Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Något i mjukvaran som gör att det krävs. Bara Samsung som kan svara på varför det inte sker av sig själv i spelläget. Men tidigare gick det inte ens kombinera spelläget med HDR, så kanske inte ska "klaga" för mycket. Nu går det iaf njuta av riktigt lågt input lagg i kombination med äkta HDR. Dock kör jag filmläget då jag inte störs av inputlagget i filmläget.

Fungerar inte UHD mot datorn kan det vara HDMI kabeln. Jag kör själv på ett GTX 1080 och har inte installerat någon SDK.

Ja, Digital Foundry videon jag tittade på nämnde något om att "nu fungerar det att kombinera spel och HDR" precis som du säger så det måste vart en firmwareuppdatering för inte så längesedan som löste det.

Har en vanlig 10m aktiv Deltaco HDMI, inget speciellt märkvärdigt. Sen läste jag fel ang det där med SDKn, för den var bara till för att testa om kortet kunde köra HDR eller inte, så det kanske är något med min kabel trots allt. Segt att behöva köpa en ny :/ De är allt annat än billiga. Som sagt, kan köra 4K upplösning och spela osv men inte just...hm, bäst jag testar igen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mocka: HDR över HDMI (till skillnad från internt system med appar) kräver en transport av metadata för HDR. Detta kräver i sin tur anpassningar i kretsuppsättningarna. Beroende på vilket sätt en aktiv kabel är aktiv kommer denna information inte passera och då fungerar inte HDR.

En aktiv kabel kan handla om en ren signal-equalizer och kanske det fungerar så länge man inte överstiger bandbreddskraven. Men det kan också vara en kretsbaserad förlängning med egna protokoll, likt Cat5/6-förlängare. Då måste den aktiva delen av "kabeln" hantera HDR och även HDCP 2.2 för exempelvis UHD Blu-ray.

Permalänk
Avstängd

HDR kräver ju VÄLDIGT bra video redigerare, ofta blir filmen för mörk eller för ljus, men för att riktigt njuta av HDR ska man väl ha 10bitars OLED 2160P

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med HDR på min samsung.

Så som jag förstått det så är maxad backligt mer eller mindre ett krav?

Och visst, då ser det bra ut i HDR tills man kommer till mörka scener, då blir cloudingen helt jävla horribel (ursäkta franskan).

Så någon som vet, t ex @laxpudding, hur är detta tänkt att fungera? Så länge som man inte har dom fetaste skärmarna med FALD eller vad det herr (individuella zoner som kan släckas ned), så är ju cloudingen mer eller mindre ett problem på varenda skärm? Och hur ska då detta fungera "bra" i kombo me att man måste brassa backligt?

För mer info kan det nämnas att jag måste ställa min backligt på 6/20 för att sluta störa mig på cloudingen.

Edt:
För er som inte är insatta i begreppen så är alltså clouding stt bakgrundsbelysningen hindrar svart från att vara helt svart.
Skräckexempel här, såpas illa är inte min dock:
http://s1.postimg.org/nhofoqzrj/clouding.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av natasamunrah:

Tjena!
Jag har en Samsung SUHD 4K KS7505 och en ps4 pro. Jag har aktiverat HDR i mina spel som kan driva det samt i uhd color inställningarna i TVn. Har lekt runt lite i miljöerna på tex uncharted4 och Resident evil 7. Min uppfattning är att jsg inte upplever så stor skillnad. Mestadels är det en gråare och mer utvattnad bild med HDR igång. Det mörkare blir mörkare, men får inte dendär wooow känslan alla pratar om. Känns som att bilden inte blir lika bright och färgerna blir mindre poppigare. Har dragit upp inställningarna som i vissa tutorials men tycker inte bilden eller färgerna blir bättre. Snarare nämnvärt sämre. Gör jag nåt fel eller är det så att tvn inte helt stödjer HDR riktigt? I samsungs egna hemsida och på youtube verkar detta vara en äkta HDR tv och att folk blir helt amaised.. inte jag. Inte heller på Netflix känns det som det blir någon nämnvärd skillnad, samma sak, mörkare och gråare bild.

Låter som att du kört igång HDR+ och inte faktiska HDR.

Titta på DigitalFoundry's "HDR" guide för samsung's KS tv.

I Forza Horizon 3 så poppar fyrverkerierna runt festivalerna på natten rejält, riktigt färgglada och verkligen lyser upp och ser inte så tråkiga ut som annars. Lysen osv på bilarna skiner starkare och ser bättre ut, svärtan känns även betydligt djupare.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ett problem med HDR på min samsung.

Så som jag förstått det så är maxad backligt mer eller mindre ett krav?

Och visst, då ser det bra ut i HDR tills man kommer till mörka scener, då blir cloudingen helt jävla horribel (ursäkta franskan).

Så någon som vet, t ex @laxpudding, hur är detta tänkt att fungera? Så länge som man inte har dom fetaste skärmarna med FALD eller vad det herr (individuella zoner som kan släckas ned), så är ju cloudingen mer eller mindre ett problem på varenda skärm? Och hur ska då detta fungera "bra" i kombo me att man måste brassa backligt?

För mer info kan det nämnas att jag måste ställa min backligt på 6/20 för att sluta störa mig på cloudingen.

Edt:
För er som inte är insatta i begreppen så är alltså clouding stt bakgrundsbelysningen hindrar svart från att vara helt svart.
Skräckexempel här, såpas illa är inte min dock:
http://s1.postimg.org/nhofoqzrj/clouding.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ett dåligt exemplar helt enkelt.

Min KS7005 har inget sådant vid 20/20.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Mocka: HDR över HDMI (till skillnad från internt system med appar) kräver en transport av metadata för HDR. Detta kräver i sin tur anpassningar i kretsuppsättningarna. Beroende på vilket sätt en aktiv kabel är aktiv kommer denna information inte passera och då fungerar inte HDR.

En aktiv kabel kan handla om en ren signal-equalizer och kanske det fungerar så länge man inte överstiger bandbreddskraven. Men det kan också vara en kretsbaserad förlängning med egna protokoll, likt Cat5/6-förlängare. Då måste den aktiva delen av "kabeln" hantera HDR och även HDCP 2.2 för exempelvis UHD Blu-ray.

Jag gjorde lite tester igår och kom fram till följande:
1. Om jag ändrar till UHD Color på HDMI 2 (PC) så blir bilden på TVn svart och står "ingen signal". Datorskärmen däremot stängs av och sätts på gång på gång, ungefär som att datorn försöker skicka över bilden men misslyckas pga något (vet inte vad).
2. När jag gör testet nedan så får jag upp "en UHD Video visas upp" (precis som på PS4an) och när jag går in på Info så står det "HDR UHD 3840x2160 / 30p" dock saknas texten "HDMI UHD Color" som finns när jag kör PS4an (och som beskrivs nedan). Alltså känns det som att TVn själv hoppar över till HDR mode men ändå inte fullt ut.

Om nu problemet är kabeln så vet jag inte hur jag ska lösa det då Inet inte har någon annan än den. Mitt krav är att kabeln måste vara minst 10m och vit annars får det vara då jag inte kan flytta PCn eller TVn och inte vill ha en kabel som går mitt över golvet i vardagsrummet.

Citat:

Here is the nvidia SDK HDR test download: https://developer.nvidia.com/high-dynamic-range-display-devel... , it will tell you if you are able to run HDR on your PC using Nvidia cards GTX 9xx and GTX 10xx series.

1. Download the SDK
2. Extract the SDK using winrar to a new folder
3. Run the batch file named run_hdr
4. The TV will tell you right away if it is in fact running HDR on the left upper side of the screen , you can verify also by pressing the information button on your control remote and it will display all the information of what the display is running , it should read ( HDR UHD 3840x2160 / 60p HDMI UHD Color ) , if it reads exactly like that then yes your PC it's running HDR.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mocka: Det låter som att kabeln inte orkar bandbredden som krävs för HDR, 4K och högre bitdjup än 8 bitar. Dvs den håller sig till 300 MHz. Men kolla om drivrutinerna låter dig ställa ned färgnivån till YCbCr 4:2:0-nivå. Då halverar du bandbreddskraven.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ska testa detta. Tack!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Mocka: Det låter som att kabeln inte orkar bandbredden som krävs för HDR, 4K och högre bitdjup än 8 bitar. Dvs den håller sig till 300 MHz. Men kolla om drivrutinerna låter dig ställa ned färgnivån till YCbCr 4:2:0-nivå. Då halverar du bandbreddskraven.

När jag byter från bildskärmen till TVn så är YCbCr 4:2:0 automatiskt ifyllt och är det enda valet. 8 bcp är grått och kan heller inte ändras. Trots detta accepterar inte datorn att jag slänger på UHD Color på TVn. Jag skulle iofs kunna testa att ställa om drivrutinen till 4K@30Hz (ist för 60) och se om det fungerar då? Det bör väl sänka bandbredden ytterligare?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mocka: Du går från 60 till 30 Hz och därmed halverar bandbreddskravet. Men det kan finnas annat som spökar. Bland annat kan "UHD color"-läget på TV-apparater aktivera HDCP 2.2 och då är majoriteten grafikkort diskvalificerade. Därför kan en del TV-apparater välja att endast svara mot HDCP 1.4 av kompatibilitesskäl. Men det är inte säkert det alternativ finns.

Som exempel på ett av flera tänkbara problem då...

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Låter som att du kört igång HDR+ och inte faktiska HDR.

Titta på DigitalFoundry's "HDR" guide för samsung's KS tv.

https://www.youtube.com/watch?v=7rMovlvGGrg

https://www.youtube.com/watch?v=dsTHtQ8hI1U

I Forza Horizon 3 så poppar fyrverkerierna runt festivalerna på natten rejält, riktigt färgglada och verkligen lyser upp och ser inte så tråkiga ut som annars. Lysen osv på bilarna skiner starkare och ser bättre ut, svärtan känns även betydligt djupare.

Kör inte HDR+ funktionsläget som finns på samsungen nej. Kör Gamemode, HDR ut från ps4an 20 i backlight annars ser man inget, har uhd color aktiverat för porten, inställningarna i ps4an ger svar för HDR color outpot 2k/4k. Vid start av spel indikerar tvn, "HDR video spelas"....Ser förjävligt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ska även testa att flytta datorn närmare och köra en kortare kabel bara för att testa. Angående det där med HDCP 2.2, så verkar det bekräftat att mitt kort stödjer det. Däremot skulle mitt problem som du sa kunna vara kabeln, iaf om man tittar på bilden nedan. Nu går inte min koppling mellan en receiver (förutom ljudet via ARC) men annars stämmer det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mocka: Har ännu inte brottats med en aktiv kabel och HDCP 2.2 men detta låter som en rimlig förklaring.