AMD Ryzen med moderkort redo för förbeställning i svenska butiker

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: behöver ingen av funktionerna i dagsläget men faktum kvarstår att x370 är mindre avancerat än x99.

Z270 och x370 är på samma nivå men z270 är klart billigare även med sin lga socket och mer funktioner som måste finnas på moderkortet istället för i cpu.

Permalänk
Medlem

Fattar inte dom som jämför 1700 med 7700k och säger att 7700 är ett bättre köp på grund av IPC och högre klock. Jämför med AMDs 4 kärniga och se då hur bra de båda presterar överklockade. Sedan kan man kolla pris/prestanda.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Segmentet för 6900k är ganska ointressant för den absoluta majoriteten.
Problemet är att Ryzen 7 1700 vs 7700k blir total krossad i singeltrådig prestanda och som Ozzed säger det kommer att kosta i spel.
Om inte Ryzen 7 1700 klockar som en gud kommer den att vara betydligt mindre prisvärd i de applikationerna.
En halvtaskig I5a kommer nog också att spöa en Ryzen 7 1700 i de flesta spelen.

Därför är Ryzen 5 med 6- kärnor betydligt intressantare och även där är frågan om AMD får upp HZn, för att faktiskt konkurrera.

Alla har olika behov...och frågan är om AMD faller på mållinjen.

Wow, en första vettig analys av läget. Eller skall alla hosta servrar hemma och lira cinebench? Lite lägre pris på 1700 och 1700x hade nog fångat upp flera av dem som faktiskt bara köper utifrån reell prestanda och skiter i underdog-perspektivet.

Hoppas på att det är en början för AMD iaf och att IPC och singlecore kommer upp med tiden.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Star citizen och en Ryzen cpu!

I love the smell of napalm in the morning

Mmmmmm....Mmmmmm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

Absolut det råder det inget tvivel om.
Men i detta scenariot har man buntat ihop flera olika program och kör dem parallellt för att trycka ur den sista prestandan som inte ens de erkänt bra trådade program får ut. Man skapar alltså ett scenario som ingen eller iallafall extremt få någonsin förutom i just provsyfte kommer att använda sig av. Detta visar att just flertrådat är där AMD lägger ALLA sina ägg.

Vad spel egentligen hade med det hela att göra har jag faktiskt ingen aning om men då tråden befinner sig på Sweclockers forum där den största delen användarna troligen har någon form av gaming anknytning och gaming generellt idag är en stora del av försäljningen för bla Intel/AMD så är det knappast något man vill förbise.

Alla ägg vet jag inte om jag skulle säga, för en punkt som är viktig att komma ihåg med samtliga AMD Ryzen 7-CPU'er är att spelprestandan ändå kan bli "good enough" fast med en hejdundrandes flertrådsprestanda lite som på köpet jämfört med i7 7700K.
En annan punkt som är ganska intressant att se påverkan av är det faktum att AMD's Ryzen 7-CPU'er har 16MB L3 cache att jämföra mot i7 7700K's 8MB.
Om detta kan hjälpa Ryzen i spel trots lägre IPC/klockfrekvenser återstår att se.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Fattar inte dom som jämför 1700 med 7700k och säger att 7700 är ett bättre köp på grund av IPC och högre klock. Jämför med AMDs 4 kärniga och se då hur bra de båda presterar överklockade. Sedan kan man kolla pris/prestanda.

Det gör AMD också så ser inte problemet:

Citat:

Under evenemanget fick SweClockers chansen att testa Ryzen. Bredvid varje system fanns även ett Intel-baserat, då med den Core i7-variant som varje modell är tänkt att gå upp mot.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Är det inte bra att man försöker påverka tillverkare till att välja alternativa flamskyddsmedel? Den som tillverkar den mest miljövänliga produkten kommer kunna hålla nere sitt pris och konkurrera med ansvarsfullt tänk.

I ett samhälle där vi konsumerar elektronik som om det vore mjölk borde man tänka på vad man gör med naturen och vilken värld man lämnar efter sig.
Och nej, man kan inte skita i att ta ansvar bara för att resten av världen inte kan/vägrar göra det.

Jag håller med om att MP är löjliga. Det tycker jag iofs om alla våra politiker, men vad hade du gjort för att bekämpa detta problem? Att säga att folk är dumma är en sak, men om du vill bli tagen på allvar så borde du kunna komma med något bättre.

Info (om du vill bli klokare):

"Syftet med den nya skatten är att minska förekomsten, spridningen och exponeringen av farliga flamskyddsmedel i människors hemmiljö. Syftet är inte att användandet av flamskyddsmedel ska upphöra utan istället att påverka användandet mot mer miljö- och hälsovänliga alternativ. De nya bestämmelserna påverkar bland annat de företag som yrkesmässigt tillverkar, för in eller importerar skattepliktiga elektronikvaror."

Om Flamskyddsmedel:

"Vissa flamskyddsmedel är hälso- och miljöfarliga och en del är misstänkt hormonstörande. Det finns flera hundra olika flamskyddsmedel, varav ett 70-tal som innehåller brom. De bromerade flamskyddsmedlen är de mest omdiskuterade. Flera av de farligaste flamskyddsmedlen är förbjudna i till exempel elektriska och elektroniska varor.

Flamskyddsmedel kan läcka ut när varor tillverkas, används och när de skrotas. Bromerade flamskyddsmedel finns kvar länge i naturen, samlas i organismer och är giftiga. De kan transporteras långa vägar i luften. Vi kan få i oss flamskyddsmedel exempelvis genom maten, främst fisk. Många flamskyddsmedel samlas i dammet inomhus men genom att städa och vädra minskar mängden.

Hexabromcyklododekan (HBCDD) och dekabromdifenyleter (DBDE) finns på kandidatförteckningen över särskilt farliga ämnen. Ämnen på kandidatförteckningen kan få begränsad användning eller förbjudas."

/Kemikalieinspektionen.

Det är absolut bra att minska mängden skadliga kemikalier. Kommer lilla Sveriges nya lag ha någon effekt på de internationella elektronikföretagen? Inte den minsta! Det enda det kommer innebära här är dyrare elektronik och mer i statskassan. Eller mer i statskassan kanske det ändå inte blir då import kommer löna sig bättre.
Det hade kanske varit bättre att lobba för att få igenom det på EU nivå eller liknande.

Permalänk
Medlem

Min första dator köpte jag efter sommarjobbet vid 15år. 2005 augusti en Athlon +3800 med 7800GTX vassaste man kunde ha på den tiden om du inte gick på dem nya dual-cores som många var skeptiska till vid den tidpunkten. Vet jag betalade runt 17000kr~ (90% av lönen) men det spela ingen roll, första datorn... alla kommer ihåg den känslan!
Sen med åren gick det mot sämre tider & man hade inga pengar så efter 3-4 år skrapar jag ihop det lilla jag kunde och uppgraderade till en AMD 720 tricore & gtx 260(den med mer cores). Det fick jag nöjja mig med helt enkelt under några år men det var en skön boost från första datorn. Livet stannar i stort sett på botten och man ser ingen ljus framtid men man håller sig kvar, kanske var det kärleken till datorvärlden eller var det den som gjorde livet surt... hur som helst har jag alltid trivts framför skärmar och dess tangentbord/möss.

Tiden går & systemet börjar peta på dig, du vill försöka komma utanför dörren igen, framförallt visa att man klarar av o jobba utan o göra din chef besviken igen. Det blir ett jobb tillslut & man får visat för sig själv att man orkar men också till den grad att du blir erbjuden fast jobb, tyvärr ville jag inte fastna där så jag tog mig till ett annat och gav gärnet där med.

Mellan dessa jobb runt 2012 april har jag samlat ihop massa pengar så jag bestämmer att jag kan tillåta mig en helt ny dator. Tyvärr blev bulldozer en besvikelse så det fick bli en 3770k från intel med nysläppta gtx 680. Det starkaste minnet av intel har alltid varit från första datorn när Athlon var kung men med åren har intel tatt ikapp och sprungit ifrån med hästlängder.

Idag: Nu har jag ett stabilt & bra betalt jobb under 4år & AMD är tillbaka. Det känns lite som att man kommit tillbaka till början, AMD är med i leken igen & får man hoppas så tar dem ett litet övertag även i ipc/single thread inom inte för lång framtid.

Det är svårt att beskriva känslorna... mestadels den enorma glädjen till AMD men även till alla oss som trivs framför skärmar. Jag är för samarbete men här är jag glad över konkurrensens nya gnista. Skulle det vara för mycket begärt att få se en gnista mellan AMD & nVidia i år också?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Är det inte bra att man försöker påverka tillverkare till att välja alternativa flamskyddsmedel? Den som tillverkar den mest miljövänliga produkten kommer kunna hålla nere sitt pris och konkurrera med ansvarsfullt tänk.

I ett samhälle där vi konsumerar elektronik som om det vore mjölk borde man tänka på vad man gör med naturen och vilken värld man lämnar efter sig.
Och nej, man kan inte skita i att ta ansvar bara för att resten av världen inte kan/vägrar göra det.

Jag håller med om att MP är löjliga. Det tycker jag iofs om alla våra politiker, men vad hade du gjort för att bekämpa detta problem? Att säga att folk är dumma är en sak, men om du vill bli tagen på allvar så borde du kunna komma med något bättre.

Info (om du vill bli klokare):

/Kemikalieinspektionen.

Du, jag har lagt hela min karriär på miljöarbete. Även om min karrär inte är märkvärdigt lång direkt. Men jag har nog gjort betydligt mer än du för att städa upp.

Den här lagen läser jag som att man sätter skatt rakt av på branshprodukter oavsett hur de tillverkas. Dock är jag ingen jurist.

Edit: Ok nu ser jag att det krävs Brom för att det ska vara beskattning. OK bra. Står tillrättavisad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är absolut bra att minska mängden skadliga kemikalier. Kommer lilla Sveriges nya lag ha någon effekt på de internationella elektronikföretagen? Inte den minsta! Det enda det kommer innebära här är dyrare elektronik och mer i statskassan.
Det hade kanske varit bättre att lobba för att få igenom det på EU nivå eller liknande.

Börjar ingen händer inget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Intressant med processorerna (speciellt den högst presterande)!

Däremot lite tråkigt gällande moderkort och chipset att SFF inte stödjer USB 3.1G2/C. Det är ju snarare på riktigt små kompakta byggen som utbyggnad via snabba externa gränssnitt blir viktigare möjlighet. Klar liten miss av AMD i tänket där.

(Förmodligen så kommer det dock många bra MITX-kort med tredjepartslösningar som delvis täcker upp för det.)

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Du, jag har lagt hela min karriär på miljöarbete. Även om min karrär inte är märkvärdigt lång direkt. Men jag har nog gjort betydligt mer än du för att städa upp.

Den här lagen läser jag som att man sätter skatt rakt av på branshprodukter oavsett hur de tillverkas. Dock är jag ingen jurist.

Du behöver inte vara jurist för att läsa ordentligt, vilket du inte gjorde. Läs igen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Nyligen lanserade Ryzen är efter Kaby-Lake i singeltråd prestanda, men inte SÅ långt efter.
Visst, i många spel kommer Kaby Lake vara snabbare, men hur mycket snabbare? Såpass mycket snabbare att det spelar någon roll i dom flesta spel eller kommer grafikkortet flaska ändå i dom flesta fall?

Spel görs dessutom mer och mer för att använda många kärnor, inte minst eftersom dagens konsoler har helt värdelös enkeltrådig prestanda.

Sen är det många som vill streama och liknande, det kräver mycket av CPUn och att ha ett par kärnor som spelet knappt använder borde hjälpa till ordentligt med att hålla prestandan uppe.

Jag sitter på en gammal i7-860 idag och jag önskar mig en snabbare processor mer när jag konverterar videos i x264 än när jag spelar.

Men allt beror ju på hur prestandan faktiskt ser ut, vi kan sitta och spekulera hur mycket vi vill, vi får vänta och se helt enkelt.

Men i dagsläget är jag väldigt sugen på en x1700...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Edit: Ok nu ser jag att det krävs Brom för att det ska vara beskattning. OK bra. Står tillrättavisad.

Såg din edit nu. Bra.

Undrar hur många problem som hade kunnat lösas om alla i samhället hade fungerat som du nyss gjorde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så pepp!!

MEN... Nu står man i valet och kvalet.. Har tittat på två modeller från ASUS, den ena har PCI-plats vilket innebär att jag kommer kunna använda mitt nuvarande ljudkort, vilket jag trivs med, det andra har ingen PCI-plats, så då blir det det interna ljudkortet, vilket inte är lika bra.

Kruxet är att det utan PCI har 10-fasters strömmatning till cpu, medan det andra har 6.

Så min fråga är om 6 vs 10 faser spelar någon signifikant roll vid överklockning.

Vad vet/tror ni?

Det står mellan ASUS PRIME B350-PLUS och ASUS PRIME X370-PRO

Jag skulle köpt ett externt ljudkort annars. Min A/V-reciever agerar ljudkort åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10211751/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10211751/

Sugen som fan men har lite svårt att bestämma mig.

+ Högre max prestanda i anpassade appz mot en 7700K
+ Vill prova något nytt
+ Alltid kul att stödja the underdog
+Moderkorten är billigare.

-Med största sannolikhet sämre IPC & prestanda vid allt under 4C drift mot mitt system idag även vid OC.
-Dyrare än en 7700K
-Större risk för barnsjukdomar

+/- OC. Känns verkligen som 1800x är det enda valet då det smakar binning för att en 1700 skall bli 1800 samt ja vill verkligen inte tappa mer enkeltråd prestanda vilket 1700 modellen tappar ytterligare på.

Beställde just det moderkortet. Såg du att det tydligen har stöd för Crossfire? Trodde det skulle saknas på B350 :E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lowngcawt: behöver ingen av funktionerna i dagsläget men faktum kvarstår att x370 är mindre avancerat än x99.

Z270 och x370 är på samma nivå men z270 är klart billigare även med sin lga socket och mer funktioner som måste finnas på moderkortet istället för i cpu.

Jag bjöd in till att lista skillnaderna, go ahead.

Du kan inte säga att Z270 är klart billigare:

Crosshair VI Hero / Maximus IX Hero
X370 = 2 890:-
Z270 = 2 499:- (Launch 2 990:-)

Prime X370-Pro/ Prime Z270-A
X370 = 1 790:-
Z270 = 1 690:- (Launch 1 949:-)

Gaming Pro Carbon
X370 = 1 990:-
Z270 = 1 795:- (Launch 1 999:-)

XPower Gaming Titanium
X370 = 3 290:-
Z270 = 3 597:- (Launch 3 799:-)

Auros Gaming 7
X370 = 2 799:-
Z270 = 2 520:- (Launch 2 634:-)

Auros Gaming 5
X370 = 2 499:-
Z270 = 2 190:- (Launch 2 257:-)

Av alla X370 moderkorten som vi kan se idag på Prisjakt så är det bara Gigabytes som är/var billigare på Z270.
Det är inte vad jag skulle kalla för klart billigare.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

Folk gråter om den inte presterar bra i spel, som om att cpuerna var det som satte stopp för bra FPS och att pc marknaden bara cirkulerar kring spel.

Hoppas den krossar allt vad renderingstider heter

Permalänk

Är det nu det kommer ramla ut intel riggar på SC marknaden?

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

@serverfel:

Jag får skylla på Ryzen-febern. Mycket information just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@serverfel:

Gött man inte är ensam om att få error idag. Gårdagen var så hektisk så jag kände mig bakfull imorses när jag vaknade.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@serverfel:

Ingen här kan klandra dig. Jag kommer inte köpa en nu, men är så sjukt glad/taggad för AMDs skull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Beställde just det moderkortet. Såg du att det tydligen har stöd för Crossfire? Trodde det skulle saknas på B350 :E

Ja de gör ju chipsetet så de kan ju själva välja att favorisera sitt egna märke lite ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så pepp!!

MEN... Nu står man i valet och kvalet.. Har tittat på två modeller från ASUS, den ena har PCI-plats vilket innebär att jag kommer kunna använda mitt nuvarande ljudkort, vilket jag trivs med, det andra har ingen PCI-plats, så då blir det det interna ljudkortet, vilket inte är lika bra.

Kruxet är att det utan PCI har 10-fasters strömmatning till cpu, medan det andra har 6.

Så min fråga är om 6 vs 10 faser spelar någon signifikant roll vid överklockning.

Vad vet/tror ni?

Det står mellan ASUS PRIME B350-PLUS och ASUS PRIME X370-PRO

Har själv endast kört med externa ljudkort de sista 15-20 åren. Kan bara tipsa att det verkligen är dags att gå över till det (känner massor av musiker och folk inom studiobranschen, och vet ingen som kör med interna ljudkort).

Finns massor av bra små billiga sådana ifrån strax över 1000-lappen till riktiga high end rackmodeller för 30-40 papp.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är absolut bra att minska mängden skadliga kemikalier. Kommer lilla Sveriges nya lag ha någon effekt på de internationella elektronikföretagen? Inte den minsta! Det enda det kommer innebära här är dyrare elektronik och mer i statskassan. Eller mer i statskassan kanske det ändå inte blir då import kommer löna sig bättre.

Alltså jag tycker det där är offtopic men jag vill ändå påpeka att ett land är litet är ett dåligt argument. Om man tar samma tänk i liknande fall så blir det helt pannkaka. Varför ska lilla jag betala skatt? Det gör ingen skillnad på statskassan. Varför ska lilla jag rösta? En röst hit eller dit gör ingen skillnad. Varför ska lilla jag källstortera? Det gör ingen skillnad på miljön. Osv. Osv.

Skrivet av Triton242:

Ja de gör ju chipsetet så de kan ju själva välja att favorisera sitt egna märke lite ;=)

Jag antar att det är så och det är absolut inget jag klagar på - tvärtom i det här fallet Men det gör ju produktsegmenteringen något förvirrande. Med Crossfire ur bilden så är det väldigt liten skillnad på X370 och B350. Knappast tillräckligt för att försvara de nuvarande prisskillnaderna.

Permalänk
Medlem

Får se hur länge det dröjer innan Intel kommer med prissänkningar. Som det ser ut nu så har AMD dragit undan mattan för samtliga Intels -E processorer.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: nu kan jag ju dock köpa ett z270 moderkort för 1500 kronor utan att tappa några direkta funktioner.

Faktum kvarstår att x370 moderkorten är dyra med tanke på att det inte finns nord eller sydbrygga utan dessa sitter i cpun och det är en pga socket som också är billigare och simplare och inte behöver i närheten av samma QC.
Kul att se att många av korten sänkts kronor sen igår iaf, X370-Prime låg uppe för 1890 igår på inet. Inte helt säker på de andra kortens priser men tycker mig se att nästan alla sänkts lite.

Permalänk
Medlem

När det gäller spelande.....Alla ni som säger att Intel 7700 är bättre för spel pga högre IPC och klockning; vilka spel är det egentligen som ni kör som är cpu-begränsade gentemot Ryzen? Givet att man antar att den har lite sämre IPC är Skylake/Kaby Lake, ungefär som Broadwell-E och att man spelar med normla upplösningar (1080p, 1440p)?
Av de jag spelar skulle det vara Skyrim, men där har jag problem om jag kör över 60 hz i vilket fall som helst. På pluskontot för Ryzen är att t ex BF1 verkar kunna använda sig fler kärnor än 4 och jag såg nåt test på multiplayer där det faktiskt gjorde en hel del att köra 6-kärnigt. De som streamar på samma dator som de spelar har också nytta av fler kärnor.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lowngcawt: nu kan jag ju dock köpa ett z270 moderkort för 1500 kronor utan att tappa några direkta funktioner.

Faktum kvarstår att x370 moderkorten är dyra med tanke på att det inte finns nord eller sydbrygga utan dessa sitter i cpun och det är en pga socket som också är billigare och simplare och inte behöver i närheten av samma QC.
Kul att se att många av korten sänkts kronor sen igår iaf, X370-Prime låg uppe för 1890 igår på inet. Inte helt säker på de andra kortens priser men tycker mig se att nästan alla sänkts lite.

Ja, det är klart att du kan köpa ett skräpkort för 1500 kronor om du vill det.
Bara för att de X370 moderkorten som går att förbeställa är High-end brädor betyder det inte att ALLA korten kommer kosta 3000+kr, dessutom finns det B350 moderkort som stödjer överklockning till skillnad från intels low/mid-end chipset som inte stödjer överklockning.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-