1: Kassetavgiften, upphovsrätten, Tvlicensen.
Slänga kassettavgiften dit den hör hemma, anpassa upphovsrätten till det moderna samhället. Minimera public service till att de enbart visar samhälls nyttig information, jag skulle tro att man kan dra ner på skiten med 4/5 delar. Dessa 1/5 kan man sedan lägga på skatten och alla är nöjda och glada eller? Visst inte tvpejlarna som blir arbetslösa.
2: Förbjud maskering på offentliga platser.
Typ samma regler som knivlagen bör gälla. Där man får maskera sig om vädret är sådan eller om man har något sjukdom som gör att man måste vara maskerat, det finns t.ex. folk som ej tål för mycket sol.
Om någon maskerar sig i en demonstration och är hotfull ska ungefär ses detsamma som om någon har kniv på sig vid en demonstration och vara hotfull. -Alltså det får till bra ursäkter för att få vara maskerat, straffet ska såklart vara hårdare för kniv.
3: Ändring av lagar för övervakning..
Både mildare och straffare regler behövs. Drönare på privat egendom ska självklart få användas, likaså ska det bli enklare att få sätta upp ej dolda extremt tydligt utmarkerade kameror. Straffet för dolda kameror ska dock skärpas rejält.
4: Stoppa fascismen, hindra dem för att sprida sitt hat
Detta berör flera lagar, med fascisterna i landet vill kränka på folks rättigheter att få göra vad de vill. Lagarna ska ej förändras så att folk tvingas göra saker som de ej vill. Vilka som är Fascister är alla som precis vill kränka andra individer, sedan vilken färg de har på kläderna är irrelevant.
5: Ändra LAS, gör det enklare att säga upp personer.
Att det blir enklare att säga upp personer resulterar i att det är mindre risk att anställa och bästa person får jobbet, vi som sedan blir sparkade kan få vila ut oss och komma tillbaka utvilade.
6: Skrota religionsfrihet
Religionsfrihet bygger på att vissa sagoberättelser är mer värd än andra, bara för att någon tror på Jesus istället för Mumietrollen, så resulterar religionsfriheten att den ena fantasin är mer värd än den andra.
Det jag förespråkar är att alla ska få tro på vad de vill, lagarna kring trakassering ska skärpas, blir någon hånad för den tror på Mumietrollen så ska förövarna kunna straffas. Men absolut ingen skillnad på ska göras baserat på om det är mumietrollen kristendomen, hinduismen etc som någon blir hånad för.
Problemet idag är att många förespråkar enligt mig dumma saker och sedan hänvisar till deras religion och säger att det annars kränker deras religionsfrihet.
7: Stärkas lagar kring jämställdhet och diskriminering.
Positiv rasism och diskriminering av alla former ska förbjudas. Straffen på riktiga negativa rasism och diskriminering ska skärpas. Att vissa med fel efternamn kan ha svårt att få bostad/jobb är ett stort problem. Och det handlar ej bara om att tänka på dem, utan detta kostar samhället väldigt mycket pengar. Så även om man ej bryr sig att ingen vill anställa de där "Johanssons" som folk har fördomar om, så får man betala deras arbetslöshet genom skatten. (Johansson är bara ett exempel, jag tog ett vanligt efternamn)
8: Stärkt äganderätten på bostäder och marker.
Det har blivit en trend att ta över annans egendom och ha den i besittning, detta ska skärpas och polisen ska snabbare kunna göra något åt det.
9: Skärp lagarna kring störning av allmän ordning
Det finns alltför många som stör den allmänna ordningen idag, folk som bosätter sig utanför butiker och försöker sälja det ena eller andra. T.ex. majblommor eller tigga pengar till röda korset, sånt ska inte få finnas mitt i vägen så de stör. De får hålla till någon annanstans. Likaså gäller det att väsnas, visst att röda korset behöver pengar, jag vill dock ej bli störd av deras skramlande.
Jag förespråkar inget tiggeriförbjud vare sig till röda korset eller privat, såvida de ej stör den allmänna ordningen.
10: Tuffare tag i skolan.
Vilka lagar som ska ändras här kan diskuteras.
11: Högre krav på myndigheter kring pengar
Politiker måste ställas till ansvar för de brutalt sjuka skattelösningar som de gör, inte minst det senaste året där de ger vissa hvb hem 60 000kr månaden per person. Det borde vara fängelsstraff på politiker som har sån liten respekt på andras hårt intjänade skattepengar.
12: Någon slags skattereduktion på professionell datorutrustning skulle finnas.
Allt fler jobbar inom IT och har riktigt svindyra saker privat för sitt jobb, köper man in datorutrustning för säg 200 000kr, så får man i sverige ca datorutrustning för 100 000kr, resterande 100 000kr går till skatt till kommun/staten.
Detta leder till att det är svindyrt att ha vettig datorutrustning i sverige och vi halkar efter, hur denna skattelättnad skulle utformas är en bra fråga. Skattelättnaden skulle ju enkelt kunna missbrukas av nöjes gamers, mitt mål är dock de som använder det i jobbet.
Även om tanken är god så är nog min ide svår att genomföra, t.ex. intyg från sin arbetsgivare att man behöver ha utrustningen för sitt jobb, oj vilken byråkrati det skapar. Men samtidigt rotavdrag och liknade skapar samma.
*edit*
Punkt nummer 12. Varför inte intyg från arbetsgivare och minsta datorinköp är på säg 75 000kr? Ytterst få som enbart köper datorer för nöje skulle då komma igenom och vi som köper bättre maskiner privat för att använda i jobbet slipper betala ca 50% i ren skatt.