Micron inleder leveranserna av GDDR6-minne till slutet av 2017

Permalänk
Melding Plague

Micron inleder leveranserna av GDDR6-minne till slutet av 2017

Minnesjätten Micron påskyndar lanseringen av grafikminnet GDDR6 till slutet av 2017, vilket kan betyda att AMD eller Nvidia planerar nya grafikkort med tekniken till årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir ändå en nackdel då de måste designa om minneskontrollern + de får inte HBMs fördelar utan måste göra större och törstigare kort. Micron verkar helt enkelt göra detta då HBMs senaste frekvensökning gör att den riskerar ta över helt i high-end till 2018, och 5X/5 duger länge till mid/low end kort.

Men visst.. fler alternativ är inget fel.

Permalänk
Medlem

kommer bli ett helvete att välja grafikkort kring slutet 2017/början 2018 då.
kommer finnas gddr5, gddr5x, gddr6, hbm2 och hbm 1.5 (eller vad nu mellansegmentet mellan hbm1 och hbm2 kallades) från samma tillverkare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kommer bli ett helvete att välja grafikkort kring slutet 2017/början 2018 då.
kommer finnas gddr5, gddr5x, gddr6, hbm2 och hbm 1.5 (eller vad nu mellansegmentet mellan hbm1 och hbm2 kallades) från samma tillverkare

Fast det kommer ju bli ganska självrättande, high-end kort kommer få bättre/dyrare komponenter low-end är säkert kvar på gddr5,
visst kan det bli lite fight i mellan segmentet, men där finns det ju alltid en massa olika utformningar av korten.

Sen blir väl frågan om AMD/Nvidia kan/vill designa en grafik-krets som kan ta flera olika minnestyper, det kanske är den största fördelen för gddr6 speciellt för Nvidia om AMD tänker fortsätta på HBM-minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kommer bli ett helvete att välja grafikkort kring slutet 2017/början 2018 då.
kommer finnas gddr5, gddr5x, gddr6, hbm2 och hbm 1.5 (eller vad nu mellansegmentet mellan hbm1 och hbm2 kallades) från samma tillverkare

Nja, vilket typ av minne ett grafikkort har är väl inte direkt det första man kollar på när man ska köpa grafikkort. Hur det faktiskt presterar är ju lite viktigare för de flesta. Problemet att välja minne får tillverkarna lösa, vi konsumenter får läsa recensioner och välja det som är bäst för oss som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Blir ändå en nackdel då de måste designa om minneskontrollern + de får inte HBMs fördelar utan måste göra större och törstigare kort. Micron verkar helt enkelt göra detta då HBMs senaste frekvensökning gör att den riskerar ta över helt i high-end till 2018, och 5X/5 duger länge till mid/low end kort.

Men visst.. fler alternativ är inget fel.

HBM må ha fördelar, men det har också en enorm nackdel prismässigt och att det behöver en interposer som inte varierar mycket i pris.
Det är inte troligt att nVidia t.ex. går över till HBM annat än på G?xy0 och möjligen på G?xy2.
Framtida efterföljare till t.ex. 1080-klass kort kommer stanna på GDDR6 tills HBM eller annan variant börjar löna sig.
1070-klassen får antingen 6 eller 5X medan billigare sannolikt går över till 5X och budgetbudget stannar på 5.

Permalänk
Medlem

Vad som förvånar mig är att HBM (1) har 8 ggr högre bandbredd än vad GDDR6 kommer att ha. Men det är som tidigare säger, även om HBM verkar totalt överlägset, så kostar det mer också. Jag vet inte hur mycket mer det kostar egentligen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Ser mer emot ddr5, då minnesbristen där är akut och stickorna måste bli större. Men all utveckling är positiv.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte alls att marknaden har fragmenterats på det här sättet. Vore bättre om HBM blev en ersättare till GDDR - kosta vad det kosta vill. Det är dessutom rikigt pinsamt att GDDR6 blir sämre än HBM1 redan vid lansering. Bättre de hade lagt research på att prispotimera HBM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

HBM må ha fördelar, men det har också en enorm nackdel prismässigt och att det behöver en interposer som inte varierar mycket i pris.
Det är inte troligt att nVidia t.ex. går över till HBM annat än på G?xy0 och möjligen på G?xy2.
Framtida efterföljare till t.ex. 1080-klass kort kommer stanna på GDDR6 tills HBM eller annan variant börjar löna sig.
1070-klassen får antingen 6 eller 5X medan billigare sannolikt går över till 5X och budgetbudget stannar på 5.

Jag har hört denna förklaring flera gånger, men ärligt... Nvidias kort är ändå prissatt betydligt högre än tex Fury med HBM. Mao... det är inget mer än en ursäkt. Det är trots allt High-end vi pratar om, och om folk är villiga att punga ut 8kkr på ett "mellan kort" som 1080 faktiskt är, vad är problemet?

Mao.. sluta vara en tillverkare och stirra på tillverkningskostnader som bara gynnar tillverkaren och var en konsument som vill ha mer för pengarna istället. Om Nvidia sänker priset med denna enorma summa som alla tror HBM implementation kostar, så ska jag gärna ta det i anspråk, men verkligheten är att de enda som tjänar på det är Nvidias aktieägare. Du som konsument tjänar inget.

Dessutom måste man ta i aspekt att du med HBM kan göra ett svalare, mindre och enklare kort, något som också kan väga upp priset. För konsumenten är detta helt klart fördelar som folk betalar för, precis som vattentät telefon, 4k display och lite annat. Så problemet är att man måste få något för priset, inte att bara köra billigaste DDR6 för "man kan".

Sen att det kommer finnas nivåer av klasser... sure, ingen tvekan om det, 5x är här för att stanna ett tag till. Men notera att anledningen till att HBM kostar, är för att alla fegar och inte satsar. Teknik blir billigare när det blir mer vanligt... titta på SSDers priser 2010 vs idag. Jag kan dock garantera att en SSD gjorde lika mycket nytta då som nu. Så hade vi inte satsat på det, hade vi fortfarande suttit på 7200 RPM...

Permalänk
Medlem

[quote
Enligt Micron accelererar de utrullningen av GDDR6 för att möta efterfrågan på högre bandbredd inom persondatorer och spelkonsoler.
[/quote]

Spelkonsoler? Project Scorpio eller Switch som går over till GGDR6? PS4Pro just lanserad med GGDR5 och Xbox One har väl DDR3? Switch är väl knappast trolig. Det har ju ryktats om att Scorpio inte behåller nåt ESRAM. Kan det vara så att de byter till GGDR6 som I grunden är betydligt snabbare än DDR3 och därmed kan skippa ESRAM?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag gillar inte alls att marknaden har fragmenterats på det här sättet. Vore bättre om HBM blev en ersättare till GDDR - kosta vad det kosta vill. Det är dessutom rikigt pinsamt att GDDR6 blir sämre än HBM1 redan vid lansering. Bättre de hade lagt research på att prispotimera HBM.

Kanske de har gjort men är ändå helt ovärt?
Iaf AMD borde då det är de som insisterar på att införa det till den breda massan hittills.
Sen kan man undra hur viktigt det här egentligen är, har man tillräckligt med bandbredd är det inte så mycket en ny minnesteknik kan göra annat än smärre energieffektiviseringar. Är fortfarande inte helt riktigt i förstånd med all denna hype kring HBM2 eller varför VEGA måste ha just HBM2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Fast det kommer ju bli ganska självrättande, high-end kort kommer få bättre/dyrare komponenter low-end är säkert kvar på gddr5,
visst kan det bli lite fight i mellan segmentet, men där finns det ju alltid en massa olika utformningar av korten.

Sen blir väl frågan om AMD/Nvidia kan/vill designa en grafik-krets som kan ta flera olika minnestyper, det kanske är den största fördelen för gddr6 speciellt för Nvidia om AMD tänker fortsätta på HBM-minnen?

Skrivet av perost:

Nja, vilket typ av minne ett grafikkort har är väl inte direkt det första man kollar på när man ska köpa grafikkort. Hur det faktiskt presterar är ju lite viktigare för de flesta. Problemet att välja minne får tillverkarna lösa, vi konsumenter får läsa recensioner och välja det som är bäst för oss som vanligt.

Säg att hbm bara presterar 10% bättre än gddr6 men kostar 30% mer, däremot så låter kortet mycket mindre och är mycket kortare också. Samtidigt kostar gddr5x 50% så lite som gddr6 men presterar bara 20% sämre än gddr6. Då blir de ett helvete att välja vilket som vore bäst för en att köpa.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Säg att hbm bara presterar 10% bättre än gddr6 men kostar 30% mer, däremot så låter kortet mycket mindre och är mycket kortare också. Samtidigt kostar gddr5x 50% så lite som gddr6 men presterar bara 20% sämre än gddr6. Då blir de ett helvete att välja vilket som vore bäst för en att köpa.

Det är sant, men det valet kommer ju med största sannolikhet inte ligga på oss konsumenter.
1180 kommer ju säkert ha gddr6 och det är vad du kan få kortet med, det kan väl möjligen vara så att något av low-end korten kan ha gddr5 eller gddr5x.
Från vad jag har läst, så är det väl ganska otroligt att man bygger ett chipset för att kunna använda gddr och hbm minnen?

Permalänk
Inaktiv

När grafikkorten kostar 7-8000kr stk så borde man väl ha råd att sätta in HBM minnen kan man tycka. Hur många kronor prisskillnad kan det vara? 400 vs. 600 spänn per grafikkort eller? Antagligen snack om mindre pengar än så. 8gb ddr4 kostar ju 600kr färdiga på en sticka ut till konsumet inklusive moms, tull, frakt och alla andra omkostnader...

Permalänk
Medlem

Vilken minnes typ som sitter på ett kort spelar mindre roll för mig än hur kortet presterar. Tittar man på AMD's Fury kort så presterade dom inte alls efter vad man hade kunnat förvänta sig efter den stora hypen om HBM minne. Dessutom var kortet dyrt och näst intill omöjlig att få tag i en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har hört denna förklaring flera gånger, men ärligt... Nvidias kort är ändå prissatt betydligt högre än tex Fury med HBM. Mao... det är inget mer än en ursäkt. Det är trots allt High-end vi pratar om, och om folk är villiga att punga ut 8kkr på ett "mellan kort" som 1080 faktiskt är, vad är problemet?

Mao.. sluta vara en tillverkare och stirra på tillverkningskostnader som bara gynnar tillverkaren och var en konsument som vill ha mer för pengarna istället. Om Nvidia sänker priset med denna enorma summa som alla tror HBM implementation kostar, så ska jag gärna ta det i anspråk, men verkligheten är att de enda som tjänar på det är Nvidias aktieägare. Du som konsument tjänar inget.

Dessutom måste man ta i aspekt att du med HBM kan göra ett svalare, mindre och enklare kort, något som också kan väga upp priset. För konsumenten är detta helt klart fördelar som folk betalar för, precis som vattentät telefon, 4k display och lite annat. Så problemet är att man måste få något för priset, inte att bara köra billigaste DDR6 för "man kan".

Sen att det kommer finnas nivåer av klasser... sure, ingen tvekan om det, 5x är här för att stanna ett tag till. Men notera att anledningen till att HBM kostar, är för att alla fegar och inte satsar. Teknik blir billigare när det blir mer vanligt... titta på SSDers priser 2010 vs idag. Jag kan dock garantera att en SSD gjorde lika mycket nytta då som nu. Så hade vi inte satsat på det, hade vi fortfarande suttit på 7200 RPM...

Det har anmärkts på diverse forum (ej här) att HBM snabbt börjar få problem med värmen då det är mindre yta för värmen att spridas över än det är för GDDR.
Att det drar mindre effekt totalt gör inte så mycket nytta när värmen är svårare att få bort pga mindre spridningsyta.

Jag stirrar mig inte blind på om ett kort har HBM2 eller GDDR5/5X/6, utan väljer var som för närvarande verkar passa mig personligen.

HBM har fördelar och nackdelar precis som alla tekniker. Jag bryr mig personligen inte om priset så mycket när jag väljer grafikkort. Det är prestanda och funktionalitet som spelar roll... Inte teoretisk minnesprestanda utan faktiskt prestanda i de spel och applikationer jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Ja GDDR5 fyller ju inom 1 år snart 10 år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Det har anmärkts på diverse forum (ej här) att HBM snabbt börjar få problem med värmen då det är mindre yta för värmen att spridas över än det är för GDDR.
Att det drar mindre effekt totalt gör inte så mycket nytta när värmen är svårare att få bort pga mindre spridningsyta.

Jag stirrar mig inte blind på om ett kort har HBM2 eller GDDR5/5X/6, utan väljer var som för närvarande verkar passa mig personligen.

HBM har fördelar och nackdelar precis som alla tekniker. Jag bryr mig personligen inte om priset så mycket när jag väljer grafikkort. Det är prestanda och funktionalitet som spelar roll... Inte teoretisk minnesprestanda utan faktiskt prestanda i de spel och applikationer jag är intresserad av.

En annan nackdel är ju att dom bara får plats med 4 kretsar. Spelar ju inte så stor roll just nu, men längre fram i tiden så vill man ju kunna ha mer minne. Så det kan bli avgörande om några år när 8K släpps, eller till serverkorten.

Som det nämns ovan så är värmen ett problem. Detta beror ju inte bara på vart kretsarna sitter, utan beror också på hur kretsarna är designade. Det går helt enkelt inte att köra dom så snabbt. Dom grejar biffen ändå tack vare en bred bus, men frågan är ju hur länge det kommer att vara värt kostnaden, när GDDR kretsar hela tiden blir snabbare och högre klockade.

I vilket fall som helst så är det bra att det finns konkurrerande tekniker, för det pressar priserna.

Permalänk
Skrivet av Bjrk:

Fast det kommer ju bli ganska självrättande, high-end kort kommer få bättre/dyrare komponenter low-end är säkert kvar på gddr5,
visst kan det bli lite fight i mellan segmentet, men där finns det ju alltid en massa olika utformningar av korten.

Sen blir väl frågan om AMD/Nvidia kan/vill designa en grafik-krets som kan ta flera olika minnestyper, det kanske är den största fördelen för gddr6 speciellt för Nvidia om AMD tänker fortsätta på HBM-minnen?

AMD med som Vega har en minnets kontroller som stödjer gddr5,gddr5x och hbm (sen troligen något mer jag missat). Det är en av få saker AMD nämnt om jag inte har fel. Så ja det går i alla fall att göra, sen om det har nackdelar vet man ju inte än:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Vilken minnes typ som sitter på ett kort spelar mindre roll för mig än hur kortet presterar. Tittar man på AMD's Fury kort så presterade dom inte alls efter vad man hade kunnat förvänta sig efter den stora hypen om HBM minne. Dessutom var kortet dyrt och näst intill omöjlig att få tag i en längre tid.

Dock lyckades AMD få ner strömförbrukningen, kanske delvis tack vare hbm. Så man närmade sig nvidia i prestanda/watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock lyckades AMD få ner strömförbrukningen, kanske delvis tack vare hbm. Så man närmade sig nvidia i prestanda/watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte alls imponerad av den effekt minskningen. Titta bara på effekt förbrukningen mellan ett GTX1080 med 8GB GDDR5X minne mot Fury X med 4GB HBM1 minne. Hur mycket i effekt förbrukning man sparade på att använda HBM1 minne vet jag inte men siffrorna är inte helt övertygande. HMB med sin interposer gör det svårare att transportera bort värme från chippet och med högre temperaturer ökar läckströmmarna i kislet.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11085?key=334172b439ab14b11226ed76a5822b9f

Jag är inte alls imponerad av den effekt minskningen. Titta bara på effekt förbrukningen mellan ett GTX1080 med 8GB GDDR5X minne mot Fury X med 4GB HBM1 minne. Hur mycket i effekt förbrukning man sparade på att använda HBM1 minne vet jag inte men siffrorna är inte helt övertygande. HMB med sin interposer gör det svårare att transportera bort värme från chippet och med högre temperaturer ökar läckströmmarna i kislet.

AMD lyckades få ner förbrukningen under sitt toppkort utan att byta arkitektur. Vist lite ändringar gjordes, men var ändå gcn i grunden.

Det jag menar är att fury ligger 30% ca över 290x/390x och ligger tyvärr inte riktigt och slåss med tyvärr 980 ti.

Vet att värme var ett stort problem, få se vad som händer med Vega, körde ju på luft på ces.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Det har anmärkts på diverse forum (ej här) att HBM snabbt börjar få problem med värmen då det är mindre yta för värmen att spridas över än det är för GDDR.
Att det drar mindre effekt totalt gör inte så mycket nytta när värmen är svårare att få bort pga mindre spridningsyta.

Jag stirrar mig inte blind på om ett kort har HBM2 eller GDDR5/5X/6, utan väljer var som för närvarande verkar passa mig personligen.

HBM har fördelar och nackdelar precis som alla tekniker. Jag bryr mig personligen inte om priset så mycket när jag väljer grafikkort. Det är prestanda och funktionalitet som spelar roll... Inte teoretisk minnesprestanda utan faktiskt prestanda i de spel och applikationer jag är intresserad av.

Då tänker vi olika.
7970 var ett ex där jag hellre valde det bla pga 3GB VRAM och pga dens högre minnesbandbredd. Kortet kan tom idag 5+ år senare spela 1080p spel rätt bra... så att säga att det inte spelar roll, är lite fel tänkt om du inte vill sitta i en Nvidia marknad där du måste byta kort varje år för 5-10kkr...

Men okej.. värmen är helt klart en nackdel att ta i aspekt. Huruvida detta går att lösa vet jag inte, men det är en bra poäng.

Skrivet av Lordsqueak:

En annan nackdel är ju att dom bara får plats med 4 kretsar. Spelar ju inte så stor roll just nu, men längre fram i tiden så vill man ju kunna ha mer minne. Så det kan bli avgörande om några år när 8K släpps, eller till serverkorten.

Du kan redan idag trycka på 16GB, och där är redan HBM2 med 8GB chip, så 32GB är fullt möjligt redan idag. Tror ärligt det räcker ett bra tag
Det är snarare GDDR5 som är efter här, där du måste sätta en satans massa kretsar för att nå ens 8GB och det är dyrt med de stora kretsarna.

Och tittar du på hur tex Vega är gjord så är den anpassad för både HBM och GDDR5, vilket är bästa sättet. Då kan man anpassa minnestypen efter nivån av kort, men kretsen blir användbar även när den om 3 år är "lägre" tier.

Skrivet av Lordsqueak:

Som det nämns ovan så är värmen ett problem. Detta beror ju inte bara på vart kretsarna sitter, utan beror också på hur kretsarna är designade. Det går helt enkelt inte att köra dom så snabbt. Dom grejar biffen ändå tack vare en bred bus, men frågan är ju hur länge det kommer att vara värt kostnaden, när GDDR kretsar hela tiden blir snabbare och högre klockade.

GDDR5 har nått sitt max... det går inte över typ 8Ghz (2000Mhz)
GDDR5X har nog en del kvar, men jag har inte sett några 12Ghz än (1500Mhz).
HBM är redan på minst 2000Mhz (1000Mhz), och troligen siktar på 1500Mhz äkta frekvens snarast.

Lägg till att tex Vega kommer ha 8GB VRAM med endast 2 kretsar, och ändå i liknande nivå av bandbredd som Titan X har med 12GB GDDR5X @ 10Ghz eff med just 2st 1000Mhz...

De kan mao ganska enkelt lägga till 4-8GB till redan idag på HBM, och öka bandbredden med 50-100% till, och detta utan ens högre frekvens. GDDR5X med 16GB och ca 16Ghz ser jag inte någonstans... så de måste öka minnesbussen och frekvensen för att ens komma ikapp HBM, idag... och då pratar vi inte ens 8GB moduler eller 1500Mhz frekvens.

Och både HBM3 och större/snabbare HBM2 är redan under utveckling. GDDR5X kan kanske nå 2000Mhz de också, vilket skulle ge 16GHz eff... Mao.. de skulle behöva totalt maxa ut GDDR5X, för att ens nå HBM2 i detta tidiga stadie...

Och tittar man på denna så hoppas Samsung nå GDDR6 16Gpbs 2020... vs detta så ser man att HBM3 siktas runt 2020 den med, och med målen de har, så skulle 64GB VRAM och 2TB/s bandbredd nog räcka en bit i prestanda.

Så även om micron lyckas lansera 14Gbps GDDR6 "idag"... är den redan efter HBM2.

Nej... HBM är helt klart bättre teknik sett ur prestanda. Värmen är dock ett problem, helt klart. Men som alla tekniker finns där hinder att överkomma, och svalare 14nm lär hjälpa rejält där.

Skrivet av Lordsqueak:

I vilket fall som helst så är det bra att det finns konkurrerande tekniker, för det pressar priserna.

Kan jag hålla med. Så länge som det inte hindrar utvecklingen av bra produkter iaf

Skrivet av Vangen:

Ja GDDR5 fyller ju inom 1 år snart 10 år.

Titta på DDR3 som GDDR5 bygger på... prototyper 2005 och produkter till marknaden 2007. Så grattis till mitt 10 år gammal DDR3 som sitter på mitt moderkort, samt de få DDR3 grafikkort som finns

Har helt klart varit en av de bästa minnes moduler och tekniker vi haft på länge för att hålla sig användbar både till CPU och till GPU (i grunden till GDDR5) i 10 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

AMD med som Vega har en minnets kontroller som stödjer gddr5,gddr5x och hbm (sen troligen något mer jag missat). Det är en av få saker AMD nämnt om jag inte har fel. Så ja det går i alla fall att göra, sen om det har nackdelar vet man ju inte än:)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är något jag inte sett eller bara missat, betyder det att partnertillverkare också får välja vad dom ska sätta på ett kort eller begränsar/levererar AMD det med något specifikt? (Om vi nu överhuvudtaget vet det än)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Blir ändå en nackdel då de måste designa om minneskontrollern + de får inte HBMs fördelar utan måste göra större och törstigare kort. Micron verkar helt enkelt göra detta då HBMs senaste frekvensökning gör att den riskerar ta över helt i high-end till 2018, och 5X/5 duger länge till mid/low end kort.

Men visst.. fler alternativ är inget fel.

Problemet är väl ifall HBM inte hamnar på ett acceptabelt pris, och bara high-end korten får de. Jag tänker att ifall AMD kort som bara ligger vid 1080 prestanda och över får HBM och ingenting under, så hamnar det ändå bara som en premiumdetalj. Något som de kan skryta om i high-end benchmarks, men inget som påverkar mainstream marknaden.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Problemet är väl ifall HBM inte hamnar på ett acceptabelt pris, och bara high-end korten får de. Jag tänker att ifall AMD kort som bara ligger vid 1080 prestanda och över får HBM och ingenting under, så hamnar det ändå bara som en premiumdetalj. Något som de kan skryta om i high-end benchmarks, men inget som påverkar mainstream marknaden.

Sant. Dock har jag väldigt svårt att tro AMD väntar så här länge för att släppa ett kort som slår förra generationen. Varför folk får den tokiga iden vet jag inte, men det finns en anledning till varför Nvidia väntar med 1080Ti också... de vill se hur högt de måste klocka den för att kunna tävla.

Men om HBM används mer, tillverkas mer, och mognar mer, så kommer också priset att sjunka och du kan komma se tex 8GB i mellanklassen snart med det. Så om vi väntar 2 år med det, kommer det bara göra att vi tvingas sitta med GDDR5/GDDR5X längre tid, istället för att få bättre bandbredd. Har de mer bandbredd kan de också använda dessa 8GB fullt ut, istället för som nu.. som en extra texturcache.

Titta på gamla 5870. Dessa kort var enormt kraftfulla för sin tid, och du hade 1GB VRAM med 256bit buss och 4Ghz GDDR5, och redan då ville de ha mer bandbredd. Så idag motsvarar det 128bit/8Ghz. 1060 har hela 6GB VRAM men bara 192bit, så endast 50% mer bandbredd än dessa kort på den tiden hade. Det som räddar dem är typ 33% komprimering och att det används som cache.

Så komprimering har helt klart hjälpt, men den kan inte hjälpa "igen". Så kraven på korten går bara upp... och om de kunde använda mer bandbredd på 1GB 128bit/8Ghz... hur tror du då det är om de nu har 8GB 256bit/8Ghz (1070)... dvs bara 200% av den bandbredden till 8 gånger mer VRAM? Även om komprimering hjälper 33%... tom 50%, så är det ändå 400% i perfekta fallet vs 8x mer RAM att mata med data. Det är mao en flaskhals i GPU designen man tvingas göra idag. Tänk vilka beräkningsmonster du kan göra om du inte hade den?

Bredare buss är dyrt. 384-512bit är något vi inte ser mycket mer än i highend kort hädanefter. GDDR5x kan nog hålla mellanklassen vid liv i något år till... men vad sen?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Sant. Dock har jag väldigt svårt att tro AMD väntar så här länge för att släppa ett kort som slår förra generationen. Varför folk får den tokiga iden vet jag inte, men det finns en anledning till varför Nvidia väntar med 1080Ti också... de vill se hur högt de måste klocka den för att kunna tävla.

Men om HBM används mer, tillverkas mer, och mognar mer, så kommer också priset att sjunka och du kan komma se tex 8GB i mellanklassen snart med det. Så om vi väntar 2 år med det, kommer det bara göra att vi tvingas sitta med GDDR5/GDDR5X längre tid, istället för att få bättre bandbredd. Har de mer bandbredd kan de också använda dessa 8GB fullt ut, istället för som nu.. som en extra texturcache.

Titta på gamla 5870. Dessa kort var enormt kraftfulla för sin tid, och du hade 1GB VRAM med 256bit buss och 4Ghz GDDR5, och redan då ville de ha mer bandbredd. Så idag motsvarar det 128bit/8Ghz. 1060 har hela 6GB VRAM men bara 192bit, så endast 50% mer bandbredd än dessa kort på den tiden hade. Det som räddar dem är typ 33% komprimering och att det används som cache.

Så komprimering har helt klart hjälpt, men den kan inte hjälpa "igen". Så kraven på korten går bara upp... och om de kunde använda mer bandbredd på 1GB 128bit/8Ghz... hur tror du då det är om de nu har 8GB 256bit/8Ghz (1070)... dvs bara 200% av den bandbredden till 8 gånger mer VRAM? Även om komprimering hjälper 33%... tom 50%, så är det ändå 400% i perfekta fallet vs 8x mer RAM att mata med data. Det är mao en flaskhals i GPU designen man tvingas göra idag. Tänk vilka beräkningsmonster du kan göra om du inte hade den?

Bredare buss är dyrt. 384-512bit är något vi inte ser mycket mer än i highend kort hädanefter. GDDR5x kan nog hålla mellanklassen vid liv i något år till... men vad sen?

Jag tänker att Vega inte är jättelångt borta, men att vi kommer se kort i 1070 och 1080 prestanda, och sen kort över detta, antagligen något som slår Titan XP, men till sjuka priser. Jag är mest intresserade av ifall vi kommer se en prissänkning av GTX 1080 samt 1070 och hur RX 490 samt RX 490X (vilket jag hoppas inte heter så) kommer att ha.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag tänker att Vega inte är jättelångt borta, men att vi kommer se kort i 1070 och 1080 prestanda, och sen kort över detta, antagligen något som slår Titan XP, men till sjuka priser. Jag är mest intresserade av ifall vi kommer se en prissänkning av GTX 1080 samt 1070 och hur RX 490 samt RX 490X (vilket jag hoppas inte heter så) kommer att ha.

Tror tyvärr de kommer heta så, eller iaf R9 490 osv.
Men jag är också på jakt efter något nytt där. 290x kortet klarar sig väl relativt okej än, men det hade varit kul att kunna satsa på nytt kort efter 3 år nu

Om nu micron får ut GDDR6 i slutet på 2017, lär det ju dröja till 2018 iaf innan i ser det i nya kort. Så det blir väl HBM eller GDDR5x tills dess i båda alternativen, även till Nvidias nästa kommande. Så om priserna är konkurrenskraftiga nu, lär de inte bli dyrare tills dess.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tror tyvärr de kommer heta så, eller iaf R9 490 osv.
Men jag är också på jakt efter något nytt där. 290x kortet klarar sig väl relativt okej än, men det hade varit kul att kunna satsa på nytt kort efter 3 år nu

Om nu micron får ut GDDR6 i slutet på 2017, lär det ju dröja till 2018 iaf innan i ser det i nya kort. Så det blir väl HBM eller GDDR5x tills dess i båda alternativen, även till Nvidias nästa kommande. Så om priserna är konkurrenskraftiga nu, lär de inte bli dyrare tills dess.

Vet vi hur HBM ser ut på energifronten? GDDR5X kanske går att pusha till mittensegmentet medans GDDR6X utvecklas ifall man kommer göra något sånt, i så fall kanske HBM hamnar i högre segmenten medans GDDR6 hamnar i mittenkort eventuellt i laptop chipsets där strömsnålhet prioriteras. Vi får se

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X