Ny kampanj mot svenska fildelare inleds – tusentals riskerar skadestånd

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Undrar hur det går denna gången....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Danmark ønsker os godt

Skrivet av Criticalstone:

Något jag funderar över gällande denna typ av kampanjer är vad som händer när man väl betalat. Har man fri tillgång till att pirata allt som Zentropa har gett ut och kommer ge ut? Eller kommer de fortsätta att kräva folk på pengar tills de slutar?

Du är på rätt väg, med viss modifikation. Du få lite snabb vägledning om detta här.

Om du blir ertappad och betalar skadeståndsanspråket får du förhandsboka Nymphomaniac 2 på DVD, Blu-ray, Blu-ray Limited Steelbook, Blu-ray 3D, samt 4K Ultra HD + Blu-ray.

Du behåller även din chans att få förtur till Lars von Trier's kommande film, Amygdala Unchained som planeras ha premiär, hösten 2019.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Inaktiv

Känns som avlatsbreven man skickade ut och de som betalade kom till himmelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag förstår inte riktigt. Är det dem som exempel lägger upp filmer på torrentsiter som dem jagar? Det kan väl inte vara så många.
Vad gör dem åt dem som streamar från sådana där "dreamfilm" sidor.....
På mina barn låter det som om "alla" gör det, även lärarna i skolan.

För det måste väl vara majoriteten av allt gratistittande som sker där?

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

Vaddå "misstänker" vad är kraven för att man skall vara misstänkt då? Det här låter väldigt mycket som laglig utpressning?

Det är ju en medvetet blind attack mot pirater som möjligt, Så de får med så många oskyldiga som möjligt, vilket förmodligen är poängen.

men som inte vågar säga nej och detta har vi redan copyswede till, Nej staten måste lagändra detta så att enda gången man kan/måste betala är om man blir fälld för brottet och är skyldig inför lagen,

Så detta företag borde få en cease och desist order omedelbart för att regeringen ska skydda sina medborgare, man är inte skyldig innan man blivit bevisat oskyldig, det är tvärtom, dessutom är kollektiv straff olagliga i Sverige, annars måste vi helt plötsligt har en polisiär enhet som du kan gå till och de kan ta fram bevisen och gradera de som trovärdiga eller inte, För så länge det här och liknande skitföretag

THE modern day Con man,

Permalänk
Medlem

Det är inte kollektiv bestraffning och inte mer utrpressning än att vem som helst kan skicka kravbrev till folk och hota med rättsliga åtgärder. Jag vill mena att det är hyfsat grundläggande i ett rättssamhälle att kunna kräva betaning av dem man anser skyldiga en pengar, samt hantera tvister i domstol.

Skilj även på brottmål och civilmål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Undrar hur det går denna gången....

Det fungerade inte när Antipiratbyrån hotade om detta.. det gick inte när spridningskollen hotade om detta och det kommer inte att gå nu.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kommer givetvis gå åt skogen i Sverige då de inte kommer att få ut några uppgifter om IP-adresser. Lämnar någon operatör ut det utan beslut i rätten kommer det bli ramaskri och folk kommer bojkotta den operatören. Inte för att folk vill piratkopiera, utan för man vill ha lite integritet på nätet.

Dock måste ju deras kampanjer i Danmark, Finland och Norge gått ganska bra med tanke på att de försöker expandera till Sverige. Har dessa länder inte samma integritetsskydd som Sverige?

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Inaktiv

När jag läser sånt här tänker jag direkt på scammers och nigeriabrev, försöka få mig att betala 3000sek, kommer aldrig att ske. Jag må tillhöra den äldre internetgenerationen och var själv aktiv i mitten av nittiotalet och delade med mig friskt. Idag tänker jag inte ens längre på att det skulle vara olagligt att ladda ner en film el program och jag trodde inte att dagens generation ens tänkte tanken.

Nu är det ju väldigt lite jag konsumerar av film och program idag, dessto mer från appvärlden/android och så länge jag kan hitta saker for free lär jag fortsätta med det utan skruppler. Kanske låter egoistisk men jag måste erkänna att jag inte ens tänker på att det skulle vara olagligt idag.

Permalänk
Medlem

Kravbrev 3000kr på MISSTÄNKTA fildelare? Hallå är man inte oskyldig till motsatsen är BEVISAD?

"Du är misstänkt, nu ska du få betala skadestånd" Är detta lagligt att utpressa på detta sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Kravbrev 3000kr på MISSTÄNKTA fildelare? Hallå är man inte oskyldig till motsatsen är BEVISAD?

"Du är misstänkt, nu ska du få betala skadestånd" Är detta lagligt att utpressa på detta sätt?

De kan skicka kravbrev men det är inget krav på att du måste betala avgiften. Betalar du inte så kommer de att ta fallet till domstol, där de mest troligt kommer förlora pga brist på bevis. Att ta tusentals svenskar till domstol är väldigt kostsamt, så precis som Spridningskollen så kommer de att försvinna inom kort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Folk som är utbildade i juridik förstår att det finns olika sorters egendom.

Visst finns det det, men den immaterialrättsliga typen kan inte stjälas, så antingen är de dumma eller så försöker de göra effektfulla poänger genom medveten felanvändning. I båda fallen är det tragiskt.

Stöld faller inte under civilrättsliga mål heller utan ingår i brottsbalken, så om det verkligen är "stöld" de vill beivra så får de göra en gammal hederlig polisanmälan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Vi vill ge de som älskar våra filmer och betalar för dem bättre möjligheter."

Jaså? Hur då? De kanske skulle fokusera på det helt och hållet istället.

Exakt så var min tanke! "Jaså vad hade ni tänkt göra det?"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kommer givetvis gå åt skogen i Sverige då de inte kommer att få ut några uppgifter om IP-adresser. Lämnar någon operatör ut det utan beslut i rätten kommer det bli ramaskri och folk kommer bojkotta den operatören. Inte för att folk vill piratkopiera, utan för man vill ha lite integritet på nätet.

Dock måste ju deras kampanjer i Danmark, Finland och Norge gått ganska bra med tanke på att de försöker expandera till Sverige. Har dessa länder inte samma integritetsskydd som Sverige?

Enligt min erfarenhet är integritetsskyddet i Finland inte existerande

Permalänk

Skulle det vara olagligt för en isp att erbjuda krypterad anslutning direkt? Ja förstår att dom måste logga trafik men om den är krypterat borde den inte bara lika användbar.

Känns som internet har blivit oanvändbart att använda utan kryptering. Varenda sida man besöker har en stor lista Trackers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Jag är ytterst tveksam att det är det. Skulle jag sända liknade brev så hade jag blivit anmäld och antagligen dömd för försök till utpressning men tydligen är den en skillnad mellan person och person här..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

De vet att svenskar är fega och inte vågar göra något, ett par brev sedan har man löst problemet med fildelning.

Nu kommer nästa problem hur man ska sälja skiten till folk när de ändå inte vill köpa film/musik utan hellre streamar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst finns det det, men den immaterialrättsliga typen kan inte stjälas, så antingen är de dumma eller så försöker de göra effektfulla poänger genom medveten felanvändning. I båda fallen är det tragiskt.

Stöld faller inte under civilrättsliga mål heller utan ingår i brottsbalken, så om det verkligen är "stöld" de vill beivra så får de göra en gammal hederlig polisanmälan.

Självklart kan den stjälas. Du tar olovligen någons rättighet. Enda skillnaden är att det ena är abstract och det andra konkret.

Det finns inget som hindrar att ersättning för ett brott drivs civilrättsligt, helt utan straffrättslig process.

Permalänk
Avstängd

Let em rip potato chips..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

ser fram emot att se detta dela grav med spridningskollen

sen att de ska kräva alla som tittar på streamingsiter på pengar - lycka till att kräva typ halva sveriges befolkning på 3000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Självklart kan den stjälas. Du tar olovligen någons rättighet. Enda skillnaden är att det ena är abstract och det andra konkret.

Det finns inget som hindrar att ersättning för ett brott drivs civilrättsligt, helt utan straffrättslig process.

Nej, du själ inte någons rättighet genom att kopiera dennes verk, du gör intrång i dennes immaterialrätt. Det är skillnad och det är väl en jävla tur. Stöld innebär att egendomen inte finns kvar hos den egentlige ägaren, vilket ju knappast är fallet med kopiering.

Så varken jag eller brottsbalken håller med om att det är självklart, och det de gör är att felanvända begreppet för att det låter värre med stöld än upphovsrättsintrång.

Vi kan ju kalla snatteri för rån också när vi ändå håller på? Eller misshandel för mord? Sexuellt ofredande för våldtäkt?

Jag tycker att man skall använda korrekta benämningar på saker. Annars är man ute på hal is.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Skulle Zentropa vara en stor aktör i branchen? Ingen skulle över huvud taget veta om att bolaget existerade utan Lars Von Trier lol

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, du själ inte någons rättighet genom att kopiera dennes verk, du gör intrång i dennes immaterialrätt. Det är skillnad och det är väl en jävla tur. Stöld innebär att egendomen inte finns kvar hos den egentlige ägaren, vilket ju knappast är fallet med kopiering.

Så varken jag eller brottsbalken håller med om att det är självklart, och det de gör är att felanvända begreppet för att det låter värre med stöld än upphovsrättsintrång.

Vi kan ju kalla snatteri för rån också när vi ändå håller på? Eller misshandel för mord? Sexuellt ofredande för våldtäkt?

Jag tycker att man skall använda korrekta benämningar på saker. Annars är man ute på hal is.

Stöld är att olovligen ta något med uppsåt att tillägna sig det. Olovlig kopiering faller med enkelhet under den definitionen. Nu hör det för all del till saken att stöld, såsom det är definierat i BrB, endast avser lös egendom. Att inte se den grundläggande principen är dock kvalificerat hårklyveri. Det är ett tillgrepp som olovligen rubbar annans besittning. Att brottet egentligen faller under upphovsrättslagens bestämmelser istället för brottsbalkens är sekundärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Stöld är att olovligen ta något med uppsåt att tillägna sig det. Olovlig kopiering faller med enkelhet under den definitionen. Nu hör det för all del till saken att stöld, såsom det är definierat i BrB, endast avser lös egendom. Att inte se den grundläggande principen är dock kvalificerat hårklyveri. Det är ett tillgrepp som olovligen rubbar annans besittning. Att brottet egentligen faller under upphovsrättslagens bestämmelser istället för brottsbalkens är sekundärt.

Enligt vem? Om man skall prata om juridiska begrepp så finns väl ingen anledning att använda felaktiga sådanna?

Dessutom finns det en viktig moralisk skiljelinje mellan stöld och upphovsrättsintrång,

Säg att du vill ha en snickers, men vill inte köpa den.

Du kan antingen välja att fysiskt bege dig till en butik och tillskansra dig ett exemplar, eller så kan du trycka på en knapp och få ett exemplar i handen.

Det första alternativet är det säkert många som gjort, och inte känner skam över, men vad det verkar på folk så likställer de inte stöld med upphovsrättsintrång. Kopierar man en snickers så har man ju i teorin också berövat chokladföretaget ett tillfälle att sälja, men man har inte fråntagit dem möjligheten att sälja ett specifikt exemplar.

Det är därför det är skillnad. Stöld har dessutom högre straffvärde, så även lagstiftarna anser ju tydligen att det är skillnad, och att stöld är värre än upphovsrättsintrång.

Men diskussionen kommer hålla på. Finns dock inget som någonsin kommer få mig att felanvända begrepp för att försöka vränga allvarlighetsgraden i ett brott till min fördel. Jag tycker det är lågt, och ohederligt. Om man vill hävda att fildelning är ohederligt kanske det vore på sin plats att sopa framför egen dörr först, tycker jag i alla fall.

Hur som helst så slipper jag bry mig. Bahnhof sparar medvetet data i endast 24 timmar så även om de blir dömda att lämna ut data så kommer de inte ha något att lämna ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lagarna i Sverige gjorde det ju omöjligt att bötfälla fordon vid fortkörningar via fartkameror, vi har ingen lag som gör oss skyldiga att ange den som kör utan det är polisens jobb att bevisa.

Att den som står på anslutningen skulle hållas ansvarig för vad som sker är en omöjlighet, hur ska man bötfällas för torrenting om man fått ett virus som seedar nåt? Om man är för okunnig och har öppet Wifi etc etc. Dom ska bevisa vem som begått "brottet" oavsett civilmål eller inte.

Får man ett brev så slänger man det, dom kommer inte dra folk till domstol med motiveringen att ens ip finns på nån tracker, det håller inte då dom måste stämma/kräva skadestånd på en person inte en adress.
Att stämma mig som står på avtalet med leverantören om jag är utomlands och jobbar då felet begåtts blir minst sagt knepigt. Och att få fram riktiga bevis i såna här fall kräver polisinblandning och husrannsakan vilket knappast sker för att Lars von Trier är butthurt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Hur har Svenska Netflix varit ett skämt?

/ B

Svenska Netflix är inget skämt med mina mått mätt. Dock är det amerikanska utbudet otroligt mycket bättre än det svenska. Kolla med VPN om du är nyfiken att jämföra själv.

Permalänk
Medlem

Heh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Svenska Netflix är inget skämt med mina mått mätt. Dock är det amerikanska utbudet otroligt mycket bättre än det svenska. Kolla med VPN om du är nyfiken att jämföra själv.

Amen broder.
Svenska Netflix är helt okej, om man bara har SVT och TV4 att jämföra med.
Jämför du däremot med valfri Amerikansk streaming-tjänst, betal-tv eller liknande spelar dom inte ens i samma division och det är inte märkligt att folk väljer att piratkopiera tack vare geo-blocking och geo-licenserna.

Permalänk
Inaktiv

"...danskar...." och "...Lars von Trier...". Får mig osökt att tänka på Ernst Hugo Järegårds välkända prestation i Riget.

Mer utpressningsförsök med andra ord. Riktigt trist att dessa måste syssla med detta istället för att använda rättsväsendet om de nu verkligen har rätt i frågan. Väldigt illa att ta lagen i egna händer, kanske är normalt i Danmark men inget vi sysslar med här i Sverige.

Finns det någon lista över de som sponsrar dessa skumma arrangemang så man vet vilka man ska undvika den närmaste tiden? Vill inte gynna detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

"...danskar...." och "...Lars von Trier...". Får mig osökt att tänka på Ernst Hugo Järegårds välkända prestation i Riget.

Nakna kvinnor är vad jag kommer att associerar Von Trier till.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|