Har ni nåt extra antivirusprogram i Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Anställda på Microsoft säger så här:

We do not recommend any other third party antivirus software.

Ja, jag blev inte förvånad över att hon skrev så. Microsoft har ju blivit mer och mer giriga under de senaste åren. De kommer till exempel försöka skada distributionstjänsten Steam över tid. Visst är det snällt av Microsoft, att de tar hand om oss?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MSE/Defender/Endpoint-Protection (MSE döptes om till Defender i Windows 8) är antivirus och presterar ganska ofta bättre i oberoende tester än en del av de stora som man måste betala för. Många av gratisalternativen presterar bättre på AV-sidan än de AV-lösningar operatörerna försöker sälja till sina kunder.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.649717/gratis-antivirus/sida...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dumheter. "punkt"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Här är två färska buggrapporter på Kaspersky, inget antivirus att hänga i julgranen precis tycker jag:

Justin Schuh: See, it's "security" software. It's for "security".
Ormandy: Kaspersky identified SSL certificates by a 32bit fingerprint (!!!), making it trivial for MITM to create collisions. bugs.chromium.org/p/project-zero ...
Ormandy: Kaspersky were using an ACCESS_MASK blacklist instead of filesystem ACLs to protect private keys bugs.chromium.org/p/project-zero .... ¯\_(ツ)_/¯

Några intressanta inlägg från diskussionen som följde på Twitter nedan, det sista är från en snubbe som jobbar på Eset. Det verkar inte gå att utföra MITM-attacker på ett säkert sätt, eftersom TLS inte är designat för det. Ändå ska de tydligen in där och pilla. Det ser också ut att vara ett big no-no på vissa säkerhetsmedvetna företag? Tveksamt om man ska acceptera det som privatperson då.

Hanno Böck: "TLS is not designed to be decrypted by third-parties—that's kind of the point." says @agl__ ietf.org/mail-archive/w ...
Thomas H. Ptáček: Large enterprise security teams will not accept risks like totally busted TLS.
Thomas H. Ptáček: In fact, in many cases, they legally cannot: TLS (or equiv’t) is a regulatory requirement.
Justin Schuh: I've explained several times how badly you weaken TLS—on top of the vulnerabilities you introduce!
Jindrich Kubec: And I said multiple times we need to scan network traffic. Now tell me something constructive how to "fix this".

Permalänk

Jag kör med avast anti virus som fungerat skitbra de senaste två åren.

Permalänk
Medlem

Jag kör med kaspersky internet security, betalar 100-160kr per år,beror lite på tillfälle.

Exempel , köpte KIS 2017 igår 1 år för 160kr

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Just Defender skyr jag som pesten, är det AV som för mig har krånglat allra mest och får ofta datorn att tokköra Defender när man minst vill det, låser i stort sett upp allt.

Så har det varit på alla burkar jag testkört Defender...

Kör Avira på en del burkar som gratis AV, använde Avast förut men på tok för mycket reklamrutor.

Som betal AV kör jag NOD32 + alla burkar får en slev MBAM varannan vecka...
+ konstant går även Malwaresbytes Anti-Exploit vilket skyddar främst webbläsarna mot hijack av alla slag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Though it selected Avira as Product of the Year, Bitdefender and Kaspersky Lab scored so highly that AV-Comparatives created a new category, Outstanding Products 2016, to honor the other two.

Källa: http://www.pcworld.com/article/3166557/software-security/the-...

Skrivet av Toivo83:

Jag kör med kaspersky internet security, betalar 100-160kr per år,beror lite på tillfälle.

Vart köpte du licensen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns här t.ex:

http://www.allkeyshop.com/catalogue/search.php?q=category:ant...

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Aha! G2A med andra ord Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker att Windows firewall och en smula vett räcker gott och väl. Klicka helt enkelt inte på misstänkta länkar och säkerhetskopiera dina vikiga filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Aha! G2A med andra ord Tack!

https://www.mmoga.com/Software/Security/Kaspersky-Internet-Se...

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat webroot? De är ganska nya på svenska konsumentmarknaden. Funnits ett tag utanför gränserna dock. Köpte 2 licenser för att testa. Förutom att guit ser lite oseriöst ut så verkar det funka bra iaf. Kostar ca 250 kr/år.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det var lite billigare än på G2A Tack åter igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det handlar inte så mycket om vad man klickar på eller inte. räcker att en ad på en sida så är man drabbad.

Sen så är den största risken att man hamnar på ett bot net och hjälper dom riktigt fula fiskarna och det märks inte då dom maskerar sig med redan lovlig trafik som går ut och in. Det var tidigare det var poppis med att annonsera ut att burken var smittad nu döljs det rätt bra. Borde sitta en spärr som blockerar all trafik från användarna som inte kör ett AV skydd.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Defender funkar för mig på min stationära men på frugans bärbara är det en total katastrof.

Varje gång datorn startade körde den en körning i bakgrunden som tog massor processorkraft och gjorde datorn (en haswell i7U) var nästan obrukbar i flera minuter och dödade batteritiden således. Detta gick igång även när datorn väcktes från vila efter någon minut..Gick inte att stänga av utan avancerade hack i registret. Bytte till Avast och problemet försvann.

Men på den stationära där batteritid inte spelar någon roll känns det OK.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Bara av rent intresse, finns det virus i spel på Steam ? Har bara läst att "hackare" skickar meddelande med en länk som kan ladda ner nått om man klickar på den men inte att det skulle finnas virus i spelen.

just nu troligen inte men inte omöjligt att det skulle kunna ske om velve får ett oupptäckt intrång där infekterade filer planterats i deras filserver du laddar ner från.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör avira för tillfället även om jag anser att nod32 är bättre

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem

Jag tycker Norton Security är nästan "övernitiska". Larmar för minsta lilla halv-misstänkta grej. Får man in 1 enda cookie så bah UIII-UIII-UIII-UIII, security cold-boot auto-initiated!!

Nä, men ja får ibland gå in och återställa filer som satts i karantän automatiskt osv. Betydligt mer nitiskt än MSE och även Kaspersky. (har provat).
Är man den mer paranoida typen, eller ägnar sig åt riskbeteende osv med datorn, så har man ett antivirus som är nitiskt där, om man känner sig hjälpt av det. Av dom seriösa tester man tagit del av så missar Norton inte mer än andra, överlag.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Bytte tillbaka till ESET AV 10 igen efter kört Defender ett tag nu.
Jag har stängt av Windows updates helt och uppdaterar manuellt med WURMT, så virus uppdateringarna är långsamma i Defender om jag inte uppdaterar manuellt.

ESET drar även mindre systemresurser (inte så stor deal egentligen)
Men det scannar dessutom snabbare vid nedladdande av filer i ex Chrome, märks lite skillnad faktiskt.

Ser ingen direkt fördel att köra defender över ESET AV 10.
Kör dock fortfarande inte security suites etc, då jag tycker det är för mycket.

Permalänk
Medlem

jag kör windows defender och Panda free antivirus + malwarebytes. fick något litet virus nån gång men den tog datorn bort. dessa 3 har jag kört i kombination med alla mina datorer, funkar super och kommer åt varenda spyware eller virus om ja får problem. allt e gratis också hihi

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Ja testade Bitdefender, Kaspersky och Norton nyligen. Bitdefender föll bort för mig mest för det fanns inget sätt att återställa filer som automatiskt raderats/satts i karantän. Kaspersky föll bort för mig mest för det fanns inget användbart sätt att ställa in brandväggen manuellt, t.ex. att hindra vissa protokoll för vissa applikationer och sånt. Norton .. känns sisådär, lite överförmyndar-stuk på det, behandlar användaren som man vore en 7-åring typ. Men det finns nog inget man inte kan göra med det iaf.

Skrivet av Toivo83:

Skrivet av edgren:

Vart köpte du licensen?

Det här såg konstigt ut, tycker jag. Hur kan företag sälja licenser som bara kostar ~40% av tillverkarens egna pris?
Lagligt eller?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Hade gratisversioner förut men efter att min dator blivit utsatt så köpte jag ett abonnemang . McAfee
Internet Security för 350:- obegränsat antal enheter. Så nu har jag och alla andras datorer i huset samt mobilerna McAfee virusskydd installerad och inget som stör eller prestandaförlust som vi märker. Billig peng !

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

Det ingår ett säkerhetsprogram med vårat internetabonnemang så vi har det på våra datorer här hemma.
Samma sak med mobilen, kör med det som ingår i abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag kör windows defender och Panda free antivirus + malwarebytes. fick något litet virus nån gång men den tog datorn bort. dessa 3 har jag kört i kombination med alla mina datorer, funkar super och kommer åt varenda spyware eller virus om ja får problem. allt e gratis också hihi

Defender + AV?
Defender ska avaktiveras om man kör 3e parts AV

Permalänk
Inaktiv

Jag kör i dagsläget bara Windows 10 inbyggda och startar Malwarebytes någon gång ibland.

Läsvärt: https://arstechnica.com/information-technology/2017/01/antivi...

Permalänk
Medlem

Jag kör "Bitdefender Antivirus Plus 2017" för tillfället då det var i princip gratis i en HumbleBundle för ett tag sen.

Vad tycker ni om Bitdefender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Defender + AV?
Defender ska avaktiveras om man kör 3e parts AV

Mycket riktigt, Defender avaktiveras när ett annat AV installerats.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av m4gnify:

Jag kör "Bitdefender Antivirus Plus 2017" för tillfället då det var i princip gratis i en HumbleBundle för ett tag sen.

Vad tycker ni om Bitdefender?

Tycker det funkar bra, får konsekvent betyg i toppklass och har de funktioner jag känner att jag behöver, varken mer eller mindre. Har kört det ganska länge nu iom att man kunde få tag på billiga licenser online. Det verkar dock inte fungera längre, så när mina ~400 dagar har gått ut så kanske man testar något nytt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.