Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skriver att något har ändras, vet själv inte vad.

Är absolut fullt möjligt att detta något är att utformningen på spelen har ändats så att RAM-bandbredd nu har blivit allt mer viktigt. De tester jag grävde fram kring hur spel skalar med DDR3 hade ju alla ett par år på nacken, om något är att nya spel uppför sig annorlunda var det inget man såg tidigare.

Det man i alla fall kan säga: om detta något överhuvudtaget finns kommer snabba DDR4-minnen ge allt större övertag mot äldre plattformar med DDR3.

Sedan sandy bridge släpptes har gpu prestanda ökat något enormt (gtx580 till titan xp, ca 5-600% snabbare) till följd av detta så ökas även bandbreddskraven då alla led måste skyffla mer data än tidigare. Förut var låg minnesfrekvens ok då det ändå gav tillräcklig bandbredd men nu hamnar man i en situation med nya gpu er som presterar så bra att den låga bandbredden inte längre räcker till, att då öka på den samma kommer naturligtvis ge större inverkan än det tidigare gjort. Sedan så har upplösning och textur upplösning och renderingsupplösning ökat markant sedan 2011, detta ökar också bandbreddskraven.
Själv slängde jag i ett par 2400MHz stickor men kör dom i 2133 och det gav mig en ökning från strax 20GB/s till nästan 30GB/s. Detta gav av naturliga själ en ganska bra ökning i moderna titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Varför skulle Intel kontra?
8c Ryzen ska ju gå upp till fight mot Intel 6900k

Jämför 4c Ryzen sen mot i7 7700k

Tror inte att en 4c Ryzen tävlar mot i7, speciellt inte om Ryzen-IPC ligger runt Ivy/Haswell. Sen vet vi ju inte heller var priserna hamnar.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Tror inte att en 4c Ryzen tävlar mot i7, speciellt inte om Ryzen-IPC ligger runt Ivy/Haswell. Sen vet vi ju inte heller var priserna hamnar.

Skulle gissa på att Ryzen 4c/8t tävlar mot intels 4c/4t. Jag tror att den lägger sig mellan i7 och i5 prismässigt och kommer att bli attraktiv för dem som vill ha en "allround" processor som inte bara klarar att spela utan även fixar videoredigering och liknande uppgifter riktigt bra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

@Stoff3th3m4n:
Håller med. Jag tror 4-kärniga Zen lägger sig strax under i7-7700K, förhoppningsvis till ett attraktivt pris.
Om jag inte minns helt fel så ska alla Zen använda SMT, eller? De borde därmed vara väldigt konkurrenskraftiga mot Intel's billigare modeller som saknar SMT/HT.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon78208:

@Stoff3th3m4n:
Håller med. Jag tror 4-kärniga Zen lägger sig strax under i7-7700K, förhoppningsvis till ett attraktivt pris.
Om jag inte minns helt fel så ska alla Zen använda SMT, eller? De borde därmed vara väldigt konkurrenskraftiga mot Intel's billigare modeller som saknar SMT/HT.

Precis.
Även om AMD inte slår Intel IPC/frekvensmässigt så kan ju en 4C/8T CPU bli snabbare än en i5:a i spel och kanske kan den också lägga sig i samma prisklass? Då har vi konkurrens.

Det är trevligt att AMD tänker lansera samtliga Summit Ridge-processorer samtidigt också

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Stoff3th3m4n:

Ja och just därför tror jag att de kommer att konkurrera rent prismässigt med den bästa i5:an. Rakt av kommer den inte att kunna rubba exempelvis 7700k.

Vem hade liksom inte köpt en Ryzen 4c/8t för bara marginellt högre pris än en Intel 4c/4t?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

När kan man förvänta sig riktiga tester?
När får nda ut?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: vanligtvis den dagen grejerna släpps.

så om spekulationerna stämmer blir det runt GDC som är 27 Februari till 3 Mars.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Bruce Wayne: vanligtvis den dagen grejerna släpps.

så om spekulationerna stämmer blir det runt GDC som är 27 Februari till 3 Mars.

Ok tack
Tyckte jag sett dom datumen men var osäker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Om GDC datumet stämmer som släppet kan jag någ tänka mig att dem kommer hålla en presskonferens där man ge ut alla detaljer till dem olika RyZen modellerna och sen antingen i slutet eller i början komma säga att det finns och köpa från och med "nu" dvs alltså dagen efter presskonferensen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

GDC Kan ju vara lansering med säljstart 6:e mars tänker jag. Vore lite symboliskt isf.

Permalänk
Medlem

@Bernd P1 Lite det man hoppas på
@Aleshi ju tidigare desto bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Shit... jag har läst fel hela tiden och läst GDQ (games done quick) och det håller på nu.. trodde folk spekulerade om en release inom de närmsta dagarna....

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sisyfos:

Precis.
Även om AMD inte slår Intel IPC/frekvensmässigt så kan ju en 4C/8T CPU bli snabbare än en i5:a i spel och kanske kan den också lägga sig i samma prisklass? Då har vi konkurrens.

Det är trevligt att AMD tänker lansera samtliga Summit Ridge-processorer samtidigt också

Om vi antar att IPC för Ryzen faktiskt matchar Haswell måste ändå frekvenserna för 4C/8T versionen matcha i7-4790K för att prestera bättre i spel då i5-7600K och i7-4790K ligger i genomsnitt väldigt jämnt i de speltester jag läst (kolla t.ex. SweClockers och Guru3D).

AMDs 40 % över Excavator lägger IPC mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge, men man säger ju att man överträffat sina 40 %.

Räknade på relativ IPC mellan Kaby Lake och Piledriver över alla CPU-bundna tester i Nordic Hardwares test av 7600K/7700K och den förra hade i genomsnitt 91 % högre "IPC" (inte egentligen IPC då de flesta tester använder alla CPU-trådar och därför är ett mått på aggregerad kapacitet för hela kretsen, IPC är normalt alltid instruktioner per fysisk kärna).

Sedan är min väldigt starka övertygelse att väldigt många grovt överskattar hur ofta man har nytta av många CPU-kärnor. Spel är faktiskt numera det område där det krävs mest på den fronten numera om gissar att den genomsnittlige SweClockers läsaren ofta spelar.

Även om man enbart tittar på program som skalar väldigt bra upp till 4 CPU-trådar, vilket är fallet i alla utom ett av de tester BitTech använder när de testar i3-7350K så gissar jag att många inte skulle hävda att prestandasteget mellan i7-7700K och i5-7600K (den förra är 23 % snabbare i testerna och lade även till Geekbench 4 fast bara multitrådtesterna) är i princip identiskt med prestandasteget mellan i5-6600K och i3-7350K (den förra är 25 % snabbare).

I allt som skalar dåligt eller inte alls, vilket är fallet för de flesta desktop-program, så är i3-7350K snabbare än i5-6600K.

Är därför hyfsat säker att SR3 (4C/8T), SR5 (6C/12T) och SR7 (8C/16T) främst kommer konkurrera mot Kaby Lake i3, i5 och i7.

Är nog inte feltänkt av AMDs PR då uppfattningen från tester (som kommer vara extremt viktade mot tester som skalar nära nog perfekt med CPU-kärnor + speltester) kommer att SRx faktiskt presterar riktigt bra mot ix och är inte bara är ett billigare alternativ! D.v.s. tror att det är positivt för Ryzen om man jämför mot produkter där den står sig riktigt bra, som t.ex. att ofta ligga högre än "motsvarande" konkurrent i benchmark-tabellerna.

SR7 konkurrerar absolut även mot E-serien då de personer som faktiskt har någon relevant nytta av 8-kärniga CPUer är en rätt liten grupp. Frågan är hur prisbilden kommer se ut här. Hur dyr blir SR7 och kommer Intel justera ner priset på nuvarande E-serie (själv gissar jag "inte alls" på sista, tror däremot man kommer anpassa prisnivån på Skylake-E efter hur bra/dåligt SR7 säljer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vill inte se en sån här video inom de närmsta månaderna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo visst, e 7600an nice men verkar ändå som att de med fler trådar erbjuder en mer mjuk upplevelse, så fps e inte allt. Kolla ex hur det gick med AMD när de lanserade 7970Ghz, va ju i samma veva datorvärlden blev mer fokuserad på frametimes. Fps e inte allt lixom, sen kan du ju antagligen överklocka en 4c/8t å så får du mer fps. tada.

Så jag tror inte alls på ditt påståenden att sr3=i3 osv
tror det kommer bli så här:
Sr3=i5 i värsta fall men i vissa spel lär den vara i likvärdig en i7 4c/8t
Sr5=i7 i värsta fall men tror den kommer ha exakt samma för å nackdelar som x99 plattformen har idag
Sr7=i7 samma för å nackdelar som x99platformen.
Dvs i så kommer det vara nog en bättre produkt överlag än skylake/kabylake trots att den kommer bli slagen i vissa titlar.

@Yoshman du stirrar dig blind på fps å frekvens för mycket, redan för 1 år sen när DigitalFoundry gjorde sitt test av 6600an mot de äldre i7orna så påpekade de att 6600an upplevdes inte lika mjuk trots sina fps. Precis som i3 7350k upplevdes för hardwareunboxed.
Känns som du har hamrar samma sak om å om igen.

https://www.youtube.com/watch?v=JWxncqbe1H8&index=96&list=PLY...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jo visst, e 7600an nice men verkar ändå som att de med fler trådar erbjuder en mer mjuk upplevelse, så fps e inte allt. Kolla ex hur det gick med AMD när de lanserade 7970Ghz, va ju i samma veva datorvärlden blev mer fokuserad på frametimes. Fps e inte allt lixom, sen kan du ju antagligen överklocka en 4c/4t å så får du mer fps. tada.

Så jag tror inte alls på ditt påståenden att sr3=i3 osv
tror det kommer bli så här:
Sr3=i5 i värsta fall men i vissa spel lär den vara i likvärdig en i7 4c/8t
Sr5=i7 i värsta fall men tror den kommer ha exakt samma för å nackdelar som x99 plattformen har idag
Sr7=i7 samma för å nackdelar som x99platformen.
Dvs i så kommer det vara nog en bättre produkt överlag än skylake/kabylake trots att den kommer bli slagen i vissa titlar.

@Yoshman du stirrar dig blind på fps å frekvens för mycket, redan för 1 år sen när DigitalFoundry gjorde sitt test av 6600an mot de äldre i7orna så påpekade de att 6600an upplevdes inte lika mjuk trots sina fps. Precis som i3 7350k upplevdes för hardwareunboxed.

Det intressanta är att han när det passar pratar om blindtest och att några fps hit eller dit inte spelar någon roll, för att sedan som du uttrycker det "stirra sig blind" på väldigt små skillnader, som det i själva verket handlar om ifall man jämför högpresterande processorer i spel idag.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Inte ens fått titeln som "AMD-guru" här på forumet än ju. Dåligt...

Hehe, du har ju nått veteranstatus med dina 10 år iallafall.

Skrivet av Enigma:

Över 40st AM4 moderkort redo från många olika tillverkare sen en tid tillbaka, och börjar säljas samma dag som NDA släpps, dvs när Zen släpps då det inte blir någon papperslansering. Även färdiga system med Ryzen ska finnas att köpa från dag 1 från t.ex Svenska/Norska komplett.se / komplett.no

Stor sannolikhet är väl också att Zen släpps på GDC 2017 som hålls från 27'e Feb. AMD ska i vart fall inte sträcka sig till det sista av kvartalet.

Skrivet av tellus82:

Enligt mer än en källa kommer Ryzen släppas på GDC och det låter troligt med tanke på AMDs egna uttalande om att man inte gör pappersrelease utan har allt färdigt direkt och att man inte siktar på slutet av q1 utan mitten av q1. Tittar man sedan på alla systembyggare som har färdiga produkter och moderkort som är färdiga osv så är en release den 27:e februari allt annat än osannolik.

Riktigt härligt om det skulle stämma. Blir en lite sen födelsedagspresent till mig själv då troligen.
Hoppas vi får se Vega samtidigt, hade verkligen varit härligt om de får ut rubbet samtidigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RVX:

https://www.youtube.com/watch?v=y75t9NEpCYQ&t=1649s

Vill inte se en sån här video inom de närmsta månaderna

Haha, @Ratatosk hjälpte till lite med stämningen i kommentarerna till recensionen från 2011

Skrivet av Ratatosk:

Lite musik för er som läser testerna.
http://www.youtube.com/watch?v=kyFyAqLtHq8

Får man av ren nyfikenhet fråga hur du tog dig till sen? För du skrev också att du redan satt med ett moderkort redo för Bulldozer, men idag sitter du med en FX 8350

Emil och Jonas var ju för övrigt ganska on point med att det var ytterst tveksamt till att Bulldozer var ett bra köp för framtiden pga "FLERA KÄRNOR!!!11111!!!!!!111!"... för det var det ju inte riktigt.
https://youtu.be/y75t9NEpCYQ?t=13m46s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Haha, @Ratatosk hjälpte till lite med stämningen i kommentarerna till recensionen från 2011

Haha! Såg det, creds till det @Ratatosk
Har faktiskt ingen dålig magkänsla inför Zen, inte alls på samma sätt som man hade inför Bulldozer. Känns som AMD lärt sig sin läxa.... förhoppningsvis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visserligen gammal artikel,
https://m.sweclockers.com/nyhet/21106-analytiker-amds-framtid...

men jag tycker den ställer Zen's lansering på sin spets.... för vad tror ju händer om nu detta skulle misslyckas?
Spekulera inte huruvida den inte kommer att misslyckas eller inte, utan vad som händer om den gör det. Vad tror ni... är ett uppköp enda utvägen?
Väldigt lösa rykten utan substans nämnde väl Samsung som en eventuell köpare förra året....

Nu tror jag inte detta misslyckas, helst enkelt pga att dom inte får misslyckas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det intressanta är att han när det passar pratar om blindtest och att några fps hit eller dit inte spelar någon roll, för att sedan som du uttrycker det "stirra sig blind" på väldigt små skillnader, som det i själva verket handlar om ifall man jämför högpresterande processorer i spel idag.

Fast gör han det? Inte vad jag kan se.
Jag tycker att han har varit tydlig med att processorn ofta är "stark nog" för spel dessa dagar.

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: ¨

Tror du har helt rätt. Prismässigt kommer man konkurrera enligt tabellen.

intel AMD
i5 = 4C/8T
i7 = 6C/12T
?? = 8C/16T

Viktigast för AMD är att man kommer vara dom med värsta CPUn på mainstream socket. Att intel har 2011-v3 känns helt irrelevant då >90% kommer köpa 1151 om man väljer Intel.

Så har man en "Normal" budget på 8-14k så kan man gå på den dyraste CPUn man just nu har råd med för att senare kunna uppgradera. Det finns en tydlig upgrade path som att följa om man behöver mera kraft. På Intel kommer du upp till i7 7700k och sedan är det stopp.

Om vi bara snabbt kollar på Passmark score för en i7 7700k så får den ca 12500p. Det är alltså det bästa du kan få. Nu finns det självklart inga tester på Ryzen men en 6900k får 17500p. Baserat på det vi vet och sett av Ryzen så är det ett minimum nivå den kommer nå. Tror personligen Ryzen hamnar på 18000-19000p.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Stoff3th3m4n: ¨

Tror du har helt rätt. Prismässigt kommer man konkurrera enligt tabellen.

intel AMD
i5 = 4C/8T
i7 = 6C/12T
?? = 8C/16T

Viktigast för AMD är att man kommer vara dom med värsta CPUn på mainstream socket. Att intel har 2011-v3 känns helt irrelevant då >90% kommer köpa 1151 om man väljer Intel.

Så har man en "Normal" budget på 8-14k så kan man gå på den dyraste CPUn man just nu har råd med för att senare kunna uppgradera. Det finns en tydlig upgrade path som att följa om man behöver mera kraft. På Intel kommer du upp till i7 7700k och sedan är det stopp.

Om vi bara snabbt kollar på Passmark score för en i7 7700k så får den ca 12500p. Det är alltså det bästa du kan få. Nu finns det självklart inga tester på Ryzen men en 6900k får 17500p. Baserat på det vi vet och sett av Ryzen så är det ett minimum nivå den kommer nå. Tror personligen Ryzen hamnar på 18000-19000p.

Japp. Om allt blir så som det ser ut att bli tror jag att Ryzen 4c/8t kan komma att bli en storsäljare om den prissätts mellan 7700K och 7600K.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Jag tror inte den ens blir så dyr. Den kommer hamna runt i5 så ca 2400-2500kr för 4C/8T.

AMD måste prissätta så folk känner det är värt att uppgradera. Om man lägger sig på exakt på samma punkt som intel för samma core/HT antal så finns det lite incitament. En CPU lever så länge idag så har du köpt en i5-i7 sista 3 åren så duger den fortfarande utmärkt!

Om du har 3500kr i budget för en CPU och kan få en i7 7700k(som är 4C/8T) och Ryzen 4C/8T så är det lite hugget som stucket.
MEN! Om du kan välja mellan en i7 7700k(som är 4C/8T) och Ryzen 6C/12T för dom pengarna är valet givet!

Intel har inget att kontra med. Det enda dom kan göra att att kraftigt sänka priset och då är ca 1000kr man måste ner för att nå AMD Ryzen 4C/8T (man kanske inte går hela vägen dit men lägger sig hundra eller så över AMD).

Att denna aggressiva prissättning skulle skada AMD har jag svårt att se. Skillnaden i pris att tillverka en 4 eller 8 core CPU är marginell och även om det är dubbelt så dyrt så går man från 100kr till 200kr i tillverkningskostnad.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Stoff3th3m4n: Jag tror inte den ens blir så dyr. Den kommer hamna runt i5 så ca 2400-2500kr för 4C/8T.

AMD måste prissätta så folk känner det är värt att uppgradera. Om man lägger sig på exakt på samma punkt som intel för samma core/HT antal så finns det lite incitament. En CPU lever så länge idag så har du köpt en i5-i7 sista 3 åren så duger den fortfarande utmärkt!

Om du har 3500kr i budget för en CPU och kan få en i7 7700k(som är 4C/8T) och Ryzen 4C/8T så är det lite hugget som stucket.
MEN! Om du kan välja mellan en i7 7700k(som är 4C/8T) och Ryzen 6C/12T för dom pengarna är valet givet!

Intel har inget att kontra med. Det enda dom kan göra att att kraftigt sänka priset och då är ca 1000kr man måste ner för att nå AMD Ryzen 4C/8T (man kanske inte går hela vägen dit men lägger sig hundra eller så över AMD).

Att denna aggressiva prissättning skulle skada AMD har jag svårt att se. Skillnaden i pris att tillverka en 4 eller 8 core CPU är marginell och även om det är dubbelt så dyrt så går man från 100kr till 200kr i tillverkningskostnad.

Vi får se vem som får rätt. AMD måste börja tjäna pengar även på desktop-marknaden, så jag förutspår lite högre priser än vad du gör.

Har man dock tillräckligt låga tillverkningskostnader och kan lägga sig på en prisnivå enligt ditt exempel så pekar det på två saker:

1. Intel tar förmodligen utlösa överpriser.
2. AMD blir att åter att räkna med på riktigt framöver.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Haha! Såg det, creds till det @Ratatosk
Har faktiskt ingen dålig magkänsla inför Zen, inte alls på samma sätt som man hade inför Bulldozer. Känns som AMD lärt sig sin läxa.... förhoppningsvis

Man får samtidigt hoppas att Intel lärt sig en läxa sedan deras konkurrensbrott under 00-talet. Jag hoppas verkligen de försöker konkurrera på ett snyggt sätt denna gång.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi får se vem som får rätt. AMD måste börja tjäna pengar även på desktop-marknaden, så jag förutspår lite högre priser än vad du gör.

Har man dock tillräckligt låga tillverkningskostnader och kan lägga sig på en prisnivå enligt ditt exempel så pekar det på två saker:

1. Intel tar förmodligen utlösa överpriser.
2. AMD blir att åter att räkna med på riktigt framöver.

Jo, känns mest rimligt att priserna kommer bli högre än folk förväntar sig, speciellt på modellerna med många kärnor och trådar. Samtidigt ger det konkurrens vilket kan få Intel att börja sänka priserna också, och då kanske även AMD följer efter.

AMD behöver få in pengar, de kommer inte ge bort processorerna.

Riktigt spännande att se hur detta utvecklas. Och för att inte tala om att desktop-marknaden kanske börjar röra på sig igen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sisyfos:

Får man av ren nyfikenhet fråga hur du tog dig till sen? För du skrev också att du redan satt med ett moderkort redo för Bulldozer, men idag sitter du med en FX 8350

Emil och Jonas var ju för övrigt ganska on point med att det var ytterst tveksamt till att Bulldozer var ett bra köp för framtiden pga "FLERA KÄRNOR!!!11111!!!!!!111!"... för det var det ju inte riktigt.

Tackar, lite så det kändes.
Det blev en 1090T, för att sedan bli en FX-8350, ett tag efter det att den släppts.
Min gamla 1090T fick min systerson tillsammans med moderkortet (Sabertooth rev 1) efter ett tag, i den vevan köpte jag mitt nuvarande.

Kommer också att tänka på priset, tror att AMD ville ha drygt 2000kr för FX-8150, på tok för dyrt, jag köpte min 8350 för 1300-1400kr.

edit Hoppades att AMD skulle kunna få lite fart på BD i nästa version (Piledriver), hoppades även på mer BD optimerade programvaror, lite bättre blev det men långt i från så bra som man ville.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tveksamt? Är det inte så att 4 kärnor inte är tillräckligt i vissa applikationer?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Tror du missar att kombinationen där det blir problem med i3 är när den paras med Titan X Pascal och man kör 1920x1080 vilket gör CPU-delen till en väldigt stor flaskhals.

Har själv testat att slå av två kärnor på min speldator just för att se om det blir någon skillnad. Har ett MSI 970 + i7-5775C, testade de senaste/mest krävande spelen och i ett blindtest skulle jag överhuvudtaget inte kunna säga om det är 4 eller 2 kärnor aktiva med de grafikinställningar som normalt används (har alltid HT påslaget, kör så höga inställningar i 1920x1080 som möjligt och ändå hålla minst 60 FPS).

Har testat att köra med 1,2,3,4 kärnor i flera spel. Med en kärna + HT finns det absolut flera spel som uppför sig illa.

För den som vill testa själv: se till att slå av CPU-kärnorna i BIOS alt. via msconfig. Går inte att bara ändra affinitet i "task manager" för då kommer spelet tro att de finns fler CPU-trådar än spelet får använda -> oversubscription av CPU-trådar vilket potentiellt skapar problem även i spel som är bra designade.

Läser man vad Digital Foundary skriver så är det bara i rejält CPU-bundna fall som krävs för att det ska finnas någon skillnad alls i hur mjukt spelen känns. För att bli CPU-bunden med moderna i5:or måste man köra GTX 1080 och i vissa fall Titan X i max 1920x1080 så man kommer väl över 100 FPS. Känns det som en rimlig kombo?

Någon om väljer en budget-CPU lär rimligen även välja en budget-GPU. Min poäng är: är man GPU-bunden kvittar CPU-delen och använder man dator till något annat än spel (vilket tro det eller ej många faktiskt gör) så slår högre enkeltrådprestanda högre total prestanda över flera kärnor i princip varje gång. Och detta är anledningen till varför jag tror SR3 främst kommer matchas mot i3. Båda är entry-level CPUer och SR3 är garanterat bättre i spel med en high-end GPU men i3 kommer vara bättre för nästan allt utanför spel. Med en billigare GPU kommer de prestera identisk i spel.

I sak har du rätt, men i praktiken är det irrelevant för din utsaga är bara sann med grafikinställningar + GPU/CPU kombinationer som statiskt sett ingen i hela världen kommer ha.

Finns ändå en sak som gör det sannolikare att man stöter på hög FPS-varians med i3/i5 jämfört med CPUer med minst 6-7 CPU-trådar: dagens konsoler har just 6-7 CPU-trådar som är tillgängliga för spel och om man spelmotorn helt blint skapar fler programtrådar än CPU-trådar så påverkas inte genomsnittlig FPS (Windows är preemtive) men beroende på hur trådarna då schemaläggs kan det bli högre FPS-varians. Det framförallt på DX11 titlar som har mer jobb som måste utföras av en specifik tråd. Är man inte CPU-bunden blir dock även detta fall ett icke-problem.

Får man problemet ovan har man en mindre bra spelmotordesign, men i praktiken finns det absolut sådana fall då konsolversionen normalt är långt högre prioriterad jämfört med PC-versionen, vilket t.ex. resulterar i en design som kräver fler än fyra trådar. Optimal/korrekt användning av "work-stealing", vilket är tekniken nästan alla spelmotorer bygger på idag, skulle undvika detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer