Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag hoppas mest på att de kan komma ikapp nvidias prestanda/transistor. Kommer de dit så är det gott nog med den uppvisade prestandan. Om de måste göra en krets lika stor som gp102 för att nå prestanda hos gp104 så blir det inge bra i förlängningen😞

Absolut, hoppas det med. Men som det ser ut nu så lär inte Vega komma förräns sommaren och då är det ungefär 1 år sen Nvidias 1000-serien kom. Jag kan bara inte tänka mig att det bästa som släpps då är bara på samma prestanda som gtx 1080, speciellt när Volta är inte så långt bort. Hade velat se tre olika Vega-kort där den lägsta ligger på gtx 1080 och den bästa runt 20-30% bättre än gtx 1080 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Är Battlefront ett AMD spel?

Och hur vet du hur den nya kärnan skalar i DX11 spel?

Jag kan betta dig pengar att stock Vega kommer slå stovk GTX1080 i 4k överlag, ska vi ta 1000kr?

http://www.amd.com/en-us/markets/game/featured/star-wars-batt...
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2015/07/09/st...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

@PalmiNio: Ja, i spel som favoriserar Amd presterar det några fps bättre, alltså kommer den vara sämre/likvärdig gtx 1080 i andra spel vilket är absolut inget att jubbla över om inte priset är en bra bit under gtx 1080.

Du antar att amd kör på samma spår dom har gjort innan med sina gpuer men det är en massa nytt i vega som du kan se på pressbilderna. Kolla gärna youtube klippet med ryan från pcper där han förklarar lite.
Vega kommer antagligen komma till sommaren o är tänkt att tävla mot volta som dom visade i videon där man kan se "poor volta".
Så det är nog ingen större tvekan om att den slår 1080.
Dock riktigt tråkigt att dom börjar sin hype så långt innan precis som dom gjorde med polaris.

Permalänk
Inaktiv

@Flopper: Vi säger så, jag inväntar med spänning när vega fullkomligt krossar gtx 1080 när det lanseras, om ett halvår lol.

Permalänk
Medlem

Så konkreta nyheter kring Vega från AMD på CES var i princip inga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Hjälpsam

Vänta nu, ni är alltså missnöjda över informationen och nu tror ni att Vega kommer om först om ett halvår?
Började ni med Fredagsgroggen redan i morse?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Rätt säker på att det står 33 här:

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rätt säker på att det står 33 här:
https://s24.postimg.org/hes7u971d/image.png

B!

Inte omöligt alls. Lite väl suddigt bara.

Frågan är vilken typ av dippar som är "acceptabla" här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rätt säker på att det står 33 här:
https://s24.postimg.org/hes7u971d/image.png

B!

Tycker den bilden ser ut som att den sista siffran håller på att byta från/till en 7a.

Vem kunde tro att vi skulle sitta här och diskutera 3or och 7or istället för den förmodade revealen av Vega? Vilket jävla antiklimax!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Inte omöligt alls. Lite väl suddigt bara.

Frågan är vilken typ av dippar som är "acceptabla" här.

Om man ser det för vad det är, en dip till 33/37"fps" under 1-2 frames är ju knappast något man kommer märka av under spelande. Dessutom är detta på tidiga drivrutiner, ett kort som inte är klart för lansering så anser jag att denna minimala dippen under demon bara är att bortse från. Inget jag skulle haka upp mig på ÄN

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilket jävla antiklimax!

Känns irrelevant tills vi får ett lanseringsdatum, ett pris, och faktiska prestandajämförelser. Jag är HELT säker på att Vega kommer prestera mer än bra nog för mig. Jag har inte lämnat 1680x1050 än, så jag är inte ens "full HD", långt mindre 4K ready...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tycker diskussionen om fpsen från ett kort som inte släppts än, eller har fått riktiga drivrutiner, är helt absurd.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker diskussionen om fpsen från ett kort som inte släppts än, eller har fått riktiga drivrutiner, är helt absurd.

Är inte det en del av hela trådens syfte?

Vi vill alla bli better hardware designers.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vänta nu, ni är alltså missnöjda över informationen och nu tror ni att Vega kommer om först ett halvår?
Började ni med Fredagsgroggen redan i morse?

Har ju inte kommit något konkret om släpp än, utan löst om vega. Sen när det släppts är ju höjd i dunkel än så länge ju (sen jämför med volta låter ju inte lovande för tigit släpp )

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: AMD måste ju hata att sälja produkter iaf med tanke på att dom blir krossade just nu enligt steamcharts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Yepp, earning call nästa vecka. Laddat upp med 10k i köp till utöver de 15k jag köpte under sommaren.

Riktigt nice, får hoppas på god utdelning.

Skrivet av Herr Kantarell:

Borde kanske lagt filmlänkarna i bättre ordning.

Själv blev jag just grymt pepp på Vega. 2017 kommer bli ett dyrt år

Hehe, instämmer.

Själv kom jag precis hem så blir att kika igenom nya klippen. Lite synd att inga lanseringsdatum eller liknande presenterades. Iofs duger mitt GTX 1070 ett tag till men hade gärna sett en lansering inom kort. Inget som omöjliggör en lansering inom en relativt nära framtid. Lanseringen kan ju ligga typ en månad bort eller så i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flopper:

Obegränsat minne med Vega.
8k ready med andra ord

pcper
https://www.youtube.com/watch?v=jVHFRtKy_iE

Obegränsat är att ta i då man i praktiken måste kunna hålla hela "working-set" i VRAM (det som i Vega kallas "high bandwidth cache") om inte prestanda ska gå helt genom golvet.

Men råder inga tvivel om att det är väldigt användbart att låta GPUn kunna flytta minnesblock mellan VRAM och system-RAM på ett sätt som är transparent för GPU-program.

Om nu tidigare GCN-kort helt saknade denna funktion tror jag vi har hittat förklaringen till varför Nvidia-korten klarar sig bättre med "för lite" VRAM. Jämför t.ex. 2 GB versionerna av 460 och 1050.

Med CUDA 6 (Compute Capability 3.0, vilket betyder Kepler eller senare) lanserades en teknik som kallade "unified memory" som precis som likt den teknik man nu lanserar med Vega alltså kan använda VRAM som en form av "cache" medan system-RAM är det "normala" minnet.

Varianten i Vega verkar dock mer flexibel då man pratar om att data även kan sitta på en flash-disk. "Unified memory" kräver att man låser system-RAM, ett icke-problem för spel men är absolut en begränsning för vissa professionella applikationer.

Dock verkar Pascal redan ha just detta då CUDA 8 pratar om "Pascal Unified memory".

Blev själv lite förvirrad av varför man säger 512 TB då det är 2^49 medan x86-64 faktiskt bara stödjer 2^48. CUDA 8 presentationen förklarar orsaken

"GP100 extends GPU addressing capabilities to enable 49-bit virtual addressing. This is large enough to cover the 48-bit virtual address spaces of modern CPUs, as well as the GPU’s own memory."

D.v.s. man vill ha ett sätt att representera VRAM (high-bandwidth cache) minne i den virtuella adressrymden på ett sätt som inte alls överlappar med system RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Låter lite som att det är den största kretsen som det handlar om. Kommer inte vara banbrytande (förutom i minnestekniken och så) men GTX 1080 prestanda är fullt godkänd, om än lite småtråkigt att återigen inte ha prestandakronan men bättre prestanda/krona.

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: För att steam dokumentera ju ALL hårdvaruförsäljning.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Lugna köttet lite nu... Vega är veckor gammalt och har rapporterats att köra på GCN drivers som förmodligen är ISA kompatibla, dock kan inte denna driver nyttja den nya strukturen i NCU eller nya funktioner/instruktioner. Det är inte varje dag AMD lanserar en helt ny arkitektur på 14nm med en storlek på över 500mm2. 500mm2+ på 14nm och vad NCU enskilt gör skillnad säger bara en sak: Ofantliga mängder med beräkningskraft och effektivitet. Ni har läst 12.5TFLOP/s, men dessa siffror är inte jämförbara med Fury's 8.6TFLOP/s då man med NCU kommer få en extremt mycket högre duty av alla ALU's.

Jag tror AMD siktar på Titan XP+ prestanda.

Vega är MASSIV med tanke på 14nm, det är en sjujävla mycket större krets än Fury X (minst dubbelt så många transistorer) så vänta er en prestandabomb:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Digital fyndjägare

Vad hände med detta (RX490)?
AMD går ju inte att lita på vare sig man vill eller inte.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22330-amd-avslojar-radeon-rx...

Kan förstå alla normala människor om deras uppfattning att detta företag idag är mer likt en smurf butik. Inte konstigt att man tappar kunder till konkurrenterna.

Vill de vinna tillbaka förtroendet så bör de ge oss VEGA igår och inte 1 dag senare "skeppat och klar för försäljning" så som reklamen visar (ett stort lager med trummor (vapen ) som bara väntar på att få sina ägare "min personliga tolkning").

https://www.youtube.com/watch?v=9R8F-aN6W4g

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Försöker du säga att steam inte ger en väldigt bra bild så kan du lägga ner.

Permalänk
Medlem

Galet tur att man har haft is i magen och väntat istället för köpt 1080. Vega ser ut att ge Nvidia en rejäl läxa, förmodligen till ett lägre pris! Yeah baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Galet tur att man har haft is i magen och väntat istället för köpt 1080. Vega ser ut att ge Nvidia en rejäl läxa, förmodligen till ett lägre pris! Yeah baby!

Det var ju läänge sen 1080 kom ut ju. Om du har mer is i magen kanske du kan vänta till Nvidia släpper "amd-dödaren" strax efter vega releasen.

Permalänk
Medlem

@Silcan: Inge sånt, nu kör vi! All-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

@Silcan: Inge sånt, nu kör vi! All-in

Tänkte också uppgradera i år, eller det gör jag varje år. 1080 börjar bli lite sletet. Och om Vega inte är bättre en det så får man hålla tummarna på 1080ti. Det blir den som är snabbast utav dom 2.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Lugna köttet lite nu. Vega är veckor gammalt och har rapporterats att köra på GCN drivers som förmodligen är ISA kompatibla, dock kan inte denna driver nyttja den nya strukturen i NCU eller nya funktioner/instruktioner. Det är inte varje dag AMD lanserar en helt ny arkitektur på 14nm med en storlek på över 500mm2. 500mm2+ på 14nm och vad NCU enskilt gör skillnad säger bara en sak: Ofantliga mängder med beräkningskraft och effektivitet. Ni har läst 12.5TFLOP/s, men dessa siffror är inte jämförbara med Fury's 8.6TFLOP/s då man med NCU kommer få en extremt mycket högre duty av alla ALU's.

Jag tror AMD siktar på Titan XP+ prestanda.

Hur vet du att det fetmarkerade är sant? Kolla in "claim #7 och #8" i patentet. Uppdelningen av wave-fronts sker helt i HW baserat på det aktuella antalet aktiva trådar i wave-front (och allt annat vore i praktiken en omöjlighet givet med vilken latens dessa beslut måste tas med, cykel-nivå).

D.v.s. när det kommer till just denna funktion lär den användas, eventuellt kan det finnas begränsningar i nuvarande HW-implementation (knappast troligt om man ska lansera inom de närmaste månaderna).

Finns säker en del andra optimeringar som kan göras, men just inom detta område lär man nu köra väldigt nära slutprodukten oavsett drivers.

Angående att jämföra med Fury X. Håller med om att de inte är direkt jämförbara precis som man inte kan direkt jämföra mot Maxwell/Pascal.

Verkar dock inte som Vega implementerar något nytt (över GCN) som inte redan implementeras av Pascal, så mellan tummen och pekfingret kan man nog säga att Vega GFLOPS ligger någonstans mellan Fury och Pascal GFLOPS. Gissar ändå lägre effektivitet än Pascal då Nvidia är på sin andra generation tile-based rendering, tredje generation frame-buffer komprimering och fjärde generation där L2 cache används likt Vega.

Ska man sedan tro PcPers så är just 12,5 TFLOPS för MI25, så vitt jag förstod är inget sagt om kapacitet för framtida konsumentprodukter. Eller missade jag något där?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur vet du att det fetmarkerade är sant? Kolla in "claim #7 och #8" i patentet. Uppdelningen av wave-fronts sker helt i HW baserat på det aktuella antalet aktiva trådar i wave-front (och allt annat vore i praktiken en omöjlighet givet med vilken latens dessa beslut måste tas med, cykel-nivå).

D.v.s. när det kommer till just denna funktion lär den användas, eventuellt kan det finnas begränsningar i nuvarande HW-implementation (knappast troligt om man ska lansera inom de närmaste månaderna).

Finns säker en del andra optimeringar som kan göras, men just inom detta område lär man nu köra väldigt nära slutprodukten oavsett drivers.

Angående att jämföra med Fury X. Håller med om att de inte är direkt jämförbara precis som man inte kan direkt jämföra mot Maxwell/Pascal.

Verkar dock inte som Vega implementerar något nytt (över GCN) som inte redan implementeras av Pascal, så mellan tummen och pekfingret kan man nog säga att Vega GFLOPS ligger någonstans mellan Fury och Pascal GFLOPS. Gissar ändå lägre effektivitet än Pascal då Nvidia är på sin andra generation tile-based rendering, tredje generation frame-buffer komprimering och fjärde generation där L2 cache används likt Vega.

Ska man sedan tro PcPers så är just 12,5 TFLOPS för MI25, så vitt jag förstod är inget sagt om kapacitet för framtida konsumentprodukter. Eller missade jag något där?

Det är bara min mening, men jag misstänker att så är fallet då NCU är det största lyftet man gör från GCN och dess akilleshäl, (något vi delvis snackat om tidigare). Förra testet var baserat på en moddad Fury X driver bara för att få kortet att fungera och representanter på plats rapporterar att Vega fungerat i några veckor, så det är i Alpha stadium, därav lanseringen en bit bort.

Hur stor effektiviteten blir vet man ju inte mer än det som är sagt av tekniska termer, men det som skvallrar för att det finns vansinniga mängder kapacitet är storleken på kärnan när man tänker på att den är 14nm och hur mycket vikt man lägger på effektivitet nu. Beräkningskortet MI25 använder förmodligen samma kärna. Rent storleksmässigt så har jag svårt att tänka mig att den i MI25 skulle vara större, och AMD har nog inte 2 separata "big-vega", utan det är samma med förmodligen god FP64 i bägge, där konsumentversionen kanske får FP64 cripplad. Vissa av beräkningskorten har ju haft betydligt högre FP64 rate, medans andra har haft högre FP32, allt beroenden på hur dom valt att göra förhållandet mellan FP32/FP64 i en CU.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]