Permalänk
Medlem

Tyst överklockning

Hej

Jag har fått datorn jag beställde ( se spec här ) och allt verkar fungera. Nu har jag suttit och experimenterat med överklockning, och skulle gärna få lite input/förslag.

Jag vill ha datorn tyst, så jag har min kylare ansluten med low-noice adaptern, vilket förstås sätter vissa begränsningar på hur mycket man kan överklocka, men hellre tyst än 5% snabbare enligt mig.

Sedan använder jag Prime95 för att testa stabilitet, och går jag på 1.3V eller mer på CPUn kan jag köra i 4.7+ Ghz, men då ligger CPU temperaturen på fel sida 90 graders strecket med Torture/Small FFT testet. Men med 4.6 Ghz och 1.23 volt (manuellt) verkar den stabil även i Prime95, och temperaturen ligger då på 88 grader.

Mera vanliga stress tester ligger temperaturen på runt 70 grader (Small FFT i Prime95 är extrem), och fläkten går på behagligt tysta varvtal, ca 700 RPM.

Övriga ändringar:
- CPU Load-line Calibration: Level 5
- IA AC och DC Load Line till 0.01
- CPU fan set to Silent mode

Nu är frågan: går det att göra något mera (utom att köpa annan hårdvara) för att få den antingen tystare med samma hastighet, eller snabbare med samma ljudnivå?

Permalänk

vatten kylning passiv
typ https://www.komplett.se/product/303850#

Men ditt grafik kort borde vara den största boven inte cpu med 140mm fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lipton445406:

vatten kylning passiv
typ https://www.komplett.se/product/303850#

Men ditt grafik kort borde vara den största boven inte cpu med 140mm fläkt.

Grafikkortet gick bra att överklocka, och låter trots överklockning inte speciellt mycket. Men jag är mindre noga med tysthet när jag spelar, eftersom jag vanligen har hörlurar på mig då. Mitt MSI 1070 Gaming X överklockade jag med +150 core clock och +275 memory utöver den överklickning som fanns vid leverans.

Det är när jag sitter och arbetar som jag oftast kör musik i högtalarna, och vill inte ha störande ljud från datorn när den kör beräkningar, vilket jag lyckats med, fast priset är en måttlig överklockning. Datorn är helt tyst vid vanliga stress tester typ Cinebench (CPU fläkten går på 600-700 varv, temp 75 grader).

Permalänk
Avstängd

Jag har svårt att tro det är cpufläkten för 600-700rpm brukar inte höras alls så skulle säga det är gpu du hör eller chassie fläktar ev mekanisk disk ?? min intel orginal kylare ligger på samma rpm den hörs inte alls och min 700rpm chassiefläkt hörs inte heller min gpu är passiv och det som låter mest är mekaniska men är inte så den stör och kan iof vara nätagg med men ..som sagt svårt att tro du hör cpu fläkten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusHH:

Nu är frågan: går det att göra något mera (utom att köpa annan hårdvara) för att få den antingen tystare med samma hastighet, eller snabbare med samma ljudnivå?

I min mening så låter det som du börjat närma dig gränsen för vad du kan prestera utan hårdvaruändringar. Några grejer jag kommer att tänka på:

- Sätt en fläkt i botten om du inte har det, det hjälper en hel del att flytta luften i rätt riktning (vilket leder till lägre ljudnivå/större rum för överklockning). Har sänkt temperaturen överlag väldigt bra för min del.
- Skit i silent-mode standardinställningar och gör din egen fläktkurva i fan xpert 3 (finns i AI Suite från moderkortets utilities-sida) som bättre passar dina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

I min mening så låter det som du börjat närma dig gränsen för vad du kan prestera utan hårdvaruändringar. Några grejer jag kommer att tänka på:

- Sätt en fläkt i botten om du inte har det, det hjälper en hel del att flytta luften i rätt riktning (vilket leder till lägre ljudnivå/större rum för överklockning). Har sänkt temperaturen överlag väldigt bra för min del.
- Skit i silent-mode standardinställningar och gör din egen fläktkurva i fan xpert 3 (finns i AI Suite från moderkortets utilities-sida) som bättre passar dina behov.

Fläkt i botten låter som ett alternativ, jag har 3 140mm fläktar nu (2 fram, 1 bak) och alla kör på minimum inställningen på chassi fläktkontrollen. En till där nere skulle skapa ännu mera övertryck och hjälpa CPU fläkten och fläkten bakom CPU fläkten, och skulle dessutom blåsa luft rakt in i grafikkortets fläktar och kylning.

För skoj så testade jag 5Ghz överklockning med 1.35V CPU volt, men då räckte inte CPU fläkten till pga low-noice adaptern, och Prime95 - Small FFTs ledde till 100+ graders temperaturer. Stängde snabbt ner Prime95

Fast som sagt, det är tyst nu, och så fort jag överklockar mera blir vanlig load hörbart eftersom CPU fläkten då måste upp till 800 RMP som är hörbart och lite störande (700 och mindre är tyst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Tack för tipset, ändrade den och nu ligger vanlig load typ OCCT (små paket) på endast 600 RPM, det är först när man kör Prime95 Small FFTs som fläkten går upp till runt 1000. Mitt eget flertrådiga beräknings program som jag utvecklar (och därför kör en massa) ligger på under 600 RPM och 70 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusHH:

Tack för tipset, ändrade den och nu ligger vanlig load typ OCCT (små paket) på endast 600 RPM, det är först när man kör Prime95 Small FFTs som fläkten går upp till runt 1000. Mitt eget flertrådiga beräknings program som jag utvecklar (och därför kör en massa) ligger på under 600 RPM och 70 grader.

Det låter ju klockrent Angående fläkt i botten så är det just att rikta luft mot grafikkortet som jag upplevt kyla ned hela datorn något, istället för att luften bara cirkulerar.

Skickades från m.sweclockers.com