Hur kommer jag runt microsoft edge?

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag runt microsoft edge?

Jag vill använda gamla vanliga Explorer som browser i win 10. Funkar ju att surfa och så, men när jag ex. får mail med länkar och klickar på länken så startas microsoft edge istället. Är säkert nåt enkelt sätt att ändra detta men jag hittar det inte. Har sökt oxo på nätet men inget vettigt. Har lyckats ändra namn på programmet men nu när jag klickar på en länk så får jag bara ett felmeddelande att länken jag klickar på inte kan hittas
Nån kunnig som vet?

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Vad har du för default web browser under "PC settings/system/default apps"

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av st33l:

Jag vill använda gamla vanliga Explorer som browser i win 10. Funkar ju att surfa och så, men när jag ex. får mail med länkar och klickar på länken så startas microsoft edge istället. Är säkert nåt enkelt sätt att ändra detta men jag hittar det inte. Har sökt oxo på nätet men inget vettigt. Har lyckats ändra namn på programmet men nu när jag klickar på en länk så får jag bara ett felmeddelande att länken jag klickar på inte kan hittas
Nån kunnig som vet?

Om du vill använda en annan webbläsare som standard, exempelvis Internet Explorer, så kan detta enkelt ändras under Inställningar -> System -> Standardappar under "Webbläsare".

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tackar så där var det ja...mycke nytt som man inte hittar i win 10 än @Jonssown:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Har sökt oxo på nätet men inget vettigt.

Hej.
Skulle vara intressant att veta hur du sökte på nätet, första träffen på sökningen "change default browser windows 10" ger ju rätt svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Hej.
Skulle vara intressant att veta hur du sökte på nätet, första träffen på sökningen "change default browser windows 10" ger ju rätt svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Han sökte säkert med Edge, och därmed Bing

Får man fråga varför du väljer att använda Explorer av alla webbläsare?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.