Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpråd 120/144/165+hz 27"

Hej kära medlemmar

Jag är på jakt efter en ny skärm men det är en djungel utan dess like....
Idag sitter jag på en Asus VG248QE men den är dessvärre 24" och jag suktar efter en 27".

Värt att nämna är att jag är Asusfanboy, ja, jag har inga problem att erkänna att jag är en fanboy

Har ni några konkreta tips på skärm som skulle passa mina krav?
Jag spelar i regel enbart CS:GO, möjligen CS 1.6 samt någon enstaka timme Diablo3 och Overwatch.

Mvh

Visa signatur

[Chassi:Fractal Design R5 "Blackout Edition" Windowed] [PSU:Corsair RM750x] [Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING] [CPU:i7-6700K@Stock] [Kylare:BeQuiet! Pure rock] [Ram:32gb Kingston HyperX Savage DDR4 2666MHz]
[GPU:ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming]
[SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB] [HDD:WD Black 1tb]

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Köp inte någon 27" som är 1080p, det är förjävligt. Finns lite IPS/140Hz+1440p men det verkar som att de flesta lider av lite sjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Vad har du för budget? Köp inte någon 27" som är 1080p, det är förjävligt. Finns lite IPS/140Hz+1440p men det verkar som att de flesta lider av lite sjukdomar.

Tack för ditt svar

Budget sätts efter man sett vad marknaden har att erbjuda, men över 10k för en skärm känns onekligen löjligt. Särskilt eftersom den är för casual gaming. Skillnad hade det varit om man letat skärm som photoeditor eller liknande (i mitt tycke)

Diskussionen kring IPS/VA osv säger mig absolut nada, en sak jag undrar över dock är om det är stor skillnad på 1ms och 4ms eller är det rent "försäljningssnack".
Sen ställer jag mig tveksam till om det är någon större skillnad på 144hz och exempelvis 165/240hz. Det jag vet är att 144hz funkar bra

Vi kan ju gemensamt konstatera att jag kan ingenting om skärmar

Mvh

Visa signatur

[Chassi:Fractal Design R5 "Blackout Edition" Windowed] [PSU:Corsair RM750x] [Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING] [CPU:i7-6700K@Stock] [Kylare:BeQuiet! Pure rock] [Ram:32gb Kingston HyperX Savage DDR4 2666MHz]
[GPU:ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming]
[SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB] [HDD:WD Black 1tb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitorz:

Tack för ditt svar

Budget sätts efter man sett vad marknaden har att erbjuda, men över 10k för en skärm känns onekligen löjligt. Särskilt eftersom den är för casual gaming. Skillnad hade det varit om man letat skärm som photoeditor eller liknande (i mitt tycke)

Diskussionen kring IPS/VA osv säger mig absolut nada, en sak jag undrar över dock är om det är stor skillnad på 1ms och 4ms eller är det rent "försäljningssnack".
Sen ställer jag mig tveksam till om det är någon större skillnad på 144hz och exempelvis 165/240hz. Det jag vet är att 144hz funkar bra

Vi kan ju gemensamt konstatera att jag kan ingenting om skärmar

Mvh

Vågar inte rikta in dig på någon skärm då jag inte har världens bästa koll.

Det jag vet är att kvalitetskontrollen är värdelös på 1440p 144Hz IPS skärmar, det verkar vara för att det bara finns en tillverkare. Det går såklart att spela lotteriet och lämna tillbaka skärmar du blir missnöjd med.
Om du inte har någon invändning på detta skulle jag kört på Asus MG279Q.

Angående MS frågan så beror det väl på person till person, jag har haft både "1ms" skärmar och 8ms, jag märkte inte skillnad på bytet där.

Det kommer nog mer kunniga människor snart så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Vågar inte rikta in dig på någon skärm då jag inte har världens bästa koll.

Det jag vet är att kvalitetskontrollen är värdelös på 1440p 144Hz IPS skärmar, det verkar vara för att det bara finns en tillverkare. Det går såklart att spela lotteriet och lämna tillbaka skärmar du blir missnöjd med.
Om du inte har någon invändning på detta skulle jag kört på Asus MG279Q.

Angående MS frågan så beror det väl på person till person, jag har haft både "1ms" skärmar och 8ms, jag märkte inte skillnad på bytet där.

Det kommer nog mer kunniga människor snart så

Min nuvarande rigg finns i signaturen, den skärmen du länkade har freesync vilket verkar vara för AMD, jag torde rikta in mig på G-sync, om det nu är värt pengarna dvs

Visa signatur

[Chassi:Fractal Design R5 "Blackout Edition" Windowed] [PSU:Corsair RM750x] [Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING] [CPU:i7-6700K@Stock] [Kylare:BeQuiet! Pure rock] [Ram:32gb Kingston HyperX Savage DDR4 2666MHz]
[GPU:ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming]
[SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB] [HDD:WD Black 1tb]

Permalänk
Medlem

Ingen annan som har någon input?

Visa signatur

[Chassi:Fractal Design R5 "Blackout Edition" Windowed] [PSU:Corsair RM750x] [Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING] [CPU:i7-6700K@Stock] [Kylare:BeQuiet! Pure rock] [Ram:32gb Kingston HyperX Savage DDR4 2666MHz]
[GPU:ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming]
[SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB] [HDD:WD Black 1tb]

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att cs på en 27" är hopplöst. Anyways, dell har en kanonskärm som jag kör. S2417dg. 24", 165hz och gsync. Finns även som 27", kolla in den!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Glömde påpeka att skärmen jag rekommenderade är 1440p. Gsync för cs är inget måste direkt, men förr eller senare vill du säkert lira andra spel och då är det (enligt mig) som dag och natt!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Vill påpeka att cs på en 27" är hopplöst. Anyways, dell har en kanonskärm som jag kör. S2417dg. 24", 165hz och gsync. Finns även som 27", kolla in den!

Tack för tipsen!
Uppskattas verkligen

Visa signatur

[Chassi:Fractal Design R5 "Blackout Edition" Windowed] [PSU:Corsair RM750x] [Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING] [CPU:i7-6700K@Stock] [Kylare:BeQuiet! Pure rock] [Ram:32gb Kingston HyperX Savage DDR4 2666MHz]
[GPU:ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming]
[SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB] [HDD:WD Black 1tb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitorz:

Hej kära medlemmar

Jag är på jakt efter en ny skärm men det är en djungel utan dess like....
Idag sitter jag på en Asus VG248QE men den är dessvärre 24" och jag suktar efter en 27".

Värt att nämna är att jag är Asusfanboy, ja, jag har inga problem att erkänna att jag är en fanboy

Har ni några konkreta tips på skärm som skulle passa mina krav?
Jag spelar i regel enbart CS:GO, möjligen CS 1.6 samt någon enstaka timme Diablo3 och Overwatch.

Mvh

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/228982-...

där har du en 27 tummare

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har haft en samsung 120hz 27" skärm och gäjmat på under 3-4 år och den är helt underbar så jag förstår inte vad ni snackar om?!!!

Gå på en 27 tums skärm 24 tums är för litet och för old size i mina ögon.
spela på en 27 tums skärm går alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Vill påpeka att cs på en 27" är hopplöst.

Vafalls? Vad menas? CS är ju ett väldigt enkelt spel att driva, och kan man få höga FPS med en responsiv 27" skärm så vore det väl mycket bättre än med en 24" skärm? Du får ju trots allt mycket mer yta att överskåda stridsfältet med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Vafalls? Vad menas? CS är ju ett väldigt enkelt spel att driva, och kan man få höga FPS med en responsiv 27" skärm så vore det väl mycket bättre än med en 24" skärm? Du får ju trots allt mycket mer yta att överskåda stridsfältet med!

Det är hopplöst att kunna hålla koll på radar, ammo och HP utan att ta blicken från siktet för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Vafalls? Vad menas? CS är ju ett väldigt enkelt spel att driva, och kan man få höga FPS med en responsiv 27" skärm så vore det väl mycket bättre än med en 24" skärm? Du får ju trots allt mycket mer yta att överskåda stridsfältet med!

Skrivet av Aktsu:

Det är hopplöst att kunna hålla koll på radar, ammo och HP utan att ta blicken från siktet för mycket.

Exakt, det blir för mycket yta att hålla koll på. Kanske är en angenämare upplevelse att spela på större skärm, men vill man spela bra är det 24 som gäller.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Garvey: Vart köpte du skärmen ifrån? Sitter och väntar på att just denna modell ska gå ner i pris men verkar som att den sitter vid 5000 kr strecket för jämnan medan folk i USA skriver på Reddit att de fått tag på dessaför så lite som $300 direkt från Dell US...

Har du möjlighet att lägga upp några bilder på din skärm?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Garvey: Vart köpte du skärmen ifrån? Sitter och väntar på att just denna modell ska gå ner i pris men verkar som att den sitter vid 5000 kr strecket för jämnan medan folk i USA skriver på Reddit att de fått tag på dessaför så lite som $300 direkt från Dell US...

Har du möjlighet att lägga upp några bilder på din skärm?

Tog min från dustin vill jag minnas, tror jag pröjsade 5300 ungefär. 300usd låter för bra för att vara sant? Vet att dell hade lite rabatt på den under black friday. Återkommer med lite bilder om en stund

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Garvey: Vart köpte du skärmen ifrån? Sitter och väntar på att just denna modell ska gå ner i pris men verkar som att den sitter vid 5000 kr strecket för jämnan medan folk i USA skriver på Reddit att de fått tag på dessaför så lite som $300 direkt från Dell US...

Har du möjlighet att lägga upp några bilder på din skärm?

Ursäkta röran, är i lite ombyggnadsfas... : ] Tog bilder i lite olika vinklar så du får en uppfattning om hur bra den funkar i olika betraktningsvinklar allafall, klart bättre än genomsnittet för en TN-panel. Designmässigt är den otäckt snygg och stilren i mitt tycke.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Garvey: $359 var det visserligen:

https://www.reddit.com/r/buildapcsales/comments/5fs9bj/monito...

Tack för bilderna, riktigt läcker skärm! Hade väldigt gärna köpt denna skärm också, lite synd att det inte finns en Freesync variant dock (finns planer på att införskaffa ett Vega grafikkort)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Garvey: $359 var det visserligen:

https://www.reddit.com/r/buildapcsales/comments/5fs9bj/monito...

Tack för bilderna, riktigt läcker skärm! Hade väldigt gärna köpt denna skärm också, lite synd att det inte finns en Freesync variant dock (finns planer på att införskaffa ett Vega grafikkort)

Ligger på 429USD hos Dell US just nu. Amerikanska priser visas väl utan moms osv vad jag vet, så du landar nog runt samma pengar ändå när du väl har den hemma. Jag tycker dock att den är värd varenda öre. Har du vägarna förbi Västerås är du välkommen att ta en titt och testa lite!

Letade själv efter en 1440p 24" 144hz+ med freesync då jag körde AMD tidigare men fann inget. Så det fick bli gröna laget och den här skärmen istället, mitt dåvarande kort var det dags att byta ut ändå

Vega ska bli ruskigt intressant. Jag ska bygga en ny arbetsdator i ett deepcool tristellar (delvis för utställning på arbetsplatsen i reklamsyfte, jobbar med grafisk design och folieringar så det blir lite unik modding med UV-printade akrylskivor och foliering istället för lackering), tänkte göra ett åttakärnigt ryzenbygge av det hela med ett vega-kort så småning om.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Ligger på 429USD hos Dell US just nu. Amerikanska priser visas väl utan moms osv vad jag vet, så du landar nog runt samma pengar ändå när du väl har den hemma. Jag tycker dock att den är värd varenda öre. Har du vägarna förbi Västerås är du välkommen att ta en titt och testa lite!

Letade själv efter en 1440p 24" 144hz+ med freesync då jag körde AMD tidigare men fann inget. Så det fick bli gröna laget och den här skärmen istället, mitt dåvarande kort var det dags att byta ut ändå

Vega ska bli ruskigt intressant. Jag ska bygga en ny arbetsdator i ett deepcool tristellar (delvis för utställning på arbetsplatsen i reklamsyfte, jobbar med grafisk design och folieringar så det blir lite unik modding med UV-printade akrylskivor och foliering istället för lackering), tänkte göra ett åttakärnigt ryzenbygge av det hela med ett vega-kort så småning om.

Jusjta, ingen moms på deras hemsida Nej men sant, räknar man in moms och tull så blir nog priset lika högt här i Sverige!

Tack för erbjudandet, har dessvärre inte vägarna förbi Västerås men jag kommer def. slå till på denna skärm. Ser hur TN panelen är nästintill IPS-likt, och 160 Hz + 1440p på 24" med riktigt tunna ramar är oslagbart i dagsläget! Ser att Proshop har sänkt priset till 5000 kr, förhoppningsvis gör @Webhallen något liknande så man äntligen kan använda sitt tillgodokvitto där

Du får def. lägga upp ett album här på Sweclockers med ditt kommande bygge!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jusjta, ingen moms på deras hemsida Nej men sant, räknar man in moms och tull så blir nog priset lika högt här i Sverige!

Tack för erbjudandet, har dessvärre inte vägarna förbi Västerås men jag kommer def. slå till på denna skärm. Ser hur TN panelen är nästintill IPS-likt, och 160 Hz + 1440p på 24" med riktigt tunna ramar är oslagbart i dagsläget! Ser att Proshop har sänkt priset till 5000 kr, förhoppningsvis gör @Webhallen något liknande så man äntligen kan använda sitt tillgodokvitto där

Du får def. lägga upp ett album här på Sweclockers med ditt kommande bygge!

Indeed! Skulle du inte vara nöjd har du ju 30-dagars ångerrät. Den kan inte mäta sig med en IPS i samma prisklass men den gör jobbet otroligt bra. Jag rekommenderar!

Bygglogg och album kommer det att bli! Just nu är allt i planeringsfas så det dröjer ett tag

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jusjta, ingen moms på deras hemsida Nej men sant, räknar man in moms och tull så blir nog priset lika högt här i Sverige!

Tack för erbjudandet, har dessvärre inte vägarna förbi Västerås men jag kommer def. slå till på denna skärm. Ser hur TN panelen är nästintill IPS-likt, och 160 Hz + 1440p på 24" med riktigt tunna ramar är oslagbart i dagsläget! Ser att Proshop har sänkt priset till 5000 kr, förhoppningsvis gör @Webhallen något liknande så man äntligen kan använda sitt tillgodokvitto där

Du får def. lägga upp ett album här på Sweclockers med ditt kommande bygge!

Finns denna annars, tror den kör på samma panel. Jag själv köpte en AOC AG241QG som också verkar ha samma panel när Webhallen reade ut den till samma pris som skärmen nedan.

https://www.komplett.se/product/914873/gaming/skarmar-tillbeh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Finns denna annars, tror den kör på samma panel. Jag själv köpte en AOC AG241QG som också verkar ha samma panel när Webhallen reade ut den till samma pris som skärmen nedan.

https://www.komplett.se/product/914873/gaming/skarmar-tillbeh...

Ja jag såg den idag, det är ett fint alternativ det också men dess bezel är lite tjockare än den på Dell:en (föredrar tunna). Priset är ju annars mer än rätt! Ska fundera på saken och se om man ska slå till eller ej

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Bildexpert 📺

Huruvida 1920x1080 på 27 eller 24 tum skulle vara för "för pixligt" eller "... för stort för att se ammunitionen" eller liknande argument handlar förstås inte om de tre tummen hit eller dit. Det handlar om hur du ställer skärmen på just ditt skrivbord och hur nära just din näsa skärmen ska stå.