Permalänk

java tennis mot dator

Hej
Jag vill att säga ursäkta med språket.
Jag fick en uppgift att skapa tennis spel som spelare spelar mot datorn.
I uppgiften står att datorn ska aldrig förlora.
Datorns racket ska liggas i vänsterkanten och racket kan röras bara till uppåt eller neråt.
Men jag förstår inte hur måste jag göra för att dators racket ska röra "automatiskt" till den plats där bollen kommer
Koden för spelaren är redan klart. Jag måste göra koden för dator .. och jag har ingen aning.

Kan man använda samma keyPressed metod för datorn också?

Permalänk
Medlem

Enklaste är nog att placera mitten av datorns racket på samma höjd som bollen. Då följer datorns racket alltid bollen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som någon variant av Pong. En väldigt enkel lösning kunde vara att alltid positionera mitten på datorns racket på samma höjd som bollen. Så datorns racket följer hela tiden bollen upp och ner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Enklaste är nog att placera mitten av datorns racket på samma höjd som bollen. Då följer datorns racket alltid bollen.

Skrivet av giplet:

Det låter som någon variant av Pong. En väldigt enkel lösning kunde vara att alltid positionera mitten på datorns racket på samma höjd som bollen. Så datorns racket följer hela tiden bollen upp och ner.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Enklaste är nog att placera mitten av datorns racket på samma höjd som bollen. Då följer datorns racket alltid bollen.

Skrivet av giplet:

Det låter som någon variant av Pong. En väldigt enkel lösning kunde vara att alltid positionera mitten på datorns racket på samma höjd som bollen. Så datorns racket följer hela tiden bollen upp och ner.

@ProgrammeringElev:
Enkel och fungerande lösning men inte speciellt rolig. Försök gärna ge datorns racket ett mer mänskligt beteende, t.ex. genom att ge den en liten fördröjning efter studs mot spelarens racket innan den börjar följa bollen och låt den komma ifatt över tid. Det ser även bättre ut om inte bollen träffar datorns racket på exakt samma punkt varje gång.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.