Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Komponenter till vattenkyld dator som står typ utomhus?

Permalänk
Medlem

Komponenter till vattenkyld dator som står typ utomhus?

Hej, jag har min dator ute på balkongen och vill gärna byta till vattenkylning då det blir varmt på sommaren. Det är en inglasad balkong så det blir inte lika kallt som utomhus men det är rätt nära till 0 grader.

Mina frågor är:

1. Vad för tillsats ska man använda för att sänka fryspunkten till någonstans runt -10?

2. Vilket material skall man använda till slangar då dom blir hårda av kyla?

3. Spelar det någon roll hur långa slangar man drar? Dvs kan radiatorn stå 5 meter ifrån datorn.

Jag har en antec kuhler sluten vattenkylning, en gammal. Då pumpen sitter med blocket och är till ett litet system så är det lite tryck men det rör sig. Jag prövade sätta ihop ett kylsystem på en äldre AMD xp64, pump>radiator>reservoar>pump osv. Jag kom upp i 16 grader utan fläkt, med endast radiator. Så förutsättningarna verkar bra.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjK:

Hej, jag har min dator ute på balkongen och vill gärna byta till vattenkylning då det blir varmt på sommaren. Det är en inglasad balkong så det blir inte lika kallt som utomhus men det är rätt nära till 0 grader.

Mina frågor är:

1. Vad för tillsats ska man använda för att sänka fryspunkten till någonstans runt -10?

2. Vilket material skall man använda till slangar då dom blir hårda av kyla?

3. Spelar det någon roll hur långa slangar man drar? Dvs kan radiatorn stå 5 meter ifrån datorn.

Jag har en antec kuhler sluten vattenkylning, en gammal. Då pumpen sitter med blocket och är till ett litet system så är det lite tryck men det rör sig. Jag prövade sätta ihop ett kylsystem på en äldre AMD xp64, pump>radiator>reservoar>pump osv. Jag kom upp i 16 grader utan fläkt, med endast radiator. Så förutsättningarna verkar bra.

Tack

redan nu kan jag säga att det är bara skrota den idén. Vattenkylningskomponenter och utomhus = no go

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

redan nu kan jag säga att det är bara skrota den idén. Vattenkylningskomponenter och utomhus = no go

Varför det? Det var ju en intressant idé. Utveckla gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

redan nu kan jag säga att det är bara skrota den idén. Vattenkylningskomponenter och utomhus = no go

Jag har haft antec kuhler där ute i flera år utan problem, skillnaden är att det är ett slutet system utan resorvoar och slangar i gummi, packningarna är också i gummi. Så inga plast slangar eller resorvoar som stelnar i kyla o spricker.

Med rätt material så borde det fungera, slang i PVC stelnar och då är risken större att det spricker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Varför det? Det var ju en intressant idé. Utveckla gärna

Framförallt risken för frysning (som du iofs kan sänka med tex glykol) men även kondensrisk. Har du en mycket kall kylvätska så kan du få kondens på slangar och kylblock som sedan droppar på tex moderkort eller grafikkort. Hur kallt vattnet får bli beror på hur fuktig luft du har inne. Troligtvis skulle du få fuktproblem när vätskan när 5-10 grader, men det kan variera kraftigt beroende på luftfuktighet och hur varmt du har det inne

Permalänk

står hela datorn ute fungerar det, ställer du radden ute och datorn inne kommer du få problem. Kondens kommer bildas på ledningarna och sen rinna ner till moderkorted. Ingen vidare bra ide även om det går att lösa.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

står hela datorn ute fungerar det, ställer du radden ute och datorn inne kommer du få problem. Kondens kommer bildas på ledningarna och sen rinna ner till moderkorted. Ingen vidare bra ide även om det går att lösa.

Hela kommer stå ute, så kondens borde inte vara något problem då vattnen kommer vara varmare än rumstemperaturen vintertid. Jag tänker mest på hur rören står emot kyla, om det kommer bildas sprickor vid temperatur ändringar men det kanske går att minimera den risken med akrylrör istället för PVC.

Jag tänkte bygga en vägghängd dator, kör mitx just nu och det blir som en bastu på balkongen sommartid.