Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Då får du väl skaffa en 6/12 processor istället då. Man behöver inte den värsta som finns

Eller en 4C/8T.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Eller en 4C/8T.

Ska man bara spela så behöver man inte snabbare än 4/8. Den duger givetvis även för annat som privatperson

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag trodde papperslansering var när man presenterar en produkt som inte är fungerande & klar? Att presentera prestanda/pris/lanseringsdatum etc. typ 14-dagar innan ser inte jag som en papperslansering.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Papperslansering är precis som det låter. Produkten lanseras ett visst datum, men det går inte att köpa någonstans för att det inte finns i butik.

7970 var väl lite av ett typexempel för detta.

Skrivet av Knightmare:

Jo men det går ju inte att göra alla glada i denna frågan. Om tester kommer 2 veckor före produkten kommer hälften av sweclockers läsare skrika papperslansering och svära över att det inte går att beställa produkten. Om de väntar med tester till dagen produkten finns att beställa skriker istället andra halvan för att man inte fått tester på förhand och köper grisen i säcken.

Jag, personligen, föredrar att tester kommer samma dag som produkten går att köpa.

/Knight

Skrivet av SeF.Typh00n:

Mja, jag beskrivde det bara som Sweclockers gjorde.

http://www.sweclockers.com/test/14844-amd-radeon-hd-7970/22

AMD har sagt att man kommer ha CPUer och färdiga system från partners (bla Komplett) från day-1.

Varför prata om papperslansering när de lovat något helt annat för någon vecka sedan? Väldigt off topic.

Hade man inte varit säker på att kunna leverera så hade man inte sagt något under CES.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ska man bara spela så behöver man inte snabbare än 4/8. Den duger givetvis även för annat som privatperson

Jag spelar "enbart" och finns inte en chans att jag köper 4/8 igen, blir minst 6/12. Vill inte sitta fast på 4 kärnor i 5 år till.

Fler och fler spel börjar stödja mer än 4 kärnor.

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Håller helt med, att köpa 4/8 eller 4/4 idag känns inte alls värt det. Minst 6/12

Att 6600k sålde så bra förstår jag inte, trenden mot fler kärnor har varit väldigt tydlig även för människor som bara spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

AMD har sagt att man kommer ha CPUer och färdiga system från partners (bla Komplett) från day-1.

Varför prata om papperslansering när de lovat något helt annat för någon vecka sedan? Väldigt off topic.

Hade man inte varit säker på att kunna leverera så hade man inte sagt något under CES.

Jag säger inte att du har fel. Men AMD är alltså undantaget bland alla företag som lovar grejer som inte händer?

Det är förövrigt inte alls off-topic.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Fler och fler spel har I7/8350 som rekommenderat så planerar man att köpa en processor och ha ett tag så är det nog en 6/12 man ska satsa på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag spelar "enbart" och finns inte en chans att jag köper 4/8 igen, blir minst 6/12. Vill inte sitta fast på 4 kärnor i 5 år till.

Fler och fler spel börjar stödja mer än 4 kärnor.

Hur många känner du till som utnyttjar fler än 4/8? Jag tror inte jag har något spel, fast å andra sidan är inte mitt mina spel speciellt nya

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Sant :). AMD är hypens mästare men tror även dom har lärt sig sedan dom blivit biten ett par gånger...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Datavetare

Fast tittar man på i7-7700K recensionen så är t.ex. lägsta FPS i Witcher 3 (spelet du länkade till) 15 % högre för 7700K jämfört med 6900K/6950X.

Faktum är att 7700K har högre lägsta FPS i var enda spel SweClockers testade och högre genomsnittlig FPS i alla spel utom Civ VI jämfört med 6900K. Så ser inte riktigt ut som 4C/8T är någon begränsning för spel, lär knappast bli det heller så länge nuvarande generation konsoler är aktuella då de gör att spelmotorer optimeras för maximalt 6 CPU-trådar.

Naturligtvis är MT Cinebench resultatet högre för 6900K/6950X, men rendering är något som är trivialt att parallellisera och det är också dataparallellt vilket betyder att en GPU kommer göra mos av en CPU här. Det ser man också i t.ex. Blender där relativt enkla GPUer som GTX1060 är mer än dubbelt så snabb på Ryzen benchmarken jämfört med 6900K/SR7.

D.v.s. ska man rendera gör man det snabbare och effektivare på en GPU. Restriktionen med VRAM är sedan sommaren 2016 borta om man kör Blenders CUDA-render + Pascal och samma sak lär gälla för Vega när dessa kort väl kommer ut.

Tittar man på transcoding får man ju en klart boost av flera kärnor. Vad som inte syns i testerna är resultatet med Quick Sync. QS verkar ha fått dåligt rykte och avfärdas av många då det var snabbt redan på Sandy/Ivy Bridge men kvalitén var rätt lång. QS i Skylake/Kaby Lake är snabbare och har bättre kvalité med något lägre bitrate än vad x264 ger på sin högsta kvalitésnivå (placebo). #16601115

Sitter man och streamar alt. kodar film hela dagarna är ju modellerna med QuickSync att föredra över CPUer med många kärnor som saknar QS.

Så frågan är faktiskt fullt befogad: i vilka lägen har man nytta av flera lägre klockade CPU-kärnor på skrivbordet?
Spel är faktiskt det användarfall som nog är mest hungrigt efter CPU-kärnor för tillfället, finns i allt fler fall en vinst upp till 4C/8T.

Finns en vinst även förbi fyra fysiska kärnor, men den är så svag medan skalning med frekvens är rätt stark. Med de modeller vi har så här långt ser det ut som att modellerna med fyra kärnor är så pass mycket högre klockade än de med flera kärnor att de förra i praktiken alltid är snabbare. För Ryzen SR7 (och senare Intels Coffee Lake med 6C/12T samt Skylake-E) handlar allt hur pass nära frekvens * IPC kan hamna de högst klockade fyrkärniga modellerna, man måste komma väldigt nära för att de fyrkärniga inte ska vara ett både bättre (i absoluta termer) och billigare alternativ.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Frågan kring kärnor känns lite som ett eko.

Nu verkar SR7 bli dyr så majoriteten som enbart har sin dator som en ren spelmaskin lär nog inte heller köpa denna cpu, utan de kanske köper en 6 kärnig AMD cpusom kanske har högre klock och fungerar bättre med mer begränsade mindre utvecklade applikationer som dagens spel.

På frågan vem som behöver 8 kärnor idag, så är det den som kör applikationer som kan utnyttja detta eller gör andra saker samtidigt, det kan vara autocad excel eller whatever.
Så samtidigt som man spelar står datorn och tuggar med något helt annat och det är inte få personer som tillhör denna grupp.
Men på samma sätt som att i7 6900k inte är var persons bästa val så kommer SR7an ej vara det.

Jag tycker man får vänta in vilka nya AMD processorer som kommer innan man riktigt kan bestämma vilken som är bäst för varje tillämpning.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Nu länkade jag ju dock prestanda vid samma klockfrekvens för att visa att det finns fördelar med fler kärnor om du hade tittat lite mer noga. Klart att en CPU som går nästan 1 Ghz snabbare i stock utförande kommer prestera bättre i applikationer som kanske inte skalar perfekt med trådar. Att säga att mer trådar inte gör någon skillnad känns däremot fel.

Är ju exakt samma sak här: http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Att färre kärnor gör det lättare att nå högre klock väger dock upp mycket men det ska bli kul att se hur AMD klockar med många kärnor, gamla FX cpuerna klockar väl bra med sina 8 cores ändå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Yoshman: Nu länkade jag ju dock prestanda vid samma klockfrekvens för att visa att det finns fördelar med fler kärnor om du hade tittat lite mer noga. Klart att en CPU som går nästan 1 Ghz snabbare i stock utförande kommer prestera bättre i applikationer som drar mindre nytta av trådar.

Är ju exakt samma sak här: http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Jag är ganska övertygad att mycket av den prestandan kommer från en betydligt högre minnesbandbredd och bredare/snabbare cache. När det är så låga frekvenser börjar ju annat spela in.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Möjligtvis, hade varit kul att se ett test med CPUerna på kanske 4,2 Ghz vilket bör vara en väldigt rimlig hastighet att uppnå.

Permalänk
Entusiast

IMO så är en eventuellt väldigt billig 4C/8T CPU det intressantaste vi har att vänta av Ryzen för gemene man.

8 kärnor ger knappt någonting för gaming men 8 trådar gör defintiivt det så oavsett om nu Ryzens "SR3" eller vad den nu kommer heta inte riktigt når upp till Intel Kaby Lake's frekvenser eller IPC så löser 8 trådar och samma pris som 7600K konkurrensen i det segmentet.
Jag hoppas verkligen att Ryzen åtminstone når 4GHz+ i stock på sina CPU'er med lägre kärn/tråd-antal, det behövs verkligen mot Kaby Lake.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gainsgoblin:

@Yoshman: Nu länkade jag ju dock prestanda vid samma klockfrekvens för att visa att det finns fördelar med fler kärnor om du hade tittat lite mer noga. Klart att en CPU som går nästan 1 Ghz snabbare i stock utförande kommer prestera bättre i applikationer som kanske inte skalar perfekt med trådar. Att säga att mer trådar inte gör någon skillnad känns däremot fel.

Är ju exakt samma sak här: http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Att färre kärnor gör det lättare att nå högre klock väger dock upp mycket men det ska bli kul att se hur AMD klockar med många kärnor, gamla FX cpuerna klockar väl bra med sina 8 cores ändå?

Är helt med på det di länkar, d.v.s. spel skalar faktiskt förbi fyra kärnor idag. Dock väldigt svag skalning + E-serien borde få en viss boost av sin gigantiska L3-cache med tanke på att L4-cachen hjälper 5775C i spel (E-serien har dock lite högre genomsnittlig latens mot L3 jämfört med de "vanliga" modellerna).

Då fler kärnor än fyra i praktiken betyder lägre frekvens och då de flesta program tenderar att skala ganska svag eller inte alls förbi fyra kärnor men skalar rätt bra med frekvens så blir ju i praktiken de fyrkärniga modellerna både snabbare och billigare. Överklockning ändrar inte bilden på något relevant sätt då den relativa skillnaden kvarstår för överklockade modeller.

Vidare är det så att flera av de fall som faktiskt skalar nära nog linjärt med CPU-kärnor också fungerar att köra på GPUer med bättre prestanda.

Frågan var då: i vilka lägen har man då nytta av många lägre klockade kärnor på skrivbordet (på serversidan och HPC finns det självklart massor med fall där färre lägre klockade kärnor är bättre)?

Håller absolut med om att om/när vi får CPU-modeller med fler än fyra kärnor som klockar lika eller högre än sina kärnfattigare syskon så är det toppvalet för entusiasterna. Men som det ser ut idag lär man ha väldigt speciella användarmönster för att de snabbaste fyrkärniga modellerna i praktiken inte ska vara det snabbaste man kan köpa (det utan att ens väga in prisnivån).

Blir därför väldigt spännande att se hur pass hög IPC * frekvens produkt AMD lyckats skrapa ihop på SR7! Om den produkten blir för låg kommer det kvitta vilken prislapp man sätter, så är kritiskt att den produkten blir hög nog (man bör slå 6900K då E-serien har svårt att hävda sig mot i7-7700K i en klar majoritet av fallen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med zen baserade APU:er? Det är jag mest taggad på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pellepelikan: ska komma lite zenare om jag minns rätt så har det nämnds Q2 som mål för dem första APU:er

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag spelar "enbart" och finns inte en chans att jag köper 4/8 igen, blir minst 6/12. Vill inte sitta fast på 4 kärnor i 5 år till.

Fler och fler spel börjar stödja mer än 4 kärnor.

Beror nog på hur länge man sitter på samma cpu. jag sitter fortfarande på min gamla i5 2500k. jag kommer nog köpa minst en 6/12 cpu när ryzen släpps om den håller måttet just för att jag sitter ganska länge på samma cpu. men byter man 1 gång om året eller oftare klarar man sig nog rätt bra på en 4/4 och man kommer sakta men säkert kliva upp högre vid behov.
fast det beror nog på hur man även är som person, vissa måste bara ha värsta oavsett pris.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mja, jag beskrivde det bara som Sweclockers gjorde.

http://www.sweclockers.com/test/14844-amd-radeon-hd-7970/22

Håller du med om att papperslansering har en negativ klang och att de flesta uppfattar det som något negativt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Håller du med om att papperslansering har en negativ klang och att de flesta uppfattar det som något negativt?

Oavsett hur intressant det må vara tror jag att semantiken bäst diskuteras i en egen tråd. Åter till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Pellepelikan: ska komma lite zenare om jag minns rätt så har det nämnds Q2 som mål för dem första APU:er

Det är bekräftat H2 2017 enligt Fudzilla, nu hittade jag ingen annan länk direkt där Lisa Su säger detta men har läst det på andra sidor med.

Den heter Raven Ridge som är deras nya APU på 14nm.

http://www.fudzilla.com/news/notebooks/42386-raven-ridge-zen-...

http://www.eteknix.com/amd-raven-ridge-apu-details-leaked/

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

4/8 innebär det att varje kärna har två trådar där intel endast kör en vid HT?

Vad har jag missat?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower: SMT är i princip samma sak som Hyperthreading. finns väl på teknisk sätt några skillnader men för att föränkla det så är det i princip samma sak, varje kärna kan gör 2 uppgifter trådar samtidigt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det är bekräftat H2 2017 enligt Fudzilla, nu hittade jag ingen annan länk direkt där Lisa Su säger detta men har läst det på andra sidor med.

Den heter Raven Ridge som är deras nya APU på 14nm.

http://www.fudzilla.com/news/notebooks/42386-raven-ridge-zen-...

http://www.eteknix.com/amd-raven-ridge-apu-details-leaked/

Får verkligen hoppas att ryktet om en apu med zen, Vega och hbm i kombination blir verklighet, låter ju som ett monster! Blev riktigt taggad på detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@GarfieldPower: SMT är i princip samma sak som Hyperthreading. finns väl på teknisk sätt några skillnader men för att föränkla det så är det i princip samma sak, varje kärna kan gör 2 uppgifter trådar samtidigt.

Aha, lagom förvirrande när vissa skriver 4C/8T och andra 4C/4T. Kommer vi se modeller utan SMT eller kommer AMD satsa hårt med SMT?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Aha, lagom förvirrande när vissa skriver 4C/8T och andra 4C/4T. Kommer vi se modeller utan SMT eller kommer AMD satsa hårt med SMT?

Hur är det förvirrande? 4/4 är 4 cores där varje core kan köra en thread. 4/8 är 4 cores där varje core kan köra två trådar genom Hyperthreading eller SMT som AMD kallar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Aha, lagom förvirrande när vissa skriver 4C/8T och andra 4C/4T. Kommer vi se modeller utan SMT eller kommer AMD satsa hårt med SMT?

Vi vet inte om det kommer släppas modeller utan SMT än. AMD har inte sagt något om det än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@pellen: har för mig vissa YT folk som har varit hos AMD har sagt att båda 4/4 och 4/8 ska komma men är ej 100% på det.

skulle var rätt häftigt om AMD skulle sikta med 4/4 mot i3 och 4/8 mot i5.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/