Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD: "Ryzen lanseras tidigt i mars"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Här en artikel från september 2015 där man snackar Zen: https://www.fool.com/investing/general/2015/09/15/can-zen-chi...

Hur läser man detta (från länk ovan)???
But it might not be enough
AMD hasn't set a firm launch date for Zen yet, but Taiwanese tech site DigiTimes recently claimed that it won't arrive until the fourth quarter of 2016 "at the earliest".

Skrivet av Crockett:

Och här från augusti 2016 där man skriver detta:

One area where AMD may have let a lot of eager consumers down is the long delay. Originally planned for release this Quarter (Q3 Y16) Zen “Summit Ridge” has been delayed a further 2 Quarters, now ready for a Q1 Y17 wide-availability. This will precede the Naples SoC launch in Q2 Y17 and the APU availability in H2 Y17.

http://www.techflow.co/amd-throws-zen-broadwell-e-delays-2017...

"Originally planned for release this Quarter (Q3 Y16)" är en ren och skär lögn då ursprungliga tidsplanen från AMD från början var andra kvartalet 2017. Att sen AMD flyttade resurser i ett försök att skynda på processen gör inte uttalandet på något sätt sant.
Ursprungsplanen var 2Q 2017...

Zen was originally planned for 2017
Källa: Wiki

AMD's upcoming Zen architecture was originally expected to arrive – albeit in limited qualities – sometime before the end of this year.

Inte ens detta stämmer fullt ut då dom flyttade resurser i hopp om att flytta fram släppet från ursprungliga planen som sa 2Q 2017 till slutet av 2016, originalplanen var andra kvartalet 2017 som dom i och för sig försökte ändra på genom att ändra tidsplanen för K12.

Skrivet av Crockett:

Jag tror på detta företag först när processorer finns att köpa i handeln, inte en sekund tidigare!

Min spåkula säger April för de första kunderna att plocka upp processorn.

Nu så verkar ju ändå släppet ske under första kvartalet 2017 och inte andra kvartalet 2017 som det ursprungligen var sagt, vad säger din spåkula om det?
Är ju ett helt kvartal tidigare än AMD's ursprungliga tidsplan...

.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Enligt trovärdiga rykten (jepp!) klockar Ryzen till 4GHz utan problem, upp till 4,5 på luft enligt någon.

Får man ju hoppas eftersom det testet du posta visa att den behöver 4ghz för att på allvar utmana Intel, åtminstone för gamers. Att annars köpa en processor som kostar dubbelt så mycket som en som är 20% snabbare lär inte locka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

TDP:n är satt till 95W, och den har visats upp live vill jag minnas
Canard PC har fått tah på en engineering sample.
http://www.guru3d.com/index.php?ct=news&action=file&id=17971
http://www.guru3d.com/news-story/french-magazing-posts-engine...

Titta där, det hade jag missat. En TDP på 95W låter rätt rimligt ändå, får hoppas att det förhåller sig rimligt till prestandan också såklart men av benchmarksen att döma så verkar det bli fallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Hur läser man detta (från länk ovan)???
But it might not be enough
AMD hasn't set a firm launch date for Zen yet, but Taiwanese tech site DigiTimes recently claimed that it won't arrive until the fourth quarter of 2016 "at the earliest".

"Originally planned for release this Quarter (Q3 Y16)" är en ren och skär lögn då ursprungliga tidsplanen från AMD från början var andra kvartalet 2017. Att sen AMD flyttade resurser i ett försök att skynda på processen gör inte uttalandet på något sätt sant.
Ursprungsplanen var 2Q 2017...

Zen was originally planned for 2017
Källa: Wiki

AMD's upcoming Zen architecture was originally expected to arrive – albeit in limited qualities – sometime before the end of this year.

Inte ens detta stämmer fullt ut då dom flyttade resurser i hopp om att flytta fram släppet från ursprungliga planen som sa 2Q 2017 till slutet av 2016, originalplanen var andra kvartalet 2017 som dom i och för sig försökte ändra på genom att ändra tidsplanen för K12.

Nu så verkar ju ändå släppet ske under första kvartalet 2017 och inte andra kvartalet 2017 som det ursprungligen var sagt, vad säger din spåkula om det?
Är ju ett helt kvartal tidigare än AMD's ursprungliga tidsplan...

.

Kommer du ihåg Bulldozer?

http://www.techradar.com/news/upgrades/graphics-cards/computi...

http://gfxspeak.com/2012/03/29/the-problem-with-bulldozer/

Är lite trött på hype, utlovanden som inte kan hållas samt människor som verkar glömma fort.

Som sagt tidigare, så kör jag Amd själv än så länge och vill att de lyckas. Har bara tagit av de rosafärgade glasögonen och ser ett mönster sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Kommer du ihåg Bulldozer?

http://www.techradar.com/news/upgrades/graphics-cards/computi...

http://gfxspeak.com/2012/03/29/the-problem-with-bulldozer/

Är lite trött på hype, utlovanden som inte kan hållas samt människor som verkar glömma fort.

Som sagt tidigare, så kör jag Amd själv än så länge och vill att de lyckas. Har bara tagit av de rosafärgade glasögonen och ser ett mönster sedan tidigare.

Ja då... Skriver detta på en bärbar med en propp byggd på Piledriver vars föregångare är just Bulldozer
Men vad är det för utlovande som är hypade denna gången?

För Bulldozer så är det i stort som "gfxspeak" skriver, men speciellt en marknadsavdelning som inte ville eller kunde förstå skillnaden med 8 eller 4 core, det ihop med en för tiden dålig ledning som ju är ersatt sen läge, med all rätt! Så ja, där hypades det...
Men vill ändå inte säga att det är en dålig processor då den presterar precis vad man kan förvänta sig av CMT där ett kluster nästan är 2 st CPU'er och en FPU vilket skulle som jag ser det marknadsförts som en kärna med två trådar.
Men nu med Ryzen så är det rätt mycket annorlunda då den är en "riktig" SMT design med 8-kärnor och 16 trådar, sen var den hamnar i prestanda har vi redan rätt bra fingervisningar av vad som visats för att inte säga CPC's test av en ES för ett tag sedan.

Så var ser du hypen denna gången?

Inte har jag sett AMD hypa Ryzen, däremot så har jag ju sett några länkar till sidor i denna tråden som inte har speciellt bra koll på fakta.
Kan man kalla det för hyp?
Snarare att man kanske har svårt för att skilja på officiell fakta och icke fakta.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Får man ju hoppas eftersom det testet du posta visa att den behöver 4ghz för att på allvar utmana Intel, åtminstone för gamers. Att annars köpa en processor som kostar dubbelt så mycket som en som är 20% snabbare lär inte locka.

Som sagt tävlar Ryzen främst mot Broadwell-E och förhoppningsvis även kommande Skylake-E/X, och de kostar ju också betydligt mer fastän de är lite sämre i spel än "vanliga" Core i7 (Skylake).

Skrivet av Crockett:

Kommer du ihåg Bulldozer?

http://www.techradar.com/news/upgrades/graphics-cards/computi...

http://gfxspeak.com/2012/03/29/the-problem-with-bulldozer/

Är lite trött på hype, utlovanden som inte kan hållas samt människor som verkar glömma fort.

Som sagt tidigare, så kör jag Amd själv än så länge och vill att de lyckas. Har bara tagit av de rosafärgade glasögonen och ser ett mönster sedan tidigare.

En gång ≠ mönster. Ledningen var helt ute och cyklade och fick foten 2012 kort efter att fiaskot var ett faktum. Den nya produkten var ju sämre än den den ersatte, och det funkar såklart inte. Vi har redan nu ett ganska bra hum om hur den presterar. Så jo, glöm Bulldozer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Som sagt tävlar Ryzen främst mot Broadwell-E och förhoppningsvis även kommande Skylake-E/X, och de kostar ju också betydligt mer fastän de är lite sämre i spel än "vanliga" Core i7 (Skylake).

Jo och det accepteras ju eftersom det finns andra Intel val och ingen konkurans... När 8c/16t släpps så kommer det ju vara deras enda processor om man ska tro ryktena (dom andra skulle ju komma månader efter). Dvs den tävlar ensam mot alla. AMD har väldigt, väldigt mycket att ta igen och måste antingen vara billigare *eller* snabbare än intels motsvarande CPU. Vilket förstås för vanligt inte är 6900K i praktiken även om AMD trummar på det. Det är 6600K eller 6700K (och deras 7xxx motsvarigheter). Visst kommer kanske dom 5% av köparna som kör CPU benchmarks dygnet runt av någon anledning eller streamar spel samtidigt som dom tittar på 3 filmer och har en renderfarm igång jubla men resten kommer ju tycka det jag nämnde tidigare. Det är exakt samma argument vi använder för att inte köpa 6900K idag, är den vanlig på marknaden?

Deras första release måste slå på stort annars kommer folk välja Intel istället... och sen när "normala" Zen kommer så finns det inga köpare längre.

Permalänk
Medlem

Jag som lite ovetande vad är den stora skillnaden mellan denna nya processor och Intels senaste?

Är mitt i ett dator köp och funderar om det kanske värt att vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av murklor:

Jo och det accepteras ju eftersom det finns andra Intel val och ingen konkurans... När 8c/16t släpps så kommer det ju vara deras enda processor om man ska tro ryktena (dom andra skulle ju komma månader efter). Dvs den tävlar ensam mot alla. AMD har väldigt, väldigt mycket att ta igen och måste antingen vara billigare *eller* snabbare än intels motsvarande CPU. Vilket förstås för vanligt inte är 6900K i praktiken även om AMD trummar på det. Det är 6600K eller 6700K (och deras 7xxx motsvarigheter). Visst kommer kanske dom 5% av köparna som kör CPU benchmarks dygnet runt av någon anledning eller streamar spel samtidigt som dom tittar på 3 filmer och har en renderfarm igång jubla men resten kommer ju tycka det jag nämnde tidigare. Det är exakt samma argument vi använder för att inte köpa 6900K idag, är den vanlig på marknaden?

Deras första release måste slå på stort annars kommer folk välja Intel istället... och sen när "normala" Zen kommer så finns det inga köpare längre.

Om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Jo och det accepteras ju eftersom det finns andra Intel val och ingen konkurans... När 8c/16t släpps så kommer det ju vara deras enda processor om man ska tro ryktena (dom andra skulle ju komma månader efter). Dvs den tävlar ensam mot alla. AMD har väldigt, väldigt mycket att ta igen och måste antingen vara billigare *eller* snabbare än intels motsvarande CPU. Vilket förstås för vanligt inte är 6900K i praktiken även om AMD trummar på det. Det är 6600K eller 6700K (och deras 7xxx motsvarigheter). Visst kommer kanske dom 5% av köparna som kör CPU benchmarks dygnet runt av någon anledning eller streamar spel samtidigt som dom tittar på 3 filmer och har en renderfarm igång jubla men resten kommer ju tycka det jag nämnde tidigare. Det är exakt samma argument vi använder för att inte köpa 6900K idag, är den vanlig på marknaden?

Deras första release måste slå på stort annars kommer folk välja Intel istället... och sen när "normala" Zen kommer så finns det inga köpare längre.

Jag håller med.
För den som ska ha sin dator till spel.
Tror jag ju intel kommer va snäppet bättre.
Det kommer alltså va som innan.
Men men, jag har gärna fel.😀

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@murklor: rekommendera att du uppgradera dig om senaste infon som finna om RyZen innan du börja slänga ur dig sånt här.
AMD har redan bekräftat att det kommer finnas mer än EN processor vid släppet och att alla ska vara tillgängligt att köpa direkt.
skulle var lite dumt att har ca. 50 stycken olika moderkort redå och sen bara släppa en enda dyr processor.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Jag var så hoppfull innan Bulldozer kom men en Swec:are varnade att den kommer bli en flopp och jag vägrade att tro på den sanningen. Jag har bara en känsla att samma historia kommer upprepa sig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag var så hoppfull innan Bulldozer kom men en Swec:are varnade att den kommer bli en flopp och jag vägrade att tro på den sanningen. Jag har bara en känsla att samma historia kommer upprepa sig igen.

Förhoppningsvis har Jim Keller lyckats än en gång. Men uppskjutna lanseringar känns ju sådär.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Förhoppningsvis har Jim Keller lyckats än en gång. Men uppskjutna lanseringar känns ju sådär.

Det är väl inte Jim Keller som designat Zen. Han kom ju in i gamet relativt sent, design processen var ju redan i full gång när han kom in på banan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är väl inte Jim Keller som designat Zen. Han kom ju in i gamet relativt sent, design processen var ju redan i full gång när han kom in på banan.

De började väl planera processen när han hade anställts såvitt jag vet? Han var väl lead designer de åren han jobbade där och när han var klar med sitt jobb så fortsatte de andra med slutförandet.

Kikade lite snabbt och wikipedia säger iaf:
"AMD began planning the Zen microarchitecture shortly after re-hiring Jim Keller in August 2012.[26] AMD formally revealed Zen in 2015.

The team in charge of Zen was led by Keller until he left in September 2015 after a 3-year tenure."

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Men vad är det för utlovande som är hypade denna gången?

För Bulldozer så är det i stort som "gfxspeak" skriver, men speciellt en marknadsavdelning som inte ville eller kunde förstå skillnaden med 8 eller 4 core, det ihop med en för tiden dålig ledning som ju är ersatt sen läge, med all rätt! Så ja, där hypades det...
Men vill ändå inte säga att det är en dålig processor då den presterar precis vad man kan förvänta sig av CMT där ett kluster nästan är 2 st CPU'er och en FPU vilket skulle som jag ser det marknadsförts som en kärna med två trådar.
Men nu med Ryzen så är det rätt mycket annorlunda då den är en "riktig" SMT design med 8-kärnor och 16 trådar, sen var den hamnar i prestanda har vi redan rätt bra fingervisningar av vad som visats för att inte säga CPC's test av en ES för ett tag sedan.

Så var ser du hypen denna gången?

Inte har jag sett AMD hypa Ryzen, däremot så har jag ju sett några länkar till sidor i denna tråden som inte har speciellt bra koll på fakta.
Kan man kalla det för hyp?
Snarare att man kanske har svårt för att skilja på officiell fakta och icke fakta.

Skrivet av GilbertG:

En gång ≠ mönster. Ledningen var helt ute och cyklade och fick foten 2012 kort efter att fiaskot var ett faktum. Den nya produkten var ju sämre än den den ersatte, och det funkar såklart inte. Vi har redan nu ett ganska bra hum om hur den presterar. Så jo, glöm Bulldozer.

Skrivet av Dr. MASS:

Förhoppningsvis har Jim Keller lyckats än en gång. Men uppskjutna lanseringar känns ju sådär.

Man kan förklara förseningar med vad som helst (som inkompetent ledning, eller kass produkt), problemet är att vanliga konsumenter bryr sig mer om att få tag i produkten på avsatt tidsperiod eller datum.

Det ger AMD dåligt rykte och pr med förseningar och utlovanden som inte hålls. Dålig affärsstrategi enligt mig.

Sedan har vi inte sett oberoende tester av Ryzen ännu vad jag vet, så där avvaktar jag och det borde AMD göra också innan de "hypar" upp Ryzen med egna tester.

Förseningar gäller inte bara cpuer från AMD, utan grafikkorten också.

Här en artikel från december 2015 där man diskuterar försenade Fiji:

http://www.pcworld.com/article/3017984/hardware/amd-delays-ra...

Här en artikel från november 2016 där man diskuterar försenade Rx 490:

http://www.universityherald.com/articles/50816/20161121/amd-r...

Börjar ni se mönstret ännu? Om inte så får jag väl vara ensam i min uppfattning. Inga problem för mig

Hoppas ni alla får era cpuer när ni räknar med dem. Jag är rätt säker på att min nästa cpu blir Intels G4560 som finns ute och som stödjer 4k, hevc och Vp9 bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jo och det accepteras ju eftersom det finns andra Intel val och ingen konkurans... När 8c/16t släpps så kommer det ju vara deras enda processor om man ska tro ryktena (dom andra skulle ju komma månader efter). Dvs den tävlar ensam mot alla. AMD har väldigt, väldigt mycket att ta igen och måste antingen vara billigare *eller* snabbare än intels motsvarande CPU. Vilket förstås för vanligt inte är 6900K i praktiken även om AMD trummar på det. Det är 6600K eller 6700K (och deras 7xxx motsvarigheter). Visst kommer kanske dom 5% av köparna som kör CPU benchmarks dygnet runt av någon anledning eller streamar spel samtidigt som dom tittar på 3 filmer och har en renderfarm igång jubla men resten kommer ju tycka det jag nämnde tidigare. Det är exakt samma argument vi använder för att inte köpa 6900K idag, är den vanlig på marknaden?

Deras första release måste slå på stort annars kommer folk välja Intel istället... och sen när "normala" Zen kommer så finns det inga köpare längre.

Ditt defaitistiska narrativ är tröttsamt.

AMD behöver inte vara bättre än Intel, de behöver bara vara tillräckligt bra för de flesta. Och allt pekar på att Ryzen blir just det. Det kommer komma flera olika modeller på releasedagen. Folk köper inte 6900K i större mängder för att den skulle vara kass, utan för att den kostar 12 000 kronor. Ändå imponerande att den trots det säljer några procent på desktopmarknaden. Finns många som hade haft nytta av den men går på en 6700K istället för att priskillnaden är hisklig. Du verkar tro att en dator främst är ett lek- och spelredskap, men så är det inte.

Skrivet av akitaka:

Jag som lite ovetande vad är den stora skillnaden mellan denna nya processor och Intels senaste?

Är mitt i ett dator köp och funderar om det kanske värt att vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Den stora skillnaden är att Intel för första gången på ett decennium kommer få riktig konkurrens. Ryzen släpps i början av mars, så det kan ju vara en idé att vänta till dess och se hur det blir.

Skrivet av Mange43:

Jag håller med.
För den som ska ha sin dator till spel.
Tror jag ju intel kommer va snäppet bättre.
Det kommer alltså va som innan.
Men men, jag har gärna fel.😀

Intel kommer troligtvis vara snäppet bättre i spel ja, men samtidigt är inte CPU:n en nämnvärt stor flaskhals i spel. Nu börjar fler och fler spel på allvar nyttja flera kärnor, och nu börjar dessutom minneshastigheten bli bettydelsefull igen.

Skrivet av anon114264:

Jag var så hoppfull innan Bulldozer kom men en Swec:are varnade att den kommer bli en flopp och jag vägrade att tro på den sanningen. Jag har bara en känsla att samma historia kommer upprepa sig igen.

Sluta FUD:a nu för jösse nam, du matar på detta mantra över-jäkla-allt gällande AMD. Du har fått svar flera gånger tidigare men fortsätter likväl ändå. Jag beklagar att ditt hjärta blev krossat 2011, men det är för bövelen över 5 år sedan, det är dags att gå vidare. Ledningen på AMD dummade sig enormt, men det är historia. Du får söka hjälp om det fortsätter vara ett problem för dig.

Vi har en rätt bra bild om hur prestandan kommer bli. Den har demonstrerats i tunga program och verkliga scenarion som varit representativa och relevanta där den varit likvärdig en Core i7 6900K, och en fransk tidning har fått tag på ett testexemplar som de provat som du kan läsa om här: http://www.guru3d.com/news-story/french-magazing-posts-engine...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@murklor: rekommendera att du uppgradera dig om senaste infon som finna om RyZen innan du börja slänga ur dig sånt här.
AMD har redan bekräftat att det kommer finnas mer än EN processor vid släppet och att alla ska vara tillgängligt att köpa direkt.
skulle var lite dumt att har ca. 50 stycken olika moderkort redå och sen bara släppa en enda dyr processor.

"Den som ser fram emot Ryzen i lägre prisklasser och med färre kärnor får dock vara beredd på att vänta. Det mesta talar för att AMD:s fokus vid lansering ligger på entusiastsegmentet och att de successivt kommer släppa billigare modeller."

Det som står i slutet Sweclockers senaste artikel om Zen... men antar dom kan ha fel också och bör uppgradera sig innan dom slänger ur sig sånt.

Permalänk
Medlem

@murklor: swec står under NDA och dem få genom det inte ge ut någon info alla på egen hand. och åter igen. finns ingen anledning varför AMD skulle bara släppa en enda dyr processor och dröja med alla andra när dem själv har sagt att dem inte kommer göra det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bernd_P1:

@murklor: swec står under NDA och dem få genom det inte ge ut någon info alla på egen hand. och åter igen. finns ingen anledning varför AMD skulle bara släppa en enda dyr processor och dröja med alla andra när dem själv har sagt att dem inte kommer göra det.

Egentligen är det bara en enda person på AMD som sagt det en enda gång vad jag vet.
Men det får någon gärna motbevisa.

Visst, det är ingenting att fnysa åt men det är ju inte som att skriva det i sten heller.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@murklor: swec står under NDA och dem få genom det inte ge ut någon info alla på egen hand. och åter igen. finns ingen anledning varför AMD skulle bara släppa en enda dyr processor och dröja med alla andra när dem själv har sagt att dem inte kommer göra det.

Jag tror inte det står i NDAn att dom måste ljuga för att dölja fakta om Zen. Dom kunde ju bara valt att inte säga nåt alls om det är så mycket bevisat motsatsen som alla säger.

Men hur som helst så spelar det ingen roll. Det blir upp till bevis om nån månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Man kan förklara förseningar med vad som helst (som inkompetent ledning, eller kass produkt), problemet är att vanliga konsumenter bryr sig mer om att få tag i produkten på avsatt tidsperiod eller datum.

Det ger AMD dåligt rykte och pr med förseningar och utlovanden som inte hålls. Dålig affärsstrategi enligt mig.

Sedan har vi inte sett oberoende tester av Ryzen ännu vad jag vet, så där avvaktar jag och det borde AMD göra också innan de "hypar" upp Ryzen med egna tester.

Förseningar gäller inte bara cpuer från AMD, utan grafikkorten också.

Här en artikel från december 2015 där man diskuterar försenade Fiji:

http://www.pcworld.com/article/3017984/hardware/amd-delays-ra...

Här en artikel från november 2016 där man diskuterar försenade Rx 490:

http://www.universityherald.com/articles/50816/20161121/amd-r...

Börjar ni se mönstret ännu? Om inte så får jag väl vara ensam i min uppfattning. Inga problem för mig

Hoppas ni alla får era cpuer när ni räknar med dem. Jag är rätt säker på att min nästa cpu blir Intels G4560 som finns ute och som stödjer 4k, hevc och Vp9 bland annat.

Nu FUD:ar du för fullt och far med osanning ovanpå.

  • Att du väljer att tro på publikationer som är dåligt informerade alternativt ljuger när du får rätt information levererad till dig flera gånger är verkligen ditt problem.

  • Du insinuear att förseningar beror på att företagen på något sätt tjänar på det, eller att de t.o.m. gör det för att de tycker det är kul att jäklas med sina kunder, vilket skulle betyda att AMD skulle vara kundovänligt.

  • AMD:s grafikverksamhet ligger i ett separat bolag och är skild från övrig verksamhet, vilket den alltid varit. Således är grafikdelen egentligen irrelevant för denna diskussion.

  • Du skriver om Fuji (Fury X) och länkar till en artikel som handlar om kort med dubbla Fiji, ett kort som slopades för konsumentmarknaden och aldrig var utannonserat heller.

  • RX 490 är inte försenad eftersom den aldrig utannonserats.

Sedan avslutar du med att skriva att du minsann ska köpa en budgetprocessor från Intel. Ridå.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Sedan avslutar du med att skriva att du minsann ska köpa en budgetprocessor från Intel. Ridå.

Vackert skrivet och så sista stycket, vilken avslutning! Sannerligen ridå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Man kan förklara förseningar med vad som helst (som inkompetent ledning, eller kass produkt), problemet är att vanliga konsumenter bryr sig mer om att få tag i produkten på avsatt tidsperiod eller datum.

Det ger AMD dåligt rykte och pr med förseningar och utlovanden som inte hålls. Dålig affärsstrategi enligt mig.

Sedan har vi inte sett oberoende tester av Ryzen ännu vad jag vet, så där avvaktar jag och det borde AMD göra också innan de "hypar" upp Ryzen med egna tester.

Förseningar gäller inte bara cpuer från AMD, utan grafikkorten också.

Här en artikel från december 2015 där man diskuterar försenade Fiji:

http://www.pcworld.com/article/3017984/hardware/amd-delays-ra...

Här en artikel från november 2016 där man diskuterar försenade Rx 490:

http://www.universityherald.com/articles/50816/20161121/amd-r...

Börjar ni se mönstret ännu? Om inte så får jag väl vara ensam i min uppfattning. Inga problem för mig

Hoppas ni alla får era cpuer när ni räknar med dem. Jag är rätt säker på att min nästa cpu blir Intels G4560 som finns ute och som stödjer 4k, hevc och Vp9 bland annat.

Aj, tusan...
Verkar som AMD försöker följa Intel i hälarna

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=Intel+delays

Blev bara 706 000 träffar...

Vad ville du ha sagt???

.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För flyttal saknar i princip alla teknikwebbplatser tester för matrisberäkningar. Prestanda för matrisberäkningar är så pass kritiskt för en lång rad program, som t.ex. Matlab, Matematica, Octave, programspråket "R" (bl.a. populärt för statistikberäkningar kring den politiska opinionen), och en rad andra program för tekniska beräkningar och statistik.

Lite off-topic, men R har bredare användningsområde än "statistikberäkningar kring den politiska opinionen".

Från http://blog.revolutionanalytics.com/2013/10/r-usage-skyrocket...

Citat:

Here are some highlights of the responses from the 1,039 non-vendor participants. (You can request a free copy of the full survey results from Rexer Analytics.) R is the most popular data mining tool, used at least occasionally by 70% of those polled. This popularity holds amongst all of the subgroups in the survey as well: R remains the most-used tool amongst corporate data miners (70%), consulting data miners (73%), academic data miners (75%) and nonprofit/NGO/government data miners (67%). And while the average data miner reports using five software tools, R is also the most popular primary tool in the survey, at 24% overall.

Det finns fler. Microsoft har satsat på R och även Google har ansatser. Här ytterligare en omfattande analys.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Lite off-topic, men R har bredare användningsområde än "statistikberäkningar kring den politiska opinionen".

Från http://blog.revolutionanalytics.com/2013/10/r-usage-skyrocket...

Självklart är det så, kanske var otydligt men menade att det bl.a. använd där (och verkar vara rätt populärt just inom det området).

Hade själv aldrig hört talas om "R" innan, men precis som andra områden: sådana här upptäckter är vad som gör det värt att lägga tid på teknikforum.

Håller nu själv på att läsa två böcker om "R" och gör lite små saker. Min tanke kring programmering är att lära mig allt som inte verkar uppenbart värdelöst. Har inget just nu där jag ser en poäng med "R", men dels kan jag det inte och dels kan framförallt förutsättningar ändras i framtiden.

Så tackar så mycket för att du nämnde "R"!

Och gör du saker där CPU-delen är en flaskhals i "R" så kan det vara bra att känna till att den öppna implementation, CRAN, kan byggas så att den använder Intel Math Kernel Library (MKL).

MKL ger direkt en hyfsad boost över default-implementation (som jag tror är OpenBLAS). Har man Haswell eller senare så (d.v.s. AVX+FMA) så blir lyftet än större.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Lite om R, bläddra ned så ser ni några exempel.
https://en.wikipedia.org/wiki/R_(programming_language)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jo och det accepteras ju eftersom det finns andra Intel val och ingen konkurans... När 8c/16t släpps så kommer det ju vara deras enda processor om man ska tro ryktena (dom andra skulle ju komma månader efter). Dvs den tävlar ensam mot alla. AMD har väldigt, väldigt mycket att ta igen och måste antingen vara billigare *eller* snabbare än intels motsvarande CPU. Vilket förstås för vanligt inte är 6900K i praktiken även om AMD trummar på det. Det är 6600K eller 6700K (och deras 7xxx motsvarigheter). Visst kommer kanske dom 5% av köparna som kör CPU benchmarks dygnet runt av någon anledning eller streamar spel samtidigt som dom tittar på 3 filmer och har en renderfarm igång jubla men resten kommer ju tycka det jag nämnde tidigare. Det är exakt samma argument vi använder för att inte köpa 6900K idag, är den vanlig på marknaden?

Deras första release måste slå på stort annars kommer folk välja Intel istället... och sen när "normala" Zen kommer så finns det inga köpare längre.

Så du menar att gemene man "bara" köper en CPU vart 5:e år och alla de skulle köpa en Intel för den är så j-kla bra och dyr??

Varför lägger inte Intel ner då för alla har ju redan köpt Sky Lake så Kaby Lake kan de skrota nu då och återkomma om 5 år med Tiger Lake eller vad den heter då.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Aj, tusan...
Verkar som AMD försöker följa Intel i hälarna

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=Intel+delays

Blev bara 706 000 träffar...

Vad ville du ha sagt???

.

Jag ville ha sagt att den allmänna uppfattningen hos många, är att AMD sällan håller vad de lovar.

Intel kanske lovar mer och håller mindre, men det har de råd med. AMD har inte råd längre.

Jag ger er beröm för att ni försvarar AMD, det behöver de! Tyvärr tror jag inte en sansad diskussion blir möjlig här.

Lycka till AMD och lycka till alla supportrar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Självklart är det så, kanske var otydligt men menade att det bl.a. använd där (och verkar vara rätt populärt just inom det området).

Hade själv aldrig hört talas om "R" innan, men precis som andra områden: sådana här upptäckter är vad som gör det värt att lägga tid på teknikforum.

Håller nu själv på att läsa två böcker om "R" och gör lite små saker. Min tanke kring programmering är att lära mig allt som inte verkar uppenbart värdelöst. Har inget just nu där jag ser en poäng med "R", men dels kan jag det inte och dels kan framförallt förutsättningar ändras i framtiden.

Så tackar så mycket för att du nämnde "R"!

Och gör du saker där CPU-delen är en flaskhals i "R" så kan det vara bra att känna till att den öppna implementation, CRAN, kan byggas så att den använder Intel Math Kernel Library (MKL).

MKL ger direkt en hyfsad boost över default-implementation (som jag tror är OpenBLAS). Har man Haswell eller senare så (d.v.s. AVX+FMA) så blir lyftet än större.

Skrivet av Ratatosk:

Lite om R, bläddra ned så ser ni några exempel.
https://en.wikipedia.org/wiki/R_(programming_language)

Jo, R är kraftfullt. Det är enklare än Python, enligt mig så jag har fastnat i det.

Utöver att baka in snabb C-kod har jag även anropat proprietära .exe-filer och hämtat svaren, output direkt från dem, i stället för att göra allt själv i R. Allt sedan analyserat med några av myriader av paket och sammanställt med snygg grafik. Det blir inte många rader kod för att få ihop mycket.

Tack för tipset om MKL som jag inte kände till! Tror du det fungerar med Ryzen?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|