Audio Technica AT-LP120-USBHC

Permalänk
Medlem

Audio Technica AT-LP120-USBHC

OBS!! Jag vill börja med att säga att jag är helt ny på detta och hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag fick en Audio Technica AT-LP120-USBHC skivspelare i julklapp och börjar nu fundera på
hur jag skall koppla ihop skivspelaren och min pc till samma högtalare.
Jag har även tänkt ha en mini förstärkare SMSL SA60 mellan allt detta med aux ingång för att kunna använda spotify via telefonen

Den stora frågan är nu vilka högtalare som har tillräckligt med uttag för att lösa detta?
Skickar med en bild ifall jag är otydlig i mitt skrivande

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk

Så det enda du har är skivspelaren, datorn och mobilen? Resten behöver du?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

@utsatt_unge496: Yes exakt!

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem

Såg även att någon med en liknande setup hade löst detta problemet med en 4 Port RCA audio switch

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk

@Bolwede: En adudio switch låter som en bra ide faktiskt, sedan så kommer du nog inte att behöva en "mini förstärkare". Skaffa ett par fina aktiva bookshelf speakers med en bra switch, tänk dock på att det är olika känslighet i RCA och 3.5mm så om du har en billig adapter eller en sladd som bara har 3.5mm i ena och RCA i andra så kommer du att förlora volym.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Aktiva högtalare är ju ett alternativ. Inte säkert att en RCA-switch är nödvändig dock, Klipsch R-15PM till exempel har alla ingångar du behöver (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3739884)

Jag hade dock gått en annan väg och kört på en stereoförstärkare med ingångar för alla devices du nämner:
1. Koppling till dator - USB (betyder också att förstärkaren måste ha inbyggd DAC)
2. Koppling till skivspelare - RCA/3,5mm line-in (just din skivspelare behöver inget separat RIIA-steg då det finns inbyggt)
3. Koppling till telefon - RCA/3,5mm line-in (eller bluetooth?)

Om det är ok för dig att köra bluetooth via telefonen istället för att koppla via kabel och om din budget tillåter nog bästa alternativet en teac AI-101DA (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2941734). Det du behöver för att ansluta skivspelaren till den förstärkaren är bara en adapter från RCA till 3,5mm. Sen kan du välja ett par relativt lättdrivna högtalare som passar din budget och så är allt klart

Permalänk
Medlem

@stool: Klipsch högtalarna kollade jag precis in för typ 5 minuter sedan haha, lutar nog mot dessa, skall in och lyssna på dom imorgon. hoppas att dom låter lika bra som alla reviews visar och berättar. Men alternativ två är absolut ett alternativ tack

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem

Hehe, dum fråga kanske men varför ska du köra Spotify via mobilen om du ändå tänkt koppla in din dator? I så fall räcker det med en miniförstärkare med två ingångar (typ https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhal... och ett par passiva högtalare.

Permalänk

eftersom skivspelaren har USB sätt den i datorn och aktivera så att datorn spelar upp inkommande signal genom valfri ljudutgång (den ser skivspelaren som en ljudingång)

mobilen kan du koppla med en 3.5mm till 3.5mm phono kabel till line in ingången på ditt ljudkort och aktivera ljuduppspelningen för den ingången.

sedan kan du koppla ljudutgången på datorn till förstärkaren med en kabel från 3.5mm phono till rca kabel.

med simplare ord.
använd din dator som ljudhub

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Audio pro add on t14 löser nog allt för dig. Vi har diskuterat dessa I en annan tråd.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1406931-audio-pro-addon-...

De är fortfarande på rea för 1990kr

Permalänk
Medlem

Bra tips där om Audio pro addon t14! Kan nog vara ett av de bättre alternativet just nu, i alla fall till det priset!

-Mobilen via Bluetooth
-Skivspelaren via RCA till 3,5mm adapter och sen rakt in i högtalaren
-Datorn via fiberoptisk kabel (om TS moderkort har S/PDIF out)

Jag skulle slängt på en chromecast audio och kopplat den till en av de optiska portarna och sen casta spotify från mobilen istället för att köra bluetooth, oberoende av vilken lösning det blir

Såg att någon i den länkade tråden hade testat både klipsch R-15PM och Addon t14 och föredrog de senare, framförallt då det var mer lättplacerade och spred ljudet bättre.

@Bolwede: Hur hade du tänkt att placera högtalarna? Ska de stå på skrivbord eller stativ/tv-bänk?

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Haha jadu, det är vid tillfällen som fester eller när man är i större sällskak och dom vill spela sin playlist, men bluetooth är ju det optimala

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem

@stool: Datorn via fiberoptisk kabel (om TS moderkort har S/PDIF out)

Tyvärr har den inte det, men dom högtalarna är sjukt lockande, efter att ha läst att inte ljudet sprider sig bra med klipschen.

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, men bestämt mig för att vänta på att några beggade B&W 602 kommer ut på blocket så köper jag en förstärkare och kör passivt istället.

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk

Lycka till men du lär nog få vänta länge tyvärr. Jag har letat efter ett par Monitor Audio silver 6 hur länge som helst nu, men folk vill inte byta sina prylar...förmodligen för att de är för bra

Permalänk
Medlem

@guineapig: Finns ju en del b&W på blocket men tråkigt nog finns dom inte i göteborgstrakten

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX