Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Det där är för att räkna ut effekt, men den formeln har inte fungerat på många år. Sedan strömläckage blev en relevant faktor för över ett decennium sedan så har det där inte fungerat. Bara som ett exempel så har vi ju sett att vissa kretsar idag varierar i effektförbrukning ganska stort med temperatur även fast spänning och frekvens är konstant.
Att räkna ut hur effekten påverkas på en krets med strömläckage är inte alls lika lätt eftersom strömläckagets natur kan variera lite från krets till krets. Men överlag så skenar det ganska mycket med frekvens och effekt.

TDP är inget värde hos en krets. Det är något tillverkaren sätter som krav på kylaren. Du kan inte räkna ut vad en krets har för TDP som klockad. TIllverkarens krav har inget att göra med hur kretsen beter sig vid överklockning. Formeln du använder är för att räkna ut effekt. Det ser helt enkelt ut som att du räknar effekt, och du ska nog vara lite glad att folk misstolkar det som det och inte inser att du gör det större misstaget att tro att TDP är ett värde hos en krets.

Självklart är TDP-värdet ett krav som tillverkaren ställer på kylningen, och det gäller när processorn går på sina standardvärden för spänning och frekvens. Varför är det så svårt att förstå att vi kan omvandla detta värde för andra driftsförhållanden? Självklart kan vi det, och även om TDP inte är lika med effekt så kommer värdet förändras enligt ett samband som varierar med hur mycket effekt vi stoppar in.

TDP = Frekvens * Spänning ^2 * konstant

Du tycker inte det räcker att mäta mellan tummen och pekfingret? Du vill ta med även strömläckaget i ekvationen? Det är inte så jäkla svårt som du verkar tro, men visst kommer det variera lite i varje individuella krets. Det blir lite roligare matematik nu, så jag lägger upp det som bilder för att det ska bli tydligare.

Som du ser så kan man räkna ut allt, inklusive hur strömläckaget påverkar.

Permalänk
Medlem

@Implor:
Låt oss anta att det är RyZen de pratar om och låt oss anta att Ryzen når Broadwell Clock for Clock vid multitrådad körning, vad innebär det för priserna?

Om vi tar 8-kärniga processorer som exempel så kommer de 20% du föreslår att hamna på ligger en i7 6900k på blocket för 11649:-. För att uppnå 20% bättre prestanda/krona kan AMD prissätta upp till 11649/1,2=9700 kr för en 8c16t Ryzen på 3,2 GHz. En förmodad toppmodell på 3,8GHz kommer kunna hamna på 11500:- + eventuellt premiumpåslag för att det är den snabbaste 8-kärniga processorn ± eventuell prisskillnad mellan moderkorten.

Hur står sig en 6-kärnig i förhållande till 7700k? Beror på vilken benchmark som används och om historien är ngt att gå efter (jag tänker speciellt på Bulldozer) så värderar inte AMD och spel-communityt prestanda på samma sätt, så om det kommer en 6-kärnig med i närheten av 4-4,2GHz basklocka så kommer nog den kosta en hel del mer än i7:n, men fortfarande vara "phenomenal performance per dollar".

Men det kan mycket väl vara en Vega-krets som inte presterar lika bra som GP102 som diskuteras, de gör inte den uppdelningen i artikeln.

En sak vet vi dock, AMD vill inte längre vara "budgetalternativet" och det slutar man bara bli om man ser till att ta bra betalt för sina produkter. Strategin verkar heller inte vara att erbjuda samma funktionalitet för ett lägre pris, utan snarare att erbjuda mer funktionalitet till samma pris. Vilket helt och full ger stöd för ett uttalande som "I think what the consumer will see [...] is that the amount of performance we’re bringing per dollar is phenomenal".

Vi kan nog förvänta oss att priset i dollar kommer att vara detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Självklart är TDP-värdet ett krav som tillverkaren ställer på kylningen, och det gäller när processorn går på sina standardvärden för spänning och frekvens. Varför är det så svårt att förstå att vi kan omvandla detta värde för andra driftsförhållanden? Självklart kan vi det, och även om TDP inte är lika med effekt så kommer värdet förändras enligt ett samband som varierar med hur mycket effekt vi stoppar in.

TDP = Frekvens * Spänning ^2 * konstant

Du tycker inte det räcker att mäta mellan tummen och pekfingret? Du vill ta med även strömläckaget i ekvationen? Det är inte så jäkla svårt som du verkar tro, men visst kommer det variera lite i varje individuella krets. Det blir lite roligare matematik nu, så jag lägger upp det som bilder för att det ska bli tydligare.

http://i.imgur.com/CbVjR4d.gif

http://i.imgur.com/TRFoMty.gif

http://i.imgur.com/7EYcozN.gif

http://i.imgur.com/2hgwVIv.gif

Som du ser så kan man räkna ut allt, inklusive hur strömläckaget påverkar.

Effektuträkning och effektformel är ganska meningslös eftersom vi inte vet förhållandet mellan effekt och TDP.
En processor som utvecklar 67W värme och en annan som utvecklar 120W värme kan båda bli märkta med 125W i TDP.
Och du försöker förminska elektronmigrationens betydelse. Men det står ofta för en avsevärd andel av effekten när man pressar kretsar lite hårdare.
Och jag har inte sagt att det inte går att räkna med läckage, men det är inte alls lika lätt. Kan du fylla i alla värdena i ovanstående formler korrekt tror du? Varför gjorde du inte det då? Du får ju så kraftigt missvisande resultat av att utelämna strömläckaget att det blir meningslöst. Är det inte bättre att göra en uträkning som faktiskt har en mening från första början om det är så lätt?

Strömläckaget står för en så stor del av effektåtgången och värmeutvecklingen i dagsläget att din formel helt enkelt är meningslös för det du försöker använda den till. Allra helst eftersom du försöker beräkna kraftig överklockning av en krets som redan drar massa kräm.

EDIT:
Ta en titt på Sweclockers test av FX-8350. Enligt formel borde deras överklockade krets ha en TDP på 197,6W. Alltså en ökning med 72,6W. I praktiken drar systemet 187W mer. Alltså är formeln fel med över 100W! Givetvis är en del av ökningen i förluster i övriga systemet, men nätaggregatet ligger på den här belastningen i ett område där det har högre effektivitet med mindre procentuella förluster.
http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/17#...

Vi ser samma mönster överallt, oavsett om man mäter på system eller bara kretsen. Och vi ser också hur effekten och därmed värmeutvecklingen kan variera rejält beroende på temperatur, en starkare kylning kan sänka effekten på moderna grafikkort en hel del. Din formel fungerade bra på tiden då man fortfarande mätte processnoder i tiondels mikrometer och inte nanometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Implor:
Låt oss anta att det är RyZen de pratar om och låt oss anta att Ryzen når Broadwell Clock for Clock vid multitrådad körning, vad innebär det för priserna?

Om vi tar 8-kärniga processorer som exempel så kommer de 20% du föreslår att hamna på ligger en i7 6900k på blocket för 11649:-. För att uppnå 20% bättre prestanda/krona kan AMD prissätta upp till 11649/1,2=9700 kr för en 8c16t Ryzen på 3,2 GHz. En förmodad toppmodell på 3,8GHz kommer kunna hamna på 11500:- + eventuellt premiumpåslag för att det är den snabbaste 8-kärniga processorn ± eventuell prisskillnad mellan moderkorten.

Hur står sig en 6-kärnig i förhållande till 7700k? Beror på vilken benchmark som används och om historien är ngt att gå efter (jag tänker speciellt på Bulldozer) så värderar inte AMD och spel-communityt prestanda på samma sätt, så om det kommer en 6-kärnig med i närheten av 4-4,2GHz basklocka så kommer nog den kosta en hel del mer än i7:n, men fortfarande vara "phenomenal performance per dollar".

Men det kan mycket väl vara en Vega-krets som inte presterar lika bra som GP102 som diskuteras, de gör inte den uppdelningen i artikeln.

En sak vet vi dock, AMD vill inte längre vara "budgetalternativet" och det slutar man bara bli om man ser till att ta bra betalt för sina produkter. Strategin verkar heller inte vara att erbjuda samma funktionalitet för ett lägre pris, utan snarare att erbjuda mer funktionalitet till samma pris. Vilket helt och full ger stöd för ett uttalande som "I think what the consumer will see [...] is that the amount of performance we’re bringing per dollar is phenomenal".

Vi kan nog förvänta oss att priset i dollar kommer att vara detsamma.

Fast du kan inte behålla din kaka och äta den samtidigt.

Antingen presterar de mycket bättre än intels motsvarighet och det då kan ta ett extra premium påslag och slippa budgetstämpeln.

Eller så presterar man sämre än intel men prestanda per krona är mycket bättre (då blir budget stämpeln kvar).

Tror dock man ligger och nosar på en i7 7700k i singel core prestanda. Men det är bra nog om man slår den i flertråds prestanda istället :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Moderator

*delvis rensad*

Upplåst, tog bort några §1. Granskar vidare, tänk på trivsel och respekt gott folk. Argumentera gärna men låt det inte gå överstyr.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Har förstått att det är många, inkl mig, som mer eller mindre bestämt sig för att köpa Ryzen när den lanseras. Priser vet vi ju inte mycket om i dagsläget, mer än phenomenal pris/prestanda.
Jag har 7000kr i budget och tänkte att det ska täcka CPU, moderkort, minnen, windows 10 och ev. en M.2 disk.
Vad har ni budgeterat med? Bygger ni ett helt nytt system eller bara en uppgradering av insidan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@napahlm: har fått in idag chassi och kylaren till RyZen bygget. kommer använda mina nuvarande diskar. har ännu inte bestämmt mig om jag återanvänder mit nätegg (Corsair RM850) eller skaffa nytt. Min R9 Nano kommer få ett hem i RyZen bygget fram tills Vega kommer och jag bestämma mig om jag ska har nåt ifrån det eller ej. Kommer troligen blir ett Enthusiast moderkort om dem inte kosta för mycket. Val av CPU:n kommer beror på vad som finns och vad det kosta, men sikta gärna mot 6C/12T eller 8C/16T.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har förstått att det är många, inkl mig, som mer eller mindre bestämt sig för att köpa Ryzen när den lanseras. Priser vet vi ju inte mycket om i dagsläget, mer än phenomenal pris/prestanda.
Jag har 7000kr i budget och tänkte att det ska täcka CPU, moderkort, minnen, windows 10 och ev. en M.2 disk.
Vad har ni budgeterat med? Bygger ni ett helt nytt system eller bara en uppgradering av insidan?

har fått hem DDR4 minne, så jag har kvar att köpa ryzen cpu, moderkort samt kylning. Chasse, grafikkort, ssd diskar har ja sen gammalt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har ca 17500 i budget. Det ska räcka till ett komplett bygge.
Siktar på 8c/16t, men det blir nog så att priset får bestämma i slutändan.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har förstått att det är många, inkl mig, som mer eller mindre bestämt sig för att köpa Ryzen när den lanseras.

Yes! Ska bygga en dator att stoppa i mitt inkommande Dan A4-SFX så håller tummarna för moderkort i Mini-ITX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Spontant låter det som en snålt tilltagen budget tycker jag. Såklart beroende på val av komponenter.

Permalänk
Medlem

@napahlm: Funderar på att byta det mesta då bland annat mina 35 TB på 21 hårddiskar är lite jobbigt att hantera och diskarna dessutom är på väg att ge upp. Så antagligen är ett helt nytt system eftersom alla primära saker som MB+CPU+RAM ändå kommer att behövas nya.

Så ett system med 8C/16T 32+ GB RAM och där några 10TB diskar får agera backuper samt några SSD+M.2 får bli system och primärlagring. Nätaggregat + Chassi kommer antagligen att bytas också, men jag avvaktar tills sakerna släppts och avgör därifrån då det är lättare att planera när alla saker som behövs finns att jämföra med samt vad moderkorten klarar av. Har ingen speciell budget men antagligen 30 000+, skulle bli förvånad annars.

Skrivet av SectionX2:

har fått hem DDR4 minne, så jag har kvar att köpa ryzen cpu, moderkort samt kylning. Chasse, grafikkort, ssd diskar har ja sen gammalt.

Blir lite fundersam över dom som köper vissa komponenter "i förväg", känns som det är bättre att köpa allt på en gång, i alla fall det där mest grundläggande. I vissa fall känns det som att en del köper delar på det sättet att dom bara står och sliter på garantin medans man väntar på att moderkort eller CPU ska komma till butiken. Vad skulle hända om det blir en försening av CPU:n exempelvis? Då har man kanske ett par DDR4-minnen där halva garantitiden är förbrukad när den kommer och har man bara ett gammalt system med DDR3 så kan man inget göra mer än att ha dom i bokhyllan så länge.

Inget fel med att enbart köpa en enstaka komponent, då man verkligen har behov av det. Om man exempelvis byter ett grafikkort eller utökar ram eller en till hårddisk. Men i vissa fall känns det som att en del beskriver det som att dom köper det del för del och princip låter det ligga på hyllan så länge.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@napahlm: Funderar på att byta det mesta då bland annat mina 35 TB på 21 hårddiskar är lite jobbigt att hantera och diskarna dessutom är på väg att ge upp. Så antagligen är ett helt nytt system eftersom alla primära saker som MB+CPU+RAM ändå kommer att behövas nya.

Så ett system med 8C/16T 32+ GB RAM och där några 10TB diskar får agera backuper samt några SSD+M.2 får bli system och primärlagring. Nätaggregat + Chassi kommer antagligen att bytas också, men jag avvaktar tills sakerna släppts och avgör därifrån då det är lättare att planera när alla saker som behövs finns att jämföra med samt vad moderkorten klarar av. Har ingen speciell budget men antagligen 30 000+, skulle bli förvånad annars.
Blir lite fundersam över dom som köper vissa komponenter "i förväg", känns som det är bättre att köpa allt på en gång, i alla fall det där mest grundläggande. I vissa fall känns det som att en del köper delar på det sättet att dom bara står och sliter på garantin medans man väntar på att moderkort eller CPU ska komma till butiken. Vad skulle hända om det blir en försening av CPU:n exempelvis? Då har man kanske ett par DDR4-minnen där halva garantitiden är förbrukad när den kommer och har man bara ett gammalt system med DDR3 så kan man inget göra mer än att ha dom i bokhyllan så länge.

Inget fel med att enbart köpa en enstaka komponent, då man verkligen har behov av det. Om man exempelvis byter ett grafikkort eller utökar ram eller en till hårddisk. Men i vissa fall känns det som att en del beskriver det som att dom köper det del för del och princip låter det ligga på hyllan så länge.

jobbigt och vänta ju, kliar i fingrarna

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Spontant låter det som en snålt tilltagen budget tycker jag. Såklart beroende på val av komponenter.

Kan säkert sträcka det en tusenlapp om det skulle behövas. Har räknat lite löst på det såhär. 3,5-4K för CPU. 2K för moderkort, 1K för minne, 1-1,5K för m.2.
M.2 blir det bara om budgeten tillåter. Det är egentligen inget jag behöver just nu, men det hade varit trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

jobbigt och vänta ju, kliar i fingrarna

Skulle vara det då

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Budget har jag inte tänkt på utan det är svåra är att motivera det ur ett prestandabehov sett då jag spelar Mahjong/UT4 samt Need for Speed Most Wanted lite då & då .. byter jag upp mig till ryzen är det pga. ett rent materiellt habegär..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kan säkert sträcka det en tusenlapp om det skulle behövas. Har räknat lite löst på det såhär. 3,5-4K för CPU. 2K för moderkort, 1K för minne, 1-1,5K för m.2.
M.2 blir det bara om budgeten tillåter. Det är egentligen inget jag behöver just nu, men det hade varit trevligt.

1000 kr för windows också.

Permalänk
Inaktiv

Det pratas om att ssd och ram skull ökas i pris, så ni som har bestält innan kanske tjänar på det. Annars att beställa saker som absolut inte på något sätt ni använder före resten bör man låtar bli. Typ köpa en processor för att om 3 månader senare köpa ett moderkort som stöder denna,

Angående budgetar. Så för mig är minimikravet för att jag ens ska orka beställa bästa konsument Ryzen, 64GB ram, Samsung 960Pro, moderkort (5Gbbit lan + raid stöd), bästa fläktar för mig etc. Det kommer svida i plånboken.

Windows ska man ej tala på, enbart Windows server 2016 Datacenter med några cals går på ca 60 000kr- Datacenter tillåter en skapa hur många vm som helst och det är den versionen som de "alla riktiga" windowsnördar borde ha.
Men det är som att man vill gå och lägga sig och sova om när man hör dessa kostnader.
Nu missbrukar garanterat de flesta privatpersonerna trialversionerna av windows och då kan MS ta det pris de tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det pratas om att ssd och ram skull ökas i pris, så ni som har bestält innan kanske tjänar på det. Annars att beställa saker som absolut inte på något sätt ni använder före resten bör man låtar bli. Typ köpa en processor för att om 3 månader senare köpa ett moderkort som stöder denna,

Angående budgetar. Så för mig är minimikravet för att jag ens ska orka beställa bästa konsument Ryzen, 64GB ram, Samsung 960Pro, moderkort (5Gbbit lan + raid stöd), bästa fläktar för mig etc. Det kommer svida i plånboken.

Windows ska man ej tala på, enbart Windows server 2016 Datacenter med några cals går på ca 60 000kr- Datacenter tillåter en skapa hur många vm som helst och det är den versionen som de "alla riktiga" windowsnördar borde ha.
Men det är som att man vill gå och lägga sig och sova om när man hör dessa kostnader.
Nu missbrukar garanterat de flesta privatpersonerna trialversionerna av windows och då kan MS ta det pris de tar.

Nu är ju inte windows server 2016 datacenter riktat till konsumenter. Investeringskostnaden tjänas ju in på kund eller antalet VMs man kör.

Vanliga privatpersoner har absolut inga fördelar med datacenter edition och tillhörande Cals

Och för labbmiljö i hemmaslafferiet så räcker trial versioner långt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@napahlm: Själv har jag planerat lite kring processor och moderkort då jag inte har en nyvarande stationär dator att plocka ifrån. Denna gång kommer jag skaffa ett mycket mer kompakt system då förra datorn kändes onödigt otymplig och stor vid flytt (Define R4). Så jag hoppas på bra mindre moderkort så att jag kan köra med Define mini C vilken jag bara kommer ha ett grafikkort i för bekymmerlöst system. Antingen 16 eller 32 GB RAM-minne. 16 är mer än nog men om jag önskar mer senare så blir det en dyr historia om jag förstått det rätt. Med processor så inväntar jag test och resencion av Sweclockers innan jag väljer nivå.

Budget är för närvarande obestämt men förhoppningsvis inte mer än 16 000 kr för ett komplett system. Kommer köra med montering av Webbhallen för extra garanti och testning med eventuell felsökning av systemet.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@napahlm: Har 7-8k för moderkort, ram och CPU. Får jag inte in en 8C/16T på den budgeten så blir det inget.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av napahlm:

7000 kr borde räcka, beror givetvis på vilken modell du tänker köpa.
En fundering, verkar ju som att du plockar delar från en gammal maskin, går det inte att ta W10 licencen därifrån, jag är ganska osäker på hur sådant fungerar med W10.
Vi har pratat om mycket minne men 16 GB räcker i dagens läge fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

7000 kr borde räcka, beror givetvis på vilken modell du tänker köpa.
En fundering, verkar ju som att du plockar delar från en gammal maskin, går det inte att ta W10 licencen därifrån, jag är ganska osäker på hur sådant fungerar med W10.
Vi har pratat om mycket minne men 16 GB räcker i dagens läge fint.

Licensen lär inte fungera med ett nytt moderkort, men å andra sidan så fungerar det mesta i windows 10 utan licens. Är väl mest en störig text i ena hörnan av skärmen och att det inte går att byta bakgrundsbild å lite sånt utan licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Licensen lär inte fungera med ett nytt moderkort, men å andra sidan så fungerar det mesta i windows 10 utan licens. Är väl mest en störig text i ena hörnan av skärmen och att det inte går att byta bakgrundsbild å lite sånt utan licens.

Brukar gå att återaktivera den annars. Vet inte med gratis licensen. Men jag skulle inte köpa sin 10 idag, speciellt inte när MS medvetet släpper patchar med fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

Man kan tvingas aktivera om windows, i de fall man tvingats byta moderkort pga det gamla slutat fungera.
http://www.howtogeek.com/226510/how-to-use-your-free-windows-...
https://www.groovypost.com/howto/transfer-windows-10-license-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt budget, handlar tills det svider för mycket i plånboken. Men jag räknar inte med att komma under 20k, ska ju få in vattenkylning och ett relativt dyrt chassi. Men jag handlar nog inte förens Vega släpps

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast du kan inte behålla din kaka och äta den samtidigt.

Antingen presterar de mycket bättre än intels motsvarighet och det då kan ta ett extra premium påslag och slippa budgetstämpeln.

Eller så presterar man sämre än intel men prestanda per krona är mycket bättre (då blir budget stämpeln kvar).

Tror dock man ligger och nosar på en i7 7700k i singel core prestanda. Men det är bra nog om man slår den i flertråds prestanda istället :).

Hur menar du att jag äter kakan och har den kvar? Jag sätter i inlägget du citerar upp 3 separata scenarior utifrån din egen skattning om 20% bättre prestanda/krona:
Toppmodell samma prestanda som 6900k (jag lämnar 6950x därhän, då den har är 10c20t): 9700:-
Toppmodell med lite bättre prestanda än 6900k: Samma pris som 6900k
6c12t: Samma, eller högre pris än 7700k.

Anledningarna till att AMD inte kommer att prisdumpa marknaden är flera, bl.a.:
Förvisso har kostnaden per transistor sjunkit något sedan 28nm, men antalet transistorer har ökat mer än så.
Det vore att skjuta sig själva i foten att priskriga ner den prisnivå som nVidia och Intel har använt de 4 senaste åren åt att bygga upp. Konsumenterna förväntar sig att betala 10000:- för toppprestanda, så varför inte låta dem göra det?
Att sätta ett för lågt pris kommer ge AMD stämpeln att de bara krigar med lägre pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donkey:

Nu är ju inte windows server 2016 datacenter riktat till konsumenter. Investeringskostnaden tjänas ju in på kund eller antalet VMs man kör.

Vanliga privatpersoner har absolut inga fördelar med datacenter edition och tillhörande Cals

Och för labbmiljö i hemmaslafferiet så räcker trial versioner långt.

Om man med trial menar missbruka den och på något sätt återställa den med ny trial tid etc.

För vanliga windowsnördar som har AD (active directory) etc hemma så är det tyvärr Datacenter som är den licens som vi borde ha, det går inte skapa en ny AD maskin i halvåret. Men precis på samma sätt som att alla photografer som satt i Photoshop skulle behöva en svindyr licens så missbrukar många windowsnördar licenserna. (ja på senare tid går adobe-produkterna att hyra)

Nå vad detta säger är att det bland lite mer avancerade system är det ofta mjukvarokostnaden som skenar iväg, där ibland inte alltid återkoppling mellan datorbyggaren och mjukvaroinstallatören finns.
Jag vet flera skräckexempel, tex. en server i Göteborgs kommun som har mjukvara för ca 10-20 miljoner på sig inkl all modificeringstid, den som monterade ihop servern valde då det bästa den kunde hitta som var 2st 12 cores Xeon i 2Ghz. Problemet var bara det att trots mjukvaran är svindyr så utnyttjar den bara 2-3 kärnor.. Och med 2Ghz så går det supersegt.

Detta tror jag dock kan gynna Ryzen, trots att Ryzen kanske inte är bäst överallt, finns det stor chans att den ändå väljs. Även av folk som just arbetar med att montera ihop dyrare datorsystem.

Permalänk
Medlem

@Gruarn:

Håller inte med. Bättre att sälja mycket till lite vinst än sälja lite till hög vinst. Ta marknadsandelar är vad de behöver göra.

Att ta intels priser är bara att skjuta sig själv i foten. Skillnaden i kostnad för att tillverka en 6900k mot en 7700k är väldigt liten.

AMD kan ta 5-6000kr för sin 8c/16T och göra enorm vinst på samma gång.

Många kan tänka sig betala 5-6k för 8c/16T. Nästan ingen är redo att betala 10k. Om viljan finns att lägga så mycket pengar på en CPU så skulle 6900k sålt som smör.

Min gissning är 7700k MRSP + 120-200$ för 8c/16T

EDIT:
Hade jag varit AMD så hade jag försökt få många med relativt bra riggar att uppgradera.

Om du får CPU+MB+RAM för ~7000kr så är det inressant även om du har en i7 6700k i din dator.

Du kan kränga det du har i datorn idag för 3-4000kr och då är din uppgraderingskostnad nere på 3-4000kr och
då har du en fruktansvärt bra dator som säker håller AM4 sockets livslängd (>5år).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om man med trial menar missbruka den och på något sätt återställa den med ny trial tid etc.

För vanliga windowsnördar som har AD (active directory) etc hemma så är det tyvärr Datacenter som är den licens som vi borde ha, det går inte skapa en ny AD maskin i halvåret. Men precis på samma sätt som att alla photografer som satt i Photoshop skulle behöva en svindyr licens så missbrukar många windowsnördar licenserna. (ja på senare tid går adobe-produkterna att hyra)

Nå vad detta säger är att det bland lite mer avancerade system är det ofta mjukvarokostnaden som skenar iväg, där ibland inte alltid återkoppling mellan datorbyggaren och mjukvaroinstallatören finns.
Jag vet flera skräckexempel, tex. en server i Göteborgs kommun som har mjukvara för ca 10-20 miljoner på sig inkl all modificeringstid, den som monterade ihop servern valde då det bästa den kunde hitta som var 2st 12 cores Xeon i 2Ghz. Problemet var bara det att trots mjukvaran är svindyr så utnyttjar den bara 2-3 kärnor.. Och med 2Ghz så går det supersegt.

Detta tror jag dock kan gynna Ryzen, trots att Ryzen kanske inte är bäst överallt, finns det stor chans att den ändå väljs. Även av folk som just arbetar med att montera ihop dyrare datorsystem.

Fast det är en försvinnande del människor som kör en prod-miljö i hemmet baserat på microsoft utbud.

Jag tror att naples kommer göra sig bra på marknaden. Intels mark-up på xeon processorer och deras dominans gör att AMD har en del att hämta i det segmentet.

Förövrogt håller jag med dig om dessa skräckexempel då det rör sig en hel förvirring i licenshanteringen samt väldigt dåligt optimerad mjukvara.

Visa signatur

Gammal men bra.