Permalänk

Fråga om accesspunkt

Hej! Jag har en fråga om angående accesspunkter.

Jag undrar om man kan skapa ett trådlöst nätverk med en accesspunkt utan att störa routerns system?

Accesspunkter fungerar väl bara lite som en förlängning mellan Ethernet och telefon etc? Alltså= Fiberdosa > Router > Nätverkskabel > Accesspunkt> Media enhet

Jag tänker att det borde fungera, säg till annars

Tänkte köpa en sån här isåfall:
https://www.inet.se/produkt/5404771/d-link-dap-1360-n300#spec...
Tillsammans med en switch:
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105#spe...

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Vi bytte router för ett tag sedan men sen någon bestämde sig för att gå till tippen med den... Det var ingen dålig heller, https://www.asus.com/us/Networking/RTN56U/ typ så såg den ut.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Entusiast

Du behöver en router för att skapa ett lokalt nätverk och få tilldelade IP-adresser, annars blir samtliga enheter tilldelade publika IP-adresser direkt ut på internet. Vanligtvis så får man 1-4 publika adresser av sin ISP, sen går det inte att ansluta fler enheter.

Jag rekommenderar att du kopplar CPE("fiberdosa") -> Router -> Accesspunkt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det funkar. De flesta trådlösa routers kan köras i AP-mode också. Jag kör en linux-server som router och en netgear wifi-router som accesspunkt. Då funkar det som en trådlös förlängning av LAN:et.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Hej! Jag har en fråga om angående accesspunkter.

Jag undrar om man kan skapa ett trådlöst nätverk med en accesspunkt utan att störa routerns system?

Accesspunkter fungerar väl bara lite som en förlängning mellan Ethernet och telefon etc? Alltså= Fiberdosa > Router > Nätverkskabel > Accesspunkt> Media enhet

Jag tänker att det borde fungera, säg till annars

En accesspunkt används för att ansluta klienter trådlöst till ett trådat nät så ja det är precis det du använder dem till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@jonssown
Det du "rekommenderar" är exakt det jag skrev i min första kommentar. (eller vad det heter)
Du kommer ändå att behöva ha en nätverkskabel från router till accesspunkt

Visa signatur

feting dator

Permalänk

Så det kommer alltså att fungera om jag redan har en router på nätverket? Jag har bara tänkt att använda min telefon och dator på accespunkten, allt annat är trådat. @mrqaffe

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Ja det är nog rätt det du tänkt. Väldans vad du bumpar och är otålig.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Så det kommer alltså att fungera om jag redan har en router på nätverket? Jag har bara tänkt att använda min telefon och dator på accespunkten, allt annat är trådat. @mrqaffe

Ja en AP skapar bara en länk mellan radio och kabel, den påverkar inte routerns funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja en AP skapar bara en länk mellan radio och kabel, den påverkar inte routerns funktion.

@Hjärnsläpp:

Det finns APs som har inbyggd dhcp så de kan pajja routerns funktion pga det. Om man konfar det fel också. Speciellt om man använder en gammal router som AP.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderade*

Observera att vi inte tillåter meningslösa inlägg/bumpning, se §4:

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Hjärnsläpp:

Bump.

Bump

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...