Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med TV (Samsung UE55JU7505T)

Jag köpte följande Samsung för en tid sen som strular en aning -> http://www.samsung.com/se/consumer/tv-av/tv/uhd/UE55JU7505TXX...

Den körs till 80 % via Chromecast vilket fungerar nästan alltid (ibland måste jag starta om Chromecasten för att hitta den). Problem uppstår dock när jag ska kolla saker från datorn. TVn slocknar i 5-10 sekunder då och då (med olika intervall) ungefär som när man på en datorskärm kör en hz/upplösning som den inte riktigt klarar av.

Enligt specs ska den fixa upp till 3840x2160, och den gör också det men ovan nämnt problem inträffar då. Konstigt nog så inträffar samma problem fast jag drar ner upplösning (och hz) till betydligt lägre 1920. Har testat massor av upplösningar och väldigt låg hz (24) utan framgång.

Också värt att nämna att jag sitter på ett GTX780 och jag har två andra skärmar kopplade till det. En via DVI och en via Displayport.

Kan det vara HDMI-kabeln som är boven? Den fungerade dock prickfritt till förra TVn och vore trist att behöva byta ut den då den är typ 10-15 meter och kostade en slant.

Kan det ha med grafikkortet att göra?

Tips och förslag uppskattas mycket!

Permalänk

@arch: vad är det för HDMI-sladd? HDMI-sladdar i den längden säger vissa att dom har problem med. Jag själv använde en ca 15-20m sladd utan problem och det var inte ens den dyraste sladden. Men då hade jag 2k upplösning i ca 60hz

nvidias sida: "3840x2160 at 30Hz or 4096x2160 at 24Hz supported over HDMI. 4096x2160 (including 3840x2160) at 60Hz supported over Displayport."

Visa signatur

Under uppbyggnad

Permalänk
Medlem

@arch:

HDMI "kan" vara boven. Hade exakt samma problem med en ny Samsung att den tappade kontakt för några sekunder var 10'e sekund.

I mitt fall visade det sig vara HDMI kabeln, trots att den var en rätt ny "2.0 High speed 4k etc etc kabel". En annan exakt lika dan kabel löste problemen. Så det var nått fel med första, trots att den fungerat med en annan TV.

Behöver ju inte vara så i ditt fall, men kan du låna en kabel och testa så kan det vara värt det.

Permalänk
Medlem

Good point(s). Lyckades hitta kabeln i min orderhistorik på Komplett. Det är denna -> https://www.komplett.se/product/590521?noredirect=true#techni...

Får försöka köpa en annan sladd och testa med. Är det något man behöver tänka på när man köper HDMI-kabel?

Permalänk
Bildexpert 📺

Tappad bild som sedan återkommer efter ett par sekunder är typiskt för bitfel i överföringen. Oftast är det kabeln som inte håller för den situationen den används i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arch:

Good point(s). Lyckades hitta kabeln i min orderhistorik på Komplett. Det är denna -> https://www.komplett.se/product/590521?noredirect=true#techni...

Får försöka köpa en annan sladd och testa med. Är det något man behöver tänka på när man köper HDMI-kabel?

20m hdmi e långt. Kolla om 15m fungerar!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ok, finns det något speciellt man ska hålla utkik efter när man köper HDMI-kabel, så man vet att den håller måttet så att säga? Har dålig koll på området.

@Maxizor: Ska testa! Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

@arch: Generellt sett ska man vända sig till High Speed-certifierade kablar. Särskilt om man kliver över till långa längder. Men helt säker på att det fungerar i den situationen av sändare, mottagare, signalbandbredd och störningar som kan degradera signalkvalitet och ge bitfel? Ja, säker är är man aldrig.

Permalänk
Medlem

Tack. Läste även lite i den förnämliga guiden i din sign och inser att det med största sannolikhet är kabeln samt handhavandefel med i bilden. Jag har som sagt en 20m kabel när jag i detta fall bara behöver ett par meter, och den är ihoprullad ... och den ska runt ett hörn

Ska köpa mig 5m av denna och prova https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...