se hur långt du kommit (procent av boken, sidnummer och t.o.m. uppskattad läshastighet och tid kvar i kapitel baserat på hur snabbt du hittills läst) så känns det som att något saknas jämfört med gammelböcker. Så det som är en fördel (slippa släpa med sig böcker) blir också en nackdel på samma gång, i alla fall i min värld.

• Mer intressant - och möjligen också oroväckande med tanke på hur vi konsumerar text idag - gäller vår förmåga att ta till oss innehållet: För ett antal år sedan läste jag nämligen en intressant undersökning där de kikat närmare på hur personer som läst samma bok - men i olika format (Kindle vs. riktig bok) - och där kommit fram till att de som använt Kindle haft problem att komma ihåg vad de läst. Titta gärna på artikeln själv:
    https://www.theguardian.com/books/2014/aug/19/readers-absorb-.... Detta kan ju ha att göra med att vi har sämre förmåga att ta till oss text som presenteras i digitalt format.

• Ytterligare en artikel där de argumenterar mot Kindle. En del av argumenten tycker jag är trams, andra är relevanta: http://www.huffingtonpost.com/the-national-book-review/drop-t...

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X